{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.653 visninger | Oprettet:

Vægtgrænser {{forumTopicSubject}}

Heys herinde smiley
- Herhjemme har vi jo har fået de nye vægtgrænser med 7-akslede træk, hvor vi jo kan læsse op til en totalvægt på 54 t.
Jeg tænkte lidt på, at når man slæber alle 7 aksler henover Øresund, må vi så stadig læsse til 54?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.
  • Badeværelseslåge hænger 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vægtgrænser
  • #1   20. maj 2012 Det kommer an på hvilken akselkonfiguration du kører med mener jeg.

• #2   20. maj 2012 En helt almindelig 3-akslet forvogn, med en hænger der har fået et ekstra sæt hjul på forakslen smiley - Kender desværre ikke lige til akselafstand, men jeg tvivler på at der er langt nok smiley

• #3   20. maj 2012 Hvis din trækstang er lang nok, så kan du komme ret langt ved at trække den godt ud. Afstanden fra bagerste aksel på forvognen til den forreste på hængeren har ret stor betydning.

Min tidligere vognmand kørte med en 4 akslet forvogn og en standard 3 akslet hænger og alene ved at trække den langt nok ud kunne han veje 32+24 lovligt i Sverige - Men den skulle trækkes ret langt ud. Tvivler på en standard trækstang kan klare det.

• #4   20. maj 2012 Nej det er der jeg har min tvivl.. En anden chauffør fortalte mig at der skulle være 4 meter fra trækaksel til den forreste på hængeren.. Og det ved jeg da at det har jeg ihvertfald ikke smiley

• #5   20. maj 2012 4 meter lyder ikke helt forkert. Vi plejede at joke med, at der var plads til en mindre bil mellem forvogn og hænger når han kørte 56 tons i Sverige og trækstangen var special lavet ved HFR da de byggede hængeren.

• #6   25. maj 2012 Det er temmelig kompliceret mht akselafstand og vægt i Sverige.
    Der er flere faktorer der spiller ind.
    Totale akselafstand på vogntoget + den idividuelle akselafstand på hver enhed + som nævnt mellem enhederne. (Hvilket iøvrigt er fra boogieaksel til forreste aksel på hænger som skal være 4 meter, hvis begge akselgrupper er dobbeltaksel. 3 meter hvis det er en boogie + enkeltaksel) Men skriv målene på akselafstanden på forvogn og på hængeren så skal jeg fortælle dig præcis hvad du må veje.
    Man bliver af og til overrasket.. Har en kammerat der kører 7 akslet trækker/trailer den må veje 40 tons i Sverige smiley

• #7   25. maj 2012 Det nye 7 akslede hængertræk jeg har fået at styre rundt med (..og jaja.. skal nok få taget mig sammen til at oprette den smiley har udtræks trækstang så den kan blive 1,25 meter længere for at op fylde kravene. Samt at de 2 bagerste aksler sidder HELT ude i bagkofangeren..

• #8   26. maj 2012 Jo.. Tak for svar.. må da lige finde et målebånd frem her en af dagene smiley
    - jeg kan bare ikke se, at det skal være farligere at køre med kortere akselafstand, end hvis der er plads til en hel 'mindre bil' imellem. Tossede svenskere!

• #9   26. maj 2012 Wiborg

Det handler ikke som sikkerhed alene, men også om slid på vejnettet. Det har stor betydning for hvor hårdt du slider på asfalten hvor tæt akslerne sidder.

De er ikke helt tossede de svenskere. smiley

• #10   26. maj 2012 Det et vel også et spørgsmål om stabilitet? Længere aksel afstand giver jo generelt bedre stabilitet. Og nu er det jo et land hvor der i periode kan være dårligt føre... smiley

• #11   27. maj 2012 Akselafstand går de rimelig meget op i i Norge også. Jeg mener at med en 2-akslet trækker og langboogie-trailer, der må man gå op på 46 tons. I Norge altså.

Kommentér på:
Vægtgrænser

Annonce