igang med at køre {{forumTopicSubject}}
hej folkens, jeg tog kørekort til forvogn hænger tilbage i 07, og har kun brugt kortet til forvogn lidt, så erfaringsmæssig er jeg sku lidt på bar bund.
Har ikk tagt på amu, så har aldrig koplet en trailer på en trækker eller noget, men er det ikk bare at have den låst op og så sænke lidt i luft og så bakke stille og rolig til, og hvis det er en køletrailer eller anden som er tæt på kabinen, så lige sætte luft og strøm til inden man er helt inde ved så man ikk bliver moget ind...??? og så klik så er den låst, og så skal man lige sætte splitten i og op med føderne og afsted det går, og selvfølgelig løsne bremser
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 13 Svar: 64
jan 2011
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 75
dec 2010
jan 2011
dec 2010
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 92
Noget andet er, hvilken bil du kører i. Scania'en på mit profilbillede, kunne sagtens låse, "uden at låse rigtigt"!! Og det kunne man ikke se, hvis ikke man kendte bilen.. Derimod har de Volvo'er jeg har kørt, altid haft den skammel, hvor der går en lås ned foran. Her kunne man se når den var låst..
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
1: Hold foran traileren
2: Sænk trækkeren en smule så den går fri af traileren når du bakker under.
2a: Skammelen bør være "åben" jeg har ihvertfald ALDRIG kørt i en trækker der "lukkede" skammelen når man koblede fra, det er jo ikke en hænger/kærre bil ;o)
3: Bak under.
4: Når skammelen er kommet under traileren stopper du bilen og hæver den alt hvad den kan.
5: ud og sætte slanger og kabler på. HUSK at lade den RØDE slange forblive AF traileren hvis der ikke er haner på trækkeren til at åbne og lukke for luft-tilførelsen.
6: Bak stille og roligt til du hører et "klap".
7: sæt trækkeren i fremadgående gear og slip koblingen let, slipper den igen, så gentag punkt 6.
8: Sæt bilen i bakgear og bak på samme måde som du kørte frem (dette gøres for at låsemekanismen IKKE skal sidde i spænd, gør den det når du kommer ned for at kontrollerer at den er låst, så kan det føles som at den er låst ordentlig men ikke er det alligevel)
9: ud og sætte den røde slange på, samt kontrollerer at skammelen er låst og hæve støttebenene.
10: sæt trækkeren i neutral position igen.
11: Kør væk!
Det er umiddelbart den procedurer jeg altid har brugt, den virker for mig, men om den virker for dig ved jeg ikke... Folk gør gerne tingene forskelligt...
På en del af de nye Volvo'er (version 2 og frem) sidder der en knap der indikerer en hænger der er sat i parantes, det er en trailerbremse og med den kan du roligt sætte den rødeslange på i punkt 5.
Mht kørsel med flytbar skammel er jeg heldigvis blevet forskånet for indtil videre så det kan jeg ikke snakke med om.
Jacob A> Det har intet at gøre med mærket på bilen, men om hvilket fabrikat skammelen er, og hvilken model der er tale om. Den Volvo FH12 4x2 jeg havde ved VTS havde ikke den skammel med splitten som du snakker om, men en kollegas FH12 6x2 havde, på trods af at de var leveret fra samme forhandler, så det har intet at gøre med hvilket mærke bilen har.
Jeg foretrækker også selv den type skammel med splitten den er rarest.
dec 2010
Den skammel som sad på Scania'en "profilbilledet" var en af dem, hvor der er et håndtag i håndtaget.(håber du forstår hva jeg mener)
Og jeg foretrækker også klart en skammel med split-lås..
dec 2010
Jacob A> Ja lige præcist "håndtaget-i-håndtaget" var der nemlig også på den 4x2 FH jeg havde, det virker men øv jeg vil hellere have den anden, den er så meget rarere...
dec 2010
Alle: Kører man så med flytbar skammel, er det jo ikke kun bil, men også trailer som har noget at sige.. Her kommer et eksempel:
Lad os sige, at du er ankommet til havnen i Århus med et 40fods container-chassis. Den stiller du, og får besked på at tage en 20fods. Hvis ikke din skammel står rigtig, så kan du rykke hele bagenden af bilen i stykker, første gang du drejer.
Den sidste bil jeg havde ved Saaby, var en 124 twinstear, med flytbar skammel. Den var naturligvis indstillet til en køletrailer. Så da ******* (IKKE mig, vil jeg gerne pointere) spændte et 20fods chassis efter den, og drejede. Ja så måtte den en tur forbi en opretter-bænk..
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 10 Svar: 51
jan 2011
Men tak alle og fortsæt da endelig
dec 2010
dec 2010
jan 2011
dec 2010