Globetrotter {{forumTopicSubject}}
Hej lastbil galleri.
Mig og min kollega har lige et spørgsmål som jeg håber i vil kunne hjælpe os med
Det er sådan at vi kører 200 km på motorvej om dagen, og ja man kan jo ikke undgå og kigge lidt på alle jer der kører i lastbil.
Men en anden ting som vi har bidt mærke i og har fået kørt op til det helt vilde, er at på nogle lastbiler står der globetrotter oppe over forruden!!
Vores spørgsmål går på, hvorfor det er der står globetrotter og om det er noget specielt? Kræver det eks vis at man kører et vis antal km eller besøger et vis antal lande?
Håber i kan hjælpe os med dette
Hilsen
Sand og Walle
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Det er simpelthen fordi at hos Volvo, da hedder en bestemt størrelse førerhus "globetrotter".
Ligesom hos scania hedder det highline/topline.
Hos daf hedder det spase Cab, og super space Cab.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Lastbiler: 1 Emner: 12 Svar: 94
Som Søren skriver er det et navn Volvo gav til deres største førerhus model da de lancerede deres nye model serie F10/12 i 1979 og da den kom frem var det det største førerhus på en serieproduceret lastbil i hvertfald i Europa.
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Og den gang globetrotter startede fik den det navn da volvos lastbiler køre over det meste af verden
Så det er et passende ord til dem
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvad var 143 Topliner så?
Og hvad med DAF 2800 med høj hus fra midt/sidst i 70'erne?
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Men Daf og Volvo kom muligvis med den høje hyt nogenlunde samtidig
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den hytte du har postet her var allerede populær på 142.
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
142 med højt tag eller 143 Topliner som den blev lanceret i 88?
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Topliner blev lanceret i 87/88 da 143 kom som model og højden på en Topliner og en Streamliner er den samme, hytten er totalt identisk, der er udelukkende frontgitter, trinkasser og spoilersæt til forskel, indenunder er bilerne helt ens.
Benny jeg troede du var bedre hjemme i din modelhistorie.
Topliner kom som nævnt i 87/88, første officielle modelår er 88, Streamliner kom i 91/92, første officielle modelår er 92 hvis jeg husker rigtigt.
Dette er en 143 Topliner.
http://www.truck1.eu/_TEN_auto_1040206_Tractor_unit_Scania_R_143_420_HK_6X2_4_TOPLINE_WITH_CRANE.html
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men en Topline kan jo ikke engang sammenlignes med en Highline, den kan vel højest sammenlignes med en almindelig fladhattet R-serie med sovekabine??
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Og ja, det er en fabrikshytte...
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Men hytten var stadigvæk ikke på samme højde som Volvo`s Globetrotter
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Førerhuset på en 142 og en almindelig 143 er identisk i højde. Rattet delte den ikke som sådan med Leyland busserne, som jeg husker det havde det noget at gøre med motoriseringen og de busser du tænker på tror jeg var DAB busser og ikke Leyland. Men jeg kan bestemt huske forkert.
Og nej, man ændrede ikke hytten til Streamliner, Streamliner var et tilvalg man kunne få, den almindelige Topliner var stadig på markedet.
Men du har da ret i, at hytten ikke var lige så høj som Globetrotter hytten, men forskellen var ikke så stor som det umiddelbart ser/så ud.
Det er ligesom med Highliner i dag, den er lige så høj som en almindelig FH Globetrotter er, det ser bare ikke sådan ud.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Min far kørte ved DSB i 70'erne og min bedstefar nok 10 år længere mindst, så jeg husker fint gearvælgeren i stålkulissen i Volvo busserne.
Pointen i det jeg skrev var, at Scania rattet først fandt vej til DAB busserne sammen med Scania motoren - Jeg kan nemt huske fra Århus Sporvejes busser, som i hele min barndom var Leyland, at rattet på intet tidspunkt på den tid var et Scania rat som Benny var inde på. Tingene hænger alligevel lidt sammen.
Globetrotter