{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.557 visninger | Oprettet:

Hvordan er det at være chauffør? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer gutter..
Jeg er en dreng på 16 år, som ikke aner hvad jeg vil være i fremtiden.. Men har haft et lastbil spil på computeren, som hedder Euro Truck, hvor jeg synes at det var rigtig spændende at kører rundt i Europa, med varer osv..
Hvordan synes i det er? Bliver det for kedeligt, og er i ofte hjemme?
Mvh. Andreas Thomsen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan er det at være chauffør?
  • #1   31. jul 2012 Hej Andreas.

    "hvordan er det at være chauffør?"

    Hmm.. man kunne jo spørge, hvordan er det at være "din fars søn?"

    At være chauffør, skal være noget du ER...
    Det er ikke bare et arbejde, det er ikke noget... ( for de fleste,)
    hvor du møder kl 8 og går hjem kl 16.

    Selvffølgelig er det et spændene "livsstil"...
    hvis vi påstod andet, villle vi jo nok finde noget andet, at lave.

    Men du må ikke sammeline computerspil og virkelighed...
    computerspil, kan du jo gå fra når du ikke gider mere, når øjnene gør ondt, eller hovedepinen begynder at presse....ude på landevejen bliver kl. mere og mere, og telefonen ringer, for speeditøreren vil vide hvornår du er fremme med de vare, som DE har lovet, var fremme i går.



  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #2   31. jul 2012 Det er som sagt ikke bare et stykke arbejde.

    Fx. Stod der 122 timer på sidste lønseddel - og jeg 14 dages-lønnet.

    Det er ikke iregnet de timer jeg bruger af min fritid på lige at gøre vognen ren indvendig, lave småting som gør min hverdag nemmere osv.

    Så hvis du søger et 8-16 job er lastbilchauffør nok ikke for dig.

    Og så er det jo stress på fra alle sider. Du skal overholde dine kørehviletider som hænger over hovedet på dig hele tiden og samtidig har du et program som gerne skal overholdes, ellers er der nogen et eller andet sted som mister penge. Bilisterne hader dig, du bliver genstand for meget had fra stort set alle trafikanter - specielt bilister som stadig ikke hat fattet pointen med at der kører lastbiler på vejene.

    Når det så er sagt: så elsker jeg mit arbejde og kan ikke forestille mig at skulle lave andet.


  • #3   31. jul 2012 Tænk godt og grundigt over det.

    Hvis du bliver ved med at synes det lyder spændende, så prøv om du kan få en aftale i stand med en chauffør og vognmand om du kan komme med ud at køre et par dage.

    Prøv evt. først med en bil der er hjemme hver dag, og hvis det derefter stadig er spændende så prøv om du kan komme med på en tur der varer 2-3 dage. Det siger jeg kun fordi en tur på en uge hurtig kan blive en lang tur hvis det ikke er noget for dig. Har selv prøvet det med egne børn.

    Det er som sagt ikke lutter lagkage.
    Det er en livsstil.
    Det er dårligt lønnet, hvis du begynder at regne timeforbrug.
    Det er et udskældt job.

    Men dem der kan lide det, kunne næsten ikke tænke sig at lave andet.


  • #4   31. jul 2012 Jeg sammenlignede det måske lidt for meget med computerspillet..
    Har været med ude og kører lastbil, da vi havde nogle skurvogne der skulle flyttes, kørte i en Scanic R460 V8, lyden var lige mig, og kan godt lide det at man har så meget plads derinde, og at man ser så meget på sin vej.
    Ved at alle bilisterne hader lastbilerne, men det er nu ikke noget jeg ville tænke så meget over, hvis jeg var chauffør..
    Hvis jeg skal være chauffør så skal det være, et job. Hvor jeg kører lange ture, sover på rastepladser osv.
    Men så kommer det ene problem, jeg har tænkt meget over. Har man kun tid til at være sammen med familien i weekenderne? smiley

    Tak, til jer der har svaret smiley


  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #5   31. jul 2012 Hvis du kører export er familien ikk den du ser mest til. Jeg kører fast i danmark, men på en god uge ser jeg damen måske 2 gange.
    Men holder jo selvfølgelig weekend derhjemme smiley

    Det er meget forskelligt fra vognmand til vognmand om du hjemme hver dag, eller ligger ude engang imellem. Du kan sagtens få det hele til at hænge sammen med en lille indsats smiley


  • #6   31. jul 2012 Ok :-D.
    Det vigtigste var at kunne se familien nogle gange om ugen :).


  • #7   31. jul 2012 det da skønt, jeg ligger lige nu på ryggen i Oslo og venter på læs til Narvik, og så får man ovenikøbet løn for at dase tiden væk.. skulle jeg lave noget andet end at køre lastbil ville jeg være diktator i Danmark smiley

  • #8   31. jul 2012 Haha! smiley
    Tror også selv det er fedt, man oplever vel en helt masse :-).
    Og det med at kører, bliver jeg aldrig træt af :P.


  • #9   31. jul 2012 Få dig en go uddannelse alt efter hvad du evner og drop alle de der rosenrøde tanker / drømme om livet på landevejen. Der er ingen fremtid i faget og aflønnes elendigt. Arbejdstiden er endnu værre.

  • #11   31. jul 2012 Kommer jo helt and på hvad man kører med, kører du syd på så du måske hjemme i din egen seng 2-3 nætter hver måned, men kører du noget mere alm som fragt,jord.dagligevare osv ja så kan du jo komme hjem i egen seng og sove 365 dage om året, jeg har kørt lastbil i 5 år og har aldrig overnattet i en lastbil endnu,

    Lige fortiden kører jeg beton kanon, det synes jeg er super lækkert, fordi man ikke bare sidder bag rattet hele dagen, jeg ligger på lige over 50 timer om ugen, stempler ind når jeg møder om morgen i firmaet og stempler først ud når bilen er vasket og hvad der ellers skal gøres ved den af rengøring og veligeholdelse. Kan ikke tjene flere penge noget andet sted så er godt tilfreds,, og husk det lønnen og dine arbejdsvilkår der tæbler i sidste ende.. Nytter ikke at kører i en fed bil hvis lønnen og dine vilkår er det rene lort


  • #12   31. jul 2012 Når ja en ting mere. Kan godt være det fedt og kører mange km....men hvis man nu får et fast rute som mange af dem der kører DSV gør, så kan man kører i pendul fart mellem Kbh og Esbjerg 5 dage om ugen...tror nok lige den tur bliver dødens pølse ret hurtigt,,, men kører man noget mere alm så kan du jo være heldig at komme ud og se noget nyt 5 dage om ugen.... Jeg kommer nye steder på Sjælland næsten hver dag, og måske er der ikke så meget fedt ved lille Sjælland, men synes det hyggeligt bare at se nye steder selv om det ikke er noget særligt

  • #13   31. jul 2012 Thomas P.

    Jeg kører pendul tur for DSV ... "Esbjerg <>Sjælland <> Esbjerg." 5 dage om ugen... og jo,... der er sku dage hvor man om aftenen sidder og spekulerer : "hvor fan*** var det, jeg var i dag?"

    (((( når jeg ikke er sygemeldt altså...)))


  • #14   31. jul 2012 Jeg kunne bare ikke forestille mig andre ting, som jeg kunne være.
    Og interessen for biler, lastbiler, motorcykler, scootere osv, er helt i top! smiley


  • #16   31. jul 2012 Hvad mener du? smiley

  • #18   31. jul 2012 Jaja, men stadig.. Hvis jeg næsten aldrig er hjemme til at bruge bilen så kan det jo være lige meget, for vil ikke kører rundt i en lastbil, uden sovekabine. Vil nemlig helst være en der kører lange ture :-).

  • #20   1. aug 2012 Det er ikke dyr jeg vil hører om, det er om at være chauffør :-).

  • #22   1. aug 2012 Nej, det er rigtigt nok :-).

    Jeps;-)


  • Joan
    Joan Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #23   1. aug 2012 Åh ja... Eksportchauffør er ikke noget man bliver, og man bliver heller ikke mærkelig af at køre eksport... Det er noget man slet og ret er i forvejen - for enten så kan man det, eller også kan man det ikke...

    Jeg drømmer mig tit tilbage til før jeg fik mand og barn, og det bare var mig, bilen og vejene...

    For mig var det LIVET - det var som at være på ferie hver dag - jeg så nye ting, snakkede med nye mennesker - da var FANTASTISK...

    Det er desværre et overstået kapitel for mit vedkommende, for jeg er sQ blevet for meget MOAR og har fundet manden som er værd at blive hjemme for, så jeg "nøjes" i stedet med at køre fragt. Men det kan heller ikke fornægtes at jeg er glad for at køre pakker!
    Jeg hører bare til bag rattet på en bil og det er sådan det er :o)

    For mig spiller lønnen ikke den store rolle - branchen er jo ikke stedet for ham/hende der vil spinde guld... Man knokler og lægger et utal af timer på jobbet, men hvis man er glad for det man laver, så er det rigeligt fint at der er nok til dagen og vejen, hvis man spørger mig.

    Som det vist fremgår ret tydeligt af mit indlæg så er jeg en lykkelig chauffør med en temmelig almindelig kedelig løn, men med et skønt liv som gør mig glad - HVER DAG, og det er vigtigt...!

    Så Andreas - følg dit hjerte - men husk at overvej tingene nøje!

    "det er lige meget hvad man laver, bare man er glad for det man laver" (citat: Danske Banks reklamer)

    /Joan


  • #24   1. aug 2012 Er enig med Allan M

    Det er lange arbejdstider, og det er svært at finde bare ét chauffør-job uden skæve arbejdstider. Det er ikke et job man bliver rig af. Så det er et job man skal kunne li i høj grad. Det er trods alt lysten der driver værket.

    Men det kommer også helt an på den lastbilkørsel du vil have. Der er stor forskel på bare wirehejsbil og eksportbil.

    Med hensyn til uddannelse er det vigtigt du har det. Man er et nul uden det. Så tag chaufføruddannelsen og læs evt. videre. Jeg har i hvert fald tænkt mig at læse videre til logistikøkonom ind til videre.

    Min mor tvinger mig til at læse videre, og jeg går også i gymnasiet i øjeblikket. Selv om jeg ikke har den store lidenskab for det, er det guld værd i fremtiden på rigtig mange punkter.

    Så fornuft frem for følelser...


  • #25   2. aug 2012 Jeg har et slående udtryk jeg selv har opfundet det lyder således: " You can learn to drive a truck, but you can't learn to be a truckdriver!"

    Mit bedste råd er også at du får en udd. inden du prøver kræfter med faget, evt. bare noget handelsskole eller lignende, men at droppe det fordi nogle mener det er en døende branche det synes jeg er noget pladder... er det det du vil, så gør det, men tænk dig om... jeg har indtil flere forliste forhold i bagagen pga jobbet, og det er en stor skilsmisse faktor... Men jobbet er fedt hvis man kan lide denne slags liv... jeg kører selv en dele tur hvor jeg den ene uge kører man-tors møder klokken 16 og har fri ca klokken 0130 og ugen efter møder jeg enten søndag aften eller mandag morgen og kommer hjem igen natten til lørdag, det passer mig fint selv om jeg savner de "lange" stræk til BeNeLux og Frankrig...


  • #26   2. aug 2012 Mr. Nobody hvad er det lige for en bil du står og hænger op ad på dit profilbillede ?

  • #27   3. aug 2012 Det er en Renault Trafic, hvorfor?

  • #28   3. aug 2012 He he ja som man spørger får man svar smiley

    Tænkte mere på om det var noget følgebil eller noget ?
    Du kører da i en MAN ikk ?


  • #29   3. aug 2012 jeg vil sku også sige følg dit hjerte , vis det er det du vil så det bare om at komme der ud af . det gjorde jeg .

    det kan være hårdt nogle gange , og folk kan være nogle svin men bare hold hoved højt og husk hvad din drøm er , så kan det ikke gå helt galt .
    jeg køre selv frole l (netto) fra køge til fyn og jylland sover i lastbilen man-fre
    men har nogle fede kollegaer , møder en masse søde og friske mennesker hver dag chaufføre , butiksmedarbejder men også bare normale folk .
    ikke altid det bedste ting de har og sige men ja sadan er livet man kan ikke gøre alle glad :). held og lykke med din fremtid


  • #30   3. aug 2012 Mange tak, og i lige måde :-).
    Ja, det vigtigste er jo, at arbejde med noget som man kan lide :).


  • #31   4. aug 2012 Allan M > hehe, jeg troede faktisk jeg skulle til at kaldes wanna-be og at jeg ikke kunne udtale mig da jeg jo kun kørte kassevogn smiley

    Men jo, jeg kører i den røde MAN TGX til daglig, bor mere i den end i min lejlighed for tiden, men Trafic'en var en jeg "boede" i under dette års Skagens Festival, jeg er leder for en af vores transport divisioner med 3 biler kørende samt 5-10 mand under mig fra år til år... Frivilligt arbejde, men fuck det er fedt, vil ikke undvære det for alt i verden... smiley


  • #32   5. aug 2012 Du kan sagtens køre lastbil fra 7 - 16.. Det gør jeg selv

    Men i weekenden i uge 32 skal vi flytte 1000 m jorden ude fra motorvejen men det er sjælden vi har overarbejde i det firma jeg er i

    Men unge mand jeg synes bestemt du skulle i pratik med en chauffør. Jeg har været i pratik med msnge chauffør og min fars chauffør venner da jeg var på din alder og jeg savner satme at køre udlandet. Det er bare feeed

    Men jeg tror at man skulle kunne lide at køre lastbil ellers er det ikk sjovt.. Men pengene er ikk så gode i forhold til timerne så prøve og komme o pratik som håndværker mekaniker osv for at finde ud af hvad du ville her i livet selvom det er svært mange gange


Kommentér på:
Hvordan er det at være chauffør?

Annonce