11.958 visninger
|
Oprettet:
Max akseltryk? {{forumTopicSubject}}
Godaften.
Jeg kører lige pt. i en mellemakselbil, og kan se at akseltrykket er 9,4 tons, når jeg ikke har sat mellemakslen ned.
Men jeg kom til at tænke på hvor stort akseltrykket må være?
Nu er det jo kun et år siden jeg tog c/ce kort, så jeg burde vide det
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 88
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
jo det mener jeg nu også
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 1 Svar: 16
Havde det nu bare været en 4x2 ¨måtte du have 10 tons.
Sådan mener jeg bare at det er (:
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 88
og det er med 2 gange 8 tons aksler og to trækaksler med på 10 tons så den faktsike vægt ville være 36 tons...
hvis du nu tager et 6 aks. træk og dividere 48 med 6 så bliver det 8
Hvis du nu tager et 5 aks. træk og dividere 40 med 5 så bliver det også 8.. så derfor tror jeg at jeg har ret
Men jeg er stadig ikke for gammel til at lære noget nyt
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 120
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du har ret i teorien, men tjek lige en teoribog. Du kører i en Tandem og fordi akslerne sidder så tæt, så må "boogie" trykket kun være 16 tons.
Men på en 3 akslet bil, der må man have 10 tons på trækakslen inden støttehjulet skal til jorden.
10 tons trækakseltryk eller 16 tons boogietryk. Forakslen må veje 7,5 eller 8 alt efter hvad akseltype det er. Deraf totalvægten på 23,5 eller 24.
En trækaksel må ALTID veje 10 tons alene. At akslerne sidder tæt har jo ingen betydning så længe støttehjulet ikke er på jorden.
Cajus
Man kan ikke regne med, at den selv falder ned, hvis bilen er lavet så den kan løfte med fuld læs, så falder den heller ikke selv ned. Så er den føler der styrer det deaktiveret. Ellers ville den jo ikke kunne hæve med læs.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 16
Men hvis man tager en 2 akslet, den må veje 18 tons ?
Så må trækakslen også laste 10 tons, når den er enkelt monteret.
Men lige så snart det bliver en dobbel monteret, enten med en ekstra trækaksel, eller boggie så må den kun laste 8 tons.
Sådan lærte jeg det til kørekort.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
De 8 tons på en trækaksel de gælder kun med den 3 aksel sænket, er den løftet er det stadig 10. Det er afstanden mellem akslerne der afgør hvor tunge de må være.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 16
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Men boogietryk på 16tons.
Pr. 1/7-11 må man ha et akseltryk på 11.5tons.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 88
Dvs. Hvis du køre i en boggie/pusher, så må du have et aksel tryk på 8 tons på på 1. aks. også 10 tons på træk akselen inden du sænker hjælpe akslen?
Og når hjælpe akslen er nede så hedder det maks aksel tryk på 8 tons pr. aksel?
For når jeg selv sider og tænker tilbage, så mener jeg det var sådan jeg lærte det!
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 88
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ja til dit første indlæg.
Din tanke om 8-6-10 er i princippet rigtig, men de teoretiske tal er 8 eller 7,5 på foraksel 8 på mellemaksel og 10 på trækaksel.
Det er samme problematik som på din 4 akslede, den teoretiske, eller tekniske totalvægt som det hedder er højere end det der er lovligt at køre med.
Hvis du kigger lidt på de 3 akslede biler du møder, så vil du se, at der på nogen vægttavler står 26.000 total og så passer pengene jo pludselig. Det var vældig populært for nogen år siden.
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Det vil sige at en 3 akslet godkendt til 26000kg må så veje ja 26000kg.
En 4 akslet med tridem må så veje 32000kg, frem for 29500kg før.
Et 7 akslet træk, må veje 54000kg frem for 48000kg før. Og den må kører på hele danmarks vejnet.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 120
Det har du fuldstændig ret i. Jeg tog en chance og æ tabt. HEhehe. MEn ellers vil jeg gi dig ret det må være 10 tons.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 7
Er der et sted hvor man kan læse om de nye regler..?
Det med 11,5t trækaksel gælder vel ikke for en 2 akslet trækker..?
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
for akseltryk på drivaksler, som gælder internationalt. Vægten på de trækkende hjul må internationalt
være på 11,5 ton, mens den ved national kørsel kun må være på 10 ton. Til gengæld må totalvægten
for et vogntog i Danmark være på 48 ton mod 40 ton internationalt
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Ved national transport må man veje 10t.
Men ved international transport må man veje 11.5t også i dag.
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Tyskland siger 40tons. mens du i Sverige, Norge og Finland må veje 42tons.
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
(link fjernet)
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
for et vogntog i Danmark være på 48 ton mod 40 ton internationalt
Det er det her jeg hentyder til.
Det du skriver er at man i International transport ikke må veje mere end 40tons. Hmm ikke helt rigtigt vel??
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
dec 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 53
de 40 tons afhænger jo af hvor du kører hen internationalt
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Det er ikke nye regler.. det var også sådan da jeg tog kørekort og vognmandskursus, i 2006 & 2007.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Hvor står det at man må køre over 40 ton total, hvis man kører nordpå?
Norge har max 50ton, og DK som bekendt max 48ton, men kører du fra det ene land til det andet, altså international, er det max 40ton.. og det er nok at traileren er i international trafik.. altså hvis en dk bil trækker den op til Hirtshals og sender den over som løs-trailer, og en NO bil henter den i Kristiansand feks. Så er det max 40ton for begge ture, fordi traileren er i international trafik. Sådan lærte vi det da på vognmandskursus.
Kan være Norge og DK har indgået en aftale, men det har jeg ikke læst nogen steder..
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Der har jo alle dage været en skandinavisk aftale, men hvor man kan læse om den bliver jeg dig svar skyldig....
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Ok, jeg tænkte nok der måtte være noget, jeg har bare heller aldrig set det på skrift.. kun hørt som "holdeplads snak", og det tæller sku ingen steder
PS. Var der ikke noget med du fik en potte til Actros, du kun skulle bruge i kort tid? står nemli lige og mangler en..
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Jo den kan du komme og hente for en kasse øl...
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Jeg har sendt dig en pb
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du kan jo ikke læsse 29 tons på 33 paller på et 5 akslet træk lovligt - Din trækaksel bliver alt for tung, ja det gør trækkeren også.
Din eneste chance er da, at du kan stille nogen enkelt og dobbeltstakke nogen længere tilbage - Men så bliver traileren nok lige tung nok.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Max akseltryk?