{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  færgeregel ved 2 mands betjent køretøj
  • #1   28. jun 2012 Ja, dog mener jeg kun i skal holde 9 timer som normalt.

  • #2   28. jun 2012 Det er samme regler som ved enmandsbetjent lastbil.

    Dog har en 2 mandsbetjent lastbil 30 rådighedstimer frem for 24 timer. Dette skal man lige holde for øje. Hver enkel chauffør har stadig de samme "køreperioder" til rådighed, altså 2 x 10 og 4 x 9. Dette skal man lige have i tankerne inden man kører på færgen. En 2 mands betjent lastbil kan maximalt have 21 rådighedstimer. Derefter skal der holdes 9 timers hvil.

    Der skal ALTID holdes 11 timer i forbindelse med færgereglen for en enkeltmands betjent bil. Hvilket også vil sige at man ofte skal have 12 timer tilbage inden man kører på færgen.

    For 2 mands betjente biler skal der kun holdes et "regulært" hvil på 9 timer - derfor skal de kun holde 9 timer i forbindelse med færgereglen. Jeg har spurgt ITD og her er deres svar:

    "Færgereglen kan ganske rigtigt udelukkende bruges sammen med det regulære hvil dvs 11 timer eller det delte hvil 3t + 9t.

    Når bilen er 2 mandsbetjent anvendes reglen også på det regulære hvil - som ved 2 mandsbetjente køretøjer er de 9 timer."

    Håber det er svar nok.


  • #3   28. jun 2012 Vil det sige af man bare skal nå færgen inden for 20 rådigheds timer. 9 timer hvil+1 time til af køre af og på??

  • #4   28. jun 2012 Ja det skal man i princippet. Det er en god tommelfingerregel at have, at man har 1 time at give af. Du skal selvfølgelig også tænke på at du skal have køretid tilbage når du kører på og af færgen. Hvis du ikke har det, så kan du ikke benytter reglen, da du overskrider din samlede køretid.

  • #5   28. jun 2012 Brink:
    Hvilken dag skal man tage fra, dagen før eller dagen efter, og hvor står det sort på hvidt?


  • #6   29. jun 2012 Det skal være fra den foregående dag ...Vi havde en lang diskussion om det på efteruddannleses kursus og det endete med at læreren ringede til tungvogns divisionen og udbad sig et svar ..det fik han sfter 2 dage. Køretiden skal være fra den dag der ligger før hvilet har du ikke mere kørertid der ...må du gå i seng i min. 9 timer og så tage færgen ...


  • #7   29. jun 2012 Og ved du hvor det står skrevet?

  • #8   29. jun 2012 Morten>> Nej det gør jeg ikke ...men da det tit er tungvognsdivisionen der stopper os ude på vejene vil jeg følge deres anvisning da det jo er dem der deler bøder ud ...

  • #9   29. jun 2012 Ja ja. Men jeg ville nu gerne se det skrevet. smiley Men det må nok vente til jeg skal på kursus.

  • #10   29. jun 2012 Godt spørgsmål Morten.. =)

    Den køretid du bruger i forbindelse med dit færgehvil skal være indenfor de 24 timer du har til rådighed. Du kan ikke gribe ud og tage tid fra dagen efter. Da de 11 timer indgår i din 24 timers periode og derfor skal have afholdt dit hvil inden 24 timer, så kan du heller ikke bruge køretid fra en fremtidig rådighedsperiode. Det giver egentlig lidt sig selv, da du kan holde 2 timer på havnen - bruge 10 min på at kører på - holde 3 timer på færgen - bruge 30 min på at køre af og finde rasteplads - og derefter holde 6 timers hvil. alt i alt 11 timer inden for din 24 timers periode. Det eneste færgereglen siger er egentlig at du må holde et regulært hvil (11 timer) i forbindelse med en færge - men det skal være inden for din 24 timers periode er afsluttet. Derfor kan du ikke tage køretid fra dagen efter når du kører af. Har du ikke køretid nok til at køre på og forlade færgen igen, kan du ikke benytte færgereglen.


  • #11   29. jun 2012 Og som det står så fint i forordningnet:

    "Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige eller ugentlige hviletid skal føreren have holdt en ny daglig hviletid."

    Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (EØS-relevant tekst) - Erklæring

    Kaptitel 2, arikel 8, afsnit 2

    Jeg ville gerne have smidt et link op - men den laver smileys og alt muligt gejl, så det gik ikke.


  • #12   29. jun 2012 Det er jeg helt med på. Men mht køretiden, er der et "hul" i loven. Eller gråzone om man vil.

  • #13   29. jun 2012 du må afbryde din hvile tid 2 gange ved påkørsel og afkørsel på en færge

  • #14   30. jun 2012 Nu kan det godt være det bare er mig, men hvis reglerne siger at man ikke må køre om bord hvis ikke man har mere køretid, ligger den så ikke lige til højrebenet at det er køretiden for den forudgående dag og ikke den dagen efter der er tale om?
    Ellers har man satme klemt på hvis man alle om mandagen har opbrugt køretiden for tirsdag smiley


  • #15   30. jun 2012 Det står der ikke noget om nogen steder - altså at man ikke må køre ombord hvis man har brugt køretiden. Der står dog at hviletiden må brydes op til to gange ved af/påkørsel af færge/tog.

  • #16   30. jun 2012 Okay.

    Se nu her.

    Du skal holde dit regulære hvil inden for 24 timer. Du må afbryde dit hvil 2 gange INDEN for de 24 timer. Derfor kan du IKKE overskride de 24 timer og derfor kan du IKKE bruge køretid fra en kommende 24 timers periode. Og det giver jo sig selv, at hvis du kommer op til færgen og har brugt 10 timers køretid, så kan du naturligvis ikke flytte bilen mere, da du så bil overskride din køretid. Hvis du har brugt 9 timer og 55 minutter, kan du godt køre på, men du kan ikke køre af, da du inden for dine 24 timer vil overskride dine 10 timers køretid.

    Og jo, det står i dirketivet, at du ikke må overskride din køretid indenfor 24 timer og du skal afholde dit hvil inden 24 timer. og hvis du vil benytte færgereglen med 2 afbrudte perioder, så skal det ske INDENFOR 24 timer og derfor også INDENFOR din køretid.


  • #17   30. jun 2012 Hvad så hvis du kører ombord og har 10 min tilbage, og beregner at det er nok til af og på kørsel på færgen. Men så holder de alkohol-test på den anden side og det tager pludselig en halv time bare at køre af. Og der er ikke plads til at holde på havnen...
    Nej, find det nu hvor det står skrevet i forbindelse med færgereglen, så tager jeg ordene i mig igen.

    Og det med at vildt skal være indenfor de 24 timer er jeg med på, sådan er det jo hver dag, og det står også klart skrevet.


  • #18   30. jun 2012 HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ITD holder med mig!

    http://www.lastbilgalleri.dk/fotoalbum/guider/1411-faergeregel___ekstra_time?status=1#_=_


  • #19   30. jun 2012 Kan godt være ITD skriver sådan ...men da vi forspurgte på det samme om det er en ekstra time "vi får foræret" var det klare svar fra tungvogn "Nej"... og da det er dem der håndhæver reglerne vil jeg ikke bruge noget hverken FDL eller ITD har skrevet i et hæfte så længe der ikke er en reference til hvor det står i reglerne ..

  • #20   30. jun 2012 vi fik af vide på EU kursus den måde man skal tænke færge regel hvis der er seng på færgen kan den bruges den regel og hvis ikke så skal man tænke normal køre ting. Syntes det er en god huske regel som vores lære sagde seng på færge = færgeregel og uden seng = normal køre tid

  • #21   30. jun 2012 Det ville sige du kan ikke afbryde køre tid hvis der ikke er seng på færge

  • #22   30. jun 2012 Man sætter den da altid på seng på færgen?!?! om ikke andet kan man som regel få min. 3 timer så man kun skal holde 9 timer - som så tæller som et regulært hvil.

  • #23   30. jun 2012 du skal faktisk sætte den på rådigheds tid hvis der ikke er seng på færgen. Du kan vælge at holde 45 min hvil . men ellers er det din rådigheds tid som spiller ind det fik vi af vide på skolen her da jeg var på EU bevis

  • #24   30. jun 2012 ja, det er vist egentlig rigtigt.. Men de fleste færger som sejler i 3 timer har som regel også sengeplads - bortset fra Colorline..

  • #25   1. jul 2012 hvis du benytter færgereglen skal du da sætte den på "færge/tog" på din tachograf.

    Men godt at du fandt det Morten. Det er god argumentation - dog synes jeg det er upassende at håne!

    Jeg vil dog stadig holde på at man skal have køretid til rådighed når du skal af og på. Og hvis du bliver stoppet i kontrol, må du jo gøre myndighederne opmærskomme på dine situation og få stemplet din skive/udskrift.


  • #26   1. jul 2012 cero C > Det vil sige du også kun må holde 45 minutters i en lastbil med køje? At den skal stå på andet arbejde under en overfart er noget sludder...

  • #27   1. jul 2012 Nej, det er det faktisk ikke. For dit hvil skal holdes i et køretøj med en godkendt/egnet soveplads. Sejler man skal man have en kahyt med køje eller ADGANG til førehuset. Sidstnævnte er dog ikke tilladt iflg søfartsloven, så har du ikke en kahyt med køje, må du sådan set ikke holde hvil på færgen.

  • #28   1. jul 2012 Du skal IKKE sætte den på færge du ikke bruger færgereglen.

    Du må aldrig være i lastbilen under sejltiden. Så du ville under ingen omstændigheder siger du bruger færgereglen på den måde.
    Du kan holde de 45 min's hvil hvis der ikke er seng om bord på færgen. Hvis der er seng om bord på færgen og du kan holde 9/11 timers hvil så skal du sætte den på færge på dit førekort. Ellers er det din rådigheds tid det går ud over.


  • #29   1. jul 2012 Hvor mange timer af de 30 rådigheds timer må man bruge inden man skal holde ved båden og sætter den på færge.. 21??

  • #30   1. jul 2012 rådigheds tid er rådigheds tid og der er ikke undtagelser så hvis du kan se det ikke passer med din rådigheds tid så kan du faktisk ikke sejle.

    Men hvis der er mulighed for hvil 9/11 timer så kan du kører om bord. Hvis færge over fart tager eks 1 time så kan du holde 45 min hvil.


  • #31   1. jul 2012 Simon, i skal have afsluttet jeres 9-timers hvil senest 30 timer efter i startede. Altså skal i have 9 timer til jeres hvil, plus den tid i skal bruge til at køre af og på færgen. Så for god ordens skyld , så gør som de fleste andre, og sæt 10 timer af. Altså efter 20 timer skal i holde stille.

  • #32   2. jul 2012 Ja oki

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #33   17. jul 2012 Ahem, hvis jeg lige må komme med et indspark smiley

    1: ja, reglen er det samme for et 2-mandsbetjent køretøj - og her er et "regulært hvil" = 9 timer (artikel 8 stk 5 og artikel 9 stk 1)

    2: Tid ombord på en færge uden køje/liggeplads skal registreres som "rådighedstid" - man kan hverken holde pause eller hvil!!! (artikel 9 stk. 2) - (adgang til førerhuset tæller IKKE som køje/liggeplads ombord på færge eller tog!!)

    3: den tid man bruger i forbindelse med færgereglen "køretid"+"andet arb."+"rådighed" når man kører ombord, fortolder eller løser billet, er ikke nævnt i forbindelse med de daglige køretider i forordningen(heller ikke i politiets vejledning om kontrol af køre hviletid). De aktiviteter i afbrydelserne tæller kun med i den "ugentlige optælling". Men man skal stadig huske på at hvilet skal være afholdt senest 24/30 timer efter afholdelsen af forrige hvil.

    -------

    Så sejler man med f.eks. tårs-spodsbjerg, så skal kontrolapperatet stå på "rådighedstid" under overfarten, da det bliver betegnet som "rejse" på lige fod med hvis man f.eks. bliver transporteret til sin lastbil af vognmanden eller en kollega. (se vejledningen i bilag 6, side 159 på linket nederst)

    Men man kan jo sove f.eks 3 timer i tårs, køre ombord 5 min. sejle 45 min. fra borde 5 min. (= 55 min afbrydelse) sove 8 timer, og vupti smiley Men s skal det "svedske" med færgefolket...

    I kan i øvrigt se politiets vejledning til kontrol af kørehviletider her:

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf


  • #34   17. jul 2012 Artikel 9 (klippet fra retsinformation.dk)
    2. Enhver tid, føreren bruger på at rejse til eller fra et køretøj, der er omfattet af denne forordning, og som ikke befinder sig ved førerens bopæl eller ved arbejdsgiverens virksomhed, hvor føreren normalt er baseret, beregnes ikke som pause eller hvil, medmindre føreren befinder sig på en færge eller et tog med adgang til en køje eller liggeplads.

    Der står da ikke noget om at det ikke må være i køretøjet!?!?!


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #35   17. jul 2012 Jo og nej smiley

    Hvis det er i national færgetrafik, og på et åbent dæk uden ADR-transporter(de skal altid lige indblandes) må du bruge lastbilens køje.

    Reglerne er krøllede...


  • #36   17. jul 2012 Det står der da ikke noget om!

  • #37   18. jul 2012 Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis man ikke må holde 45 minutters pause/hvil på en færge hvis ikke man har adgang til en kahyt, hvorfor må man så i en lastbil uden køje? Hvor er forskellen, eller snakker vi forbi hinanden Morten L. K.?

  • #38   18. jul 2012 Jeg kan ikke se hvor jeg har hentydet til det. Pause må du holde hvor som helst, sågar i et kørende køretøj. Så hedder det bare rådighedstid i stedet. Men dit hvil, det skal foregå med adgang til godkendt liggeplads.

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #39   18. jul 2012 I bliver nød til at klikke på linket og se vejledningen til kontrol, som er en vejledning til forståelese af EU-direktivet om køre-hviletid.

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf


    -----

    side 42- bemærk at det kun er rådighedstid ved flermandsbetjening som kan være lig pause - ikke tiden på færgen uden køje:

    Pause aflæses på diagramarket som den tid, der på diagramarket er registreret under symbolet for hviletid, jf. definitionen i kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 3, litra d. Tid registreret som andet arbejde eller rådighedstid, jf. kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 3, litra b og c, ac-cepteres ikke som pause, medmindre der er tale om flermandsbetjening, hvor en periode på 45 mi-nutter af medførerens rådighedstid, der tilbringes ved siden af den fører, der fører køretøjet, kan anses for at være en pause. Se afsnit nedenfor ”Særligt om registrering af pause ved flermandsbetje-ning”.Ved aflæsningen anvendes markeringerne i arbejdstidsgrupperne. ”Tynd” optegnelse i ar-bejdstidsgruppen for hviletid markerer, at føreren har haft pause (eller hvil).

    (sakset fra afsnittet om diagramark, men gentages i afsnittet om digitalt kontrolapperat)

    ---

    og så må du læse vejledningsnotat nr 6 på side 159 (kan ikke sakse det ud) - Her står det med pausen og køjen på færgen. Det er fremhævet med fed. Bemærk det er både pause og hvil.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #40   18. jul 2012 Men I skal være velkomne på EU-kursus i Horsens, så skal jeg male det hele på tavle og papyrus. Så skal jeg også vise jer en kontrollerende køreprøve hvis I holder for meget pause, og hvordan man kører 9 timer kun afbrudt af 25 minutter!!!!

    Som sagt reglerne er meget krøllede

    Vi kan også bytte om på en 29 og 20 minutters pause på et 9 timers kørselsforløb. En gør det rigtige og en skal til kontrollernde køreprøve - pga. vejledeningen til kontrol af kørehviletider...


Kommentér på:
færgeregel ved 2 mands betjent køretøj

Annonce