{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.312 visninger | Oprettet:

hvor stor trailer må man køre med? {{forumTopicSubject}}

Hvor stor en trailer må man hægte på sin personbil?

Jeg har altid ment at man går efter de vægte der står på registreringsattesten.
Altså feks står der på min bils registreringsattest at jeg må trække 1900kg max tilladt totalvægt. Så mener jeg jo ikke jeg må køre med en 2000kg trailer, uanset om den er lastet eller ej.

Men min kammerat påstår hårdnakket at sålænge jeg ikke laster en 2000kg trailer op over de 1900kg, så er det helt fint.
Og han har ret i at fdm skriver på deres hjemmeside, at det er den faktiske totalvægt, ikke den max tilladte totalvægt, der afgør om man må køre med traileren.

Hvad er op og ned, i det her?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor stor trailer må man køre med?
  • #1   1. jan 2013 Så vidt jeg ved har det i mange år været den faktiske totaltvægt man regnede med.

    Men der kom en ny lov "for nylig", som ændrede lovgivning til at det var den TILLADTE totalvægt man skulle regne med. Men den lov var ikke med tilbagevirkende kraft, så alle der allerede havde kørekort inden reglen kom, må stadig regne med FAKTISK totalvægt. Men i må ikke hænge mig op på det.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
  • #3   1. jan 2013 Det er jo bare mærkelig at de så ikke har ændret teksten på registreringsattesten, så der står max faktisk totalvægt, hvis det er det man skal køre efter.

  • #4   1. jan 2013 har du ingen trailerkørekort med du kører med trailer der hedder max 750 total vægt

    ellers er det ved der står bilen må trække på reg. attest og altså trailerens totalvægt

    Sidder på "skolebænken" nu smiley men helt nye regler igen her 19/1 2013..


  • #5   1. jan 2013 Mikkel

    Den har du misforstået lidt. Du må gerne køre med en trailer over 750kg totalvægt, uden trailerkort. Du må bare ikke overstige 3500kg tilladt totalvægt bil og trailer lagt sammen.

    Jeg mener ligesom dig, at det er trailerens max tilladte totalvægt, der afgør om man må køre med den, ikke den faktiske vægt. Men er godtnok kommet meget i tvivl, når der står som der gør på fdm's hjemmeside.

    Er der nogen der kan finde de her regler på retsinfo.dk?
    Jeg har kigget lidt, uden at finde det.


  • #6   1. jan 2013 Nu har jeg ikke lige set hvad de nye/kommende indebærer. Men førhen var det sådan at dem uden trailerkort måtte trække op til 3500 total vogntogsvægt efter registreringsattesten. Altså ikke den faktiske, men den tilladte totalvægt for bil og trailer. Eks bil maks 1500 kg, og så en trailer med maks totalvægt på 2000, og selvfølgelig aldrig mere end bilen er godkendt til at trække.
    Med trailerkort, måtte man trække op til den faktiske totalvægt for begge enheder, altså 3500 for bil OG 3500 for trailer, altså max 7000 kg i alt.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #7   2. jan 2013 Med de nye regler gælder kun tilladt totalvægt, og ikke længere den DK særregel med faktisk totalvægt. Så det er max 3500 jvfr vægttavlerne, eller en på 750 tilladt total.

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #8   2. jan 2013 Finn.....
    Altså registreringsattesten kan jo ikke vide hvad der står i dit kørekort! smiley Så den forholder sig til hvad din bil må trække....


  • #9   2. jan 2013 Jan, det er jo også præsis det jeg spørger om. Hvad min bil må trække.

    Altså, når der står max 1900kg TILLADT total på min registreringsattest, må jeg så gerne køre med en 2000kg TILLADT total trailer, sålænge den ikke er lastet til mere end de 1900kg??

    FDM siger ja, registreringsattesten siger nej.

    Det med kørekort regler, var bare en side-ting der sneg sig ind smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
  • #11   2. jan 2013 Ja Finn, det må du godt, da du har trailerkort (går jeg da ud fra).

    Men som Thomas skriver, så er det åbenbart ikke sådan længere når de nye regler træder i kraft.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #12   2. jan 2013 Åh jo i forhold til bilen er det stadig den aktuelle vægt vi går efter, men kørekortet kigger på vægttavlerne. Beklager jeg misforstod.

  • #13   3. jan 2013 Morten L. K

    De nye regler gælder så vidt jeg ved ikke for dem der allerede har kortet.


  • #14   4. jan 2013 For at opsummere, er det så korrekt at:

    Min bil, som ifølge reg.attesten må slæbe max 1900kg, må jeg i princippet gerne hægte en 3500kg trailer efter, sålænge jeg ikke laster den op til mere end max 1900kg?. (Jeg har trailerkort).

    Og hvis jeg ikke havde trailerkort, så må jeg stadig gerne slæbe en størrere trailer, end der står på bilens reg.attest, sålænge samlet max TILLADT total ikke overstiger 3500kg, og trailerens FAKTISKE total ikke overstiger det som står på bilens reg.attest.

    Har jeg forstået det rigtigt?




  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #15   4. jan 2013 Yezzz.

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #16   4. jan 2013 Og så alligevel... Det første du henviser til er rigtigt, men mht. når man IKKE har trailerkørekort kommer det an på hvornår man har taget B-kørekort. Se overgangsreglerne her:

    (Det er underparagraffer C og D som er intra)

    -----

    § 138. Kørekort udstedt før den 1. juli 1996 og fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:

    1) Kørekort alene til kategori A 1 (solomotorcykel) giver ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer, dog ikke motorcykel med sidevogn.

    2) Kørekort alene til kategori A 2 (motorcykel med sidevogn) giver ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer, dog ikke motorcykel uden sidevogn.

    3) Kørekort til kategorierne A 1 + A 2 (motorcykel med sidevogn) giver ret til at føre samtlige de i § 11 nævnte køretøjer.

    4) Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

    a) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

    b) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

    c) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

    d) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

    e) Trehjulet motorcykel.

    f) Traktor/motorredskab.

    g) De i § 8 nævnte køretøjer.

    5) Kørekort til kategori C (lastbil) og kategori D (stor personbil) giver ret til at føre samtlige de i §§ 14 og 16 nævnte køretøjer.

    6) Kørekort til kategori B/E (kategori B med stort påhængskøretøj) giver ret til at føre vogntog bestående af almindelig bil som omfattet af nr. 4, litra a og b, og et stort påhængskøretøj.

    7) Kørekort til kategori C-D/E (kategori C-D med stort påhængskøretøj) giver ret til at føre samtlige de i § 17 nævnte kombinationer af køretøjer, samt de i denne bestemmelses nr. 6 nævnte kombinationer af køretøjer.

    8) Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring samt kørekort til traktor/motorredskab giver ret til at føre de i § 18 henholdsvis § 19 nævnte køretøjer.

    Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 4, litra c og d, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.


    -------------------

    § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:

    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre de i § 9 nævnte køretøjer. Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver endvidere ret til at føre:

    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg.

    c) De under litra a og b, nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.

    2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3.

    3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    4) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer.

    5) Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

    a) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

    b) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

    c) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

    d) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

    e) Trehjulet motorcykel.

    f) Traktor/motorredskab.

    g) De i § 8 nævnte køretøjer.

    6) Kørekort til kategori C (lastbil) giver ret til at føre de i § 14 nævnte køretøjer.

    7) Kørekort til kategori D (stor personbil) giver ret til at føre de i § 16 nævnte køretøjer.

    8) Kørekort til kategori E (stort påhængskøretøj) giver ret til at føre de i § 17 nævnte kombinationer af køretøjer samt vogntog bestående af almindelig bil som omfattet af nr. 5, litra a og b, og et stort påhængskøretøj.

    9) Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring samt kørekort til traktor/motorredskab giver ret til at føre de i § 18 henholdsvis § 19 nævnte køretøjer.

    Stk. 2. Foreligger der ikke oplysninger om motorcyklens køreklare vægt (egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof) i henhold til stk. 1, nr. 1, litra a og b, anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.

    Stk. 3. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 5, litra c og d, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.


Kommentér på:
hvor stor trailer må man køre med?

Annonce