{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.862 visninger | Oprettet:

Per M
Per M
Tilmeldt:
8. jan 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15

Løn og Arb. Tid {{forumTopicSubject}}

Hej Alle I glade "truckere" smiley

Nu har jeg igennem et stykke tid fulgt med her på LBG og nu er der opstået et par spørgsmål vedr job som Chauffør, jeg håber I vil svare ærligt hvad enten I er vognmænd eller chauffør.

Hvordan er jeres arb. tid tænker ikke på køre/hviletiden, men mere hvornår tager I hjemmefra og hvornår er I typisk hjemme igen. kører I mest nat eller dag ? (mest hvis man er eksportmand) ved godt fragt er fra morgen til aften.

Når I sådan arbejder som I gør hvad kan man tjene ? mener bare cirka tal i brutto om måneden og skriv gerne hvad en ca. timeløn ligger på ( har nemlig hørt mange forskellige rundt omkring) både på eksport og på fragt siden.

Hvad vil I helst eksport eller fragt (hvor man kommer hjem hver aften) og hvorfor ?? hvis I evt helst vil noget andet hvorfor har I så valgt det I har ?

Håber I kan hjælpe med min nysgerighed.

Grunden til at spørger er at jeg rent faktisk har "stort" kørekort og har kørt lastbil får nogle år tilbage og kunne godt lide jobbet men syntes ikke økonomien var ret god iforhold til havd jeg ellers kunne tjene rundt omkring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løn og Arb. Tid
  • #1   7. jan 2012 Per M

    Nu fortæller du ikke hvad nogen år dækker over - Men kort fortalt er tingene ikke blevet bedre som årene er gået - Tværtimod. Så hvis du dengang mente du kunne tjene bedre penge på mindre tid, så er det stadig tilfældet.

    Jobbet som chauffør skal man ikke tage for pengenes skyld, men fordi man kan li det og ikke kan lade være - Er man kun økonomisk motiveret, så holder det kun en kort periode.

    Dine spørgsmål om løn er der ikke noget entydigt svar på - Du kan google overenskomsten g så kan du se om du kan finde en der vil betale den - De findes da derude, der bliver bare længere og længere i mellem.

    Lønnen kan vel være alt mellem 18.000 og 45.000 og det endda for det samme arbejde. ;-))


  • Per M
    Per M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #2   7. jan 2012 Måårten

    Jeg kender godt overenskomsten og den er da ved gud ikke "god"

    Jeg kørte fragtbil i 2007 det er jo så 4-5 år siden og fik den gang Kr. 150,- i timen det var da "Verden" gik stærkt. og en tømrer eller murer dengang fik omkring de 200,- i timen derfor jeg skrev at jeg ikke syntes lønnen er OK iforhold til arb.tid og sådan jeg havde 40-50 timer om ugen så når måneden var omme så lønnen omkring 25-35 tusinde iforhold til antallet af timer man er hjemmefra

    Men dette syntes jeg heller ikke var meget, ved også godt det er lidt en livsstil men alligevel sgu ikke fragt måske eksport er da man jo er hjemmefra i længere tid.

    Ville blot også spørge til hvordan man arbejder som eksportchauffør og hvad man får ud af det.

    Er man væk fra søndag aften til lørdag morgen og får man 50 kilo om måneden eller er det mandag til fredag og med 30 kilo om måned

    Det er ikke for at snage i nogen privatøkonomi dog blot bare hvor niveauet ligger hvis man søger den slags job

    Kan jo starte med at fortælle at jeg idag kører og sælger værktøj til bl.a lastbilværksteder og andre indenfor autobranchen og her er lønnen jo en fast hyre på 24-26 og så noget provision for salget typisk 5-10 kilo oveni også en firmabil som godt beskattes og telefon og pc.


  • #3   7. jan 2012 Per

    Skal vi ikke bare sige, at som eksportchauffør er du tættere på 30 end på 50.000 brutto - Dog er der en stor del af lønnen der så er skattefri grundet diæter for at leve i bilen - Det gør nettolønnen relativt stor. Man skal bare huske på, at man ikke optjener hverken feriepenge eller pension af diæterne!

    Kører man eksport er det vel typisk hjemmefra søndag eftermiddag/aften og hjem igen fredag eftermiddag/aften eller lørdag formiddag - Dem der kører "rigtig" eksport er hjemmefra flere uger - Dem er der bare ikke så mange tilbage af.

    Jeg tjener 40-45.000 pr mdr. incl feriepenge og pension og jeg kunne være hjemme stort set hver aften hvis jeg ville.

    En løn på 150 kr/timen tror jeg du kommer til at lede længe efter - Faktisk tror jeg du kommer til at lede længe efter noget der ligner den løn du har i dag på samme antal timer.


  • Per M
    Per M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #4   7. jan 2012 Tak Måårten

    Var da heller ikke utilfreds med 150,- i timen dengang men idag har jeg da noget mere end dengang (dog også i et andet fag) men alligevel ville da ikke begynde at kører fragt til under 150 i timen det hænger jo ganske enkelt ikke sammen i min økonomi ihvertfald.

    Syntes da også jeg vil sige det er da en gød løn du har er du selv vognmand eller hvordan ?? og endnu flottere hvis du kan og vil holde hjemme hver aften, jeg ved jo ikke hvad du kører med og hvor, syntes du skal holde fat i det du har det er jo ikke sikkert det bliver lige nemt at finde noget tilsvarende.

    Tak for dit indlæg og jeg vil da gerne høre fra andre som evt har noget at byde ind med, alternativt hvordan klare i jer når nu alle de østlande er kommet med chauffører der kører døgnet rundt for en flaske vodka og 20 prince smiley


  • #5   7. jan 2012 Per

    Hvis ikke du vil køre til under 150 i timen, så skal du nok bare beholde det du har- ;-))

    Jeg er ikke vognmand - Jeg er bare chauffør. Og nej, jeg er næsten aldrig hjemme til hverdag - Eller det har jeg ikke været de sidste 4-5 måneder tror jeg. Jeg har det fint med at være væk hjemmefra og vil hellere køre frem til kunden om aftenen i stedet for at stå tidligt op for at være fremme hvis jeg har sovet hjemme. Jeg er udpræget B-Menneske og vil derfor helst arbejde sent og stå sent op.


  • #6   7. jan 2012 Kører kl. 5:30 om morgen og er hjemme mellem 18-19 om aftenen, er lige stoppet med at ligge ude her efter nytår, hvilket jeg egentlig er fint tilfreds med, havde dog altid mellem 12 og 15 timer da jeg gjorde det.
    Men er kun i lære så får kun 74 kr i timen så det er begrænset hvad det bringer ind smiley


  • #7   7. jan 2012 Jeg starter imellem kl 5:00 - 6:00 man-fre med at tømme containere på div genbrugspladser eller erhvervs kunder og slutter engang i løbet af eftermiddagen (som regel den sidste halvdel af den) og kommer hjem hver dag, hvilket er rart når der er en smuk kvinder der venter derhjemme, sammen med ungerne smiley

    Nåh, tilbage på sporet smiley
    Med mine arb-tider har jeg ikke problemer med at holde mig oppe over de 400.000 kr om året, men det er bestemt ikke pga lønnen jeg kører lastbil, men fordi at jeg elsker at styre store maskiner smiley


  • #8   8. jan 2012 For lige at tage dine spørgsmål sådan lidt baglæns..

    3. Ville helt klart helst køre eksport, og der mener jeg sydover, nordpå siger mig ikke et klap.. Så heller hjemmebil.. Men jobs med kørsel sydover er snart en saga blot.. Vi danskere er for dyre, og kan på ingen måde konkurrere med vores "kolegaer" fra øst.. Så derfor kan jeg nu i stedet finde mig selv bag rettet på en hjemmebil.. Og det piner mig sgu stadig hver eneste dag... Men er heldigvis ansat i et kanon firma hvor vi chaufføre er respekterede og bliver behandlet og talt til som de mennesker vi er.. Hver dag også hvis vi laver en brøler.. (hvilket jeg selvfølgelig aldrig gør, host host..)

    1.Jeg køre grøntsager fra Jylland til Sjælland hver aften/nat, og har valgt at bo i bilen hele ugen, da jeg ikke kan se nogen grund til at bruge omkring halvanden time på transport hver dag.. Bor på Sydfyn og arbejder på Vestfyn.. Og når arbejdsdagen er på mellem 12 og 15 timer kan jeg ikke se nogen god grund til at spilde min sove/fritid på at køre endnu mere bil og bruge en masse benzin..Men jeg tager typisk hjemmefra mandag over middag og er så hjemme igen lørdag morgen tidligt omkring ved 5- 6 tiden.. Har da en del spildtimer i bilen i løbet af ugen men vil stadig heller kunne slappe af, se en film eller tosse rundt på nettet end bruge min tid på motorvejen mellem mit hjem og firmaet..

    2. Ligger vel på omkring de 50-60 timer pr uge sådan give and take men da jeg arbejder om natten ligger jeg lidt over den normale takst.. Men jeg har måske så kun 16-18 arbejds dage pr månede.. Og jeg ligger på omkring 45 kg brutto pr månede.. +/-

    Men for lige at vende tilbage til eksporten.. Kom min nuværende chef eller en vognmand jeg virkelig stolede på og kendte godt og spurgte om jeg ville gå fast sydpå til overenskomst løn og så ligge ude enten 5 døgn pr uge eller måske 3 - 4 uger ad gangen og så en friuge til en lidt mindre løn end det jeg får nu for natkørslen slog jeg til lige på stedet..

    For det er sgu en livsstil at gå fast sydpå.. Og jeg savner den HVER ENESTE DAG !!!!! Det er bare ikke det samme at "eksportere" bananer og kartofler til København hver eneste nat.. Eller for den skyld at køre tossekasser, læsse trailere op for en speditør for at videregive den til en polak der så kan få lov at trække den til Spanien, Italien, Grækenland osv.. Vil fandme da selv tømme den dernede..

    Har jeg ret Måårten ? Sidder du også og bliver lidt våd i trussen ved tanken om "de gode gamle dage" ???? ;D Det ved jeg du gør.. LOL


  • #9   8. jan 2012 Claus P


    Hahahahahahahahahahahaha

    Inden jeg nåede til bunden af dit indlæg havde jeg bestemt, at jeg ville skrive : HØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØRT for SATAN da!!!!

    Hjemmekørsel og kørsel nordpå er det samme som for os, som Metadon er for en Junkie - En latterligt ringe erstatning! Fandme!


  • #10   8. jan 2012 Er helt med på Claus P's indlæg her...

    Savner eksporten....

    Men vil man have det hele så er man nødt til at give afkald på nogle ting, nu fik jeg kørt rigeligt "eksport" i December, der var det sgutte møj man var hjemme, men det var nu rart at komme ud på den måde igen... :o)

    Enten kan man eller også kan man ikke... Jeg kan, min kæreste kan ikke, og hun bestemmer... ;op


  • #11   8. jan 2012 Godt man ikke har en kæreste så! *B*

  • #12   9. jan 2012 Måårten > Ja en gang var alting mere enkelt, men det har nu også sine plusser at have en kæreste, selvom man til tider kan savne tiden man var alene, men sådan er det jo nok altid... ;o)

  • #13   9. jan 2012 Nobody

    Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg aldrig været uden kæreste/kone i mit voksne liv - Men jeg har heller aldrig oplevet at det har begrænset mig i den retning. Måske jeg bare har været heldig eller måske for umulig til, at de har gidet kæmpe for at få deres vilje.


  • #14   9. jan 2012 Ææs > Du er for det første fra en anden generation end jeg, derudover har du nok været heldig på den ene eller anden måde, jeg har altid været dygtig til at finde de forkælede og de finder sig ikke i alting... ;o)

  • #15   9. jan 2012 Nobody

    Du har ret - Jeg kunne være din far. Hahahahaha

    Kællinger var bare ikke så besværlige dengang i gamle dage - Alting var bare bedre dengang!


  • #16   9. jan 2012 Ææs > Det ved jeg du kunne, du er jo rundet 50... ;op Men ja alting var nemmere dengang, jeg troede at hvis jeg fandt en pige fra en fiskerby så kendte hun til det med at manden var ude længere tid i træk... det gjorde hun bare ikke... :o/ Snydt igen...

  • #17   10. jan 2012 Sådan er det at være øbo - Så ved man ikke bedre. ;-))

  • #18   13. jan 2012 Ææs > Haha, det er sgu nok det... ;op

Kommentér på:
Løn og Arb. Tid

Annonce