{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.070 visninger | Oprettet:

igang med at køre {{forumTopicSubject}}

hej folkens, jeg tog kørekort til forvogn hænger tilbage i 07, og har kun brugt kortet til forvogn lidt, så erfaringsmæssig er jeg sku lidt på bar bund.

Har ikk tagt på amu, så har aldrig koplet en trailer på en trækker eller noget, men er det ikk bare at have den låst op og så sænke lidt i luft og så bakke stille og rolig til, og hvis det er en køletrailer eller anden som er tæt på kabinen, så lige sætte luft og strøm til inden man er helt inde ved så man ikk bliver moget ind...??? og så klik så er den låst, og så skal man lige sætte splitten i og op med føderne og afsted det går, og selvfølgelig løsne bremser


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  igang med at køre
  • #1   13. jan 2011 ja det jo det, men alle er jo startet fra bunden smiley

  • #3   13. jan 2011 ja lyder smart med en rutine så man for det hele med og ja lige dobbelt check den er låst


  • #6   13. jan 2011 Når jeg bakker til så låser jeg op og sænker bilen og går ud og kigger om den kan gå under og tjekker hvor langt jeg kan komme tilbage inden kongebolten er ved skamlen og tager øjemål om hvordan det ser ud mellem trailer og førehus. Nu er jeg knap 1 cm fra skamlen ende så hæver jeg bilen og bakker til, så ryger der ikke så meget fedt op på traileren hvor der slet ikke skal bruges noget.

  • #7   13. jan 2011 sænke først og låser op og kigger om den kan gp under


  • #8   13. jan 2011 lækker med lidt viden :d

  • #9   13. jan 2011 men husk. Tag den tid tager! Citat fra min vognmand:D

  • #10   14. jan 2011 Når vi snakker trækker og køletrailer, er alt ikke så "lige til".. Kører du med forskydelig skammel, som ikke er indstillet til en køletrailer, kan det hurtigt koste både spoiler og andet.

    Noget andet er, hvilken bil du kører i. Scania'en på mit profilbillede, kunne sagtens låse, "uden at låse rigtigt"!! Og det kunne man ikke se, hvis ikke man kendte bilen.. Derimod har de Volvo'er jeg har kørt, altid haft den skammel, hvor der går en lås ned foran. Her kunne man se når den var låst..


  • #11   15. jan 2011 Rasmus N>

    1: Hold foran traileren
    2: Sænk trækkeren en smule så den går fri af traileren når du bakker under.
    2a: Skammelen bør være "åben" jeg har ihvertfald ALDRIG kørt i en trækker der "lukkede" skammelen når man koblede fra, det er jo ikke en hænger/kærre bil ;o)
    3: Bak under.
    4: Når skammelen er kommet under traileren stopper du bilen og hæver den alt hvad den kan.
    5: ud og sætte slanger og kabler på. HUSK at lade den RØDE slange forblive AF traileren hvis der ikke er haner på trækkeren til at åbne og lukke for luft-tilførelsen.
    6: Bak stille og roligt til du hører et "klap".
    7: sæt trækkeren i fremadgående gear og slip koblingen let, slipper den igen, så gentag punkt 6.
    8: Sæt bilen i bakgear og bak på samme måde som du kørte frem (dette gøres for at låsemekanismen IKKE skal sidde i spænd, gør den det når du kommer ned for at kontrollerer at den er låst, så kan det føles som at den er låst ordentlig men ikke er det alligevel)
    9: ud og sætte den røde slange på, samt kontrollerer at skammelen er låst og hæve støttebenene.
    10: sæt trækkeren i neutral position igen.
    11: Kør væk!

    Det er umiddelbart den procedurer jeg altid har brugt, den virker for mig, men om den virker for dig ved jeg ikke... Folk gør gerne tingene forskelligt...

    På en del af de nye Volvo'er (version 2 og frem) sidder der en knap der indikerer en hænger der er sat i parantes, det er en trailerbremse og med den kan du roligt sætte den rødeslange på i punkt 5.

    Mht kørsel med flytbar skammel er jeg heldigvis blevet forskånet for indtil videre så det kan jeg ikke snakke med om.

    Jacob A> Det har intet at gøre med mærket på bilen, men om hvilket fabrikat skammelen er, og hvilken model der er tale om. Den Volvo FH12 4x2 jeg havde ved VTS havde ikke den skammel med splitten som du snakker om, men en kollegas FH12 6x2 havde, på trods af at de var leveret fra samme forhandler, så det har intet at gøre med hvilket mærke bilen har.
    Jeg foretrækker også selv den type skammel med splitten den er rarest.


  • #13   15. jan 2011 Nobody: Det ved jeg godt.. Det var bare et eksempel.

    Den skammel som sad på Scania'en "profilbilledet" var en af dem, hvor der er et håndtag i håndtaget.(håber du forstår hva jeg mener)

    Og jeg foretrækker også klart en skammel med split-lås..


  • #14   15. jan 2011 Johnny G> Jeg takker for komplimenten :o)

    Jacob A> Ja lige præcist "håndtaget-i-håndtaget" var der nemlig også på den 4x2 FH jeg havde, det virker men øv jeg vil hellere have den anden, den er så meget rarere...


  • #15   15. jan 2011 Nobody: Enig!! smiley

    Alle: Kører man så med flytbar skammel, er det jo ikke kun bil, men også trailer som har noget at sige.. Her kommer et eksempel:

    Lad os sige, at du er ankommet til havnen i Århus med et 40fods container-chassis. Den stiller du, og får besked på at tage en 20fods. Hvis ikke din skammel står rigtig, så kan du rykke hele bagenden af bilen i stykker, første gang du drejer.

    Den sidste bil jeg havde ved Saaby, var en 124 twinstear, med flytbar skammel. Den var naturligvis indstillet til en køletrailer. Så da ******* (IKKE mig, vil jeg gerne pointere) spændte et 20fods chassis efter den, og drejede. Ja så måtte den en tur forbi en opretter-bænk..


  • #16   15. jan 2011 et godt tip (synes jeg) er at gøre det i samme rækkefølge hver gang som de andre også siger. og hvis der kommer nogen forbi som vil snakke eller telefonen ringer så bliv færdig med det hele inden du begynder at snakke... man kan nemt glemme noget hvis man bliver afbrudt især når man er ny.

  • #17   15. jan 2011 lækkert med sådan et forum. det giver sku lige lidt til baghovedet, lidt træls man ikk for det prøvet når man tager kortet, med mindre man tager det på amu.

    Men tak alle og fortsæt da endelig


  • #18   15. jan 2011 Henry A> Hehe det har jeg prøvet MANGE gange, så flyver man op bag rattet og er klar til at indtage hele verden og det næste der sker er at trækkeren letter og dør...... så har man glemt slangerne eller noget helt andet hehe... Har også slået et tankdæksel ihjel på den måde... havde lagt det på hjulet og da jeg var færdig med at tanke og havde sat pistolen i holderen, kom der en kollega og spurgte om hjælp, og så glemte jeg da alt om det skide dæksel, indtil jeg fandt det på gårdspladsen i 3 stykker og MEGET fladt hehe...

  • #19   15. jan 2011 Rasmus N> Jeg tog mine kørekort på Landtransportskolen som i bund og grund også er et AMU-center, jeg tog det som led i min uddannelse, men jeg havde heller aldrig prøvet at koble en trailer til da jeg skulle det første gang (det giver sig selv, men i ved hvad jeg mener) Fik bare nøglerne til firmaet nyeste bil og fik at vide jegskulle koble traileren på i en fart så chaufføren kunne komme af sted..... Spørg mig lige om jeg havde stress... hehe...

  • #20   16. jan 2011 hehe jamen det er jp præcis det samme jeg tænker, det er jo svært nok at finde et chaufførjob og når man så os skal sige man næsten ingen erfaring har, så er det sku ikke nemt, med mindre man lige finder en super vognmand der siger jamen vi skal jo alle lære det

  • #21   16. jan 2011 Rasmus N> Da jeg startede med at køre og søgte jobs der var beskeden altid, kom tilbage når du har mere erfaring, hvortil jeg altid svarede, at det siger i sgu alle sammen, men hvad med at give mig noget erfaring i stedet for...

  • #22   16. jan 2011 ja det er jo det alle vil have en med erfaring, men der skal jo os være nogen til at give den

Kommentér på:
igang med at køre

Annonce