{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.934 visninger | Oprettet:

farlig gods {{forumTopicSubject}}

Har gang i en diskution med en kollega angående transport af farligt gods...

Hvis man kører løstrailere og ikke har mulighed for at kontrollere hvordan det er læsset, om det er surret om der er skader på emballage osv, hvordan står chaufføren så i sådan en situation...?
Kan man smide ansvaret over på læssefolk, speditør eller lign, eller skal man simpelthen nægte at køre med traileren eller hvordan er reglerne...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  farlig gods
  • #2   6. aug 2012 Jeg ville nægte at køre med det.

  • #3   6. aug 2012 Hvorfor René....???

    Kender du reglerne, og ved du om der findes nogen formularer feks, der smider ansvaret videre fordi det er umuligt for chaufføren at kontrollere, eller lign...?


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #4   6. aug 2012 Man kan IKKE ansvarsfraskrive sig i Danmark. Det er ALTID chaufførens ansvar om godset er surret og stuvet korrekt. Når vi snakker farligt gods vil afsenderen også blive straffet for evt. mangler mht. surring og dokumenter.

    Et eksempel er den nævnte trailer, eller f.eks en plomberet container. Uanset hvad, så er det chaufførens ansvar at det er surret og stuvet korrekt, samt stemmer overens med transportdokumenter - også selv om man ikke må bryde plomben. Dette kommer ud af færdselslovens paragraf 3 om objektivt ansvar - den tager ikke hensyn til toldregler og modtagers krav om ubrudt plombe.

    Derimod tager straffeloven(ikke færdselsloven) evt. hensyn til chaufføren som uforvarende kommer til at smugle f.eks. narko eller mennesker. Så selv hvis ulovlige varer i/på køretøjet eller container ikke er surret og stuvet korrekt, kan chaufføren få en bøde.

    Surt show - tilstået...


  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #5   6. aug 2012 Hvis det er i container kan du på et transportdokument/manifest fra afsender få dem til at påtage sig alt ansvar. Netop af den grund at du ikke må åbne en container der er plomberet.

    Hvis det bare en pressingstrailer, slipper du næppe for ansvaret.

    Loven er heldigvis ikke mere firkantet end at du ikke bliver slået ihjel hvis godset ikke er stuvet korrekt.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #6   6. aug 2012 Kenneth C

    Beklager, men nej.

    Ansvaret er dit i forhold til færdselsloven - du kunne "bare" ha' betalt en toldmyndighed for at åbne og forsegle containeren igen. Ved godt det ikke er så lige til som sagt, men det er argumentet.

    Her er teksten de henholder sig til i færdselsloven, hvoraf man udleder "objektivt ansvar":

    "Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen."

    ---------

    Det er indledningen til hele færdselsloven, og du har ALTID mulighed for at efterleve den på en eller anden måde. Den tager ikke hensyn til besvær og økonomi - det er ingen hindring. Og da du tog kørekortet skrev du selv under på det i din kørekortsansøgning.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #7   6. aug 2012 Men så kan det godt være at der ikke rejses tiltale fordi betjenten eller anklageren er flinke. Det er jo blandt andet det der sker hvis du f.eks. uforvarende indblandes i menneskesmugling med folk på ladet. Normalt ville de jo slagte dig for at have mennesker på ladet, men så vælger de ikke at sigte dig og rejse tiltale (selvom de godt kunne)

  • #8   6. aug 2012 Kig her


    (link fjernet)


  • #9   7. aug 2012 michaek k

    Jeg tror du har fået svar på de andre indlæg.

    Men noget helt andet så kan det jo ikke betale sig at køre farliggods idag med alt det bøvl der ved den slags transport.


  • #10   9. aug 2012 Det er egentlig ret sjovt med sådan et emne der er dyb uenighed om, for slet ikke at tale om alle dem der undlader at deltage i debatten fordi de heller ikke er sikre....Indtil videre har vi ikke rigtig fundet frem til et svar der er dokumenteret, og det giver da stof til eftertanke gør det ikke...?!

  • #11   9. aug 2012 Hvis jeg nu havde en sikkerhedsrådgiver, så var det jo ikke så meget værre end at ringe til ham/hende og få klar besked. Det er jo den slags spørgsmål de er der for.

    Men umiddelbart, så vil jeg tro ansvaret ligger på dig som chauffør/vognmand, ligegyldigt om du er 1, 2, 3, eller 10. chauffør med traileren. Men i værste fald, så er det jo nok en god ide at afklare med speditøren om man må bryde en plombe for at kontrollere surring og generel tilstand på godset.


  • #12   9. aug 2012 Det står i bogen Vejtransport Af Farligt Gods

    på side 40

    Hvor Chauffør ikke deltager i læsning eller ikke har mulighed for at fortage/kontrollere lastsikring, er det afsender/læssers ansvar. Eksempelvis ved plomberet trailer etc.

    Nu ved jeg godt jeg havde skrevet noget andet her i indlægget men det var første hånds indtryk så jeg blev da lige lidt klogere da jeg kiggede i bogen.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #13   9. aug 2012 Korrekt René N, men husk at det er kun strafansvar ifølge ADR-konventionen. Der er stadig lige noget som hedder færdselsloven, og den tager desværre ikke sådanne hensyn.

    Prøv at tjekke færdselsovens paragraf 82 stk 3, her står at "gods skal være anbragt således at det ikke kan frembyde fare" men ikke noget om nogen fritagelser. Når en sag kommer til en bilinspektør, tager han en vurdering ud fra Dansk standard "DS 12195-1:2010" her skal godset blive stående ved hhv katastrofeopbremsning, dobbelt undvigemanøvre, eller dårlig igangsætning på en stigning svarende til håndbremsens minimale holdekraft i hht loven.
    Men det kræver at jeres sag kommer for en dommer, og at der indkaldes en bilinspektør. Der findes nemlig IKKE noget på skrift, eller en dom i højesteret endnu, som direkte henviser til den standard. Kun afgørelser i byretten og landsretten. Men det er også kun en standard som er 1,5 år gammel. Den er en revideret udgave af den man kender fra Tyskland, som hedder VDI2700. Den kommer fra den oprindelige EU standard som man prøvede at indføre, nemlig EN12195-1. Så det er endnu op til rettens afgørelse. Jeg kender sager hvor folk er gået fri med gods midt på et lad uden sider eller surring, og sager hvor en har fået en kontrllernde køreprøvers med to paller "elefantfødder"(dem til et skur eller en garage), selvom der var sidefjelle på vognen, for de var ikke surret. Det kommer helt an på anklager og forsvarers dygtighed endnu om afgørelsens udfald.

    Beklager alle " fejlanslag" men sidder lige med en iPad og fede fingre smiley


  • #14   9. aug 2012 Thomas...

    Haha....Ipad og fede fingre er en god cocktail... smiley

    Nu syntes jeg altså at have læst et sted at ADR skal surres som du siger der ikke er på skrift.... Er det tilfældet at jeg har læst korrekt så burde den vel være uddybende nok til at kunne "trumfe" paragraf 82 stk 3....?!


  • #15   10. aug 2012 Det vil sige med andre ord at man stadig skal nægte at køre med det.

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #16   10. aug 2012 René N - Det vil jeg ikke afgøre for dig, men jeg ville ikke selv køre med det smiley

    michael k

    Du har fat i noget der. ADR-reglerne er en konvention, og de kommer fra FN, og skal følges af alle tilsluttede lande. Her bliver det så lidt tricky, for vi må gerne stramme op på de regler nationalt, men vi må ikke slække på dem. Et eks er at vi er liiiiidt berøringsangste mht. fyrværkeri efter uheldet i Seest. Så vilde er de ikke i andre lande.

    ADR-reglerne byder at HELE læsset skal surres efter IMO/ILO reglerne, hvis der er gods ombord. Det er de surringsregler man bruger på jernbane og til søs. Desuden er det også det regelseæt som svenskerne har surret efter på landevej i mange år. Man ændrer bare på hvor meget godset påvirkes G-mæssigt i forhold til transportens mest ekstreme bevægelser.
    ADR-reglerne tager også hensyn til om chaufføren ikke har adgang til at kontrollere surring og stuvning.

    Så har vi den danske færdselslov, og den læner sig op af den nye danske standard mht. surring, og den danske færdselslov tager ifølge paragraf 3 og 82 stk 3 IKKE hensyn til om chaufføren kan tjekke surring og stuvning. Det er med andre ord hans ansvar i det øjeblik han drejer nøglen og kører.

    Nu bliver transporten så standset af Thorkild(politiets absolutte specialist i ADR) og hans diciple, og så har vi balladen. For vi SKAL jo som minimum følge ADR-konventionen, men vi må også gerne nationalt lovgive strengere. Han vil så tjekke din last i forhold til BEGGE regelsæt og straffe dig efter det som i tilfældet er det "strammeste" i situationen. Og det er jo det som er vigtigt at forholde sig til som chauffør i dag. At det kan godt være at man ser at der er fritagelser i det ene regelsæt, men så er der alligevel en stramning i det andet.

    Så når vi får en henvisning til DS-12195-1:2010 i færdselsloven, hvilket jeg tror kun er et spørgsmål om tid, så skal man faktisk kigge på begge regelsæt(DS og IMO/ILO) hvis man har ADR-gods med og så se hvilket som byder den strengeste surring, og så surre derefter. Men surrer man efter IMO/ILO er man som udgangspunkt altid på den sikre side.

    Og for til sidst så lige at smide en "bombe" mere, til jer som ikke vidste det:

    HUSK at I må IKKE IKKE IKKE fragte ADR-gods uden gyldigt ADR-bevis - HELLER IKKE UNDER FRIMÆNGDEN!!!!!
    Det kræver som minimum en produktspecifik 1.3-uddannelse at køre ADR-gods under frimængden.

    Man må kun køre gods mærket med "LQ" i en hvid firkant, uden uddannelse.


  • #17   10. aug 2012 Thomas P
    Hov du glemte lige noget her til sidst husk og tjekke om udstyret er i orden inden man begynder at køre og om det er beregnet til det pågældene farlig gods.

    Og så ville jeg stadig nægte at køre med det.

    God Weekend;-)


Kommentér på:
farlig gods

Annonce