{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.854 visninger | Oprettet:

Tachograf {{forumTopicSubject}}

Lige for at være helt sikker, når man smider sit kort i, så læser den og dit navn står i displayet, så er det bare at køre, og så står der hvor mange timer man har kørt, men så når der skal hodles pause, trykkes der så på 1 til der vises en seng i displayet? og når man så sætter igang igen, går den over på arbejde??

Kan sku ikk lige finde en manual på google


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tachograf
  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #1   6. apr 2011 min står på H når jeg trykker på 1

  • #2   6. apr 2011 Hvad er det for en model. Nogen skal du indtaste hvad du har lavet. Andre skal du indtaste startland og om det er en 24 dag.

  • #3   6. apr 2011 model ved jeg sku ikk lige, ellers må jeg live hive fat i vognmanden hvis det er smiley

  • #4   6. apr 2011 Det er så indviklet. lad os få norske tilstande og få skive bilerne tilbage.. :oD

  • #6   6. apr 2011 Johnny G > Man skal vel kun taste start og slut land hvis man hiver kortet ud??

  • #8   6. apr 2011 Hvilken bil sidder den i kan vi starte med.

    Johnny. Alle vores scania spørger aldrig om start land. Det gør volvoerne tilgengæld.

    Det er også 2 forskellige tachografer men alligevel.

    P.s ved godt det ikke er bilmærket der bestemmer tachografen. Men Scania har deres leverandør og Volvo har deres.


  • #11   6. apr 2011 Jeg er altså rimeligt sikkert på at man på skiverne skal skrive by. Ellers så kender jeg 200 chauffører der gør det forkert.

  • #12   6. apr 2011 Okay, så har jeg været smadder ulovlig når jeg har kørt bil med tachograf...

    :o/

    Ja ja, man lærer noget nyt hver dag, men det er sgu noget nemmere med skiver...


  • #13   6. apr 2011 Armin

    Man skal ikke længere skrive by på skiverne, det er nok at skrive start og slut land.

    Mht. tachografen, så gør jeg som Per skriver. Men nu kører jeg også kun her hjemme.


  • #14   6. apr 2011 Måårten Ææs

    Så vidt jeg kan forstå er det stadig lovligt at skrive by. Eller SKAL man skrive land.


  • #15   6. apr 2011 Armin

    Mon ikke det er lovligt at skrive by, det vil jeg tro, der er bare ikke krav om andet end land. Men skriver man by, så skal der vel også stå land?

    Det må Johnny vide!


  • #16   6. apr 2011 http://www.timtach.com/images/Digitaltachos.jpg

    De 3 er nok de mest brugte.


  • #17   6. apr 2011 Det med om der skal stå by eller land på skiverne, det er altså også forskelligt fra land til land, da jeg kørte syd over ,der skrev jeg altid by og land, skulle jeg kun køre herhjemme skrev jeg kun land... Nogle lande tolerere ikke at der ikke står by på skiven, Sverige og Tyskland er 2 af de lande...
    Jeg har selv fået påtale for det i Tyskland, tilbage i 2008, og har en kammerat der fik 800 SEK i bøde for kun at have skrevet DK og SE på skiverne... Ligeldes tilbage i 2008 hvis ikke jeg husker helt fejl...


  • #18   6. apr 2011 Skal lige ud og checke nogle gamle skiver. Mener ikke man skal skrive både by og land. Bare by.
    Det er nok kommet med de digitale tachografer. Så har de vel sagt at man selv kan bestemme og man vil skrive land eller by hvis man kører med skive stadigvæk.


  • #20   6. apr 2011 Johnny.

    Tak for info ihvertfald. Skal vende det med bossen efter ferien. Det er ikke så tit vi kører med skive længere da alle biler nu har digital. Men det hænder at vi får en lejebil fra Scania som er med skive. Og da ved jeg folk bare skriver by og ikke andet.


  • #22   7. apr 2011 En af mine kollegaer fik afvide af en tungvognsspecialist at man på Tachografen skal logge ud efter endt arbejdsdag. Altså man behøver ikke tage kortet ud, men logge af hver gang. Eller kostede det en bøde på 3000.- pr. gang man ikke gjorde det.

    Men nu tager jeg mit kort ud hver gang. Kører jo delebil.


  • #23   7. apr 2011 Det er simpelthen for indviklet, kunne være man skulle sige hej til Tungvognsspecialisten og Tungvognsafdelingen på Transport2011 på lørdag og så få nogle svar...

  • #24   7. apr 2011 Iceman.

    Har i mistet kørslen fra priorparken til taulov ?.


  • #25   7. apr 2011 Armin : Ja desværre. Posten sparede vores tur væk.

  • #26   9. apr 2011 Når okay. Synes også jeg ikke så jeres bil længere. Snakkede ellers et par gange med din pakker da jeg ankom med pakker.

  • #27   9. apr 2011 **makker

  • #28   10. apr 2011 der er mange forskellige måder hvor på man skal starte sin tachograf op men Nobody lige meget hva så ville jeg nu ikke bytte tilbage igen ville bare ønske at min ikke stjal så meget tid på små ture er spændt på at se hvordan den nye version kommer til at virke men sådan en får jeg nu nok ikke lige forløbigt den koster 10 af de store vist hvis man ikke lige får ny bil i hvertfald

  • #29   10. apr 2011 Armin : ja han fortalte at han havde snakket med dig et par gange.

  • #30   10. apr 2011 Martin P > At du ikke hellere vil køre med skive, den fatter jeg godt nok ikke, det er da langt nemmere at have med at gøre end det forpulede digitale skrammel pis...

  • #31   10. apr 2011 Nobody

    Helt enig, det der Tachograf pis, det er lige til at få hængepatter af!!

    Jeg er lige ved at brække mig hver evig eneste dag i lårfede stråler.

    Det er muligt en gammel skivebil ikke byder på de samme finesser som en moderne bil gør, men til gengæld stjæler den ikke flere timers køretid fra dig hver uge ligesom den ikke gør hvad den kan for at du skal få dit kort frakendt.

    Jeg vil blæse alt deres komfort og pis og papir et stykke - Stik mig en gammel bil med skive - Tak !!


  • #32   10. apr 2011 Måårten > Helt enig, jeg føler mig langt mere sikker med skiven, og føler også jeg har bedre styr på det, jeg bliver desideret stresset af at køre med tachograf når der begynder at komme køer osv...

    Men meget apropos fik jeg en brochure på messen i går fra et firma som hedder Stonebridge (markedsføres i DK af BG Service Center (og nej det er ikke en filial under Invio haha) www.bgdk.com ) som reklamerer med en tachograf der IKKE stjæler tid, og som åbenbart har noget der kaldes "1 minut reglen" hvad det så end er...

    Modellen hedder Stonebridge SE5000 Exakt


  • #33   10. apr 2011 Nobody

    Den Tachograf er den nyeste version som følger en ny forordning der træder i kraft i efteråret så vidt jeg husker. Den registrerer den aktivitet der har været mest af i et minut. Så hvis bilen har stået stille i 31 sekunder og trillet 29, så er registreres det som om den har stået stille.

    Problemet er jo bare, at alle de tachografer der er ude at køre, de jo fortsat vil stjæle tid, den der nye model kommer jo kun folk der køber nye biler tilgode. Det er jo nok de færreste vognmænd der vil bekoste en utidig udskiftning - Selvfølgelig afhængig af hvad det kommer til at koste - Jeg har hørt priser fra 5-6.000 til 9-10.000 nævnt - Så uanset hvad der er rigtigt, så er det da halvdyrt!


  • #34   10. apr 2011 Njah på papiret er det da, men hvis vi siger at den stjæler 1 time om dagen, og en snit hastighed på 50 km (da jeg kørte syd på lå jeg typisk på en snit hastighed på 70 om dagen så det er rent teoritisk) så er det jo logisk nok 50 km om dagen og til en km/pris på lad os sige 6 kr (igen lavt sat tror og håber jeg) så er det 300 kr om dagen der kan hentes, det lyder ikke af meget, men over en måned med 20 arbejdsdage så er vi lige pludselig på 6.000 kr...

    Jeg tror nu nok at de penge kan være givet godt ud i sidste ende...

    Regnestykket er naturligvis grebet ud af det blå og ren og skær teoritisk, der vil selvfølgelig være det kørsel hvor det ikke kan lade sig gøre...
    Og med det skrevet så regner jeg ikke med at blive sablet ned af nogle som ikke kan tjene det hjem på samme tid...


  • #35   10. apr 2011 Nobody

    Du har da fuldstændig ret, men det ændrer ikke på, at der skal en del kroner ud af kassen her og nu til investeringen og har man bare lidt biler, så bliver det jo en halv dyr omgang.

    Men i princippet, så vil den stadig stjæle tid, bare ikke så meget - Har du så et minut hvor bilen har trillet 31 sekunder og holdt stille i 29, så tager den jo et helt minuts køretid. - Det er bare ikke godt nok. Et analogt kontrolapp. det registrerer KUN køretid når bilen rent faktisk ruller og det er sådan det skal være!


  • #36   10. apr 2011 Måårten > Jamen vi er da helt enige... slet intet der.. :o)

  • #37   10. apr 2011 den stjæler ikke så meget hvis du kun ligger og kører lange træk uden ret mange start og stop.men som i mit tilfælde hvor jeg har mange stop i løbet af dagen ryger der op til en times køretid. og du skal kun skrive land på din skive og ikke by.o g det kom efter tachografen blev indført da den kun ka skrive land.

  • #38   10. apr 2011 og der er kommet en ny tachograf som kører på næsten samme måde som timeguiden, den koster ca 12 kg.

  • #39   10. apr 2011 måårten
    tachografen har jo som sådan ikke noget at gøre med om bilen er moderne vi er enig om at den stjæler også alligevel ikke den skriver jo som reglen er det med skiven er jo bare fordi man er vant til at det var sådan men reglerne er jo stadig de sammen.
    kan da godt følge at der er nogle der synes det er træls for du kan ikke snyde den på samme måde for lige at nå den sidste time frem eller lige ind og læsse af uden skiven men med kortet er tingene jo bare som de er jeg vil helt sikkert gerne beholde Tachografen..

    der til skal i også huske hvis i har en gammel bil og skiven går i stykker skal der faktisk i følge reglerne sættes en tachograf i hvis den anden ikke umildbart kan laves


  • #40   10. apr 2011 jørn lige nemlig oden ville jeg sgu gerne have bare en skam heklen ikke må lave tachigrafen med samme muligheder som du har i timeguiden så ville den sgu være noget værd

  • #41   10. apr 2011 Jørn C

    Vi kører containere og har ikke ret mange start og stop på en dag - Alligevel, så stjal tachografen 28 min på en 10 timers periode - Da Tachografen ramte 10 timer var der stadig 28 min tilbage i følge timeguiden.

    Forrige fredag holdt jeg i kørte jeg i kø 12-14 min på vejlefjordbroen med mange start/stop - Da jeg var igennem køen havde tachografen taget 30 min køretid. Jeg vil blæse på alle de teoretiske betragtninger, det er fakta, at du kan køre langt mindre med tachograf end med skive.

    Martin.

    Det handler ikke en skid om, at jeg vil snyde, stik det skråt op. Det handler om at en tachograf er programmeret som vinden blæser og nej, det er ikke en skid det samme med en skive. I det øjeblik jeg holder stille med en skivebil, så tegner den ikke mere køretid, det gør tachografen, den regner resten af minuttet med som køretid. Hvis jeg kører fra en rampe, altså triller 10 meter for at lukke bagdørene, så tæller den et minut. Npr jeg så kører 100 meter hen til f.eks. et kontor, så tæller den et mere.

    Fra skråparkeringen på APM ind i Grid for at læsse af og ud igen, der tæller den mellem 13 og 17 minutter - Hvor langt er det lige der er? Et godt bud er, at man kører max 1.000 meter!

    Og gu har det da noget at gøre med om bilen er moderne eller ej - Hvis man vil have en moderne bil, så er man da nød til at leve med tachografen, vil man køre med skive, så må man nøjes med en ældre og knap så moderne bil. Det er sgu da ikke astrofysik det her!

    Og kan du så ikke lige smide et link hvor jeg kan læse, at lovgivningen påbyder at montere en tachograf hvis den analoge fartskriver går i stykker?

    Som jeg husker det, så var der en fartskriver mekaniker der skrev herinde, at det ikke bare var sådan lige til, at montere tachograf i en gammel bil - Men jeg kan da huske forkert.


  • #42   10. apr 2011 Jørn C > Jeg har oplevet at køre i kø, hvor da jeg kom frem til kunden der sagde min GPS (som jeg stoler 100% på, da den aldrig har haft udfald i forhold til en Timeguide f.eks.) at jeg havde kørt 10 timer (mod mine normale 9 timer) men tachografen sagde jeg havde kørt 11 timer, det var på en eksport tur til Sassenberg, Tyskland. Og der var kun tale om én (1) kø...
    Men ja med mange start og stop der er problemet helt klart størst...

    Martin P > Selvfølgelig må du da udskifte et skiveur til et andet skive ur, det er jo først hvis bilen er indregistreret EFTER 1/4-2006 at der SKAL være Tachograf i den, før da må du skifte som du vil...


  • #43   10. apr 2011 ja der er både fordele og ulemper ved det nye

  • #44   10. apr 2011 rolig måårten sagde ikke at du snyd. men det tachografen gør gør den jo ud fra at det er sådan loven er ikke ud fra at den bare vil drille dig selv om at jeg da egentlig ville finde det meget morsomt.
    der til kan jeg godt følge dig i at der smutter meget tid nå man flytter bilen lidt og så er det jo der man skulle overveje sit eget kørsels mønster frem for tachografen men ja ved også godt at det ikke altid kan lade sig gøre...

    har ikke noget link til hvor det andet står det er bare noget jeg fik afvide ved volvo en dag


  • #45   10. apr 2011 okay ja ja nob men det ændre nu ikke på at jeg ikke er godt tilpas med at have den og jeg ville helt sikkert ikke have skivebil igen hvis jeg kan undgå det men til det med at køre i kø der kan man som sådan sige at der er den også i sin fulde ret til at tælle alt den kan for der er man i kørende men igen det ville være sådan noget vi kunne komme uden om med den måde vi skrev da vi tidligere var inde på hvordan det ville fungere bedre hvis de lavede reglerne om

  • #46   10. apr 2011 Martin P > Loven er jo ikke sådan at uret skal tælle minutter når bilen står stille vel, så det er jo lidt noget fis... Og læs det jeg skriver en gang mere, min egen GPS med indbygget "Timeguide" sagde en times køretid mindre end tachografen så er der sgu da noget helt galt... Kører du et sted med mange start og stop, det kan være kø, eller mange lyskryds så er du mere på den end med på den, for det koster sindsygt....

    At du ikke vil have andet end det digitale pis, det viser i mine øjne bare at du nok ikke har kørt ret meget skivebil, men faktum er at en skivebil kan udnytte det hele bedre, LOVLIGT....


  • #47   10. apr 2011 nob hva jeg husker hedder det sig at den måtte tælle 1 eller 2 min for et stop men vil ikke helt hænges op på det for hvis man ser dataerne på den den nye tachograf så har de jo lavet det om.
    og ja din gps/timeguide kan du bare ikke bruge til meget hvis den tachograf siger 11 timer har selv sådan en minut tæller i lastbilen som vognmanden sagd at den gjalte ind til jeg sagde til ham at den gav jeg ikke 2 øre for så længe den ikke gemmer ens dataer er det helt lige gyldigt..
    vi er enig nob at du får mere for pengene i en skive bil. men de kan godt få noget ud af at få sin tachograf opdateret for den gamle mathiesen volvo jeg havde der kunne jeg ikke få timeguiden og tachografen til at lave meget mere ind 15 min forskel hvilket jeg mener er helt acebtabelt


  • #48   10. apr 2011 Martin

    Det er jo klart, at hvis du kører med en Timeguide der er beregnet til en Tachograf bil, ja så bliver forskellen ikke ret stor - En timeguide er jo ikke bar en timeguide - Så tænkt dig nu om.

    At du ikke giver en bønne for den minuttæller siger meget mere om dig end om din vognmand, det er jo den der tæller rigtigt. Den tæller jo ikke en masse minutter som køretid som bilen ikke kører.

    I øvrigt har jeg en kollega der fik bøde for noget pause halløj, da betjenten ringede til vognmanden, fik vognmanden den besked, at det var for dumt, at vi ikke havde timeguide i bilerne - Så lidt må de da stole på den. Og det var endda i en sprit ny MAN han blev taget der er her fra 2011.

    I øvrigt gemmer en "rigtig" timeguide jo data i 60 dage tror jeg det er og de kan printes ud så man har en oversigt over aktiviteter og evt overtrædelser.

    Men jeg kan godt se, hvis man er typen der ikke gider lave mere end højest nødvendigt, så er en Tachograf da at foretrække, man skal ikke bøvle med at skrive skive hver dag og man kan nøjes med at køre ½-1 time mindre hverdag for den samme hyre. Sådan er jeg bare ikke, jeg er chauffør for at køre bil ikke for at sidde og hænge og glo TV eller hvad man nu skal lave i alle de timer en Tachograf giver en i overskud hvor man ikke kan køre.

    Og så glemmer du helt, at hvis man kører i kø hvor man stopper og starter igen og igen, så tæller en tachograf flere minutters køretid end du bruger. læs mit indlæg lidt højere oppe. Jeg har talrige eksempler, jeg sidder og skriver ned hver dag.

    Hvis jeg kører fra APM om eftermiddagen hvor der er tæt trafik, så tæller den ALT tiden fra terminalen til motorvejen som køretid og det uanset hvor mange røde lys jeg holder for. Rekorden er 25 min køretid på de der 5-7 km. Her er det værd at bemærke, at jeg kan køre fra APM til Horsens nord på ca. 35 min. Og vi ved vel alle, at jeg ikke kan køre de 40 km til Horsens på 10 min - Eller hvordan?

    Op i røven med sådan noget digitalt makværk!


  • #49   10. apr 2011 martin P > Fordi loven er sådan, er det a ikke ensbetydende med at det er i orden, det stresser chaufføren, det koster penge for alle og lige meget hvordan du vender og drejer det så er det en typisk EU handling, en handling der er gennemtrumfet over natten uden at have gennemtestet lortet først...

    Jeg er godt klar over at jeg ikke kan bruge min GPS' Timeguride til noget hvisj eg bliver stoppet, men jeg finder det stadig forkasteligt at der kan være en hel times forskel på de to apparater...

    Da jeg kørte for Vestegnens Transport Service, der kørte jeg en del Holstebro, og jeg havde en skivebil og en kollega havde en tachograf bil, jeg kunne køre fra Karlslunde til Holstebro, over Horsens, på 4 timer og 15 minutter så vidt jeg husker, hvor han i følge hans tachograf skulle ind og holde pause ~10 km før Holstebro... Det giver jo ingen mening...

    Vi startede ud om eftermiddagen/aftenen mellem klokken 16 og 18 typisk....

    Måårten Ææs > Jeg giver dig 1.000.000 & ret...


  • #50   10. apr 2011 & =%

  • #51   11. apr 2011 måårten nu må du sgu lige slå dit hovede ned i rattet og tænke klart for der er da vist tydeligvis noget der er i klemme ved dig.
    1 minut tæller og timeguide er jo ikke nær det samme timeguiden kan du bruge som dukomentation fordi den gemmer dine dataer hvis du bruger den rigtig minuttælleren slætter alt nå du starter på ny dag.
    2 nu har jeg jo en men tachograf og tro mig jeg ser ikke meget fjernsyn det skulle da lige være for at se nyhederne kl 22 eller sådan men jeg holder sgu ikke tidligere af den grund for det den "stjæler" holder du jo ikke stille tidligere af den grund og hvis du gør lidt så er det ikke meget for (mit vedkommende) jeg sover i bilen fra ca søndag til mandag det vil sige jeg køre min dag fuldt ud og ligger på mellem 3000 og 3500 km om ugen ved du hva så behøver jeg sgu heller ikke køre mere den uge og det er en kranbil ved godt der er meget forskel på kørsel men hvis du køre først 10m frem for at lukke døre så 100m for at gå på kontoret så er du da heller ikke bevist om din tid hvorfor fanden så ikke køre de 110m for du lukker og samtidig går på kontoret. eller går de 100m nå du har kørt 10m frem det giver også plads til lidt mere i madkassen.
    har selv kørt til og fra havnen ganske meget både med foder og spasserkasser ved godt du ikke altid kan tage højte for at spare på tiden og er ikke uenig med dig i at det er noget klyt fra eu med det ændre bare stadig ikke på at vejen frem for at undgå anders and tænk dog på den gamle fugl kan kan sgu da ikke blive ved med at køre så meget. og nej det er ikke alle der snyder MERE i det omfang men der er stadig nogle det er der jo tydelig vist den seneste tid.


  • #52   11. apr 2011 Martin P > Nu er det ikke altid du kan køre helt frem til kontoret med åbne bagdøre, jeg vil ikke anbefale det med frost og hedebølge ihvertfald, og mange af de steder jeg er kommet gennem tiden, der har det ikke været særlig smart at holde foran porten når man hentede papirer, for så skulle der nok være tudekoncert fra de andre ventede på at komme til... ;o)

  • #53   11. apr 2011 Martin

    Debatten med dig er formålsløs, hvis du har gjort som du foreslår mig at gøre, så kan jeg godt forstå du ikke duede på havnen. Jeg kan sgu da ikke efterlade bilen foran rampen på et frysehus og så bare skubbe på kontoret og stå og vente på papirer i 10-15-20 minutter og nej, dyrlægen gider ikke se på, at man kører hele pladsen flad med åbne døre og der er faktisk steder hvor du er sikker på, at det vælter lige ud hvis du kører op af hullet.

    Det er nok godtnok du tumler rundt ude i en skov hvor du ikke holder nogen i vejen.

    Og så er det da fint, at du lige fik understreget mit postulat om at du ikke gider lave noget - Hvis du mener 3.000 - 3.500 er alt rigeligt og så behøver du ikke lave mere, så har du da valgt en forkert branche. Det her handler ikke om hvad DU gider eller har lyst til, det handler om, at hjulene er runde fordi de skal trille og når de gør det, så triller der penge i kassen ved vognmanden og det er DET man skal leve af på længere sigt.

    Det er sgu da ikke så mærkeligt, at flere og flere hellere vil have tyskere til at køre selvom de skal have det samme i løn, der er ikke alt det flæberi med dem.

    Du er kun så glad for din tacho-fucking-graf fordi den sikrer, at du ikke skal køre mere end 5-600 km om dagen. Jesus mand!

    Og dybest set, så er jeg pis hamrende bedøvende ligeglad med alt dit ævl om snyd og Anders And, det eneste snyd her, det er, at tacho-dimsen tæller mere køretid end jeg har kørt og det kan sgu pisse mig af. Hvis det var omvendt, så røg jeg lige bag tremmer i trafiksikkerhedens høj hellige navn.

    Et eller andet sted i Lastbilgruppen på det andet galleri, der ligger der en tråd, hvis den da ikke er slettet, hvor jeg punkt for punkt har listet op hvor meget jeg kunne køre i efteråret 2009 i en R500 med skive - Det var lige omkring 815 km. I dag skal jeg være heldig hvis jeg kan runde 600. Lige i dag har jeg kørt 590 og den har talt 10 timer og 15 min.

    Lorte apparat!!!

    Vær du bare glad ved, at Brian er godt tilfreds med det der hygge kørsel du laver. Der er langt mellem vognmænd der har råd til, at bilerne ikke kører ret meget. Og jeg kan betro dig, at hvis din kollega der kører Aars Køl ikke kører flere kilometer end du gør, så er der blodrøde tal på den bil med det de vil betale - Og ja, der har min vognmand også en bil, så jeg ved godt hvad de giver!


  • #54   11. apr 2011 Nu kører jeg også Tachograf bil. Og jeg trillede over 800 km på en 10 timers Fredag nat. Men det var nu også næsten kun motorvej. Jeg kørte hjemmefra til København- Aalborg og hjem igen.

    Så det kan godt lade sig gøre. men ikke hvis man nærmere sig byen..


  • #55   11. apr 2011 Iceman

    Jamen vi er da enige, det kan godt lade sig gøre, men det må kun være motorvej eller noget der minder om det. Der er ikke plads til noget bykørsel overhovedet. OG det er da skræmmende - Det er jo ikke let at undgå at køre i byerne altid og om dagen er det jo helt galt.

    De 815 km jeg nævner ovenfor, det var med afgang fra Hedensted om morgenen til Thyregod for at læsse, til Taulov efter papirer og så til en lille by lidt uden for Erfurt for at læsse af og der kunne jeg køre ned på 10 timer. Om dagen hvor der er masser af trafik og hvor de sidste 140 km var landevej med en masse byer.

    Så sidder man da og bliver hængemulet når man render over 10 timer for at køre 590 km og jeg har ikke kørt decideret bykørsel. Jeg har kørt ind og ud af Fredericia 2 gange fra motorvejen til havnen og tværs gennem Odense og så har jeg været inde i industrien i Esbjerg ude bag ved Vestfrost og ud igen. Resten er motorvej og landevej.


  • #56   11. apr 2011 arh men måårten du er da ved at være noget ualm dum at høre på.
    1 jeg køre alt hva jeg kan nå mellem kunderne jeg har mellem 1 og 5 aflæsninger om dagen i tyskland og ligger mellem alt fra 450km til 750km det har sgu ikke noget med at gøre om jeg køre og hygger mig jeg har større problemer med at holde det i rådighedstiden da det er den der for det meste er i vejen for mig guderne være med dine tosse kasser. der næst hvis du har kørt 815 km er du gået i snit 81,5 km/t det er sgu da pænt godt men så ville problemet jo heller ikke være tachografen men det kørsel du har nu der er problemet. så kan du da mene hva du vil om min holdning fred være med det så længe jeg slipper for at køre kasser meget muligt den måde jeg gør tingene på ikke er den rigtige men det er da den måde man undgår det stor spild og hvis du hørte lidt efter i det jeg siger så var vi jo egentlig ikke uenig i at det er noget klamp at den stjæler vores tid men så er det da også dig som chauffør der skal tage dine forholdsregler sagde også at min praksis ikke kunne bruges alle steder men man kan jo gøre nogle steder der ud over behøver man jo ikke flyve ud af rampen så tag du det bare helt roligt du er vil på timeløn med det der dk kørsel


  • #57   11. apr 2011 iceman tror også bare måårten er sur over at en tachograf ikke er lige så nem som den analog vi er helt enig om at tachografen er lavet på et vildt dårligsoftware og det er det der er en skam for som jeg skrev tidligere hvis hanckel havde kune få lov at lave en tachograf ud fra den software som der er i timeguiden ville du have en vildt fin tachograf

  • Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

    Emner: 1 Svar: 189
    #58   12. apr 2011 http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=23910

    Som de skriver her, så har de lavet test hvor de fik 45 min mere ved den nye tacrograf..


  • #59   12. apr 2011 sune det er rigtig men har faktisk også sagt i slere af mine indlæg at jeg mente den gammel version er ring men at det ikke ændre på at jeg mener at tachografen er et fint system i forhold til skiven og at jeg heler ville have den nye i bilen men så lange den anden ikke fejler noget får jeg nu nok ikke den sat i da den koster en arm for ja den nye er helt klart blevet forbedret og det skal de jo også have en chance for at kunne rette om ud fra de utilfredsheder der så kommer det jo med tiden det er det der hedder at lære men måårten har vist bare sat sig for at det er noget lort

  • #60   12. apr 2011 martin P > De første biler med Tachograf kom på gaden i foråret 2005, der fik Kim Johansen de første ihvertfald, det vil sige de har været 6 ( <b> SEKS </b> ) år om at rette de fejl, det er sgu da ikke i orden, hvor mange har ikke fået store bøder eller direkte mistet kortet på baggrund af fejloplysninger på førekortet? I min verden er det IKKE i orden...

    Når jeg bliver diktator, så bliver tachografen afskaffet igen...


  • #61   12. apr 2011 Jeg havde selv NEJ hatten på med hensyn til Tachografen og med hensyn til Adblue.

    Med hensyn til Adblue så FUCK det. Hader det pis. Men tachografen ville jeg ikke undvære den dag i dag. Det er sku nemt. Men ja den stjæler køretid. Nogen gange alt for meget. Morten tænker jo i bare i vognmands tanker...

    Og hold lige den gode tone herinde. Vi må gerne ha vores meninger...


  • #62   12. apr 2011 10.000 gange hellere AdBlue end Tachograf...

  • #63   12. apr 2011 Nobody : Er ikke enig...

  • #64   12. apr 2011 Ismand > Nej det kunne jeg jo ligesom regne ud, hehe... :o)

  • #65   12. apr 2011 nob jeg er enig med Iceman og ja måårten tænker som vognmand hvis ikke man kan holde hjulene runde med 500- 600km om dagen skal man vist finde et andet mærke med andre ord man køre for billigt og ja ville heller ikke undvære tachografen som dét er nu selv om den stjæler tid nogle gange mere ind andre jeg har jo ikke så mange af og på læsninger som så mange andre og der for ikke er så generet af dét og har helt ud af posen ikke haft dét og de steder hvor jeg har haft mulighed slået tingene sammen som jeg skrev til måårten

  • #66   12. apr 2011 Martin

    Hvorfor er det du tror, at jeg bare ikke vil eller kan lære at bruge en tachograf - Det er da det letteste i verden og langt lettere end skiverne - kortet i og så skal man ikke tænke mere på det, ikke noget med, at huske at skifte skive eller noget - Der hvor kæden springer af for mig, det er , at den STJÆLER tid fra vognmanden og hvis hans indtjening falder, så stiger risikoen for, at jeg mister mit job og der ud over, så kan jeg faktisk godt li, at køre, kunne jeg ikke det, så var jeg blevet siddende på et af de kontorer jeg har siddet på.

    Og klart vi kører for billigt Martin, vi kan ikke alle få vores kørsel lige så godt betalt som I gør - Men jeg vil vove den påstand, at den dækning jeg har på mine kilometer, den er der ikke mange herinde der kan hamle op med hvis de kører almindelig truckingkørsel - Men i øvrigt er det jo ligegyldigt hvor billigt man kører eller ej - Om så vi fik 35 kr/km, så ville jeg være lige så pisse sur på den tachograf - Igen, for mig handler det ikke om, at lave så lidt som muligt, det handler om principper.

    Jeg er gammel nok til, at jeg har været med til at køre 5-6.000 km HVER uge og det var også fint - Det gider jeg så ikke mere, nu vil jeg gerne sove om natten - Men jeg gider da ikke voldbolles i min røv af en latterlig maskine.

    Hvis jeg rent praktisk kører det jeg må i følge loven i en tachograf bil, altså i VIRKELIG reel tid, så mister jeg kortet inden der er gået en måned hvis jeg kommer i kontrol. Nævn mig lige EEN branche udover vores hvor det er tilfældet!

    Og så er min løn da totalt ligegyldig, hvis jeg tænkte som du gør, at jeg da får min timeløn så jeg kan bare være ligeglad, så ender jeg sgu da som arbejdsløs - Det er folk der tænker som dig der er med til, at forstærke den bevægelse der er væk fra danske chauffører. Danske chauffører er efterhånden kendt for kun at tænke på dem selv. Når nu man så bliver fyret og en tysker rykker ind i bilen, så står man der og peger fingre, men hvis skyld var det? Ens egen!

    Der er så meget snak om den gang der var danske chauffører på alle bilerne her hjemme - Men alle har bare glemt, at den gang tænkte chaufføren først og fremmest på om vognmanden tjente penge INDEN han tænkte på sig selv og blandt andet derfor kunne tingene bedre gå.

    Jeg er helt med på, at jeg er sidste generation der tænker sådan og det er trist, men jeg har det godt med, at jeg ikke kun tænker på mig selv!


  • #67   12. apr 2011 Måårten har da vist ikke sagt du ikke kunne lære det men man siger jo at man ikke kan lære gammel hund nye trick hihi.
    ja vi har sikkert noget kørsel hvor man som sådan får mere for arbejdet men det er jo ikke som at køre op og ned at stien og det er langt dyre grej så i sidste ende giver tingene nok det samme uden at kunne sige det da økonomien ikke helt er min side af bordet..

    men vi er jo som sådan enig nok at det er et dårlig udvilket system der er i tachografen men sådan er det jo med alt nyt og nogle er til moren og nogle til datteren. eller volvo frem for scania og i gamle dage hvor de fik fra kørebog til analog der var stemningen nu nok den samme som den er nu faktum er bare at den er kommet for at blive så man kan lige så godt vende sig til den naturligvis kom med noget input til dem dr har lidt at sige så den kan blive tilpasset så alle bliver rimelig tilfreds med den.

    har ikke selv været med da man bare kørte men vil da tro at der var nogle der kunne styrre det og nogle der ikke kunne men 5-6000 er jo ikke så slemt hvis man tænker over det problemet i det var nok bare at der var nogle dage hvor man kørte 500 også nogle man kørte 2000 også lige 2 dage fordi de ikke lige havde skudt koen eller plukket tomaterne også kunne man så køre 2000 igen i en pokkers fart også er det jo det er et problem måårten.

    men vi er her jo begge for det samme det er at køre mit består i noget hvor jeg ikke køre så meget by kørsel som andre og der for har jeg ikke haft de samme gener ved det som andre måske min mening havde været en anden hvis jeg havde det men kan også sagtens se nå jeg selv har haft lidt kø eller har fundet en tysk tankbil på bundestrasse det meste af dagen så vi er langt hen af vejen enig med dig men det er ikke li med at jeg ikke vil have den og køre med og jeg er sikker på at det ikke hjælper at snyde med den fordi man synes den er dum (ikke myndet på dig )


  • #68   13. apr 2011 Er helt enig med Måårten...

  • #69   13. apr 2011 Martin

    Sådan lidt kort, så kan jeg jo ikke bare bestemme, at jeg ikke vil have en bil med tachograf, men jeg kan ØNSKE mig en uden og det gør jeg og det højt og larmende hver vig eneste gang der er nogen der gider høre på mig og også når de ikke gider.

    Jeg er helt med på, at den er kommet for at blive, jeg synes bare, at det er at tage pis på et helt erhverv, når der skal gå SÅ mange år før man begynder at ændre på problemerne. Og helt uden pis, så stoler jeg bare ikke på den og det kommer jeg ikke til før det vælter ind med succes historier om hvor godt det hele er og hvor præcis den er blevet og det skal sgu være over hele linien - Altså uanset hvad man kører.

    Med hensyn til at køre mange km, så er det aldrig et problem, hvis man ellers er sin opgave voksen og hvis man fatter at gå i seng når det bliver for meget. Det er med søvn som med så meget andet, det er et spørgsmål om hvad man er vant til. Jeg ville da dø hvis jeg skulle køre så mange km fra i næste uge, det skal kroppen være vant til og man skal være motiveret, er man ikke det, så bliver det aldrig godt.

    En af mine gamle vognmænd han sagde altid; Det er ikke svært at køre mange timer uden at sove, det svære er, at vide hvornår man skal gå i seng inden det er for sent. Og det havde han ret i.

    Og misforstå mig nu ikke, jeg er skam glad for at sove om natten - Jeg fatter bare ikke det skal være så indviklet. For 8-10 år siden, der accepterede de fleste betjente, at man havde 15-16 rådigheds timer og 10-11 køre timer hvis bare man havde 9 hviletimer inden for de 24 timer - Det var sgu da til at tage og føle på!


  • #70   13. apr 2011 helt enig måårten det er som nob så tit siger frihed under eget ansvar reglerne er jo kommet fordi der klart er nogle der ikke kunne finde ud af det men sådan er det jo også med tingene nu så det kan jo lave nok så mange regler for og de komme desværre og utroligt nok aldrig til livs for lige så snart der komme et system der er bedre er der 10 hollændere der allerede har en manskin eller noget der kan gøre så de kan snyde og det er sgu en træls udvikling...

    og ja det system man brugte før ti den eks på nordgående hvor man kørte 4 timer holde 1 times pause kørte 4 holde 1timeog så tog 4 timer mere også holde man 10 det ville jo være den klart optimale måde


  • kim j
    kim j Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #71   10. jan 2012 den nye tachograf er vildt god,kan køre lige så langt som en skive og kan flyttes 29 sek. og så fortsætte med pause ,altså flytte sig fra en rampe og gøre sin pause færdig , kan man ikke med skivebil....

  • #72   31. aug 2012 hmm jeg ligger mellem 5-700km om dagen uden en 10 timers periode og der dribler jeg sjælland rundt også esbjerg om eftermiddagen...

    og jeg kan godt i tachografen folk fatter bare ikke hvordan den skal bruges...
    det er sku den nemmeste i det der den fortæller dig lige præcis hvad du skal vide...og den nye stjæler ingen tid og som kim J skriver så kan man kører 29 sek og holde hvile stadig..
    vil aldrig undvær den igen.


  • #73   31. aug 2012 Michael J

    Og det klarer du med en gammel Tacho???


  • #74   1. sep 2012 Hmm tror det er en ny model.. Den er vidst fra 08..

    Men synes bare det sjovt som de bliver hejlet ned for det er da den fedeste løsning ever men det nok fordi man jo ikke bare lige kan snyde som man vil...

    Kan ikke forstå problemet i den??????


  • #75   1. sep 2012 En Tachograf fra 2008 er en gammel model der stjæler tid.

    Fint du kan køre 500 km om dagen med den, men hvis du kører 700 så skal du ikke ha ret mange steder, har du det, så kører du for længe.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #76   1. sep 2012 Igår fredag havde jeg 12 1/2 time kørte 420 km. I actrosens display vises hvor længe motoren har været igang det var 7 1/2 time taco mente jeg havde kørt i Ca 8 timer dvs. jeg har kørt en halv time med slukket motor, hvilket gør at jeg må være verdens mester i økonomi kørsel. Nej det viser jo bare at Taco er en større tyv end vores østeuropæiske " venner "

  • #77   2. sep 2012 Den gamle stjæler MEGET tid.. Har nu på 2 dage kørt i 2 forskellige biler, en med en gammel skriver, og en med en ny.. Den ene den tæller fra jeg kører fra Rampen, lukker liften og starter kølemaskinen og kører ned til kontoret hvor der nok er 400 meter, og får mine papirer, der har jeg i den nye brugt 1 min.. Den gamle der har jeg brugt mellem 5 og 8 min.. Og det er på den korte distance og når man kører distribution vil jeg ikke tænke på hvor meget det bliver i løbet af en dag, med 10-15 aflæsninger..

  • #78   2. sep 2012 måårten det er ikke den med den lille skuffe som kommer ud..

    og der er forskel på dem der er jo tre forskellige
    men min pointe er at ejg forstår ikke hvorfor folk bander over dem.
    synes det er dejligt man ikke skal alt muligt før og efter


  • #79   3. sep 2012 Den jeg har i min TGX er heller ikke den med skuffen, men målt over en uge der har jeg set at den har stjålet op til 4,5 timers ren køretid... det er satme meget...

  • #80   3. sep 2012 jeg har ikke holdt så meget øje med alt det der.. men kunne være man skulle prøve smiley

    har forresten hørt fra en vognmand jeg snakkede med den ene dag at de nye der kommer næste gang er reg til færdselstyrelsen så de kan holde øje med hvor meget bilen kører og overskrider. (skal hverken sige for eller imod om det er rigtig)


Kommentér på:
Tachograf

Annonce