{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.045 visninger | Oprettet:

At være med ude at køre {{forumTopicSubject}}

Heeej, nu det ikke en hemmelighed at jeg tit finder nogen og være med ude at køre i deres lastbil.

Har efterhånden fået en ok stor forståelse for både toldsnore, lifte, palleløftere, dokument skriving luft ind og ud af trailere, hvordan man stiller godset osv osv

MEN jeg mangler lidt mere tillid og "stol på dig selv" holdning, samt det at kunne blive ved med at huske hvordan man gør, så jeg kan udvikle min viden i stedet for hele tiden at skulle "samle op".

(Nogle ting er måske 3 måneder siden jeg sidst gjorde ××××× en enkel gang og så kan jeg ikke huske hvordan jeg gjorde eller have tillid til det jeg kan huske er rigtigt)

Hvad kan jeg gøre for at jeg der hjemme eller når jeg sidder i toget eller lignede, kan "øve mig" uden faktisk at være i nærheden af lastbilen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være med ude at køre
  • Johannes H
    Johannes H Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #1   6. okt 2019 Evt. Tage nogle billeder at forskællige situationer. Og kig så på billerne så ofte du kan...

  • #2   6. okt 2019 Har personligt ALDRIG kørt med toldsnor, men har dog haft plomb på traileren. Og som Johannes H foreslår tager jeg billeder af situationen når jeg står i den og gemmer billederne. Eller laver en miniguide til hvordan jeg gør ting.

    Fx har jeg en miniguide til til/frakobling af sættevogn/hænger liggende i min pung jeg lavede da jeg tog hængerkort. Mens jeg var ved Carlsberg lavede jeg en miniguide til hvordan man samler og skiller et Link-trailer modulvogntog, da jeg kun har kørt 2 gange med dette indtil videre.

    På den måde kan jeg selv huske det bedre og finde noget selvsikkerhed i at jeg ALTID kan slå det op hvis jeg skulle komme i tvivl.


  • #3   7. okt 2019 Eller, når du er i en ny situation, så prøv om du kan se situationen som et billede eller en tegning - og så sæt nogle relationer på disse:

    Når jeg kobler en sættevogn på min trækker, er rækkefølgen af de ting skal, nøje planlagt som en lille tegneserie...
    - Bakke på til "klik"
    - Inden jeg kravler op til slanger/ledninger, kan jeg på venstre side godt se, om låsen er låst
    - På med slanger og ledninger
    - Om på højre side, og tjek lås igen, inden benene rulles op.

    Faktisk blot 4 tegninger, som kun eksisterer oppe i mit kødhoved.

    Vi er bedre til at huske visuelle ting, end tanker.


  • #4   7. okt 2019 Sidder bare lidt og "frygter" jeg får lavet den nye bog til grundforløbet til lastbiluddannelsen ved de der teknikker der

    og det er med til at tricke mine "katestrofe tanker" omkring åååh nej er det nu godt nok

    skal kunne blive mere selvstændig og ikke "klemme mig op af en guide"


  • #5   7. okt 2019 Guiden er jo en du selv har lavet og derfor noget som tegn på din selvstændighed. Der er ikke noget i vejen ved at erkende din egen svaghed og lave dig selv nogle dimser så det er nemmere at huske ting.

  • #6   7. okt 2019 DD
    frygter det tager overhånd og ikke bare er en hjælp


  • #7   7. okt 2019 Ina, den guide jeg har lavet til sammenkobling ligger stadig i min pung og jeg har ikke haft den oppe en eneste gang siden jeg lavede den. Bare det at den ligger der og at jeg ved den er der hvis jeg bliver i tvivl er godtnok til mig. Det samme med den til Link-trailer. Men fx til mit ADR der vil jeg aldrig kunne lave en lille guide eller tilsvarende, så der skal jeg have det meste af det siddende på rygraden, eller slå det op i min bog hvis jeg bliver i tvivl

  • #8   7. okt 2019 For rigtig mange, er det nok bare at skrive det ned på et stykke papir - og så bare smide papiret ud... Når det er skrevet, sidder det fast.

    Det gælder om at finde sine egne metoder.


  • Sanne T
    Sanne T Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 4
    #9   31. okt 2019 Det er også en mulighed at du laver en video af de forskellige situationer smiley så kan du altid se det igen. Men hey, hvis du brænder for jobbet skal du nok klare den.

  • jens j
    jens j Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 47
    #10   18. nov 2019 Hold nu op. Det er da tæt på i gør det til raketvidenskab. Tja, og det er det jo også!
    Med mindre du kører tank- eller tiptrailer, kan du aldrig forberede dig, før du ser godset.
    I.flg. loven, skal godset jo læsses så traileren kan køres i rotation, uden at flytte sig. Det kan ikke lade sig gøre, bortset fra et skrivebord i København.
    Der er kun et råd - TÆNK DIG OM NU!
    Til og fra kobling? - Det næsten ikke gøres forkert, hvis du altså husker at kontrollere sikkerhedslåsen. Gælder både trailer og hænger.
    Almindelig omtanke og sund fornuft, er din eneste ven. Der findes ikke en manual der dækker alt.
    Held og lykke, og rigtig god tur. . Kast dig bare ud i det


  • #11   27. nov 2019 Jens J,

    der er op til flere måder at man kan fejl til/fra koble hvis at man ikke lige husker at få det hele med.


  • jens j
    jens j Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 47
    #12   27. nov 2019 Det må du forklare mig.
    1/ kobler lige på
    2/ tjekker låsen
    3/ luft slanger på (Kan ikke vendes forkert).
    4/ strøm - Hvis du kan vende dem forkert. Så er du en spade. . .
    HVAD ER DER AF FEJLMULIGHEDER derudover?
    Også er det underordnet hvilket LOVLIGT træk du kører med


  • jens j
    jens j Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 47
    #13   27. nov 2019 Og ja.
    Hvis man ikke frakobler lige, med en styrbar trailer. Eller glemmer at tage luft og strøm (inkl ABS)
    Så er man jo bare for dum!!!!!!!!!!


  • #14   5. dec 2019 Man kan glemme at tage luftslanger af eller elkabler fx.

Kommentér på:
At være med ude at køre

Annonce