{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.521 visninger | Oprettet:

Globetrotter {{forumTopicSubject}}

Hej lastbil galleri.

Mig og min kollega har lige et spørgsmål som jeg håber i vil kunne hjælpe os med smiley
Det er sådan at vi kører 200 km på motorvej om dagen, og ja man kan jo ikke undgå og kigge lidt på alle jer der kører i lastbil.

Men en anden ting som vi har bidt mærke i og har fået kørt op til det helt vilde, er at på nogle lastbiler står der globetrotter oppe over forruden!!
Vores spørgsmål går på, hvorfor det er der står globetrotter og om det er noget specielt? Kræver det eks vis at man kører et vis antal km eller besøger et vis antal lande?

Håber i kan hjælpe os med dette
Hilsen
Sand og Walle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Globetrotter
  • #1   21. aug 2013 Ha ha. Det var et godt spørgsmål.
    Det er simpelthen fordi at hos Volvo, da hedder en bestemt størrelse førerhus "globetrotter".
    Ligesom hos scania hedder det highline/topline.
    Hos daf hedder det spase Cab, og super space Cab.


  • #2   21. aug 2013 hej.
    Som Søren skriver er det et navn Volvo gav til deres største førerhus model da de lancerede deres nye model serie F10/12 i 1979 og da den kom frem var det det største førerhus på en serieproduceret lastbil i hvertfald i Europa.


  • #3   21. aug 2013 Globetrotter er et engelsk ord for en der rejser meget

    Og den gang globetrotter startede fik den det navn da volvos lastbiler køre over det meste af verden

    Så det er et passende ord til dem


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #4   21. aug 2013 Volvo Globetrotter var vel egentligt også det første høje førerhus, Scania kom først med deres egen høje førerhus på 4 serien. Dem man ser på Scania 141 og 143 var i bund og grund toppen fra en globetrotter

  • #5   21. aug 2013 Benny

    Hvad var 143 Topliner så?

    Og hvad med DAF 2800 med høj hus fra midt/sidst i 70'erne?


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #6   22. aug 2013 Måårten hvis du tænker på den her så skulle det være toppen fra globetrotteren der var sat over på.

    Men Daf og Volvo kom muligvis med den høje hyt nogenlunde samtidig


    profilbillede
  • #7   23. aug 2013 Benny det der der en Streamliner der er bygget om. 143 Topliner kom i 88 og var kun halvt så høj som den der i det høje!

    Den hytte du har postet her var allerede populær på 142.


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #8   24. aug 2013 Har du et billede af den ?

  • #9   24. aug 2013 Benny

    142 med højt tag eller 143 Topliner som den blev lanceret i 88?


  • #10   25. aug 2013 Nu har jeg siddet og googlet i en halv times tid... Kan det passe en 142/143 Topline kun er en smule højere end en Streamline?

  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #11   25. aug 2013 Måårten 143 topiner, men jeg da også som Nobody er inde på den er en smule højere end Streamlineren. Skal man samligne den med andre må det være Highlineren

  • #12   25. aug 2013 Der er ikke og har aldrig været nogen 142 Topliner.

    Topliner blev lanceret i 87/88 da 143 kom som model og højden på en Topliner og en Streamliner er den samme, hytten er totalt identisk, der er udelukkende frontgitter, trinkasser og spoilersæt til forskel, indenunder er bilerne helt ens.

    Benny jeg troede du var bedre hjemme i din modelhistorie. smiley

    Topliner kom som nævnt i 87/88, første officielle modelår er 88, Streamliner kom i 91/92, første officielle modelår er 92 hvis jeg husker rigtigt.

    Dette er en 143 Topliner.

    http://www.truck1.eu/_TEN_auto_1040206_Tractor_unit_Scania_R_143_420_HK_6X2_4_TOPLINE_WITH_CRANE.html


  • #13   25. aug 2013 Jeg må tilstå, jeg var også kun lidt i tvivl om den reelt var højere, men uden alt det dersens vind-halløj på streamlineren, så ser den faktisk lidt højere ud...

    Men en Topline kan jo ikke engang sammenlignes med en Highline, den kan vel højest sammenlignes med en almindelig fladhattet R-serie med sovekabine??


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #14   25. aug 2013 Allerede i 1963 blev der lavet Globetrotter hytter smiley
    Og ja, det er en fabrikshytte...


    profilbillede
  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #15   26. aug 2013 Måårten ja på Scania`s model historie er jeg rimelig hjemme men det kunne være du vidste noget som jeg ikke vidste med deres modelserie 142`eren var meget flad i taget og delte rat med Leyland busserene. I 3 serien havde man foretaget nogen småændringer på førerhushøjde, rat og instrumentbræt samt undervogn og sæder. I 1991 ændrede man så hytten til Streamliner.

    Men hytten var stadigvæk ikke på samme højde som Volvo`s Globetrotter


  • #16   31. aug 2013 Benny

    Førerhuset på en 142 og en almindelig 143 er identisk i højde. Rattet delte den ikke som sådan med Leyland busserne, som jeg husker det havde det noget at gøre med motoriseringen og de busser du tænker på tror jeg var DAB busser og ikke Leyland. Men jeg kan bestemt huske forkert.

    Og nej, man ændrede ikke hytten til Streamliner, Streamliner var et tilvalg man kunne få, den almindelige Topliner var stadig på markedet.

    Men du har da ret i, at hytten ikke var lige så høj som Globetrotter hytten, men forskellen var ikke så stor som det umiddelbart ser/så ud.

    Det er ligesom med Highliner i dag, den er lige så høj som en almindelig FH Globetrotter er, det ser bare ikke sådan ud.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #17   31. aug 2013 Morten nu er vi så pludseligt ovre i busser, Min far var indkøbs chef på Leyland DAB i firserne. Det var et datter selskab af britiske Leyland og det var faktisk en bil fabrik idet de byggede deres egne chassier i modsætning til de andre fabrikker der også fandtes dengang ( AAbenraa, j. Ørum, ringsted ) der byggede karrosserier på indkøbte chassier. DSB havde så en forkærlighed for Volvo og til dem blev der så bygget DAB karrosserier på indkøbte chassier disse kom faktisk til Silkeborg med tog hvorefter man tog en chauffør stol med ned til stationen monterede den og kørte det rå chassis op til fabrikken. ligeledes byggede man også op på Scania chassier hvis det var det kunden ønskede. Største delen var dog egen byggede busser med Leyland motor. Det kan også nævnes at man havde en gear kasse der blev betjent med en ca. 20 cm. høj vælger der kørte i en stål kulisse og kunne betjenes med en lille finger ( bybusser var selvfølgelig med automatgear ) det var dengang lastbiler havde en meter gearstang med tilhørende slør. Efter en del turbolens med salg til først DAF tilbagekøb af direktøren gensalg til Scania tilbagekøb af direktøren endte fabrikken på Brasilianske hænder og måtte endeligt lukke. Idag er det det der hedder bilernes hus der er på adressen.

  • #18   31. aug 2013 Thomas

    Min far kørte ved DSB i 70'erne og min bedstefar nok 10 år længere mindst, så jeg husker fint gearvælgeren i stålkulissen i Volvo busserne. smiley

    Pointen i det jeg skrev var, at Scania rattet først fandt vej til DAB busserne sammen med Scania motoren - Jeg kan nemt huske fra Århus Sporvejes busser, som i hele min barndom var Leyland, at rattet på intet tidspunkt på den tid var et Scania rat som Benny var inde på. Tingene hænger alligevel lidt sammen.


Kommentér på:
Globetrotter

Annonce