{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.071 visninger | Oprettet:

Michel M
Michel M
Tilmeldt:
28. mar 2017
Følger: 5 Emner: 2 Svar: 3

Job, løn og arbejdsforhold? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle


Jeg er 26 og har lige for ca. en uge siden fået kørekort C (forvogn) og bestod EU prøven. Jeg er så nu i fuld gang med C/E (anhænger kort), og vil efter endt forløb også tage ADR. Og er ellers HELT GRØN/nybegynder.

Jeg startede på C kørekort fordi jeg så på nettet, at der mangler mange chauffører i branchen lige pt. og jobmulighederne skulle være gode.

Jeg har efterfølgende læst nogle forskellige indlæg osv, som har gjort mig lidt bange. Har blandt andet læst, at lønnen er ad H til, at timerne er ad H til, og at arbejdsforhold generelt er ad H til.
Inden jeg startede på kursus læste jeg, at en gennemsnitsløn er på ca. 30.000,- pr måned.

Jeg har snakket med en, og han siger at det generelt bare er dem der bliver "lånt ud" som chauffører eller køre for mindre vognmænd, at dette omhandler.

Så mit spørgsmål til jer. Er alle ting ad H til eller er det bare pis og papir? Er lønnen fornuftig? Arbejdsforhold?

PS
Hvis i har forslag eller gode råd, med hensyn job osv, lytter jeg gerne, da jeg er helt ny i branchen og intet ved.

På forhånd mange tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Job, løn og arbejdsforhold?
  • Stefan C
    Stefan C Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 44
    #1   28. mar 2017 Mit bedste råd til dig, er at komme i gang med jobbet og så selv danne dig et indtryk. Meget af det du læser i forummer osv er tit også såkaldt færgesnak.

    Hvad angår løn så kan du snildt tjene 30000 eller mere før skat. Men man skal være fuldt afklaret med at man ikke tjener mange penge hvis du håber på en 37 timers stilling.

    Vil tro at de fleste chauffører, undertegnede inklusiv, ligger på en gennemsnitlig arbejdsuge på over 45 timer. Og det er her igennem lønnen bliver "høj", pga meget overarbejde.

    Normaltimer på standard overenskomsten er ikke noget man bliver rig af, men overtiden hjælper.

    Du kan også vælge at gå efter et chaufførjob i f.eks en produktionsvirksomhed eller inden for mere special kørsel ala krankørsel eller maskintransport. Der kører man mange steder på industri/bygge/anlægsoverenskomst og det medfører også en højere timeløn.

    Arbejdsforhold som chauffør: forvent mange timer, du skal kunne træffe selvstændige beslutninger da du oftest arbejder alene. Der er et job med mange udfordringer både i forhold til selve jobbet, men i nok større omfang udfordrende i forhold til ens fritid og evt familieliv og venner.

    Men i min verden så overskygger gevinsten og tilfredsheden ved at have et frit og selvstændigt job, i 99% af tiden de ulemper du også vil løbe ind i.

    At køre lastbil er ikke et job, det en livsstil.

    Både for dig OG dit bagland.

    Hvad angår job som ny chauffør, så er der ganske gode muligheder. Men man skal være klar på at det bliver stillet store krav de fleste steder og det er typisk uden den store oplæring så det giver tit et kulturchok for en ny i branchen.

    Nu ved jeg ikke lige hvor du bor henne, men det nemmeste at komme i gang med er nok noget distribution hos f.eks Danske fragtmænd eller indenfor fødevare distribution. Dog skal du nok beregne at specielt i forhold til fødevare distribution er der en del natkørsel. Og hvis du ikke har egen bil så vil jeg anbefale dig at købe bil, da dine mødetider kan variere en del og typisk ligger de store fragt virksomheder lidt dårligt i forhold til bus og tog.

    Held og lykke og velkommen i trædemøllen. All in all, dan dig dit eget indtryk af branchen og luk lyttelapperne, for udover at køre lastbil er chauffører mestrer i at brokke sig.

    Og anskaf dig gerne et truckbevis.



  • Michel M
    Michel M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 3
    #2   28. mar 2017 Stefan C

    Tak for svar. Jeg er fra Fredericia. Og ved at mange firmaer holder på europavej, taulov. Bland andet ø.s.g(danske fragtmænd), DSV osv.

    Jeg ville personligt være glad for omkring 18.000 udbetalt. Men med hensyn til arbejdstider skal så ikke regne med 06:00 - 16:00?


  • Stefan C
    Stefan C Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 44
    #4   29. mar 2017 Michel M < 6 til 16 kan du sagtens arbejde indenfor, men du kan sagtens også risikere at skulle møde tidligere. Igen afhængigt af dagens rådighedstid kan du mange gange risikere at dage er op til 13-15 timer i perioder.

    Taulov er, i mine øjne, et super godt sted at bo i forhold til chauffør job. Som du selv nævner så er der mange virksomheder plus Taulov er transport hub.

    Ang løn så er 18000 udbetalt ikke urimeligt, men nogen vognmænd har lokalaftaler med fagforeningen. Så er lønnen måske ikke helt så høj som standard overenskomst men så er der andre forhold for dig som medarbejder istedet. Hvis du ikke har kone og børn, så har de fleste vognmænd svært ved at besætte aftenstillinger. Det kunne være en forlomme ind i branchen f.eks.

    Daniel R>> Tror du skal tage det med 650000 i løn med et kilo salt. Det kræver en temmelig høj timeløn og sindssygt mange timer. Flere end loven og politiet tillader også. Det er en bruttoløn på den sjove side af 50000 om måneden. Tvivlsomt for en dsv trucker og generelt.


  • Michel M
    Michel M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 3
    #5   29. mar 2017 Mange tak for de gode svar. Ja! Har jo desværre både KONE og BARN. Derfor spurgte jeg til timerne. Det er ok at timerne ikke er fast, og er forskellige fra dag til dag, kan nemlig godt være lidt flexsibel, men bare det ikke er 6x13 hver dag.

  • Stefan C
    Stefan C Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 44
    #7   29. mar 2017 Michel >> fleksibilitet er et godt udgangspunkt ihvertfald smiley jeg har selv arbejdet med forskellige typer chaufførjobs. Og nogle har mange timer og andre færre. Catering engros ved jeg tilbyder fleksible arbejdstider hvilket kan være praktisk. Men måske du/i skulle satse på nogen stabile mødetider, og så kan I prøve at komme ind i rytmen med dig som chauffør. For som jeg skrev tidligere, så kræver det mange gange mere af ens bedre halvdel end én selv at få hverdagen til at fungere når partneren er væk mange timer dagligt. Arla er også et sted der har ry for at tage godt hånd om deres chauffører og typisk møder du mellem midnat og fem og så hjem. Det kan tage lidt af presset på din kone.

    Men lige et visdomsord: lyt til din familie, for de er vigtigere end et job. Og der er mange chauffører der har lært det på den ærgelige måde.

    Daniel R>> Prøv du at regn lidt på det. Alene bare med grundløn på 150 eksl overtidstillæg så skal du arbejde 333 timer om måneden for at opnå 50 af de store.

    Hvis du sjusser overtidstillæg ud fra 50 og 100% timer har man så i alt 20000 brutto ca.

    Så en reel løn på ca 42000 brutto. Og det er forudsat han bryder køre hviletiden minimum 3 gange om ugen.

    Km penge bliver man ikke fed af uanset overenskomst. Så det er færgesnak.


  • #8   29. mar 2017 650000kr... du er bare naiv eller hva???

    Tror du virkelig på alt det chauffør lort som du høre nogen steder??

    Tydeligvis lyver mange chauffør stadigvæk

    Jeg når aldrig derop op med min løn.. får efter overenskomsten og har ca 10-12 timer om dagem + har vintertjeneste og det er = mange af de gode overtimer + tillæg for at stå til rådighed tjente lige knap 500000 sidste år

    Og jeg skal ikk arbejde mere end jeg gør nu.. er jo næsten ikk hjemme så din kammerat må da arbejde på alle ugens dage smiley


  • Michel M
    Michel M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 3
    #9   29. mar 2017 Hvad er overenskomsten på? 150kr?

  • Stefan C
    Stefan C Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 44
    #10   29. mar 2017 Michel M>> standard transport overenskomst lå, da jeg startede hos en fragtmand, på 137 i timen. Måske den er omkring 140 nu. Altså normaltimer. Overtid er de første 3 timer 50% og derefter 100% tillæg. Hvis du påbegynder arbejde før 0600, er det afhængigt af lokalaftaler, 100% timer indtil 0600 derefter normaltimer 7,5 og så overtid 50% i 3 timer osv.

  • #11   29. mar 2017 Mener den er på 149kr

  • #12   29. mar 2017 Med ancinitet tillæg

  • Stefan C
    Stefan C Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 44
    #13   29. mar 2017 3f's og dtl overenskomsten foreskriver per 1 marts 16 en startløn for nye chauffører på 135,60 i timen. Efter 9 måneder så tilkommer der et kvalifikationstillæg på 8,15 kr ekstra så lige om 147,75.

    Men igen kan der være lokalaftaler der godkender lavere lønninger. Men altid absolut minimum 121,50 i timen. Har arbejdet 1 sted hvor standard chauffør tillæg var afskaffet via lokalaftale.


  • #14   29. mar 2017 Med tillæg får jeg 151.55

  • Kedde S
    Kedde S Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   18. jul 2017 Kan kun anbefale Arla i Christiansfeld/Tyrstrup. Ordnede forhold, godt sammenhold/faste kollegaer at snakke med og god løn.
    Der er både mulighed for tankvogn, intern transport og distributionskørsel.


Kommentér på:
Job, løn og arbejdsforhold?

Annonce