{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.577 visninger | Oprettet:

2 mands betjent bil... / kører med... {{forumTopicSubject}}

nu har jeg efterhånden hørt flere "historier" men hvordan er reglerne???

eks.
HVIS jeg kører fra kl 8 om morgenen... kører rundt på Sjll. og så kører til Horsens... Her stiller min kollega ( fra samme firma) sin bil, og hopper på..

han sætter sit kort i "slot 1" og kører min bil hjem til vognmanden.
mens mit eget kort sidder i "slot 2"...

er det lovligt???

ELLER...

er det som "historierne" fortæller... at hvis man kører 2 personer i samme bil, SKAL begge kort sidde i max 1 time efter at hjulene er begyndt at trille...??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 6.500 kr.
  • Fjerne bunddække, primært efeu 2.502 kr.
  • Sætte rullegardiner op 1.000 kr.
  • Hænge 4 billeder op på betonmur 300 kr.
  • Tilslutning af vaskemaskin 830 kr.
  • Spots på badeværelse virker ikke 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 mands betjent bil... / kører med...
  • #1   6. mar 2013 Det er lovligt.
    Men når man gør som i dit eksempel, så gælder rådighedsbeløbtiden med Max 15 timer for begge chauffører.

• #2   6. mar 2013 Det første er ik lovligt. Kortet ska sidde i senest en time efter du er startet. Men hvis din kollega kører bilen hjem ka du da bare lade være med at sætte dit kort i nr to.

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #3   6. mar 2013 Heini hold nu op med at opfordre til fup, når det nu kan gøres fuldt lovligt.

Futte

Du må gerne gøre som du skriver, bare du ikke kommer over din daglige rådighed på 13/15 timer. (lovligt hvil afholdt senest 24 timer efter sidste hvil)

Den med senest en time efter start, er KUN hvis du vil gøre brug af reglen om 21 timers rådighed på et tomandskøretøj, før i skal "putte" smiley (lovligt hvil afholdt senest 30 timer efter sidste hvil)

• #4   6. mar 2013 Så altså ... Hvis jeg er startet kl 8... (han er måske startet kl 10).. så er det fuldt lovligt.. SÅ LÆNGE... at bilen holder stille.. inden JEG når mine 15 timer???

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#5   6. mar 2013 Præcizzz...

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#6   6. mar 2013 Egentlig er det jo lige meget med bilen, bare DU er hjemme eller i seng et sted efter 15 timer smiley

Det kunne jo være han fortsatte efter at ha' sat dig ef på din bopæl, eller hjemme hos vognmanden.

• #7   6. mar 2013 Det vigtige er bare at dit kort enten er ude af tachografen, eller at tachografen er på hvil indenfor de 13/15 timer, så du får registreret et 9/11 timers hvil indenfor de 24 timer...

• #8   6. mar 2013 fair nok... rart at der er "klogere end jeg selv" hoveder .. i denne verden..
    (ellers var det sku nok endt galt en dag...)

smiley

jeg takker... og rart at få det afklaret.. som det jo ses ovenfor.. hersker der en del "forskellige meninger" på dette punkt... og hver fugl fløjter med sit næb...

• #9   7. mar 2013 Præcis. smiley

• #10   9. mar 2013 godt man slipper for det køre hviletids pjat

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#11   9. mar 2013 mnnjahhh, du har da en påhængsvogn med en gang imellem. Så helt fri er du vel ikke smiley

• #12   9. mar 2013 kommer meget an på hvad jeg har på den anhænger smiley

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#13   9. mar 2013 Yezz

• #14   9. mar 2013 men thomas kan du svare mig på hvis nu jeg køre ud med nogen køre plader som jeg skal bruge til mine støtteben og jeg så lader dem ligge skal jeg så ha kortet i når jeg køre tom hjem med min hænger

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#15   9. mar 2013 Så er det jo grej der er nødvendigt for at du kan benytte kranen, og så er kørslen undtaget. Det ville jo svare til at du bare lod din fly-jib blive stående. Det er først når det er desideret godstransport på påhængsvognen, at du er omfattet k/h-reglerne. jeg har sakset nedenstående tekst direkte fra vejledning om undtagelser.

"Såfremt der kobles en påhængsvogn til et specialkøretøj, der ikke er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, og påhængsvognen medfører udstyr, der er nødvendigt til brug for den funktion, som specialkøretøjet skal udføre, er hele vogntoget undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Hvis påhængsvognen medfører gods, der ikke er nødvendigt til brug for specialkøretøjets funktion, er hele vogntoget omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne."

og du har jo brug for jernpladerne for at kunne udføre din funktion. Der er ingen som siger du skal tage dem med hjem igen smiley

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #17   9. mar 2013 Det er nu altid sjovt at se hvilke krumspring der gøres for at finde huller i køre hviletids reglerne. den dag "myndighederne" finder ud af hvordan de skal håndtere EUs regler vedrørende arbejdstid for kørende personale så bliver køre hviletidsreglerne til en bagatel.

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#18   10. mar 2013 Jamen det ved de skam godt hvordan de skal kontrollere. Herhjemme er det arbejdsmarkedets parter som skal kontrollere "arbejdstiddirektiv for mobile lønmodtagere" . Dvs det er 3F og ATL som skal kontrollere regerne. Desuden bliver de KUN kontrolleret i virksomheden, og ikke under transporten.

Det er bare ikke blevet kontrolleret endnu...

• #19   10. mar 2013 jeg ved ikke om det er et krumspring det er jo sådan loven er ?

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

#20   12. mar 2013 Hvordan 3F eller ATL skal kunne lave virksomheds kontrol hjemme ved mig, er mig en gåde.Da ingen af ovennævnte er en myndighed men vel nærmest er private firmaer. hvis de pågældende ringer på tvivler jeg først og fremmest på at jeg er hjemme da de jo nok kommer i arbejdstiden, og hvis jeg endeligt er hjemme hvem skulle så tvinge mig til at lukke dem ind indsige udlevere noget til dem? Jeg er jo ikke medlem af nogen af de omtalte private " firmaer ".Nej mon ikke nærmere det er arbejdstilsynet der skal kontrollere det er jo en offentlig myndighed. Men hånden på hjertet hvor mange herinde holder regnskab og eller overholder direktivet.

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#21   12. mar 2013 Nej, det er arbejdstidsregler, på lige fod med f.eks. 11 timers reglen for en alm. lønmodtager. Det kontrolleres af arbejdsmarkedets parter, og i dette tilfælde er det de ovennævnte organisationer, for det er dem som har hovedoverenskomsten på området. Det er skam også dem som har fastsat at natperioden i DK er mellem klokken midnat og fire om morgenen. EU's vejledning siger klokken et til fem, og tilføjer at medlemslandende ved en kollektiv overenskomst frit kan placere de 4 timer mellem midnat og klokken syv om morgenen. Du har ret i at de ikke bare kan dukke op og hente tingene hos dig uden videre. Det gør de heller ikke før du f.eks. bliver anmeldt af en lønmodtager, eller måske en fagforening. Så starter hele maskinen op med retssager osv. og så er det med en kendelse i hånden at det bliver hentet.

Men hvorfor har der så ikke været sager? Mit gæt er jo at der er 2 parter som har gjort noget forkert. Både lønmodtager og så arbejdsgiveren, og så anklager man jo samtidig sig selv...

Arbejdstilsynet meldte helt klart ud sammen med politiet at de absolut IKKE ville have noget med en evt. kontrol at gøre i DK. Det ville jo betyde at de så skulle tjekke om samtlige danske lønmodtagere overholdt deres arbejdstider.

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

#22   13. mar 2013 Hvem F.... skulle kunne give 3f eller atl en kendelse der giver dem adgang til mit hjem?

Kommentér på:
2 mands betjent bil... / kører med...

Annonce