{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.222 visninger | Oprettet:

hva sker der for jer... {{forumTopicSubject}}

Jeg ved der lægger et ligende emne her inde, men nu vil jeg starte diskutionen fra en anden side..

Nu har jeg ligget og kørt norge og sverige de sidste 3 måneder, og ja det er blevet vinter, vi har haft lidt her hjemme også, og i denne uge har vi så endelig fået et ordentlig sne landskab...

Jeg kommer hjem igår (onsdag) fra sverige og det aller første jeg konstatere er at trafikken er gået fuldstændig død, en ting er alle person bilerne, men satme også alle mine ellers gode og dygtige kollegaer (jer)..
Da det lykkedes mig at komme ud af kbh, smider jeg den straks i venstre spor på motorvejen mod fyn og lægger der med 89kmt lige ind til jeg når storebælt, og vil skyde på jeg overhaler ca 30 lastbiler på strækningen..

Da jeg kommer til fyn er det total kaos, jeg drejer af og tager alle små vejene hjem, holder min pause, og starter i nat igen får at køre til åbenrå, på sønderjyske motorvej, møder jeg en masse biler som køre 50kmt, fordi der køre en sneplov i nødsporet længere fremme, jeg overhaler hele stakken, og smider den igen i venstre vognbane hele vejen fra<fra kolding til åbenrå. og opgav at tælle hvor mange jeg overhalede af mine kollegaer..


Hva fanden sker der, er der aldrig nogen af jer der har prøvet at køre i sne før, har ingen vognmænd i dk sat ordentlige dæk på, er alle chaufføre blevet nogen kyllinger og overforsigtige ny startede.. det kan da simpelthen ikke passe at alting går istå fordi der kommer lidt sne. Jeg har ikke på et eneste tids punkt mærket noget til den har skredet, kurret eller noget andet, og jeg har bare køre. somregel omkring 89kmt på motorvejen, og 75-80 på hovedvejen, hvis eller man ku kommer til for biler...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hva sker der for jer...
  • Anders V
    Anders V Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #1   24. dec 2010 Nuvel, du kan måske finde ud af det.

    Tænker du ikke på, at det kan virke skræmmende for folk, når der kommer en lastbil tonsende med 90km/t, når folk ligger og kører 40-60km/t. Ikke kun at det kan virke skræmmende, men du kan også nemt være skyld i en ulykke.

    Og ja, du kan gøre det i Norge og Sverige - men det er også en helt anden sne-kultur de har. I Danmark er folket ikke vant til sne på samme måde, så kør dog efter forholdene! Og her snakker jeg ikke om vejens egenskaber, men derimod de andres bilister evne og mod.

    En tredje ting er så, hvis du kommer susende over en stort islag med 90km/t, så kan du sagtnes miste kontrollen - også hvis du har vinterdæk på. Hvorfor tage chancen så? Du kan være skyld i 3 familie-tragedier.


    Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan man kan være så egoistisk. Det er sgu ikke mærkeligt, at folk er så negative omkring lastbiler.


  • #2   24. dec 2010 Er det mig der er den egoistiske her, fordi alle andre ikke tør, og er bange for vejret, så skal jeg tvinges til og køre og snøvle afsted...

    Hvis det virker skræmmende at nogen i trafikken køre hurtigere end en selv.

    SÅ BLIV HJEMME!!!!!!!!!!
    Jeg er simpelthen så træt af at hver gang der en den mindste smule skift i vejret, så går folk fuldstændig i panik, og hvis jeg sku miste herredømmet over min lastbil, så var det sku nok sket for længe siden....


  • Anders V
    Anders V Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #3   24. dec 2010 Det er da lige netop dig, som er den egoistiske. Du sætter dine egne behov højere end andres.

    Hvis du nu fulgte trafikken, ja - så ville du da komme senere hjem, men du ville da komme hjem, ikk?

    Selvfølgelig er der nogen der kører hurtigere end andre, men når man kommer i en stor lastbil, og kører dobbelt så hurtigt som resten af trafikanterne, så er det da fuldstændigt hjernedødt.

    Hvorfor skulle det ikke kunne ske nu? Kom med en fysiks forklaring på det, tak. Ikke sådan en, "Fordi jeg har prøvet det før"-forklaring.

    Og når ja, hvis du ikke kan holde den danske trafik ud... Så bliv da hjemme.


  • #4   24. dec 2010 Anders V> Jeg har lige et spørgsmål, hvor mange motorveje har vi i DK hvor der kun er et spor i begge retninger?? Lad mig svare for dig, INGEN, og hvis folk ikke kan fatte at det yderste spor er for dem der kører stærkt så er de sgu da for dumme... "Uha nejdog jeg blev helt forskrækket over den store stygge lastbil der kom med hele 90 km/t i OVERHALINGSBANEN" kan du selv se det?? Ja vi skal være her alle sammen, mensom nævnt MANGE gange i den anden tråd HVORFOR skal os der godt kan finde ud af at køre i vintervejr straffes fordi alle de psykopater der IKKE kan absolut SKAL ud og køre alligevel??? Jeg skal være den absolut allerførste til at indrømme at jeg IKKE er bleg for at give både horn og lygter hvis der ligger en eller anden snot psykopatisk overforsigtig politibetjent og sænker hele trafikken med 40-50 km/t for det mener HAN er stærkt nok.... I guder lad være med at himle op fordi i bliver overhalet...

    Citat: "Bliver du overhalet af en lastbil, så kører fandeme for langsomt" Citat slut (Venligst citeret af mig sagde hunden)


  • #5   24. dec 2010 Puha... Det er jo typisk dansk er det ik? Mig først og så alle de andre!
    Fuck da om de andre kan køre bil, om de er vant til det eller ej.
    Det er da dybt uforsvarligt at spille konge på vejen! Jeg har sgu selv kørt som en IDIOT men efter jeg har fundet ud af hvad familien betyder for mig så vil jeg sgu gerne hel hjem! Jeg syntes selv jeg har styr på min kørsel men har ham den modkørende også det???
    Jeg syntes sgu det er fejjt at kalde andre mennesker for kyllinger osv bare fordi de gerne vil hjem i hel tilstand! Så hellere tage en overnatning i bilen og køre sikkert hjem næste morgen.
    11 lastbiler kørte galt igår på den fynske motorvej på grund af for høj hastighed så jeg tror ikke vi er særlige populære pt. det er sgu 11 for meget! sæt dog hastigheden ned eller bliv hjemme så folk kan komme sikkert frem og holde jul!
    Jeg syntes det er pinligt i sidder og praler her inde...
    God jul hvis i ellers når det!

    Her er en lille film der viser hvor hurtigt det går når det ellers går galt.
    Det er godt nok ikke snevejr men bare tænk over det....

    http://www.youtube.com/watch?v=1RyDoPro1XE


  • #6   24. dec 2010 Jeg er egentlig lidt rystet over den holdning til den danske trafik der bliver udvist her..... En ting er at køre stærkt på en lige strækning, såsom en motorvej eller hovedvej, når der ligger sne, men når der ligger IS under sneen, som der gør her i lille sneskræmte DK, så skal der ikke meget til før det går galt (selv for en erfaren "snechauffør") og vi ved vist alle, hvor meget skade en lastbil kan forvolde, når den mister grebet i vejen....
    Jeg kører dagligt på sydmotorvejen (fra Lolland og opefter) og de sydlige dele af Sjælland og der er der sket overaskende få ulykker (pånær den ved Farø/Nørre Alslev) netop pga at folk køre "langsomt" istedet for at tordne afsted, som om at de er kongen af vejen og kan klare det hele.....

    Men til dem der mener at de kan køre stærkt i/på sne/is, de skal lige prøve at se om de kan stoppe/styre, hvis der sker en ulykke, lige foran dem smiley
    Jeg ved godt hvem taberne bliver i den situation, nemlig de uskyldige mennesker der blive mejet ned af den lastbil, med en "konge" bag rattet, som kommer tordene uden evnen til at undvige eller stoppe.

    Så kør hellere forsigtigt derude, selvom det tager længere tid at komme frem, for hellere komme frem, end slet ikke at komme frem smiley

    GOD JUL ALLESAMMEN.


  • #7   24. dec 2010 det er da bare deruda , !

  • #8   24. dec 2010 må nu gi søren lidt ret. dk er gået så meget i stå iår at vi ikk kan plove sneen helt af vejen pga folk køre så langsomt. og salten bliver ikk kastet langt nok ud fordi vi skal liste afsted. nogle er mere til fare på mortorvejen end de lige regner med når de køre så forsigtig.. det er lidt sørgeligt. igår kørte en gammel mand kun 30 i timen i det alm spor, trafikken gik helt i stå. de må sku tage og holde sig væk, de er mere til fare end dem det holder den normale hastighed

  • #9   24. dec 2010 Jeg syntes selv at jeg var moden nok til at køre lastbil da jeg var 25.. Det er tydeligvis ikke fælles for alle.. Jeg er sku målløs og beder til at den eneste det går ud over når det går galt er dig selv!! Men ja god jul hvis du når så langt

  • Anders V
    Anders V Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #10   24. dec 2010 Mr. Nobody

    Tror ikke helt, at du har læst det jeg skrev? Det er skam okay, at man overhaler - men ikke når kører dobbelt så hurtigt som bilen du overhaler. Det er direkte uansvarligt. Men du overhaler vel også folk med 260km/t på en tosporet motorvej, når du kører i bil, gør du ikke?

    Hvorfor ikke skal "straffes"?
    Jamen, det skal i da heller ikke. Men nu bor i et land, hvor trafikkanterne ikke er gearet til at køre i sne, så derfor går trafikken i stå. Det har været sådan altid, og det ændre sig ikke de næste 10 år. Hvorfor ikke bare tage tidligere afsted? I ved jo, hvordan trafikken er. Hvorfor <b>skal</b> i køre 90, fordi i må? Hvorfor ikke bare tage hensyn til den resterende befolkning.
    Lastbiler og deres chauffører har et utroligt dårligt ry, og i gør det bestemt ikke bedre. Det er vel også jer, som brokker jer over politikernes tiltag mod lastbiler - men i glemmer, at politkerne tager beslutninger ud fra den store del af befolkningens holdning.


    Og tro mig, jeg er lige så træt af folk, der kører 3-4-50km/t, men jeg tager da hensyn til folk. Er jeg alene på motorvejen, så kan jeg da køre som jeg vil, men jeg har et ansvar, når der er andre på motorvejen.


  • #11   24. dec 2010 Søren

    Jeg er HELT med dig her, men du kan lige så godt droppe det. Den danske transport branche er blevet overfyldt af bløddyr der intet har at gøre i branchen, de er desværre kommet til i de gode år da alle uanset baggrund kunne buges. Det er RYSTENDE.

    Anders V

    Du kan da ikke kalde os egoister og i samme sætning bede os om at tage hensyn til de andre. Hvis de forventer hensyns fra os, så er det jo DEM der er egoisterne her og husk på, at lastbilerne SKAL være på vejen, er de ikke det, så kommer der ingenting på hylderne, butikkerne bliver ikke tomme af, at familien danmark dropper juleturen til den anden ende af landet Jesus altså. Slå lige ordet egoisme op en gang!

    Og så spørger jeg også i denne tråd, det kniber nemlig at få et svar - HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet.

    Og gider du droppe din jantelivs attitude - Det er SÅ tydeligt, at man skal satme ikke tro man er noget bare fordi man ikke er ved at pisse i bukserne af skræk på grund af en smule vinter - Typisk dansk mentalitet.

    Jesper R

    Hvis din familie betyder så meget for dig, at du er bange for ikke at komme hjem, så bør du nok også undlade at køre ud - Det er faktisk er reel risiko ved det her erhverv og det både sommer og vinter.

    Rene A

    Drop nu de der dommedags profetier. Så sent som i går beskrev Munken et tilfælde hvor der var en lille bile der snurrede foran ham hvor han kørte 90, han havde INGEN problemer med at bremse ned og skærme for den øvrige trafik til fjolset var væk fra vejen. Måske i hører liiidt for meget trafikradio og tror liiiidt for meget på alt deres pisken stemningen op.

    Det er ikke forbudt at lave friktionstest selv af egen drift og det gør enhver ansvarlig chauffør inden han køer afsted med høj hastighed.

    Måske er det et tilfælde, men det virker unægteligt som om, at der er et overtal af uerfarne og urutinerede bange knægte herinde - Sørgeligt for den danske transportbranche!


  • #12   24. dec 2010 Alleycat

    Der er da ingen der siger, at alle andre skal fjerne sig, men dem der er bange for sne kan jo ENTEN holde til højre og acceptere, at de bliver overhalet ELLER de kan blive hjemme.

    Hvis du kun har kørt bil som proff. så har du jo i virkeligheden slet ikke fatte hvad chauffør jobbet går ud på. Det er jo ikke bare for hyggens skyld man kører rundt, men det er da muligt, at du mener det forholder sig anderledes?

    Og nej, vi tænker ikke KUN på at komme hjem, vi tænker lige så meget på, at komme UD med det gods vi skal levere - Det er kun bløddyr der udelukkende tænker på at komme hjem, vi er nogen der nyder livet derude. ;-))


  • #13   24. dec 2010 Alleycat

    20-30 km langsommere???? Har du overhovedet været ude at køre her de sidste par uger? Folk kører 30-50 på motorvejen og jeg kører 110-120 - Forskellen er ikke ligegyldig!

    Og uanset, så er der en dybere mening med godstransporten på det danske vejnet, det er der sgu ikke med alle dem der "bare" skal på familie visit. Den dag, familien danmark har fattet vigtigheden af ordentlige dæk og ikke længere sidder med hvide knoer og knuger rattet fordi de er ved at pisse i buskerne, så er det fint for mig at de nosser rundt uden dybere mening!

    Totalt latterligt lorte land vi lever i hvad trafikken angår, der er ikke 20% af den danske befolkning der fatter at gebærde sig i trafikken!


  • #14   24. dec 2010 Det er jo forskelligt fra person til person, hvad de mener de kan magte... Men Jeg vil sgu ikke bruge 4 timer på at køre til Århus fra Odense, når jeg kan nøjes med at bruge 2.
    Og især på fyn, kan de billister der kun køre 30 kmt ligeså godt tage 161'eren. Dels fordi, at hvis de er bange for at køre, er det tosset at tage motorstien, og de ligger sgu alligevel så tæt at de ryger op i den forankørende. Bare min mening.


  • #15   24. dec 2010 Morten S:
    Nu har jeg også læst det som Munken beskrev og ja, HAN kunne godt stoppe, fordi at hans lastbil, som EN AF DE FÅ i DK, har vinterdæk på....men du ved ligeså vel som mig, hvor mange der kører rundt med mindre kompetente dæk på til årstiden og så stopper en lastbil altså ikke lige så let som Munken's, vel smiley
    Derfor går jeg ind for, at tage den med ro, uanset hvilke dæk man kører på, for man ved ikke om de andre på vejene kan finde ud af at styre deres køretøj.

    Nu kører jeg altså selv og tester vejgrebet med jævne mellemrum og er blevet overrasket over hvor glat, en umiddelbart helt ren vej, kan være. Så der er skam ikke noget at sige til, at folk bliver foragret eller skræmte, når der kommer 48 tons farende forbi, vel smiley


  • #16   24. dec 2010 Rene A

    Søren der har startet dette emne kører f.eks. også på vinterdæk, ja faktisk er der vinterdæk på ALLE hans vognmands biler så vidt jeg husker.

    Desuden, så kan dem med latterlige dæk jo bare tage den med ro og så lade de andre køre uden at alt det råben og pegen fingre.

    Jeg har skam også oplevet meget glatte strækninger, det tror jeg vi alle har, men da slet ikke på mange mange km i træk, slet ikke. Det samme hysteri har der været mellem Århus og Vejle og virkeligheden var/er, at det stort set "kun" er fra Skærup til Horsens S at det er meget glat og i øvrigt KUN i inderbanen!

    Og husk på, at min bil vejer max. 3.500 kg og jeg kan SAGTENS stå fast og hvis jeg kan, så burde de fleste lastbiler også kunne.

    Og inden nogen peger fingre og beskylder mig for en helt masse, så er jeg faktisk fortaler for, at folk ikke kører stærkere end de føler de har styr på, MEN så skal de ikke hyle op fordi andre mener noget andet om underlaget end de selv gør.

    Min mor mener at det er spejlglat hvis bare vejrudsigten antyder sne og frost og det er jeg ret sikker på hun ikke er ene om . Forskellen er så, at hun kunne ikke drømme om at køre nogen steder når hun tror eller mener det er glat, så tager hun sgu bussen og lader os andre om at køre. Det kunne mange lære noget af. For ser du, hun har nemlig indset, at vi andre jo både kommer frem og tilbage uden ulykker, hvorfor hun har accepteret, at det nok er hende der er for hysterisk. Desværre er der ikke ret mange her i landet der har selverkendelse nok til at indse, at de ikke nødvendigvis har hverken evner eller erfaring til at bedømme hvornår det er galt og hvornår det ikke er.

    Desuden så har jeg lyst til, at lammetæve både meteorologer og værter i trafikradioen her i landet, de pisker da om nogen en katastrofestemning op og det er helt unødvendigt. Jeg medgiver, at det ikke ser sjovt ud på Bornholm, men come on, det rager jo ikke os på fastlandet!


  • #17   24. dec 2010 Morten S:
    Hvilke erfaringer har du med et vogntog på 48 tons, når du selv kører noget med en maks vægt på 3500 kg ? Spørger bare, for hvis det er det største køretøj, du tøffer rundt med, så kan jeg ikk helt se det saglige i dine udtalelser smiley
    Men få lige besvaret det, så vi alle sammen har lidt styr på det saglige i de forskellige udtalelser, ikk smiley


  • #19   24. dec 2010 Rene A

    Er 20 års erfaring i lastbil nok til dig?????????

    Jeg har kørt stor bil over hele europa siden mange af jer lå i jeres tremmeseng og legede med jeres rangler. Og DERFOR er jeg SÅ træt af, at I allesammen er SÅ kloge på hvad der er rigtigt og forkert.

    Jeg har kørt vogntog med langt mere end 48 tons total i både sne og sol.

    Skal vi komme tilbage på sporet, eller skal vi lige lade alle her i tråden fortælle om deres baggrund nu du finder det SÅ vigtigt?


  • #20   24. dec 2010 Per R

    Hvorfor ikke bare sige det som det er - Du er relativt ung og derfor relativt uerfaren, så der er da ikke noget mærkeligt i, at du er mere forsigtig end en der har kørt i 20-30-40 år.

    Jeg så godt sidste vinter da vi var kolleger, at du var forsigtig og holdt dig til det sikre og det er da helt iorden, men bare fordi man gerne vil være på den sikre side, så betyder det da ikke, at alle der gør tingene anderledes er idioter - Kom nu ind i kampen!

    Jeg har da heller ikke kørt som jeg gør nu fra den første dag jeg havde kørekort, det er da kommet med tiden og det er da helt naturligt.

    Og så fatter jeg da ikke hvad prisen har med det her at gøre. Jeg har i en anden tråd bragt tabt omsætning på banen, den indikerer da intet om hvad prisen er - Når man kun det halve i løbet af en dag, så halveres omsætningen, det er da simpel matematik - Og nej, man får ikke mere for sin kørsel fordi det er vinter!


  • #21   24. dec 2010 Morten S:
    Det er skam fint nok, ville bare lige ha' afklaret det, da der er mange der spiller kloge på lastbiler, imens de tøffer rundt i deres lille transporter smiley
    så det var skam ikke fordi at jeg tvivlede på din erfaring på vejen, men blot på hvilket køretøj din erfaring lå i, men nu er det ordnet smiley

    Jeps, tilbage til emnet smiley
    Er helt enig med dig, angående de der trafikværter, de kan sgu piske en storm op i et glas vand.....


  • #22   24. dec 2010 Nu har jeg ikke læst allle svarene. Men...

    I er heldigere end os.
    Som sværgodschauffør har jeg siden 1 Dec kun nået at køre 2 ture i tyskland. Nu står min bil på en plads ved Luckau, sammen med ca 50 - 60 andre.
    Politiet har lukket for ALT sværgods i tyskland pga lidt sne... Og hernede køre vi altså kun om natten!!!

    Jeg har dog haft en tur til Stockholm med lidt granner, og det er jo en fryd at køre i sne og - 20 grader.

    Men ja. Folk er generelt blevet nogle tøsedrenge.
    Og man skal sate.. være vågen. Det er livsfarligt at indhente en personvogn på en motorvej i 2 spor med 45 km/t...
    Folk vil åbenbart af med livet.
    Hvis man ikke syntes at det er sjovt at køre i sne i sin personbil, så skal man F....... holde sig til at tage bussen, eller blive hjemme.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #23   24. dec 2010 He he, nu har jeg jo kørt lidt sammen med den gamle i én af Falck´s sværvogne. Og ved i hvad den typiske kommentar man får fra chaufføre der er kørt galt i glat føre er? "Jamen jeg har jo vinterdæk på" og " Jamen der var da ikke så glat for 10 km siden".
    I kan have nok så meget erfaring og nok så meget vinterdæk på, lige lidt hjælper det hvis det er glat nok. Og hvis vejene er fine i f.eks. Køge er fine og farbare er det jo ikke nødvendigvis det samme når i kommer til f.eks. Fyn eller ligende. Jeg ligger selv og kører fra Brøndby til Lolland og Falster hver dag. Og jeg kan da også blive irriteret over at folk ligger og kører for langsomt. Men derfor respektere jeg stadig deres ret til selv at bestemme hvad der er sikkerheds mæssigt forsvarligt for dem. Det er stadig deres ansvar og deres liv det går ud over hvis det går galt.
    Og det synes jeg sgu egentlig at man skal respektere istedet for at ligge og presse dem til at køre over evne fordi man SELV mener at det sagtens kan gå hurtigere.


  • Anders V
    Anders V Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #24   24. dec 2010 Morten S

    Det kan jeg da sagtnes? Jeg siger, at i er egoistiske - og beder jer derfor om at tage hensyn. På den måde vil i så <b>ikke</b> være egoister.

    Slap nu af, mester. Du er ikke supermand, og du redder ikke verden ved at køre lastbil. Jeg sætter pris på dit job, men dit job er ikke vigtigere end kassemedarbejderens i Netto. Vi er et stort samfund, og vi er alle afhængige af hinanden. Købte vi ingen vare, så havde du intet job osv. Respekter dog dine medmennesker.

    Nu må du tænke på, at det ikke er én bilist der kører 4-60 - men næsten samtlige mennesker på motorvejen.

    Og min jantelivs-attitude? Virkeligt, ønsk dig en ordbog til jul. Du har brug for den.


  • #25   24. dec 2010 Martin J

    Den typiske kommentar - Arrrrrhhhh, jeg tvivler på, at alle de østbiler der har været i hegnet siger sådan og se de i øjnene, der har været et overtal af 2 akslede biler med hjemadresse udenfor danmark der har været smuttet af. Men din far kører måske kun bjærgning på danske biler?

    I øvrigt, så gør du dig selv til fortaler for noget du skriver du er modstander af, det er da lidt af et paradoks!

    Du er bare en totalt fin fyr, du respekterer nemlig andres valg af lav hastighed, men hvis det er det rigtige., bør de så ikke respektere, at andre vil køre stærkere? Problemet er, at her i vores lille lorteland, der tror alle at de sidder med den endegyldige sandhed om hvad der er mest rigtigt, ligesom det efterhånden er dansk nationalsport, at kloge i alt det andre gør - Folk skal bare blande sig udenom og passe der egen bil!

    Og helt ærligt, tror du ikke, at de fleste proff. chauffører er helt med på, at friktionen skal kan skifte fra Køge til Fyn? Rimelig langt ude eksempel. Der er både her i tråden og i den anden der kører nævnt flere gange, at man selvfølgelig tjekker friktionen med jævne mellemrum hvis man kører så stærkt. som nogen gør! Og hvad sker der for din påstand om at presse folk, hvis Fru Jensen kører 40-50 stykker i indersporet, så bliver hun da ikke presset af, at jeg kører 90-100 i ydersporet. Vil hun køre SÅ langsomt, så skal hun bare blive inde til højre, men det fatter de små biler jo heller ikke!

    Og når nu vi er ved den med dækkene på de biler der ender i grøften, så står det du påstår at have oplevet i skærende kontrast til det en af brugerne her på siden oplever med små biler når han kører autohjælp, her kører 8 ud af 10 så vidt jeg husker nemlig på sommerdæk!

    Men klart nok, det er jo ALDRIG de små bilers skyld. *indsæt smiley de ruller med øjnene*


  • #26   24. dec 2010 Anders V

    Jeg synes du skal læse alle indlæg inden du kommenterer alt for konkret på den enkelte bruger herinde - Jeg kører IKKE lastbil, det har jeg forlængst droppet, det gjorde jeg da der blev overtal af smarte unge knægte med hovedet fuld af truckerdrøm, men som ikke vidste hvad de gik ind til og for hvem verden brød sammen når deres GPS eller tlf. ikke virkede, ligesom den stod på tuderi når de ikke kunne nå hjem til kæresten hver aften eller i det mindst til hver weekend.

    Og jeg er lodret uenig med dig i, at man "bare" kan pege på os der transporter gods og så kalde os egoister - Jeg mener langt snarere, at dem der kører bare for at køre er egoister når de forventer ekstra ordinært hensyn fra de proff på landevejen. Opgrader egne evner eller bliv hjemme!

    Og nej Anders, det er ikke samtlige på vejen der kører langsomt, det er samtlige dem der hører for meget radio og ser for meget tv og lader sig skræmme og det er da klart, at mange af dem der kommer bagfra sætter farten ned når de fanger en flok biler der kører langsomt, de tror jeg, at der er pisse glat, men at de ikke selv har bemærket det - Det bliver en ond cirkel.

    Mht. janteLIVS - Så var der tale om en slåfejl - Jeg går ud fra, at du godt kender JANTELOVEN? En ordbog tror jeg ikke jeg har behov for, men jeg er da villig til at tage en test mand til mand på dansk retstavning - Min skolepapirer fortæller mig, at jeg har ret gode chancer for at klare mig noget bedre end gennemsnittet lige på DET punkt!

    PS. Din kommentar om ordbogen underbygger jo min tese om, at du er fortaler for og bruger af janteloven - Men skal i hvertfald ikke tro man er noget når du er i nærheden. Sikke da et sølle liv og en sølle tilgang at have til andre mennesker.

    God jul!


  • #27   24. dec 2010 Anders V> Nu er jeg DESVÆRRE ikke ejer af en bil der kan klare de 260 km/t du nævner, men HVIS jeg var, så ville jeg med allerstørste fornøjelse gøre det og det kan du gange op...
    Igen vil jeg henholde mig til at hvis man ikke kan eller snarere tør køre mere end 50 km/t så skal man kraftedme ikke ud og køre bil, så skal man holde sig til bussen, toget eller taxa'en ikke ens egen bil...

    Det er sjovt at JEG er egoistisk fordi JEG kan køre bil, og fordi JEG TØR køre bil om vinteren, men den abe der absolut skal ud og køre selv om han/hun IKKE magter opgaven så skal JEG absolut indordne mig under idiotens evner??? Nu rabler det sgu, jeg fatter forresten heller ikek hvorfor folk er så elendige til at bruge sine sejle, har du en laaaaaaaaaaaaaaaaaaang stribe biler liggende bag dig, så træk på nærmeste p-plads eller sidevej og lad dem som åbenlyst godt kan køre bil (ellers havde de jo indhentet dig) komme forbi....

    Jeg vil gerne komme med samme spørgsmål som Morten S kommer med, for der er åbenbart ingen der vil svare ham, måske nogle vil svare mig så?
    "Og så spørger jeg også i denne tråd, det kniber nemlig at få et svar - HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."

    Jeg vil lige gøre opmærksom på at JEG ikke siger man bare skal køre som man gør i juli måned, men at hvis man kan køre stærkere end de andre, så skal man da ikke bare ligge sig bag i køen fordi der er en der KUNNE blive forskrækket fordi der kommer en der GODT kan finde ud af at køre vinterkørsel....


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #28   24. dec 2010 Morten S:
    Hvis nu at alle de "proff" Chaufføre sagtens ved at underlaget skifter, hvorfor er der så så mange der ligger i grøften?
    Og nu skriver du iøvrigt også at der er overtal af 2 akslede biler der er hjemmehørende i udlandet. Mange af dem jeg har set der er kørt galt er tyske biler og så vidt jeg ved er der lovkrav om vinterdæk i Tyskland. Men hov, det må jo betyde at din påstand om at vinterdæk ALTID kan stå fast er forkert. Kan det passe??
    Og jo de andre skal også respektere os, men nu er det jo desværre altid sådan at det er de forankørende der bestemmer farten, og det man bare affinde sig med, uanset hvor irriterende det er.
    Og jeg forstår iøvrigt ikke hvorfor du bor her, hvis du virkelig mener at det er et "lorteland"
    Og sidst men ikke mindst, så betyder ordet "TYPISK" ikke "ALTID", men derimod "SOM REGEL" så jo vi har da også været ude til udenlandske biler.


  • #29   24. dec 2010 Dæk kontrol tak. Hvorfor skal man ligge og nosse i de 2 spor tilkørte spor hvor at der faktisk er MEGA glat. Ved ikke hvorfor at man føler sig tryg fordi at man kan asfalten ell? Og så 3 meter afstand op til den foranligende. Det synes jeg er dybt uforsvarligt. Det bedste er da lidt løst sne og vinterdæk. Videre

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #30   24. dec 2010 Og nu synes jeg faktisk at der er kommet et lidt dobbeltmoralsk spørgsmål på bordet: Der er mange der skriver at det når det nu er muligt at kører 90, hvorfor skal man så ligge med 60 bag en eller anden idiot i ydersporet? Der har jeg så et modspørgsmål: Hvorfor skal jeg, når jeg kommer på min MC som har en tophastighed på næsten 300) ligge i ydersporet bag en eller anden spastiker der kører 90 mens han er igang med at overhale en der kører 89,5? Kan i slet ikke se dobbeltmoralen i de ting i sidder og skriver? I gør jo præcis det samme som i sidder og beskylder andre for. I hæmmer trafikken for de hurtigere kørende...
    Og bare lige for at præcisere: når jeg skriver I, så mener jeg ikke ALLE, men kun dem der GØR DET...


  • #31   24. dec 2010 HC P> Helt enige jeg har selv lagt med 40-50 meter afstand til den forankørende, mens jeg typisk har haft en eller anden hatteneger helt oppe i røven så jeg ikke kunne se nummerpladen i bakspejlet og i enkelte tilfælde har jeg ikke engang kunnet se forlygterne i spejlet... Hvor vil de have jeg skal køre hen?? Folk er meget utålmodige i den danske trafik, men mange kører så også unødvendigt langsomt...

  • #32   24. dec 2010 Martin J

    Du mener ikke der er forskel? Og hvis ikke du kan se hvor langt ude din sammenligning er, så forklarer det fint at du har så svært ved at forstå det vi prøver at forklare.

    Vi tager lige det der ligger mest lige for - Forskellen på 90 og 300 km/t er MEGET stor og så skal vi slet ikke komme ind på hvor langt fra den højeste danske fartgrænse du er. Nej, man må ikke køre 90 i lastbil, men der ER altså bare forskel på at køre 10 km/t for stærkt og på at køre 170 km/t for stærkt - Det må selv en motorcyklist kunne fatte. ;-))

    Hvis du genfinder sagligheden, så kan vi fortsætte derfra.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #33   24. dec 2010 Overdrivelse fremmer forståelsen... smiley
    Jamen så lad os sige at jeg 130, hvorfor skal jeg så ligge bare en lastbil der overhaler. Der er jo i bund og grund det samme. Jeg respektere ham når han overhaler med + 0,5 km/t og derfor må han jo så også respektere dem der måske køre langsommere om vinteren. Det er jo det samme når det kommer til stykket.
    Det eneste jeg bare gerne vil frem til i alt det her at man bare må respektere de andre ude i trafikken og en gang imellem gør det at man bliver forsinet, og det er der ikke noget at gøre ved...


  • #34   24. dec 2010 Martin J

    Det holder jo ikke, du bliver måske 1 minut forsinket eller 5 hvis du er meget uheldig. Hvis jeg skal køre 50 fra Århus til København, så bliver jeg 3 timer forsinket, altså bliver køretiden fordoblet - Det ER altså ikke det samme og det er ej heller sammenligneligt!


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #35   24. dec 2010 Yes så siger vi 5 min forsinket. Og det sker måske 6 gange på en tur på 120 km. Det er 30 min. Der er også en fordobling af MIN tur. Hvad er forskellen??


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 6
    #36   24. dec 2010 Ja godt regnet alligevel. Det var så ikke en fordobling, men 50 %. Men du fangede vel meningen med havd jeg skrev alligevel... smiley

  • #37   24. dec 2010 Nu er i sådan efter os smiley men glemmer i ikke hvem der tuder når der er sorte veje åhh de lastbiler kører ihh og åhh så langsomt !! fordi når vi kommer blæsende med 150 ud af motorvejen så er den lastbil da irreterende !!!! Hvorfor skal vi så vise hensyn til alle personbilerne nu ?? normalt får vi jo bare lang lys og en fuck finger hvis vi nærmer os overhalingsbanen !! de tager ikke hensyn til mig og jeg tager ikke hensyn til dem !! Kan jeg magte min bil med 90 og hr og fru danmark ikke kan li mine vindstød når jeg blæser forbi jamen så må de sku blive hjemme !!!

  • #38   24. dec 2010 Giver dig ret Søren N

    folk har mere travlt med hva andre laver end bare at passe deres egent


  • #39   24. dec 2010 Søren S og Frænde> I er faktisk rimeligt kloge at høre på når det tager jer... bare ærgeligt det ikke sker så tit hehe..... ;op

  • #40   24. dec 2010 Hold da helt kæft....Har i oprettet ENDNU en tråd for at diskutere et emne i ALDRIG bliver enige om...????

    Keder i jer virkelig SÅ meget, at én tråd om emnet ikke er nok...?????

    Der er ikke én eneste herinde der er stor eller gammel nok til at kunne lære mig en kæft om at køre om vinteren, og i kan råbe og skrige til hudløshed, og for den sags skyld også slå på tromme....

    JEG kører som jeg altid har gjort om vinteren, og det kan i have alle de meninger om i hele verden i har lyst til, det rager mig en fjer...

    MIN uheldsstatistik om vinteren er 0, og det er vel og mærke regnet ud fra 22 vintre, så mon ikke jeg klarer mig nogenlunde i statistikken....

    Det var så første, eneste og sidste kommentar herfra til en tråd der er mage til en anden der også kører på lige håbløse niveau...

    God jul allesammen... smiley


  • karsten s
    karsten s Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #41   24. dec 2010 Jaja så kom BABOOM og SCOOTER-galleri niveauet da virkelig til Lastbilgalleri... Men det var jo at forvente.... Jeg skal ikke ud og køre før efter nytår så i giver den bare fuld gaz... Held og lykke til jer alle.
    Og glædelig jul der jer der overlever det:-)


  • #42   24. dec 2010 Martin J

    Hvor tit oplever du rent faktisk, at du hænger bag en lastbil der overhaler så længe, at det forlænger din rejsetid med 5 min ? Mit gæt er, at det stort set ikke sker! Vi kan vel blive enige om, at selvom der trækker en lastbil ud foran dig, så kommer du ikke til at holde stille, altså kan den tid du hænger bagved ikke omregnes til direkte forsinkelse, det er udelukkende forskellen i hastighed der spiller ind her og hvis du kører de lovlige 130, så er det marginalt hvad det betyder og det endda selvom du bliver offer for en laaaang elefantoverhaling.

    Noget helt andet er så, at jeg gerne tror, at du tit oplever det som om der går 5 min, sådan har jeg det også selv, noget helt andet er så, at så lang tid går der kun ganske sjældent. Så nej, du sætter ALDRIG 30 min til på grund af elefantoverhalinger.

    Du må komme op med noget bedre. ;-))


  • #43   25. dec 2010 bare ud i anden spor og afsted.. der var et par gamle idioter der filmede mig onsdag aften på vej til padborg. han kørte nok 45km/t så jeg overhalede selvfølgelig med de 89 bilen nu kan rende. han gik hel amok med alt lys der kunne blinke.sådan en idiot har jeg ikke en skid til overs for så må han sku blive hjemme. og til bilister der er bange for at blive overhalet fordi der støver med sne. bliv dog hjemme. der kommer sne og dte kommer ved den her tid så lær det dog. og til de drama queens der ikke kan tåle sandhederne så lad være med at svare på dem!

  • #44   25. dec 2010 Morten S - som næsten altid har jeg mere eller mindre intet at tilføje når du har været igang, vi er total enige.....

    jeg laver også dette indlæg fordi jeg ligesom ville prøve at lave en fokus på at der altså også er nogen som finder det irriterende at hele dk´s vejnet går istå fordi der kommer lidt sne, det ligger fuldstændig uden for min tankegang.

    Jeg vil da heller ikke opfattes som en eller anden total psykopat, selvfølgelig laver jeg løbende friktionstest når jeg køre, selvfølgelig køre vi på vinterhjul, selvfølgelig køre jeg med vægtoverførsel og alt det andet, men det er sådan nogen ting, som enhver chauffør med bare lidt sne erfaring ved...

    men det er sjovt at ingen vil svare på det spørgsmål som er blevet stillet flere gange.

    "HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."

    Vinterdæk, der er ingen som giver en garanti for at man kan alt fordi man har vinterdæk, men man er satme noget bedre stillet hvis man har, jeg ser mig selv som en rimelig erfaren chauffør, især i sne og dårligt føre. Men jeg er da stadig bedre rustet når jeg har vinterdæk, dog stadig ikke uovervindelig...

    det er helt fint vi ikke er enige, det behøver vi ikke være, så ville det sku være for kedeligt, men jeg mener stadig at hvis man er bange for at køre ud i sneen, og man er bange for at blive overhalet fordi nogen køre stærkere. Jamen så bliv hjemme, eller hold jer til de små veje.
    jeg ville ønske at du indførte bødestraf for at køre langsommere end 70kmt på motorvej, dog med sværgods som undtagelse...
    I ALT SLAGS VEJR!!!!!!!


  • #45   25. dec 2010 jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide følgende:

    "HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."???


  • #46   25. dec 2010 Det her føre ikke til nået. Kør med fornuft. Og hvis man mener det er er 60 eller 90, I DON´T CARE. Jeg ved bare at jeg føler mig mere tryg når jeg er forbi alle dem der køre i en laaaaaaaaang kø i det enerste spor. Synes at det er dybt uforsvarlig. Og vinterdæk. Man har jo ikke termokedeldragt på om sommeren og shorts på om vinteren. Eller er det bare mig der er forkert på den??
    Og så prøv at slappe af når at man køre i det her vejr. Mærk hvordan bilen reagere. Lad vær med at brug fartpilot, motorbremse/retarder eller hvad de forkellige ting efterhånden hedder. Og hvis man har automatgearkasse sæt den på manuel når du starter. Der er for mange ude på vejene der er helt vild bange for det her vejr. Jeg er mere bange for de andre billister der er på vejen, for man kan sgu godt se hvor utrykke de er og fatter ikke at man ikke er mand nok til at sige at jeg køre ingen steder i det her vejr, hvis man er så bange. Så hellere ud og sætte sit og familiens liv på spil og bande af dem der køre forbi. Det eneste tidspunkt hvor jeg kaster håndklædet er, hvis der kommer islag og det er ren asfalt man køre på, hvor at der ikke er gjort nået. Så tager jeg lige lille pause til evt saltbøssen har kørt fobi. ellers er det bare videre.


  • #47   25. dec 2010 Alf .
    Fordi vi er de største. Folk fatter bare ikke den servies vi yder for dem.
    Men den dag toiletparpiret løber af rullen, så kan det være at de fatter det. Og så må man bare håbe på at de sidder på potten.



  • #48   25. dec 2010 Svenskerne kan godt køre både 100 og 120 på landevej med ren is på vejen i personbil. Det har jeg oplevet en del gange efter hånden. Men der er så os dem som køre lige så stærkt som dem her hjemme.
    Selvom man køre 80-90 i personbil og overhaler blinker folk os som sindsyg af en bare fordi man TØR køre mere end 50 på en hovedvej.
    Min holding er at hvis man ikk tør køre min 70-80 på en alm go hovedvej så ska de blive hjemme i stedet for og genere os som godt TØR og har en bil som godt kan køre både på is og sne.
    Køre 90 på ren is kan man sku godt, HVIS man altså evner og kan forud se trafikken.
    Det undre mig så os at det ikk er et lovkrav med vinterdæk som i Tyskland og Norge for det gør altså en STOR forskel. Og jo det gør en forskel både på personbil og lastbiler.


  • #49   25. dec 2010 Jesper K> Der er jeg ikke 100% enig, jeg vil sige at kan man ikke holde en hastighed på over 60 km/t fordi man ikke TØR kører stærkere (intet ord om hvordan føret er) på en almindelig hovedvej, så skal man enten blive hjemme eller tage det offentlige... Og ellers sørge for at give plads når der er mere end 3 biler bag en som øjensynligt gerne vil køre stærkere så tror jeg at mange af de problemer ville være løst hurtigere end de startede...

  • #50   25. dec 2010 Kenneth C> Jeg kan se at vi to faktisk er meget enige når det kommer til stykket og vi får skåret ind til benet... Jeg fatter heller ikke dem der ligger med sommerafstand om vinteren....

  • #51   25. dec 2010 Kenneth C

    Nu har jeg jo været ude med riven efter dig, men jeg vil alligevel gerne sige, at jeg er HELT enig i, at afstand er en tvingende nødvendighed når det er glat og det også selvom man har vinterdæk på - Vi er vel ikke idioter, så det håber jeg alle er enige i!


  • #52   26. dec 2010 lige for oplysnings skyld er der overhalingsforbud fra køge af og ca til borup afk, så hvis du har lagt dig i venstre spor fra kbh af tænker du altså ikke godt,,,

  • #53   26. dec 2010 jørn

    Hvis der kun køres 60 i inderbanen, så må man gerne overhale selvom der er forbud. Så gem nu lige pegefingeren væk!

    I øvrigt har overhalingsforbuddet ingen relevans for den her debat, en overhaling bliver hverken mere eller mindre farlig af at der er forbud fordi en politiker har bestemt at det er det rigtige!


  • #54   26. dec 2010 Utroligt Ordet KØR EFTER FORHOLDENE ikk siver ind... Men Håber da i kan leve med jer selv den dag i lemlæster en hel familie...

    Kan i hvert fald sige hvis der sku ske min familie noget Pga Hovdeløs kørsel... Ja så ......

    Kør nu bar for helvede pænt i stedet for det der EGO PIS!!!!!!


  • #55   26. dec 2010 Rix

    Jeg håber da, at du er villig til at modtage samme konsekvenser som du selv sidder og truer med i det skjulte, skulle du en dag komme til at kvæste nogens familie.

    Kors hvor er du usaglig - Hvor gammel er du? 17½???

    Det er ikke op til hverken dig, mig, din kone, tante, onkel eller andre at vurdere hvorvidt andre kører uforsvarligt eller egoistisk - Det er politiets opgave med evt. bistand af en bilinspektør - Det er vel ikke raketvidenskab?

    Hvis der død pine skal tales egoisme her i den her forbindelse, så er egoismen da størst fra dem der forventer særlige hensyn fra alle andre fordi deres evner ikke selv er til vinterkørsel. Er man utryg ved at køre om vinteren så bør man lade helt være og det gælder sgu både proff. chauffører og private trafikanter!


  • #56   26. dec 2010 Vil mene at vi alle skal tænke os om når der er glat, lastbil eller bil.. vi kan alle lave stor skade hvis uheldet er ude... dermed ikke ment at man skal køre 20 km/t som der er nogle der gør,,,, jeg syntes sku også det er pisse træls men vi kan ikke gøre noget ved hvordan andre køre..Men nææ jeg køre egentlig også bare som jeg plejer men er da helt sikkert mere opmærksom i disse tider

  • #57   26. dec 2010 Hæhæhæ. Tror aldrig at der er nogen som bliver enige herinde. Mudderkastning. Kom nu lidt videre i livet buddy´s.

  • #58   26. dec 2010 tror du har ret HC P

  • #59   26. dec 2010 Tja. Det må tiden vise. hehe.

  • #60   26. dec 2010 nu har jeg læst samtlige indlæg, og set at der bliver kommenteret på unge og uerfarene chaufføre....

    jeg er 24. jeg har kørt personbil siden jeg var 18, og lastbil siden i sommers, dvs. dette er min første vinter i stor bil... nogen gange om morgenen når jeg har sat i gang har jeg tænkt på om mine evner rækker til det her føre... men jeg er kørt alligevel. og jeg har fulgt trafikken efter bedste evne.. jeg er altid kommet frem, og altid kommet hjem, trods forsinkelser... og dette har min vognmand rost mig for..

    jeg tænker så bare at, hvordan bliver man en erfaren/proff chauffør, hvis man ikke kaster sig ud i opgaven med hud og hår..?

    det er jo tilsyneladende ikke alle der mener uefarene chauffører har noget at gøre i trafikken. hvordan skal man ellers lære det?

    det kan godt være jeg har misforstået noget. så ret mig endeligt hvis jeg har misforstået noget


  • #61   26. dec 2010 martin W
    Det er bare ud i skidtet. Du lære kun af det ved at komme ud og drage dine egne erfaringer af hvad der er rigtig og forkert. Men du er bare uheldig at det er så slemt et vejr i år. Men prøv at slappe af når at du er på vejen. Hold afstand. Og spørg endelig nogen af de "erfarene" chauffør. Ved ikke lige hvornår at man er erfaren chauffør. Hehe.


  • #62   26. dec 2010 martin W....

    Rigtig godt indlæg..... Respekt


  • #63   26. dec 2010 kommer fra en chauffør familie, og både min far og min svigerfar siger at en rigtig chauffør har over 1mil. km bag sig...

  • #64   26. dec 2010 JAAAAAAAAAAAAAA Jeg er en rigtig chauffør så... hehe....

  • #65   26. dec 2010 martin W...

    Næsten enig....2 mil syntes jeg...haha


  • #66   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Så er det dig vi alle spørger til råds. HAHA


  • #67   26. dec 2010 Haha det er jeg sku også,,,,MEEEEN Tror det har noget med hvad man har prøvet osv.. ikke så meget hvor langt man har kørt...

  • #68   26. dec 2010 Kenneth C
    Du er min helt. Har lært det hele selv. Jojo
    Det var nu heller ikke ment hvis man sidder med fødderne oppe i ruden. Det var nu mere arbejdskolegaer inde for der område han er i transportbranchen. Hvorfor skal man være en gammel knaven chauffør overfor de unge nye i branchen??


  • #69   26. dec 2010 Kenneth C...

    Tja....Må nok indrømme jeg har været mere heldig end dig så, for jeg har aldrig prøvet at blive afvist når man har spurgt om hjælp...



  • #70   26. dec 2010 jeg vil jo så mene at jeg i forvejen lære det på den gamle måde... jeg for intet fortalt om hvordan noget skal gøres, jeg får en adr. og et klokkeslet på hvornår jeg skal være der... så er resten op til mig.. det synes jeg så er fedt faktisk,,,, men det er nu også sjovt og høre røver historier når man holder og venter på læs....

  • #71   26. dec 2010 HC P> Helst ikke, så får vi i den grad chaufførmangel i DK LOL

    Jeg har altid haft det sådan at der er 2 slags chauffører jeg ikke kan snuppe.

    1: De nye unge hvalpe som ikke vil lytte (Sådan havde jeg det også i 2000 da jeg fik kørekort) o som bare skal ud og give gas uden at tænke videre over hvordan det hele hænger sammen.

    2: De sure gamle (og vamle) truckere som fnyser hånligt hvis man spørger om noget som i deres ører måske er et ualmindelig dumt spørgsmål, for det ved alle da...


    Til gengæld elsker jeg nye chauffører som har modet til at spørge, men som samtidig sætter spørgsmålstegn ved de info de får, altså omdanner det til egne erfaringer og ikke bare lapper al færgesnakken i sig uden at være kritisk, samt de gamle chauffører der gerne hjælper en ny eller gammel kollega, med svar på spørgsmål eller andet for den sags skyld...


  • #72   26. dec 2010 Kenneth C
    Det var nu ikke negativt ment;o).
    Synes det er fedt at man kaster sig ud i det. Men det er også på den måde at de dyre lærefejl kommer. Og nogen af de fejl kan hurtig koste jobbet.


  • #73   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Det var en skam. Haha.


  • #74   26. dec 2010 .

  • #75   26. dec 2010 HC P> Hehe....

    Buster> Meld du bare ind i debatten, ingen grund til at være genert hehe...


  • #76   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Godt svar.


  • #77   26. dec 2010 Gad sq ikk læse det hele igennem.. Men kan se nogle herinde mener de er KONGE. og andre er så mere fornuftige..

    Nu kan jeg sagtens køre når der ligger sne, og jeg er en af dem der holder hastigheden plus det løse, og bander over dem som ikk kan holde sig i indersporet.. Igen når der ligger SNE !!!

    Men som der har gjort så meget her på det sidste på grund af de skiftende temperaturer vi har her i landet, kontra norge og sverige, så ligger der flere steder, IS nedenunder, og på den ellers pæne asfalt, er der også flere steder ren usynlig is..

    Jeg skal da være den første til at trykke dig i hånden hvis du kan styre lastbilen, eller din privat bil for den sags skyld på den såkaldte sorte is.. For ja når der ligger sne, skal der køres lidt anderledes, og dækkene har meget og sige, når du kører på is, kan du stikke alt det skråt op, der er det forsigtighed og dygtighed der skal til..

    Men glædelig baghjul til jer alle..


  • #78   26. dec 2010 Kenneth C
    Haha. Ja så kan man så spørge sig selv om hvem der en den voksne i den situation.
    Men du fik dig lige en ven for livet. Hehe. Fatter ikke at man er sådan. Man opnår ikke nået ved at være sådan. Og der er desværre mange der er sådan i denne branche


  • #79   26. dec 2010 Allan K
    ;o)


  • #80   26. dec 2010 Nu er jeg en af dem der har talt surt om dem der snegler afsted og hyler op når de bliver overhalet af andre der har en anden mening om hvor galt/glat det i virkeligheden er - Men, jeg vil da gerne pointere, at jeg på ingen måde hverken mener eller er fortaler for, at uerfarne bare kaster skidtet til venstre og giver fuld gas, hvilket jeg også har skrevet til Per R et sted. Der er da ingen der er født som konger af asfalten og tingene kommer da med tiden.

    Men, derfra og så til at mene, at alle dem der kører stærkere end man selv føler for er ansvarsløse idioter er der sgu da et stykke og det er i virkeligheden nok mere det jeg forsøger at argumentere i mod. Det er helt fint vi har forskellig tilgang til tingene, men så lad dog være med at være sur over at det forholder sig sådan.

    Der er flere gange skrevet, at man skal køre efter forholdene - Men det er jo ikke så enkelt, der kan jo være voldsom forskel på hvad 2 chauffører mener er den rigtige hastighed under de givne omstændigheder - Erfaring, materiel osv spiller da klart ind her og lige netop derfor er der ingen endegyldigt svar på hvad der er det rigtige.

    Men jeg fastholder, at fordi man føler sig usikker på sne og is, så kan man altså ikke forvente, at alle andre tilpasser hastigheden til ens personlige ønsker - Det er altså ikke Giro 413 hvor de fromme ønsker opfyldes.

    Og nej, jeg er bestemt ikke konge af hverken sne eller is, jeg hader begge dele af et godt hjerte og har flere gange holdt hjemme bare fordi jeg havde mulighed for det, fordi det var mig der var vognmand, men at jeg hader sne og is betyder jo ikke at jeg er bange for det og derfor er jeg kun sjældent at finde i inderbanen når vejret er som det er nu - Det er ikke et udtryk for hverken overmod, hovmod eller andet, men udelukkende et udtryk for hvad JEG finder rigtigt i den givne situation.

    Og husk, vi kan alle ryge af vejen når vi mindst venter det - Det ER en reel risiko når vejret er som det er i disse dage! Det behøver ikke være overmod eller for voldsom satsning der sender en bil af vejen, der kan spille mange ting ind!


  • #81   26. dec 2010 Morten S> Selvfølgelig er du ikke konge, for mødre kan kun være dronninger... ;op

    Men bakker dig fuldt op....


  • #82   26. dec 2010 hvis det skulle lykkes og lukke debatten, så skulle det gøres med det indlæg af Morten S. smukt formuleret.

  • #83   26. dec 2010 nej nu må i sku holde op. det er sku ikke så sært vi har det rygte som vi har.i er jo ikke andet end en flok ansvarsløse konger hele banden. man ligger sku da ikke med 90 i overhalingsbanen når der er isglat. ja ja vi har en hel del kørselserfaring alle sammen så derfor burde i også vide hvad der sker hvis det går galt. jeg kørte også over fyn på den sorte is og selv med 52tons total trak den hjulene rundt på lige vej og motorbremsen kunne sætte baghjulene med 50km/t . hvad vil i gøre hvis i blev årsag til et uhæld? ( jamen der var jo ikke glat) siger i jo bare i retten, men det var der jo og det kan i ikke bortforklaer hvis skaden er sket. nej kære venner der er andre folk i trafikken end os og jeg kan ikke leve med at have kørt en mor med 2 børn ihjel og det kan i heller ikke. tænk nu lidt længere end jeres egen næsetip

  • #84   26. dec 2010 Alf .

    Den køre stadig til sommer. Haha.


  • #85   26. dec 2010 Martin H> Læs HELE tråden, og btw så er du i den grad dum at høre på....

    Morten S> Lige som Alf havde også jeg håbet på at dit sidste indlæg ville slutte diskutionen, for du er da i den grad en hel del klogere at høre på end visse andre her i tråden, og jeg vil ikke nævne navne, men jeg peger gerne 2 indlæg op... ;o)


  • #86   26. dec 2010 Martin H

    Har du overvejet ordentlige dæk, Har du overvejet at holde dig fra motorbremsen når det er glat? Det er 2 gode steder at starte!

    Måske har du overvejet, at trække ud i overhalingssporet og tjekke om det også er fuldt af is - Hvis det var tilfældet, så er vi ude i et udelukkende fynsk fænomen, for sådan var det ikke noget sted på E45 og sådan var det ikke nogen af dagene overhovedet!

    Men ja, indersporet, det var sgu glat.

    Og så tvivler jeg på, at du er i position til at dømme nogen som værende ansvarsløse!? Skal vi ikke lade dommere, jurister og politi om det?

    Hvis vi SKAL pege fingre og snakke om at være ansvarsløse, så er du jo nok den skyldige, for hvis du kører og jokker på din motorbremse når det er SÅ glat som du påstår det var, så leger du da i DEN grad med både dit og andres helbred.

    Man skal ikke kaste med æbler når man selv er et skrog - Husk det!


  • #87   26. dec 2010 Morten S> LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

  • #88   26. dec 2010 10-4. over and out. Hehe

  • #89   26. dec 2010 HC: Ja, det gør den, og så bliver den genoplivet til næste vinter igen...

  • #90   26. dec 2010 Morten L. K
    Haha. Burde gemme den. Så er sagen diskuteret færdig inden at den når at begynde til næste vinter. Haha


  • #91   26. dec 2010 Ja smiley

  • #92   26. dec 2010 morten s. ja jeg har overvejet ordentlige dæk. det er vinterdæk der sidder på m/s dæk. hved godt det ikke er lamel dæk men nu har jeg ikke stået i lære i 3 1/2år og været mekaniker i 7år for at du skal lære mig noget om det. for på ren is er alle dæk noget lort. nogle er selvfølgelig bædere end andre men de bedste er ikke gode nok alligevel. og jo jeg har læst alle indlæg og har da også kunne læse at der er et par personer der lyder fornuftige. og lige til det med motorbremsen så er det faktisk den eneste rigtige måde at bremse på i glat føre med læsset bil da der ikke er nogle garanti for at dine bremser bremser 100% lige og det vil forårsage en udskridning. du sidder jo ikke og bremser ret meget i sådan et føre så du aner intet om om dine bremser er fylt med sne og is da du ikke bremser dem varme i sådan et vejr

  • #93   26. dec 2010 Martin H

    Næææ, du har muligvis ikke brugt 10½ år som mekaniker for at blive korrekset af mig, det er da klart. Til gengæld mener du så, at DU med din forholdsvis ringe erfaring som chauffør er i position til at afgøre hvem der er ansvarsløs og hvem der ikke er - Intet kunne være mere forkert.

    Din tese om motorbemsen kan du stikke helt op i ryggraden, den virker KUN på din trækaksel, det går jeg udfra en mekaniker ved, så hvis der er noget der øger risikoen for en udskridning så er det brug af motorbremse - At bremse et vogntog på 52 Tons udelukkende på trækakslen er da i den grad uansvarligt. Men det har du måske lært i din læretid som mekaniker?

    Uanset om du har en tendens til skævbremsning, så bliver det ALDRIG lige så farligt som kun at bremse med en aksel! I øvrigt så har jeg ALDRIG været ude for, at mine bremser pludselig bremsede vildt og blodigt skævt grundet is og sne - Jeg tror det er en ret teoretisk betragtning.

    Slår du lige ansvarsløs op?

    I mens du kæmper med ordbogen, så vil jeg glædes over, at jeg tilsyneladende har siddet held i mere end 20 vintre - Uden held havde jeg jo aldrig klaret det så uansvarligt jeg optræder og det i øvrigt helt uden uddannelse.


  • #94   26. dec 2010 nej du lyder heller ikke som en der kunne tage en uddannelse morten

  • #95   26. dec 2010 martin H

    Kan se at du er 35år på din profil. Synes det sidste du skrev ikke kan passe at en på 35 år kan skrive sådan nået.


  • #96   26. dec 2010 som han selv skrev så skal man ikke kaste med æbler når man selv er et skrog

  • #97   26. dec 2010 sikke hurtigt du løb tør for argumenter martin, var det virkelig alt du fik ud af mortens indlæg, sikke en omgang tyndt øl.

    HC P
    ja hil trådstarter som har skabt en tråd om et emne som ikke kan uddebatteres.

    desuden venter jeg stadig spændt på et svar fra dem som mener man ikke må overhale ligemeget hvor langsomt folk kører:

    "HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."???


  • #98   26. dec 2010 Martin H

    Er du sikker på, at du har lyst til, at vi skal blive personlige?

    Jeg kan hurtigt fortælle dig hvad min generelle holdning til mekanikeres evner bag et rat er - Er du sikker på du har lyst til at høre dem? Din tese om motorbremsen har kraftigt underbygget at min holdning ikke er helt skæv!

    Der udover, så kan jeg glædes over, at jeg ikke har spildt 3½ år på en uddannelse, men har tjent penge så længe jeg har kunnet gå, mange penge endda og at jeg har prøvet mere end mange andre kommer til.

    Fint hvis du er glad for din uddannelse, det er kun dejligt, men lad være med at ophøj en mekaniker uddannelse til noget den ikke er. Den er relativt basal og stiller ikke voldsomme krav til folks evner, hverken bogligt eller andet, Stort set alt en mekaniker laver kan læres hvis man vil og gider!

    Og ja, jeg har skam været på et værksted, både på den beskidte side og på den side hvor man bestemmer - Du ved værkfører/værkstedschef. ;-))

    Skal vi fortsætte?


  • #99   26. dec 2010 Tja. Men vi er nu voksne mennesker. Og der står nået med en god tone i betingelserne for at blive optaget. Og jeg må desværre for dig gi morten ret. Aldrig moterbremse olign i det her vejr. Har aldrig selv oplevet at bremserne svigter. selvom jeg køre lidt nord på. Og hvis det engang det skulle ske så må man tage situationen derfra.

  • #100   26. dec 2010 stop hellere inden du kommer på for dybt vand morten. du er allerede længere ude end navlen

  • #101   26. dec 2010 martin H
    Hvem har lært dig at man skal bruge motorbremse i det her vejr??


  • #102   26. dec 2010 Martin H

    Hvis du vil deltage her, så skal der argumenter på bordet. Hvis du mener jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde, så er du nød til at underbygge det, kan du ikke det, så skal du nok bare bakke ud!

    Tomme og løse postulater er der ingen der kan bruge til noget!


  • #103   26. dec 2010 hvem har lært dig at man ikke skal bruge motorbremsen i det vejr her? HC P. jeg er i den opfattelse af at så længe du har alle hjulene nede på jorden er det kun din trækaksel der kan blokere og ikke nogle andre. derimod hvis du bremser på fodbremsen kan alle dine aksler blokere og så har vi balladen. et rullende hjul kan du styre med det kan du ikke med et blokeret. det er derfor der er noget der hedder ABS. og jeg går ikke ud fra at alle køre en 2akslet trækker med trailer for der ville det gå galt med motorbremsen så ville traileren bare skubbe dig rundt


  • #104   26. dec 2010 Martin H> Jeg vil PRØVE at holde mine udtalelser nede på et niveau som udelukkende er saglige, du skulle prøve det....

    MEN nu ligger et sådan at jeg har kørt både syd og nordpå, og jeg tror faktisk kun der er 2 lande af de 11 lande jeg har kørt i som jeg IKKE har prøvet at køre i i snestorm og des lige, jeg har til modsætning for en del andre i denne tråd ALDRIG holdt "sne"fri eller hvad ved jeg, og jeg har samtidig ALDRIG lavet en skade om vinteren ALDRIG... Men til gengæld kører jeg stadig "stærkt" ihvertfald stærkere end Du og andre mener jeg skal (Det er søreme godt i ikke bestemmer over mig), men igen stadig UDEN skader....

    At Du er mekanikker på 11. år er jo kun dejligt for dig, fordet viser jo at du har fundet din hylde i samfundet og, muligvis, trives på et værksted, dejligt for dig. MEN som Morten S skriver så skal du ikke tro du er mere værd som menneske fordi du har gået lidt længere i skole end os andre og nu kan finde ud af at skifte et gløderør eller hvad ved jeg for det er du IKKE...

    Sidst, men så absolut IKKE mindst, så vil jeg MEGET gerne vide hvorfor du mener at motorbremsen er bedre end driftbremsen i sne og på is? Jeg ved at du har forklaret det længere oppe, men husk nu på at jeg KUN har gået 11 år i folkeskole og altså ikke lige har fået de sidste år med som du har taget på livetsskole (læs: Tekniskskole) Skær det gerne ud i pap så selv jeg kan forstå det....
    For ser du, jeg har altid lært at motorbremsen bremser på trækhjulene,og trækhjulene sidder så vidt jeg husker (ret mig gerne hvis jeg tager fejl, jeg er jo ikke mekanikker) BAG på bilen, altså så vil der ske det samme som hvis jeg hiver håndbremsen i min personbil, og det er en baghjulsudskridning, ergo en stor fare for at jeg og bilen ender i grøften, men selvfølgelig det giver jo også mere arbejde til dig, det kan være det er derfor du kommer med et så sindsygt, farligt og ugennemtænkt råd...
    Jeg HAR prøvet at motorbremsen gjorde at baghjullene blokerede på et ikke så heldigt tidspunkt, dog ikke mere end at jeg som den dygtige chauffør jeg er kunne redde den uden større dramatik, men det havde IKKE været nødvendigt hvis jeg havde vippet knappen til motorbremsen op på 0....


  • #105   26. dec 2010 martin H
    Kan du ikke lige skrive herinde hvor og hvornår du køre..


  • #106   26. dec 2010 martin H
    Så det er altså af egne konklutioner at du holder dig til at man skal bruge motorbremse. Men god fornøjelse i det her vejr. Tror at en del af de ulykker der er sket er pga motorbremse og fartpilot. Men jeg ved ikke så meget om sådan nået. Jeg er ikke mekanikker.


  • #107   26. dec 2010 mr. nobody. jeg køre lastbil og har gjort det en 7-8år nu og ja jeg vil give dig ret i at hvis du blokere alle dine bagaksler på trækkeren ja så får du samme resultat som at trække håndbremsen i din personbil. men hvis du køre med en boggie bil så skrider den ikke ud da boogien stadigt ruller. en toakslet trækker skal man ikke gøre det med for der har du ikke boggien til at hjælpe med at holde retningen og selvfølgeligt skal du ikke gøre det uden læs på for så går det netop galt

  • #108   26. dec 2010 Martin H> Ser du DE oplysninger skulle du have skrevet da du startede med at lære os andre at køre bil....
    Dog er jeg stadig af den klare overbevisning at motorbremse/re-/intarder er NO GO i dette vejr.... selv om du kører i en boogiebil med boogien i jorden, så kan den altså stadig kaste røven, det er OGSÅ prøvet..................


  • #109   26. dec 2010 Hvor skiller grænsen om man har læs på eller ej??


  • #110   26. dec 2010 i vil da ikke bilde mig ind at normænd og svenskere køre ned af en glat bakke på fodbremsen. de går ned i et lavt geær og lader motoren bremse dem . og nej de sætter nok ikke volvoen på trin 2

  • #111   26. dec 2010 HC P> Altså da jeg kørte Holland og skulle over Femernsund broen for at komme til Puttby og skiltene var tændt med at "leer" kørsel var forbudt der havde jeg da altid som minimum en EUR palle liggende løst deromme, for så havde jeg jo læs på... ;o)

  • #112   26. dec 2010 Martin H> Du har ret i at de motorbremser, men de fleste gør det altså KUN på gearene og ikke på motorbremsen, eller på en flertrins retarder på et MEGET lavt niveau.... MEn der er skutte mange biler her i DK der har meget mere end motorbremse, og Volvo's 2 trins motorbremse dur kun på det højeste trin, trin 1 er kun for show...

  • #113   27. dec 2010 Ja. Det mener jeg også du havde.. Jeg har prøvet over øresund hvor der stod forbudt for lette køretøjer. Havde 800kg på. Så det var ikke et let køretøj. For jeg kom helt over.

  • #114   27. dec 2010 mr.nobody alt kan self. lade sig gøre i det her lorte vejr og det kan være mere glat under det ene hjul end under det andet. HC P. alser et par tons eller 5 er jo ikke det store læs men det kan være afgørende i den givende situation men ellers alt hvad der kan hænge på bussen jo

  • #115   27. dec 2010 martin H
    Køre du indenrigs eller køre du export??


  • #116   27. dec 2010 1414 har lige pt været inde og se den her tråd. Ham Søren N burde få en pris for det. Haha. Den bliver svær at slå.

  • #117   27. dec 2010 Martin H> Der er en ting jeg ikke kan lade være med at spekulerer over. Du skriver at jeg er til fare for mig selv og ALLE andre fordi jeg kan finde på at overhale når der er glat, men mener det er helt okay at man bruger motorbremsen, hvor der er endnu større risiko for udskridning og deraf evt. ulykker til følge.....
    Igen vil jeg gerne undskylde for min manglende skolegang, men jeg kan ikke helt følge dig.... ?


  • #118   27. dec 2010 martin H
    Tja. Sådan køre vi jo forskelligt. Jeg holder bare pølserne fra den motorbremse. Jeg skal ikke ha ødelagt nået fordi at man har vuderet læsset forkert.


  • #119   27. dec 2010 ja volvoens trin2 er det eneste man kan kalde en motorbremse alle ander motorbremser bremser ikke mere end at holde en tom bærepose ud af vinduet. nå men vi er ikke enige og alligevel ikke helt uenige. skal vi så ikke stoppe den her?

  • #120   27. dec 2010
    Og som jeg har skrevet tidligere. Så tror jeg at fartpilot og motorbremsen
    og hvad altsammen hedder har været skyld i de fleste ulykker herhjemme med lastbiler.


  • #121   27. dec 2010 martin h
    Det hele starter forfra imorgen. Eller senere på dagen. Så håber at du er frisk ;o). Jeg gider ikke blande mig mere. Jeg skulle bare ha´en søndag aften til at gå. Men det har både været morsomt og hyggeligt. Pas på dig selv ude på vejen.


  • #122   27. dec 2010 takker og lige over HC P

  • #123   27. dec 2010 HC P: Så vil jeg være den som starter debatten igen ,o)

    Alle: Er det bare mig, eller er der ikke den uskrevne regel, at når det er glat, så trækker man boogie/mellemaksel op, for at få mere bid?

    Jeg kan godt se det teoretiske i at man derved får en ringere bremseevne pr. aksel. Men bilen står jo så også det tungere på vejen, hvorfor der skal mere til for at hjulene blokerer. Hvis man så samtidig har evnen til at læse trafikken, og bremser lidt med "gefuhl"..??


  • #124   27. dec 2010 Martin H
    Hvor i H..... har du lært at motorbremsen er den rigtige måde at bremse et vogntog ned i glat føre... ham der har fortalt det må virkelig ikke kunne li dig, det er da direkte sindsygt. En tung trailer der skubber på bilen i glat føre, og så vil du bremse med en aksel kun... Jeg er målløs..

    Nu er jeg også udlært lastvogns mekaniker, og jeg skal være den første til at bekræfte at ALLE kan tage den uddannelse, man skal jo egentlig ikke kunne noget som helst, lidt teknisk forståelse og så høre efter på skolen, så er den svendeprøve bestået.
    Det giver dig altså ingen erfaring i at køre lastbil i sne, is og andet dårligt føre. nu har jeg kørt stor bil siden jeg blev udlært, og har næsten kørt norge og sverige i alle årene, dine argumenter skal sku være noget bedre vis du skal overbevise nogen som helst om at du ikke også bare er endnu en af disse overforsigtige klynkende nystartede....


  • #125   27. dec 2010 Kenneth C> Officielt så skal du jo have akslerne i vejen hvis du har fuld læs ;o)
    Men som udgangspunkt så kør med akslerne som du plejer, men er der glat pludselig, eller du ikke rigtigt kan få bid op af en bakke f.eks. så hæv akslen hvis du kan...


  • Tonni T
    Tonni T Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #126   27. dec 2010 Man sidder sgu og bliver helt bange, så prøver jeg på at finde på en grund til at der er nogle ratholdere for jeg vil ikke kalde dem chauffører med den holdning, jeg kan kun komme i tanke om en grund "deres alder" og tro på udødelighed, det sker aldrig for mig!
    hvor mange af jer helvedes kale har egentlig prøvet at det hele lige pludselig kører sidelæns uden nogen egentlig grund, andet end isglat, jeg er enig til en vis grad i at man synes nogle er forsigtige om end meget forsigtige, tja hva så, hvor meget kommer i egentlig senere frem? måske slet ikke senere, tænk jer nu lidt om i kan sgu lave meget ravage med alle de tons X fart.Laaaaan bremse længde.... prøv den tanke at i kommer i slyng ikke kan bremse i rammer en ung familie mor og far med et par små børn og de bliver dræbt alle sammen, hvad er jeres liv så værd bagefter hvis i bare har pæren nogenlunde iorden, så det ikke ret meget??????


  • #127   27. dec 2010
    Søren n er gud. Hæhæ. Skal vi ikke lige tag hele turen igen.


  • #128   27. dec 2010 Martin H...

    Hold da fast...Du taler godt nok som du har forstand til...Men mere kan man jo heller ikke forlange af folk, så det er vel okay.....

    Tonny....

    Du har virkelig fat i noget der....Hvad mener du så løsningen er, at vi bliver holdende hjemme til det er forår...???
    Jeg venter spændt på de viise sten.....


  • #129   27. dec 2010 Tonny L

    Jeg synes bare du skal læse hele tråden, hvis du allerede har gjort det, så gør det evt. igen - Det skærkscenarie du stiller op har været stillet op mere end en gang før og er derfor også debatteret igennem - Tror jeg?

    Jeg kan se på din profil, at jeg skal glæde mig rigtig meget til om 4-5 år - Så får jeg nemlig den der åbenbaring der med et slag gør mig meget klogere, meget mere seriøs og meget mindre udødelig - For hvis det er alderen det bunder i, som det jo er i følge dig, så må det jo gå over lige der omkring midt i 40'erne.

    Indtil da, vil jeg fortsætte med at køre som jeg har gjort med succes de sidste 22 år. ;-))


  • #130   27. dec 2010 det var der jeg ville hend fra starten tonny. det gavner ingen stæder med den høje hastighed i yderbanen jeg kan godt følge de ratholdere i at det yderste spor ikke var så glat som det inderste men køre der en overforsigtig mand med blød hat i inderbanen og han kommer i slinger så er det ikke en fordel at nogle kommer bag fra med 90 og skubbe alle sammen op af rampen ved odense v bare fordi man er en rigtig convoy boddy med orange lamper i kølergitteret der kan det hele med den ene hånd i lommen. hej igen gutter

  • #131   27. dec 2010 Martin H


    Hahahahahahahahahahahahahahaha

    Hvor er du sød og lidt sjov.

    Men det er da klart, at DU ville få problemer med at få hold på hestene, du bremser jo kun på en aksel, til trods for at du har læsset lige til den voldsomme side.

    Vi andre, vi bruger at bremse med samtlige aksler, det giver nemlig en ret god effekt, selv når det er glat.

    Og husk Martin - Det man siger er man selv! ;-))


  • #132   27. dec 2010 morten s ,,, nu har jeg støvet færdselsloven igennem,, korrekt at man må overhale bla blokvogn eller anden langsomt køretøj,som kører 60 eller derunder men dog er der højre kørsel i dk så at ligge i venstre bane konstant er faktisk ikke lovligt,overhaling skal foretages så hurtigt som muligt og der efter skal man ligge i højre side,,, personbil som lastbil... Men det er faktiskt lidt sjovt at læse denne tråd,,,personligt bruger jeg aldrig min motorbremse da jeg laller rundt med en tandemtrækker,, har nogle dårlige erfaringer med det,,,men håber da vi alle tager vores job alvorligt og med omtanke når vi kører rundt på verdens landeveje ,,,uanset hvordan vejret er,,, har pillet en 10årig dreng ud af en personbil oppe i hammerfest i nord norge,,, som var blevet ramt frontalt af en lastbil som mistede herredømmet grundet for høj fart i snevejr,, denne 10årig var desværre død,,,, god vind til jer alle om i er enige med mig eller ej,,,

  • #133   27. dec 2010 morten s har du nogle stæder læst at jeg ikke bruger fodbremsen? det eneste jeg skrev var at det eneste rigtige var motorbremsen når der er LÆS PÅ BILEN. kunne måske også være du skulle læse alle indlæg en gang til

  • #134   27. dec 2010 Jørn

    Jeg kender skam fint konditionerne for en lovlig overhaling, ligesom jeg er helt med på, at vi har højrekørsel - Men hvor vil du hen med de ting? Hvis højre spor er fyldt af biler der kører 40-60 stykker, så er der vel intet forgjort i at køre i venstre spor - Eller hvad?

    Jeg kørte selv den anden dag fra Svenstrup til Horsens uden at trække ind, der var nemlig ikke plads før og der kom ingen bagfra der ville forbi - Så er problemet vel til at overse. ;-))

    Og så håber jeg da, akkurat som dig, at alle tager deres job alvorligt, jeg gør i hvertfald, Jeg har 2 gange været ved at tage billeten i en bil, første gang som 16 årig hvor jeg på grund af overmod kørte galt i en kammerats bil i netop lusket glat føre i en skov, blev slået bevidstløs og heldigvis fundet at en forbipasserede og lige før jeg blev 18 som passager i en bil der endte i en gammeldags gittermast med ca. 100 km/t - Så jeg mener da selv, at jeg tænker mig om, eftersom der ikke er uendelige fribilletter til Sct. Peter!

    Og netop det uheld da jeg var 16 gjorde mig uendelig klog på hvilke signaler man skal være opmærksom på, især når man ikke tror eller forventer det er eller kan være glat. Den dag i dag er jeg helt med på hvad det var jeg ikke tog alvorligt den aften!



  • #135   27. dec 2010 Martin H

    Jaja what ever. Din teori om, at en boogieaksel holder bilen på rette kurs er i øvrigt helt i hegnet, men hvis du er SÅ meget mandfolk som du giver udtryk for, så vender du vel tilbage den dag du holder med lortet knækket sammen grundet din farlige strategi!

    Hverken en boogie eller en mellemaksel kan holde et vogntog strakt når du kun bremser på en aksel der oven i købet er placeret midt i det hele og foran den klart tungeste del.

    God tur på isen. ;-))

    Alle os der sidder herinde, vi er jo bare en flok håbløse ratholdere der ikke ved bedre end at DU har fundet den endegyldige sandhed om bremseteknik i glat føre. Jeg kan anbefale dig at tage et køreteknisk kursus, der kan du også prøve din teori af under sikre former. ;-))


  • #136   27. dec 2010 kommer ikke forløbigt i den situation med en trækker morten da jeg køre 7akslet hænger bil med tandemtræk

  • #137   27. dec 2010 akk ja så kører bussen igen.

    martin H

    Tonny L

    i stedet for at sidde og brygge gammel øl på nye flasker, så tag da og svar på mit sidste spørgsmål, som jeg endda har citeret en anden for, som heller ikke fik svar.
    når i er så kloge, burde det da ikke være nogen sag for jer og svarer på?
    jeg venter spændt.....


  • #138   27. dec 2010 Martin H

    Og en hænger skubber slet slet ikke hvis du kun bremser med trækkeren? Der næst så er det lidt mærkeligt, at du ikke kan indse det problematiske i, at du vil bremse et helt vogntog med en aksel med en bremse du ikke kan dosere, men kun slå til eller fra.

    Men forvogn/hænger eller trækker/trailer - Du får stadig god tur ud på isen. ;-))


  • #139   27. dec 2010 Tonny L> GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAB jeg hader genudsendelser... læs dog det hele igennem inden du kommer med flere "gode" anekdoter.....


    Alle> Jeg kan desuden fortælle at jeg OGSÅ har været rundt på isen. Både i personbil og i lastbil, sidste gang i lastbilen var en 360 graders rundtur med 70 km/t og på forunderlig vis skete der INGEN skader, andet end på mit ego....
    Desuden har jeg lavet en Ford Sierra om til en Toblerone (tyg lidt på den!) så JO jeg ved kraftstejlme godt at der er forskel på at køre i december måned med sne til ørerne osv og på at køre i juli måned med halvnøgne kvinder alle vegne (hvad der er farligst ved jeg faktisk ikke) Men at side på den anden side af en skærm og kalde mig uansvarlig og hvad ved jeg fordi jeg TØR hvor i tier (tak Ekstra Bladet) den er sgu for tynd........ Skal jeg heller ikke overhale til sommer, da mit fordæk kan springe og jeg kan pløjeind i 12 biler som er fyldt med nybagte forældre der alle sammen KUN har født 14-linger...

    Jeg har skrevet det før, og skriver det åbenbart gerne igen, kom med noget sagligt og ikke jeres uduelige anekdoter om småbørnsfamilier og hvad ved jeg....

    Hvor tit hører man om dødsulykker?
    Dagligt mere eller mindre!

    Hvor tit er det pga en lastbil?
    De ter satan-rende-mig sjældent.....!


  • #140   27. dec 2010 Altså mine erfaringer med motorbremse er helt klare... Selv med den røvdårlige der sidder på min daf, har jeg fået antispin til at slå den fra... Og hvad gør man så hvis man vil bremse?? Ja man bruger squ da fodbremsen som alle andre fornuftige chaufførere, for den bremser på alle aksler, og sådan forholdsvis jævnt på alle hjul. Bedre kan det jo ikke blive, i stedet for at en aksel blokerer = bremser ingenting/ Blokere = en aksel er i skred, trækket knækker sammen, og bliver slet ikke til at styre...
    Jeg tror vist det er tid til Martin H kigger ludt op fra hans bog...

    Mht akseltryk, så kører jeg måske med liiige til den gode side, i stedet for at have for lidt. Det hjælper trods alt også når man skal have holdt igen. Er der fuld læs på, så er den nede stort set hele tiden - jeg kan stadig sætte i gang og bremse fornuftigt.


  • #141   27. dec 2010 Alf .
    Yes sir. Det er det jeg siger. Søren har lavet den bedste tråd indtil videre herinde. Den var lige ved at ændre retning, til nået lidt mere brugbart, men nu er den tilbage i samme rille igen. Tror at du skal stille dit spørgsmål igen.


  • #142   27. dec 2010 Kenneth C
    Nu skal jeg ikke gøre mig til nogen guru, og jeg ved jo heller ikke hvad du køre i, men jeg køre altid med så meget akseltryk som muligt, dog stadig så jeg har foraksel tryk, det er lige så farligt hvis du ikke kan styre, så kan træk og bremse effekten være ligegyldig..

    Nu køre jeg scania R serie, og kan vægtoverføre efter behov, sådan som nu kommer jeg hjem fra sverige med 30 tons, jeg har boogie nede, men overføre vægten til trækakslen så jeg kun har et boogie tryk på 2T.
    Så har jeg nemlig stadig foraksel tryk til at styre med, og jeg kan komme fremad i trafikken....


  • #143   27. dec 2010 Tonny, stop nu alt det der vis og vis og vis og vis...
    den har været oppe og vende flere gange allerede, enda også i denne tråd.

    tonny og martin.
    Men hvis man har bare lidt hjerne med på arbejde, har lidt styr over sit vogntog, og kan finde ud af at styre i sne, se frem i trafikken og læse vejens forløb.
    Så er det absolut muligt at holde en fin hastighed, og komme fremad, samtidig med at der også kan styres og bremses igen.. Men det er helt fint i andre ikke tør, og ikke føler i har styr på det, men jeg forstår ikke hvorfor det så er os andre der skal gøres til idioter, bare fordi vi umiddelbart kan og tør mere end jer andre..... Som morten S skriver har hanj kørt 22 vintre uden uheld, jeg har selv kun kørt 7 vintre uden uheld, dog med kørsel hovedsagligt i norge og sverige om vinteren. og så har vi nobody, som har samme historik.

    Kan vi blive enige om at det er sjovt at ingen af os har været kørt galt, hvis vi efter jeres udsagn kun er sindsyge ratholdere...


  • #144   27. dec 2010 Søren N> Et dumt spørgsmål fra en uden uddannelse, men hvordan flytter du på vægten? Det har jeg tit undret mig over når andre har talt om det, det ved at hæve/sænke den for eller bag eller hvordan?

  • #145   27. dec 2010 Mr. Nobody
    Det kan man gøre på flere måder, Med skamlen og ved hjælp af boggien akslen.


  • #146   27. dec 2010 Hvis jeg må blande mig lidt. Så er jeg helt sikker på at gennemsnits farten bliver sat op om 14 dage. Måske før. For der har alle vendet sig til de her forhold vi har.

  • #147   27. dec 2010 Jamen altså man skal jo altid så vidt muigt have skamlen stående i ideel placeringen, jeg har den dog altid lige et ekstra hak bagud, for lige at passe på mine skærme kofanger og dørkplade med alle de billige speditør trailere..

    Men i en scania boogie bil, både 164 og R serie, er der en funktion der hedder vægtoverførsel, det vil i princippets enkelthed sige at man tager noget af trykket af boogie akslen og smider noget mere tryk på trækakslen, førhen hev vi jo altid boogie akslen i vejret, med det resultat at den ikke altid var til at styre.. og foraksel trykket var nærmest lige nul...

    Den nye funktion er også i volvo, men de volvo´r JEG KENDER til, kan man kun vælge at vægtoverføre eller ikke, ikke noget med mængden af tons man vil overføre, der er scania igen lidt smartere, at man selv kan bestemme hvor meget man vil, og det gyldne tal for mig ar omkring 13 - 14 tons på trækakslen og 1500 - 2000kg på boogie, så kan man stadig styre, og bilen er rolig ud af vejen....


  • #148   27. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Scania har en vægt overførelses knap, hvor at man går ind og ser på displayet hvor mange % man flytter fra boggie/ twinsteer akslen over til træk akslen.
    Undskyld at jeg svarede på det spørgsmål.Hehe


  • #149   27. dec 2010 Så mange svar... det er jo helt vildt hehe...

    For helvede hvor er det smart... :o)

    Jeg takker for svarerne og med de udførlige forklaringer så har selv jeg fattet det... :oD

    Endnu en gang tak... Jeg giver en "klejne" en dag...


  • #150   27. dec 2010 Ja det er jo ikke alle der har læst videre til lastvognsmekaniker. hahaha

  • #151   27. dec 2010 Søren N....

    LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL.............TUCHDOWN.....!!!!!!!


  • #152   27. dec 2010 Søren N
    Hehe
    Det har jeg nu heller ikke. Jeg trykker bare på knapperne og ser hvad der sker. Der er jo somregel en årsag til at de sidder der. Hehe


  • #153   27. dec 2010 Søren N og HC P> LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

  • #154   28. dec 2010 HCP
    Haha bare lige til den dag du tager farlig gods afbryderen, så sker der sku ikk så fanens meget smiley


  • #155   28. dec 2010
    Jesper K
    Hæhæhæ. SÅ er der nået stille.


  • #156   28. dec 2010 Haha ja det er der.

  • #157   28. dec 2010 Jae.... Det var da så lige endnu et plus i Scania-bogen når der skal investeres igen...

    Og så vil jeg gerne tilføje til mit tidligere indlæg, at motorbremse/retarder - you name it, kan bruges om vinteren, men med MEGET stor forsigtighed. og hvis man er i tvivl om den kan bruges, så lad være!


  • #158   28. dec 2010 Hele humlen om brug af motorbremse eller ej er jo, at den ikke kan doseres, enten bruger man den ellers gør man ikke. Her taler det da absolut til Retarderens fordel, at den kan doseres og ikke bare virker on/off!

  • #159   28. dec 2010 Jo jo, enig, men en retarder bremser trods alt kraftigere. Den volvo jeg havde lige en kort stund, bremser nok kraftigere på laveste trin på retarderen end daffen her gør.

  • #160   28. dec 2010 Nu er en DAF motorbremse så heller ikke af det bedste. LoooL

  • #161   28. dec 2010 Nej, det ville være synd at sige smiley

  • #162   28. dec 2010 Njae... hvis jeg virkelig skal have effekt ud af den, rækker jeg lige armen ud også - med vandret håndflade. Det fordobler ca... smiley

  • #163   29. dec 2010 En retrader kan da sagtens bruges på is os. Jeg har ikk prøvet at den begynder og skride ud endnu.

    Haha ja det er sku rigtigt Søren


  • #164   29. dec 2010 Hmmmmmm.

    Nu har jeg her i eftermiddag holdt og læsset af sammen med sådan en H C Svendsen bil i Horsens, meeeeeeen, laver de chauffører ikke for lidt. Synes ham chaufføren var på vej til at blive lige så trucker rund som mig og det er altså usundt!

    LooooooooooooooL.


  • #165   29. dec 2010 Hvilken en af vores biler Morten?


  • #166   29. dec 2010 Ha ha... Det er nok søren... Han laver aldrig noget smiley smiley

  • #167   29. dec 2010 Jesper K

    Den mindede ufatteligt meget om den på dit billede. En hvid DAF 105/510 boogiebil. ;-))


  • #168   29. dec 2010 Haa ha... så er det lille michael... Ham der kører DSV med link??

  • #169   29. dec 2010 Morten L K

    Ja det var nu ikke med link, men med en DSV trailer. Han skulle læsse papirruller af.

    Men lille lyder ikke forkert, stor var han i hvert fald ikke - Kun på maven. ;-))


  • #170   29. dec 2010 Så har det nok været ham... Han kører i hvert fald 510 boogiebil..

  • #171   29. dec 2010 Morten L K

    Stakkels mand!


  • #172   30. dec 2010 Haha ja så var det nok Michael, så stur er jeg sku heller ikk. smiley

  • #173   30. dec 2010 Havde det været min havde du nok kun ku gætte det var en HC Svendsen for der står ingen ting på den

  • #174   30. dec 2010 Jesper

    Dig havde jeg nok kunnet kende - Tror jeg? Jeg tænkte godt nok lige et sekund om du allerede var blevet så trucker rund. LooooooL


  • #175   30. dec 2010 Haha ja det tror jeg godt du kunne.
    Haha nej jeg har heldigvis arvet mit fars gen til og forblive tynd. smiley Så rund det bliver jeg sku nok aldrig.


  • #176   30. dec 2010 Jesper

    Pas du nu hellere på, sådan sagde jeg også til jeg rundede 25, så er det kun gået en vej siden og jeg er ikke blevet lettere.


  • #177   30. dec 2010 Så håber jeg fandme godtnok mit vender også....

  • #178   30. dec 2010 Morten L K

    Vil du gerne være lettere da. LoooooL


  • #179   31. dec 2010 Jae... Det har jeg ønsket i mange år, men det her job har ikke ligefrem gjort det nemmere at tabe sig smiley

  • #180   31. dec 2010 Morten L K

    Jamen det er der en god grund til, det er, at såern en rætti trucker, han skal da kunne kvæle en mega mængde kalorier 3 gange om dagen OG suge en kasse pils til fyraften og det gør jo ikke hvis man ikke har en god dunk at hælde det hele i!


  • #181   31. dec 2010 Jeg må da os tilstå jeg er større end min far, men der ska sku heller ikk ret meget til.

Kommentér på:
hva sker der for jer...

Annonce