{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.845 visninger | Oprettet:

løn / fradrag {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er ny i branchen og har brug for et godt råd eller to.

Jeg er blevet lovet et job som indlands chauf. Der vil forekomme nogle nætter i vognen, og her er mit spørgsmål. Kan man køre på eksport overenskomst som indlandschauf. dvs 455 kr skattefrit om dagen. Det siger vognmanden, men andre fortæller at det kan jeg ikke få. Der er også noget med de første 5500 kr. er der ikke fradrag for, hvis man kører det over skatten. Jeg er noget forvirret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  løn / fradrag
  • #2   7. aug 2013 Det er da egentligt et meget aktuelt spørgsmål.
    smiley


  • #3   7. aug 2013 jep.. fatter ikk nogen gider det pjat..

    kender flere der køre sådan der som du skriver


  • #4   7. aug 2013 Vognmanden må godt udbetale de 18,96 kr pr time. hvis du lægger ude.. men så må du ikke også selv trække det fra..

  • #5   7. aug 2013 Diæterne må ikke bruges til at sænke bruttolønnen, gør man ikke det er det fuldt lovligt at få dem udbetalt af sin arbejdsgiver, får man dem ikke udbetalt kan der kun fradrages 25.000 om året på selvangivelsen og bundfradraget på 5.500 er afskaffet.

    Sagen fra TV Syd er ikke helt så enkelt som den er stillet op, der er tale om, at en del har sovet hjemme i deres egen seng og alligevel fået diæter udbetalt - Man skal ikke altid tro på alt man hører eller ser på TV. smiley

    Begreber som lokumsaftale hører ingen steder hjemme, der er ingen reelt krav om en bestemt aflønning nogen steder, dog må lønnen ikke være væsentligt ringere end den der er beskrevet i de kollektive overenskomster.


  • #6   25. aug 2013 Jeg skal lige høre om jeg har forstået det korrekt, det vil sige at kan jeg finde en vognmand, hvor jeg skal køre i DK med overnatninger det meste eller hele ugen, og han betaler alle mine diæter, så er der intet loft på diæterne???

  • #7   26. aug 2013 Det er korrekt franck hvis du kan finde en der vil udbetale dem smiley så er der intet loft

  • #8   27. aug 2013 Hehe ja det er så lige det der er spørgsmålet, at finde en som vil udbetale dem... smiley der er nok langt i mellem... Desværre... Men kan man bebrejde dem? de får dem vel ikke refunderet...?

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #9   27. aug 2013 træk nu bare de 455 Kr. fra for hver nat i sover ude når det er DK kørsel, der er sku da aldrig nogen der opdager det.

  • #10   28. aug 2013 Thomas G
    Nu er der jo et loft på 25000 kr, og du kan ikk trække mere end det..


  • #11   31. aug 2013 Nobody

    Hvis en vognmand udbetaler diæterne til dig, så har han samme regnskabsmæsige fradrag for dem som han har for din øvrige løn, det er nemlig præcis en lønudgift i den forbindelse.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #12   31. aug 2013 Morten: nu forklarede du det på en enkelt måde, som jeg ikke orkede.
    Kunz: skat ved jo ikke om du kører indenrigs eller eksport.


  • #13   31. aug 2013 Thomas g

    Uanset om du kører udenrigs eller indenrigs, så kan du max trække 25.000 fra i udedøgn hvis du gør det selv på din selvangivelse - For at undgå det loft SKAL din arbejdsgiver udbetale dem via lønnen og de må IKKE bruges til at nedsætte din bruttoløn, så giver det skattesmæk - Med andre ord, så er eksportoverenskomsten eneste genvej til at få diæter uden loft uden at risikere problemer - Med mindre, at man har en vognmand der vil smide de 455 pr døgn OVENI den sædvanlige løn UDEN at modregne det.


  • #14   31. aug 2013 Men det vil sige at en arbejdsgiver kan trække lønudgifter fra incl. diæter...

    Ja undskyld jeg skal have det ind med skeer, men i bør sgu være vant til det efterhånden... smiley


  • #15   31. aug 2013 Franck

    Ja, det il det sige. Alle udgifter til løn herunder diæter til en medarbejder har man som arbejdsgiver samme fradrag for, MEN det belaster alt sammen virksomheden lige hårdt!


  • #16   31. aug 2013 Selvfølgelig, pengene skal jo betales i første omgang, og det at man kan trække det fra giver jo ikke penge retur...

    Men tak for det... jeg tror nok jeg blev lidt klogere... smiley


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #17   31. aug 2013 Og som arbejdsgiver med en chauffør der kører eksport gør man selvfølgelig det.
    Mr. Alle de udgifter man har i firmaet er jo egentligt en slags underskud Dvs. at alt man bruger penge på er fradragsberetiget,: en pakke kopi papir, sprinklervæske, løn ny lastbil ( der kan så eventuelt være noget med afskrivningsregler men det er en endnu længere historie og når man leaser er det ikke aktuelt ) og ja som du skriver pengene skal jo betales i første omgang.


  • #18   1. sep 2013 Thomas G > Mht leasing, da synes jeg at jeg har hørt at det fulde leasingbeløb er fradragsberettiget, men at det kun er halvt ved køb? Er det korrekt?

    Og undskyld for at stjæle af tråden Tonny


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #19   2. sep 2013 Jeps ved leasing tækker du bare løs. Mht. køb så ved jeg ikke præcist hvad reglerne er har altid været så fattig at jeg har leaset men jeg har planlagt at om ca 23 - 25 år skal jeg købe min sidste lastbil kontant så finder jeg ud af det og kommer tilbage til tråden med et svar. smiley

  • #20   2. sep 2013 Ved løb fradrager man ikke, der afskriver man - Det kan ikke sammenlignes. Der må afskrives 25% af den til enhvertid værende saldo - Det vil sige at som tiden går, så bliver hjælpen fra skattefar markant mindre, især hvis man afskriver max.

    Har man afskrevet max i en periode og derefter vælger at sælge og bilen indbringer mere end den saldo den er nedskrevet til i regnskabet, så bliver man ramt at det der hedder genvundne afskrivninger og de er skattepligtige - Med andre ord, er det den direkte vej til en klækkelig efterskat.

    Er man først røget på den galej og er afhængig af afskrivningerne, så er man tvunget til at handle bil hvergang saldoen bliver for lav - I den forbindelse kan det godt blive et problem at nedskrive gælden lige så hurtigt som man har brug for at handle.

    Derfor er leasing langt lettere at håndtere skattemæssigt.

    I øvrigt skal man også selv lægge den fulde moms ud ved køb - Køber man en bil til 700.000 - Så skal der betales 175.000 i moms når man henter bilen, de kan naturligvis modregnes i næste momsperiodes opgørelse, men det kræver jo at man har likviditet til at trække dem ud af kassen så længe.

    Ved leasing er det kun momsen af udbetalingen der skal ud af kassen og det er jo helt andre tal.


  • #21   3. sep 2013 thomas g > De ter det jeg godt kan lide ved dig, du er aldrig bleg for at hjælpe... smiley

    Måårten > JA så kan jeg godt se fidusen i at lease kontra købe... smiley


Kommentér på:
løn / fradrag

Annonce