{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.091 visninger | Oprettet:

hvordan tør i have kæreste/barn med i lastbilen ? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg er igang med at tage det kære lastbilkort og blev mindet om det at have barn/kæreste med i bilen.

Der er jo trukket moms fra på de kære firmabiler, men aligevel tager mange chuaffører med

Er det uvidenhed eller blot fordi man ikke tænker konsekvensen ud hvis man skulle blive stoppet ?

Jeg er selsvstændig, men min bil er købt ind privat så jeg ikke får et problem ved at have kæresten med..

Også en chauffør i nærheden der tager sin trækker over og handler i føtex og så hjem igen.

Hvad gør i og hvad er jeres holdning til det

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan tør i have kæreste/barn med i lastbilen ?
  • #1   5. jan 2013 Ude hos vil vognmanden bare gerne ha' besked hvis vi tager nogen med på arbejde - men altså her er det familie vi taler om.
    Grunden til det er rent forsikringsmæssigt og det er ikke noget problem - bare man fortæller det.

Så tror jeg bare at told / skat ser igennem fingre med at man har sit barn / kone med på jobbet.

• #2   5. jan 2013 Og kom lige til at tænke på at det med at handle er vel ok hvis det er på vejen hjem !
    Håndværkere må jo også handle, hente børn osv. hvis det er "på vejen"
    Så lovteksten på et tidspunkt og det var nok lidt flottere formuleret end jeg kan præstere her.

• #3   5. jan 2013 Det gør de ingen ting ved. Og man har da også set i div politi programmer på hvor de stopper lastbiler hvor de har børn og venner med. Så en der blev stoppet med sin dreng i køjen han fik kun bøde for han ikke Hvade sele på og så et klip. Men ingen ting fordi han var med..

• #4   5. jan 2013 Allan: Hvis bilen er ren erhverv, må du IKKE køre privat, heller ikke selvom det ligger på vejen.

• #5   5. jan 2013 man kan vel altid være uheldig der er SKAT razzia eller en sur betjent ?

Da jeg kørte ved Postillonen havde jeg taget min datter med om morgen, da jeg kom ind til kontoret fik jeg besked på hun ikke skulle sidde i bilen og jeg blev sendt hjem, de havde ikke forsikring til familie/venner..

Men tænker da mest hvis en sur betjent eller SKAT kræver momsen betalt på bilen og hvad der ellers kan komme af bøder, så gør den jo lidt ondt smiley

jeg er selv bedst til at have en med ud at kører, da jeg keder mig ved at kører alene

• #6   5. jan 2013 mener også at have hørt den ikke går med at aflevere børn eller bageren når det er erhverv og det må man jo sige en lastbil er, man kan ikke få den på papegøjeplader ?

• #7   5. jan 2013 Måske går den ikke v
    hvis man bliver taget i at kører i brugsen og komme ud til lastbilen med en hel kunde vogn. Men man må sku da gerne holde ind div steder for at købe mad og drikke. Og hvem siger man ikke må købe mad til 14 dage og ha i bilen. Hvis man dels kører langt. Og bageren er vel også iorden hvis man skal ha noget og spise. Men ja den der med at kører børn til og fra børnehavn og skole dfx nok ikke helt gangbar da det jo er det man kalder personbefordring. Når man kører folk fra et sted til et andet. Men er sikker på aldrig vil få en bøde for at ha børn venner eller kone med rigtig på tur. For ellers kunne de sku den mange ud i div ferier for der der sku mange der har børn og koner med på job. Det jo næsten hver 2 - 3 lastbil hvor der en med. Altså vinter sommer og efterårs ferier osv

• #8   5. jan 2013 Morten L K

Lovteksten for varevogne er lavet om - Der er nogen, det er noget med en vis vægtgrænse og spec. indretning hvor der gerne må handles osv hvis det ikke er en væsentlig omvej.

Mikkel Friis

Du tænker for meget. Det er flere år tilbage at der var et par sager om det med at ha nogen med og de faldt til jorden - Problemet kan være det rent forsikringsmæssige og ærligt, hvis du keder dig ved at køre alene, er de så ikke et forkert erhverv du er ved at slå ind på?

• #9   5. jan 2013 Måårten: Jeg skal ikke være Chauffør smiley Jeg rydder dødsbo sammen med lidt andre service og der ville det blot være rart med en lastbil istedet for varevogne smiley

Jeg har kørt de chauffør jeg skal, det var sjovt, men savnede selskabet ved min side

• #10   5. jan 2013 Der er vel kun tale om privat personbefordring såfremt man kører udenom den rute man bør køre med... Altså køre omveje for at hente eller bringe passageren... Der var artikler om det i Lastbilmagasinet for år tilbage og der var det vist kun en emsig sjællandsk betjent, der havde noget at sige til det - Skat sagde noget andet...

• #11   6. jan 2013 Så længe det er i arbejdsmæssig brug må du gerne ha alle dem med du kan ha,MEN de skal kunne fastspændes på lovligt vis,altså med lovpligtige seler.

• #12   6. jan 2013 hold nu med alt jeres pjat, du må gerne ligge i køjen og sove mens bilen køre, og gerne ha folk med i bilen, og forsikring har man jo alligevel på kone og børn.

og i dag må man køre op til 1000km om året gratis i en firmabil, og det er så de kmér man bruger til og handle ind, hente børn og køre hjem til weekenden eller aftenen.

• #14   6. jan 2013 Her er lige en ældre artikel om den gråzone som det egentlig er - men hvor sund fornuft råder...

http://itd.dk/Nyheder/ITDNyt/ITDNytItem.aspx?NewsID=528

Michael

• #15   6. jan 2013 og i lastbiler må du køre alt det du vil også privat da det i told og skats øjne ikke er et køretøj egnet til personbefordring.
    Ja det er ikke betalt moms, men det er vist småpenge i forhold til den afgift der ikke er betalt.

• #16   6. jan 2013 Ja mam ma godt sove bag i lastbilen mens den kører men kræver der er den der sele eller bøjle som griber en hvis der bliver bremset

• #17   6. jan 2013 Jøsses....

• #18   6. jan 2013 Vil lige igen slå fast jeg ikke skal være chauffør, blot have muligheden for leje af lastbil til rydning af dødsbo når vi får det ind i firmaet i ny og næ smiley

Men kan jo forstå i også har forskellige opfattelse af hvad man må og ikke må..

• #19   6. jan 2013 hør lige her. hvis man ikke må ligge og sove når der bliver kørt hvad er så ideen med 2 mands betjening ? . smiley

• #20   6. jan 2013 nicklas n

Du skal nok lige læse lidt op på køre/hviletidsreglerne... smiley

Du må gerne sove, men det tæller ikke som hvil. Fordelen er at bilen kan kører 2 x (2x4,5) timer inden der skal holdes hvil. Altså bilen kan nå ca. dobbelt så langt inden den skal holde stille... Men den ene chauffør kan ikke holde hvil imens den anden kører. Altså man KAN godt, men man må ikke. smiley

• #21   7. jan 2013 Hvad er det for en forsikring der ikke dækker for konen?
    Kaskoen dækker ikke personer, og den lovpligtige ardbejdsskade dækker selvfølelig kun arbejdsskader, for de ansatte.
    Hvis man vil have en ulykkesforsikring som passager, tegner man selv én, ligesom når du er passager i enhver privatbil.

Men jep, jeg er enig med de andre i, at Mikkel's instruktør nok bør læse lidt op på reglerne. Det korte af det lange er, at man GERNE må have konen / barnet / kæresten med.
    Og det har intet med Momsen at gøre. Det der kan komme i spil er registreringsafgift, hvis bilen ikke bruges til godstransport.
    Og dét er én gang afvist af SKAT, at det skulle have betydning at konen er med,
    så medmindre din lærer kan henvise til en nyere afgørelse fra landsretten (og det findes ikke), så skal han / hun, nok lige læse lidt op på sagen.
    Det er skidt når nye (og gamle) chaufførere kan få sådan noget vrøvl at vide på kursus!.
    Én af mine tidligere kollegaer fik en bøde i Italien, for at have konen med.
    Senere fik vognmanden SKAT´s bindende svar på at det var iorden. Han skulle ikke have betalt til deres korruptions kasse.

• #22   7. jan 2013 Nicklas,

Dagligt hvil kan IKKE holdes i en kørende bil.

2 chauffører kan tilsammen køre 2 x 9/10 timer, inden der skal holdes stille for hvil,
    dét er hele ideen med det smiley

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #23   7. jan 2013 Du må da ikke opholde dig i køjen under kørsel ! da der som regl ikke er seler der omme, men du må godt holde pause i en kørende bil men du må ikke holde hvil

• #24   7. jan 2013 hva bruger du så det gitter til i den nederste køje??? for den er sku svær og falde ud af når bilen holder stille??? smiley

• #25   7. jan 2013 steven b

Det er hvis man sover på maven, du ved - der er en chauffør gerne halvrund, og så kan man godt rulle ud.... smiley

• #26   8. jan 2013 tjaa, så kommer jeg nok i klemme mellem stolene inden jeg lander på gulvet

• Linda H
    Linda H Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #27   14. apr 2015 Må man have kæresten med er der regler for det

Kommentér på:
hvordan tør i have kæreste/barn med i lastbilen ?

Annonce