{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.904 visninger | Oprettet:

MÅSKE nye regler på vej {{forumTopicSubject}}

Yep Så fik vi lige af vide i torsdags at fra 1 januar 2012 så er det slut med stort kørekort med mindre du er fyldt 21! Det er en del af nye EU-planerne og de er blevet vedtaget, men det mest åndsvage er så at du må sku gerne få til bus som 18 årige men lastbil nixen!

Og for det ikke skal være løgn så har de fundet noget nyt de også kan tjene penge på det bliver også sådan (ved dog ikke helt om det træder i kraft i år eller næste år) at skal du have til lastbil skal du have først Forvogn, så hænger og så skal du sku også igennem et helt forløb med sættevogn idag der får man jo automatisk til sættevogn når du tager til hænger..!

Men det bliver også lavet om! Jeg har ondt af de unge der måske er en 15-16 år nu som ikke når og komme med under de regler vi har nu når det er deres største drøm for mange !!

BEMÆRK: Dette er noget jeg har hørt og INTET er sikkert endnu! DOG er det med sættevogn vidst trådt i kræft så vidt jeg er orienteret skal vi i hvertfald efter vi har bestået hænger have både teori og kørsel med sættevogn samt til en køreprøve men vidst ingen teoriprøve!

// Mie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MÅSKE nye regler på vej
  • #1   14. mar 2011 Bliver spændende at høre hvad det hele ender ud med...

  • #2   14. mar 2011 Meget!!

    men det er da alligevel okay den måde de har valgt og gøre det med sættevogn i hvertfald for vores vedkommende
    så tager vi det jo i forbindelse med vores hænger når vi har bestået hængeren! det syntes jeg er acceptabelt i forhold til hvis vi skulle slutte helt på forløbet med hænger og derefter ind måske 14 dage efter og have fuldt teori igen og bestå teoriprøve osv.


  • #3   14. mar 2011 ej det er sq ikke fair smiley

  • #4   14. mar 2011 Mr commonrail.

    det er nok sådan fremtiden kommer til og se ud men det må tiden vise!


  • #5   14. mar 2011 godt man gammel og næsten grå:D

  • #6   14. mar 2011 HOST hyler
    du er grå smiley næsten sort smiley


  • #7   14. mar 2011 Jeg er helt enig med Mr. Commonrail...

    Jeg kan ikke se det smarte i den regel der... men det er en helt anden diskussion som ikke mange andre er enige med mig i...


  • #8   14. mar 2011 nobody

    jeg kan se en delvist fornuft
    men alligevel jeg vipper meget til og fra !


  • #9   14. mar 2011 Hvis jeg er heldig kan jeg lige få til forvogn men hvad så med hænger? Det har jo været på tale i rigtig mange år efterhånden men troede sgu ikke at de gjorde det, så fremtiden ser desværre sort ud for dem der kune vil være chauffør smiley

  • #10   14. mar 2011 Jeg kan ingen fornuft se, jo det er da fornuftigt at der kommer en lille smule undervisning i kørsel med sættevogn, men en ny prøve?? Come on hvad....

    Det er KUN for at hive flere penge ud af folk, ikke en skid andet...


  • #11   14. mar 2011 Christian S

    Hvad jeg har fået af vide så hvis du starter i år altså inden 1 januar 2012 på uddannelsen så bliver du omfattet af de nuværende regler så burde du kunne få hele molevitten uden problemer smiley
    men dem der starter efter 1 januar 2012 de kommer for de nye smiley


  • #12   14. mar 2011 * Mr. Nobody *

    Det har du ret i smiley I dag er det svært at få hængerkort på fagforeningen men hvad så når man skal have til sættetrailer så er det ens selvs problem at få det smiley

    Truckerinden

    Okay smiley Jeg håber at jeg kan få det hele da jeg har ventet på korten siden jeg var 7 år og så skal eu bare ikke ødelægge det for mig nu...


  • #13   14. mar 2011 jeg kender godt følelsen christian
    jeg har ventet på det her siden jeg kunne snakke og gå osv..!
    jeg har altid sagt jeg ville ud og kører! og det er nu det jeg er ved og gennemfører..!
    men jeg syntes det er lidt synd for de knægte der er måske hvad 15 år idag de kan måske begynde at overveje at få sig en anden uddannelse før chauffør uddannelsen hvis det bliver sådan


  • #14   14. mar 2011 Jeg synes det personligt at det er trælst at vente på det og så må først få det når man er 21 år for hvad skal man gi' sig til i 3 år? Jeg håber at det ender med at det ikke bliver lavet om på det smiley

  • #15   14. mar 2011 det vil da give ualmindelig mange problemer for lastbilmekanikerlærlinge....

  • #16   14. mar 2011 yep det vil det jo for alle smiley

  • #17   14. mar 2011 Det er da mange uddannelser der bliver ramt af det desværre smiley

  • #18   14. mar 2011 Håber ikke at det er sikkert, for så kan jeg ikke komme i lære som mekaniker..

  • #19   14. mar 2011 jeg tror ikke på at man vil kunne tage bus kørekort som 18 årige, når nu man har skulle være 21 år for at kunne tage buskørekort de sidste mange år. tvivler meget på at man sætte alderen ned.

    dokumentation for den påstand tak!


  • #20   14. mar 2011 Alf > Det er noget sludder du kommerm ed, du har alle dage kunnet tage buskort som 18 årig, du har bare ikke måttet køre med passagerer før du var 21 og havde blåt...

  • #21   14. mar 2011 nobody

    er sgu dig der vrøvler!
    tjek lige op på hvad der er rigtigt før du slynger noget ud som du tror er sandhed.

    "§ 17. Kørekort til kategori D og kategori D/E kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år."

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635


  • #22   15. mar 2011 alf Hvis du lige læser hvad det er der bliver skrevet så er det nogle regler der MÅSKE er på vej dette er noget jeg har fået af vide af en lærer på den skole jeg går på!
    og de lærer på skolen skulle eftersigne også have modtaget et brev med de nye regler men der er ikke skrevet noget ud endnu som sådan nogen steder! derfor kan du ikke få noget dokumentation!

    Og så vil jeg gerne bede dig snakke i en ordenlig tone til andre herinde!


  • #23   15. mar 2011 Alf > Jeg beklager, mente bare man altid havde kunnet få D som 18-årig, men først båt når man var 21...

  • #24   15. mar 2011 mie.

    hvis det er et konkret lovforslag, eller et EU direktiv skal der også findes et officielt dokument på det.
    ellers ender det som -ja, ked af sige det- en tilfældig upålidelig kilde fra internettet.
    kildekritik er altid en god ting.

    men hensyn til god tone herinde, er det så fordi jeg retter nobody? må indrømme at jeg ikke lige kan se problemet i forholdt til hvad man ellers kan læse af indlæg på gallerierne. mit indlæg bruger ganske vist "!" men ikke overdrevet, ligeledes findes ordet "sgu" men det ord bruger jeg også i min daglig tale. jeg synes ikke mit indlæg burde støde nogen.

    Nobody.

    ingen problemer. smiley jeg husker sgu også forkert nogen gange.

    når alting er sagt; har jeg også hørt om at der skal komme nye undergrupper af de allerede kendte kategorier "C" og "D". altså et C1 og et D1. ligeledes som vi kender det fra A, hvor der i et par år nu har eksisteret et A1 til de yngre.
    hvordan det lige er udformet med alder og vægtgrænser osv på de evt C1 og D1 kan jeg ikke svarer på da jeg til dato ikke har set noget officielt dokument.
    uden dette bliver det aldrig til andet end rygter og gætterier som de færreste kan bruge til noget.

    hvis der mangler god tone i dette indlæg, må det gerne præciseres præcist hvad det er som ikke er god tone.


  • #25   15. mar 2011 Den model med et C1 og C2 kort den kan jeg godt lide, så kunne man sige at C1 skulle dække op til 18.000 kg, som er en almindelig typisk dansk 2 akslet distributionsbil... Det var bla i sådan en jeg kørte mine første mange kilometer i...

  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #26   15. mar 2011 På en måde kan jeg godt se fornuften i det med at hæve aldersgrænsen til 21 eller evt. sige at man skal have haft kørekort til bil i 3 år inden man må kaster ud i at køre med en tonstung lastbil da erfaringen i trafikken som 18 årige er lidt begrænset ( nok også derfor der ikke skal mere end 2 klip til før man mister kortet de første 3 år ).

    Den med sættevogn er jeg sådan lidt både og fordi at hænger ikke helt kan samlignes med en sættevogn men man kunne lave et 5 dagskursus i at køre med sættevogn uden teori og køreprøve, jeg blev tilbudt sådan et kursus kort efter jeg var færdig hænger


  • #27   15. mar 2011 Altså det gælder ski da om at få så meget erfaring så hurtigt som muligt, netop derfor skal man da ikke udsætte det yderligere...
    Det vil være at skyde sig selv i foden da...

    Og mht sættevogn så skal det bare være max en dag, så svært er det sgu heller ikke at køre med sådan en, det er da en hel del nemmere at køre trækker/trailer end forvogn/hænger...


  • #28   15. mar 2011 det kommer jo et eller andet sted til at gå ud over min uddanelse når jeg starter i mesterlære den 1 august. så kan jo først tage kørekort når jeg er 3 år inde i min uddanelse smiley

  • #29   15. mar 2011 Hvis du starter den første august, og det her kommer fra 2012, er det så ikke noget med at du går ind under de regler der galte da du begyndte uddannelsen? smiley

  • #30   15. mar 2011 Jo Patrick... Det mener jeg.. men jeg skal nok også lige huske og sige det er et gæt jeg giver dig.. smiley

  • #31   15. mar 2011 Det jeg har skrevet er også bare noget jeg har hørt, som om det er sandt eller ej aner jeg ikke, derfor jeg spørger, der må da være mindst en der ved det smiley

  • #32   16. mar 2011 hvad jeg har fået af vide så er ALLE der påbegynder uddannelse i 2011 under gamle regler og alle der begynder efter 1 januar er under de nye smiley

  • #33   10. apr 2011 HEEEJ!!
    hvis nogle kan huske det så snakkede jeg noget om nye vægtgrænser fra 1 juli i år og det kan i læse mere om i det nye lastbil magasin på side 14! smiley farvel igen hehe smiley


  • #34   30. maj 2011 altså jeg er i i gang med chaufføruddannelsen og jeg er kun 17 år, fylder 18 år til sommer, jeg får først mit hænger kort til febuar næsten år, og vores skole har ikke hørt om nogen ny lov..?? det eneste vi har fået afvide er at jeg ikke må køre udland før jeg er 21 år... og under uddannelse er der kursus i at køre med sættevogn i det samme skoleforløb hvor man lære at køre med hænger:)

  • #35   30. maj 2011 Frederik S > Du må gerne køre udland inden du bliver 21, du skal bare have det der i gamle dage hed "Hvidt Kvalifikationsbevis" og som i dag hedder "EU Kvalifikationsbevis" som efter hvad jeg ved er lovpligtigt for alle, så jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne køre udland når du vil og har kortene vel at mærke...

  • #36   31. maj 2011 nej, har også undret mig, men tror skolen har meget svært med at følge med blandt andet fordi uddannelse ikke er så gammel i randers:) men vi fik bare afvide vi ikke måtte køre udland før vi var 21:)

  • #37   31. maj 2011 Lyder sgu mærkeligt, men det kan jo også være nye regler, hvem ved ?

  • #38   31. maj 2011 Frederik S:
    Jeg er også i gang med uddannelsen som lastbilchauffør, og mine lærere har ikke hørt om det der smiley


  • #39   1. jun 2011 ved det sgu ikk, jeg skal alligevel ikke kører udland i mens jeg er under uddannelse:)

  • #40   2. jun 2011 Frederik S

    hvis du går på skole i randers så forstår jeg sku godt de ikke ved noget overhovedet..! den skole burde totalt lukkes ned! magen til useriøst lort skal man lede længe efter..!
    da jeg havde gået der i 4 mdr sagde jeg stop det var så useriøst aldrig i mit liv har jeg oplevet noget så kretisabent!
    os elever vidste mere om hvordan du skulle læsse en trailer korrekt for at det ikke væltede end lærerne!
    og sådan var det hele vejen igennem..! vi var over halvdelen der droppede ud deroppe efter kort tid fordi det hele var så useriøst!


  • #41   2. jun 2011 og så lige en anden ting smiley
    Man må faktisk gerne kører i fx tyskland uden eu-bevis HVIS og det er kun HVIS man er under uddannelse..!
    Jeg har jo bare taget det store kørekort nu her og så har jeg eukvali 1 og skal først have eukvali 2 til januar og så længe du har papire på at du er under uddannelse så må du gerne smiley


  • #42   3. jun 2011 okay, der er heldigvis kommet en del nye lærer til, en tidligere chauffør og såen lidt, så det blevet lidt bedre, men på det admistrative, har de stadig ikke styr på en skid:)

  • #43   5. jun 2011 frederik S

    har du ole ? gammel grå/hvidhåret mand ?

    tror aldrig den skole får styr på noget for at være helt ærlig smiley


  • #44   5. jun 2011 ja, det har jeg, han har ikk styr på noget som helst:)

  • #45   5. jun 2011 ham havde vi os !! han et seriøst et gammelt fjols!

  • #46   5. jun 2011 ja, det er han:)!!

Kommentér på:
MÅSKE nye regler på vej

Annonce