{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.712 visninger | Oprettet:

NU HOLDER FANDEME {{forumTopicSubject}}

Hvad fanden sker der??????????

Få nu fingeren ud af klysset og tag en slap, en elelr anden gå ud og drik en kold fra kassen og kom ind og vær' normal igen, det der grænser jo til PMS....






Introduktion
Med dette dokument vil vi kort prøve at definere hjælpe-administratorens rolle, samt give lidt
input til kendte problemstillinger. Vi forestiller os at dette dokument løbende bliver opdateret
ud fra det input vi får fra Jer, nye problemstillinger og i takt med at vores holdninger ændres
eller nye løsninger kommer til.
Vores linje.
Ud fra vores mange erfaringer gennem tiderne, kører vi en bevidst diskret linje. Det betyder
grundlæggende at vi er meget tolerante og har en mere tilbageholdende holdning mht. at
bryde ind i diskussionerne på gallerierne. Vi mener at der skal være plads til at folk kan
diskuterer, endda meget højlydt, blot man holder sig indenfor vores retningslinjer og ikke
uprovokeret støder andre. Vi har ofte oplevet folk fare i flæsket på hinanden, for senere at
blive hjertevenner. Vi er dog blevet noget overrasket over sproget og den måde folk omgås
hinanden, når de er anonyme på Internettet. Med tiden har vi accepteret omgangstonen og
samtidig blevet opmærksom på at det skrevne sprog kan virke voldsommere end det ofte er –
især når det går stærkt. Med det sagt er der naturligvis brugere som af den ene eller anden
grund ikke hører hjemme på vores sider.
De muligheder vi har, er at sende folk en advarsel, når de overtræder vores retningslinjer og i
grove tilfælde slette dem. De få gange hvor vi har prøvet at opdrage en bruger har vi altid
tabt, så det skal man nok holde sig fra.
Gallerierne handler om at hygge sig og have det sjovt og retningslinjerne er lavet for at ingen
skal føle sig stødt eller generet. Det betyder også at det fra vores side ikke er verdens
undergang at en bruger f.eks. ikke er aktiv og ikke har været logget ind i flere måneder eller
hans f.eks. bil er solgt. Disse problemstillinger er vi beviste omkring. Vi mener dog at de skal
løses overordnet af teknisk vej.
Hjælpe-administrator.
En hjælpe-administrator er en bruger der har adgang til yderligere funktioner på gallerierne.
Disse funktioner giver hjælpe-administratoren et bedre overblik over de andre brugere og
siderne generelt. Den primære funktion for hjælpe-administratoren er at kunne bryde ind, hvis
en debat løber løbsk og tonen bliver uacceptabelt. Ud over dette har hjælpe-administratoren
også mulighed for at flytte rundt på og slette forum indlæg samt annoncer i markedet. I de
tilfælde hvor en bruger ignorere henstillinger om at dæmpe sig eller selv efter en advarsel
fortsætter med at bryde retningslinjerne har hjælpe-administratoren mulighed for at smide
brugeren af og ”fryse” brugerens konto i en periode på 1 - 5 dage. Hjælpe-administratorer
med slette-rettighed kan endvidere slette gallerier og brugere med 5 eller flere ud-stemmer.
Hjælpe-administratorens rolle
Vores erfaringer viser at de forskellige hjælpe-administratorer opfatter funktionen meget
forskelligt. Nogle er meget diskrete på siden og blander sig sjældent, andre er mere aktive,
både som almindelig bruger og hjælpe-administrator. Vi mener at det skal være op til den
enkelte. Funktionen som hjælpe-administrator må aldrig blive en pligt, men skal være noget
man synes er sjovt. Vores grundide med funktionen har været at give få udvalgte brugere, der
har deres gang på siderne, mulighed for hurtigt at kunne gribe ind hvis de opdager grove
overtrædelser af vores retningslinjer. Dette primært med henblik på at der skal være plads til
alle og at vores sider skal være et rart sted at være. Det er derfor ikke meningen at man som
hjælpe-administrator skal fryse/slette folk for de mindste overtrædelser eller begynde sin
private ”oprydning” i f.eks. gl. annoncer.

Det overordnede ansvar for siderne påhviler altid os. Derfor vil vi også lægge op til at man
som hjælpe-administrator ikke påtager sig en større rolle end man reelt er tildelt. Løber en
situation helt løbsk skal man trække sig tilbage og overlade ansvaret til os. Nedenfor er
opridset nogle af de faldgrupper man skal passe på med som hjælpe-administrator:
Man bliver beskyldt for magtmisbrug og ens handlinger bliver målt og vejet.
Mange vil prøve ens grænser af.
Man kommer til at fortælle en bruger at hvis de ikke opfører sig ordentligt vil man slette dem.
Man kommer til at love nye funktioner på siden.
Man bliver pludselig meget ombejlet og populær.
Hvorledes man som hjælpeadministrator reagerer på disse forhold er meget forskelligt. Man
skal som hjælpeadministrator være mest mulig objektiv over for alle brugere og det kan ikke
anbefales at indgå i diskussioner på forum om enkelte handlinger. De diskussioner løber oftest
løbsk og man kan nemt komme til – direkte eller indirekte – at hænge folk ud (hvilket jo er
imod reglerne). Ligeledes fører det som oftest ikke til større forståelse fra brugerne.
Der kommer tit og ofte indlæg om hvorfor den og den nu er blevet frosset/slettet. Her
anbefaler vi at slette indlægget samt sende en mail til brugeren med en advarsel mod at
oprette sådanne indlæg og så ellers ikke kommenterer handlingen yderligere. I de fleste
tilfælde har brugeren fået en advarsel før frysning/sletning og er derfor godt selv klar over
grunden. I sidste ende må interessen for de indlæg da blive ret lille.
Hvad kan lade sig gøre?
Der er efterhånden mange mennesker der har deres daglige gang på vores sider. De seneste
målinger viser at over 200.000 forskellige personer besøger gallerierne om måneden. Med det
store antal besøgende vil nogle retningslinjer være næsten umulige at håndhæve uden
tekniske hjælpemidler eller løsninger. Et eksempel:
I takt med den stigende trafik er der desværre også kommet mere ”støj” på siderne. Således
begynder folk f.eks. at bruge forumet til at efterlyse titler på sange og lignende der intet har
med siderne at gøre. I den forbindelse var der mange der efterlyste en ”Off topic” kategori i
forumet. For at der ikke skulle komme for meget ”støj” på forsiden, valgte vi ikke at vise
emner fra denne kategori på forsiden. Det resulterede blot i at ingen gad bruge kategori og en
nærmest umulig opgave med at flytte indlæg over i den nye kategori. Den tekniske løsning
blev at gøre det valgfrit om man vil se ”Off topic” emner på forsiden. Hvis man som hjælpeadministrator, med den første løsning, havde sat sig det mål at flytte alle ”Off topic” emner
over i denne kategori, ville man nok hurtigt blive frustreret og måske endda bitter.
Pointen med dette eksempel er at man skal passe på med at indføre egne retningslinjer eller
oprydnings-projekter der er umulige at håndhæve. Man kan ikke forvente at alle straks gør
noget fordi man skriver et indlæg om det i forumet.
Hovedelementer på gallerierne.
Gallerierne består af 3 dele. Kernen er selve galleri-sektionen, hvor folk kan lave deres egen
præsentationsside og tilføje billeder af det de vil vise frem (bil, scooter, båd…). Hertil kommer
forum-sektionen hvor der diskuteres og svares på spørgsmål og sidst men ikke mindst
markeds-sektionen hvor private kan købe og sælge varer.
Vi vil i det følgende gennemgå nogle af de problemstillinger vi er bevidste omkring, samt give
hvert enkelt en kort kommentar mht. vores holdning.

Problemstillingerne i de enkelte sektioner.
Galleri-sektionen:
Galleriet har for få billeder og meget lidt tekst.
Det er jo en flydende grænse, men er genstanden først kommet ind er det ikke sletningsgrund
at den f.eks. kun har 2 billeder og lidt standard tekst. Er der tale om en bevist falsk genstand
er det en anden sag. Man skal også være opmærksom på at mange starter med at oprette sig
med de billeder de har liggende i skuffen og senere måske blive mere aktive og vedligeholder
deres galleri mere.
Galleriet er oprettet tilbage i tiden, men brugeren har ikke været logget på i lang tid.
Løsningen af dette problem ligger hos os. En løsning kunne være at vi systematisk sender en
mail, når en bruger ikke har været logget ind i en længere periode og efterfølgende afvente og
til sidst slette brugeren.
Galleriet er udelukkende oprettet som salgsannonce.
Det er en klar overtrædelse af vores regler, men er samtidig en kæmpe opgave at holde styr
på. Markedet har hjulpet meget på problemet, men ikke løst det helt. Som hjælpeadministrator kan man ikke rigtigt gøre andet end at sende folk en advarsel og bede dem
slette deres genstand og oprette den i markedet. Selv som hjælpe-administrator med sletterettigheder kan man ikke foretage sig noget før brugeren har fået 5 stem ud stemmer. Vi
opfordre derfor til at man ikke bruge så meget krudt på noget man ikke rigtig har mulighed for
at gøre noget ved. Dukker brugeren op på anmeldelseslisten og har man mulighed for at slette
genstanden skal man naturligvis ikke holde sig tilbage.
Galleriet indeholder solgte genstande eller dyr der er afgået ved døden.
Løsninger kunne være at gøre plads til gamle genstande eller dyr man har ejet. Som det er nu
er vores klare holdning at vi ikke bare sletter disse genstande eller dyr – kun på den nye ejer’s
eventuelle anmodning.
Forum-sektionen:
Diskussioner løber løbsk og bliver til ren tilsvining af hinanden.
Det er naturligvis uacceptabelt. Som hjælpe-administrator har man her en del muligheder for
at gribe ind. Man kan vælge at sende de involverede parter en advarsel, man kan fryse
brugere, man kan vælge at slette hele tråden eller en kombination af alle delene. Her har
hjælpe-administratorerne vores fulde opbakning mht. til de valg de træffer for at skabe ro på
siden. Men igen, husk på at der skal være plads til højlydte diskussioner.
Indlæg der intet har med siden at gøre
Kategorien ”Off Topic” er tiltænkt disse indlæg. Folk kan selv vælge om de vil se disse indlæg
på forsiden eller ej. Støder man som hjælpe-administrator på indlæg som intet har med emnet
for siden at gøre, vil vi ligge op til at man flytter det over i ”Off Topic”. For at undgå
gentagelser er det altid en god ide at sende brugere en mail omkring at man har flyttet emnet
og at fremtidige indlæg af denne type hører til i ”Off Topic” kategorien.

Det samme indlæg skrives igen og igen
Det opfatter vi som spam og er i grove tilfælde grundlæggende udsmidningsgrund. Som
hjælpe-administrator kan man vælge at sende brugeren en advarsel efterfulgt at en frysning
af vedkommendes konto.
Folk blander sig i alt uden at have noget reelt at tilføje.
Det kan man ikke rigtigt gøre noget ved. Hvis folk finder det meget generende kan de
stemme-personen ud. Herefter kan man tage stilling til om der er tale om ren chikane eller
blot en person der elsker at se sig selv tale. Er der tale om chikane er proceduren advarsel,
frys og til sidst slet.
Udhængning af firmaer og personer i forum
Der er delte meninger om denne regel; for hvis man som bruger har kendskab til at et
specifikt firma eller person (bruger eller ej) har urent mel i posen, skal man så ikke kunne
advare andre brugere om dette? Her er vores klare holdning: Nej, vi tillader ikke
udhængninger af hverken firmaer eller personer. Hverken vi eller hjælpeadminstratorer kan
vide om det er rigtige oplysninger der skrives, om der evt. har været tale om enkeltstående
tilfælde eller en enkelt fejl fra et firma’s side. Vedr. personudhængninger så er de lige så
forkerte, da de personer der bliver hængt ud, oftest finder det dybt urimeligt og igen bliver det
påstand mod påstand.
Er der derimod en diskussion i gang og en siger til en anden at ”du har også kørt for stærkt”;
så betegner vi ikke det som udhængning.
Markeds-sektionen:
Brugere skriver kommentarer til annoncer de ingen interesse har i.
Som udgangspunkt skal man naturligvis ikke kommentere annoncer man ingen interesse har i.
Folk skal selv have lov til f.eks. at prissætte deres vare for højt uden at få alle mulige
kommentarer om at det er for dyrt. Hvis det er for dyrt kan man jo undlade at købe varen. Der
findes brugere der har gjort det til deres speciale at kommenterer alle annoncer, oftest
negativt. Disse brugere ønsker vi ikke på vores sider. Hvis en advarsel ikke virker er sidste
udvej frysning eller sletning af brugeren. Ejeren af annoncen har mulighed for at slette
kommentarer der er uønskede.
Kommercielt salg i markedet som grundlæggende er tiltænkt privathandel.
Opdager man firmaer der sælger produkter, kommercielt i markedet, er man meget
velkommen til at sende en mail til os, gerne med link til annoncen. Vi vil herefter tage kontakt
til de pågældende, samt slette deres annoncer.
Brugere opretter den samme annonce gentagne gange, uden at slette de gamle annoncer.
Dette er et stigende problem og er grundlæggende ødelæggende for markedet. Som hjælpeadministrator er det svært at gennemskue om en ny annonce allerede findes i markedet.
Falder man over det, vil vi opfordre til at man sender annoncens ejer en advarsel og evt.
fryser brugerens konto. For at det rigtigt skal virke, skal vi enten løse det ved at man kun kan
have én annonce eller ved at vi udvikler et filter der kan genkende éns annoncer. Alternativt
kan man indføre betaling for alle annoncer ud over den første. Det er en problemstilling som
skal løses, da den nuværende form er uacceptabel.

Annoncer for ting der intet har med siden af gøre.
Hører et 28” fjernsyn, en mobiltelefon eller en PlayStation til i kategorien elektronik på f.eks.
bilgalleri.dk. Det er svært - nogen vil argumentere for at en PlayStation sagtens kan installeres
i en bil. Omvendt er der genstande der bare ikke giver mening som f.eks. tøj og guldkæder
under styling. Når der er tale om klare overskridelser vil vi ligge op til at man sletter de
pågældende annoncer og sender brugeren en advarsel. Det er vores erfaring at kommer man
først til bunds i det, vil antallet af nye irrelevante annoncer også falde markant. Folk kigger
ofte rundt og ser at andre gør det - også hopper de også med på vognen.
Ytringsfriheden
Til sidst en lille kommentar til ytringsfriheden. Vi oplever ofte folk der f.eks. efter sletning af et
forum indlæg eller en annonce, ud fra en total misforståelse, påberåber sig deres grundlovs
sikrede ret til ytringsfrihed. I den forbindelse skal vi gøre opmærksom på at grundlovens § 77
omhandlende ytringsfriheden udelukkende er tiltænkt overgreb fra staten.
§ 77. Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under
ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny
indføres.
Vi er således på ingen måde forpligtet til at lade folk komme til ordre. Misforståelsen beror i
forvekslingen af ytringsfrihed med retten til at blive hørt. På samme måde er en avis heller
ikke forpligtet til at bringe alle de læserbreve de modtager. Omvendt er man altid velkommen
til at lave sin egen hjemmeside og staten kan ikke kræve denne lukket så længe man
overholder den danske lovgivning.

<b> Læg mærke til afsnittet vedr. ytringsfrihed, der er de i den grad galt afmarcheret </b>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NU HOLDER FANDEME
Kommentér på:
NU HOLDER FANDEME

Annonce