1.037 visninger
|
Oprettet:
Lastbil, trækker, hvad kører du og hvad er det bedste mærke {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fået hængerkort, været på på EU bevis med nogen seje truckere, 3 vognmænd og 6 chauffører, de kunne godt lide Volvo, men alle mærker var repræsenteret, men hvad synes i folkens
feb 2024
Svar: 3
Det ER ligeså forskelligt, som der er lastbilmærker til.
Jeg har kørt i de fleste mærker som chauffør, og nogle har fordele, som andre ikke har, og omvendt er der mærker, som aldeles ikke egner sig til dét, de bliver sat til.
Du ved nok dårligt, hvad en Bedford var, eller en Büssing for den sags skyld; men Bedforden var uovertruffet den bedste bil til at køre jord med, og mærket var det foretrukne mærke iblandt små vognmænd, der havde en blandet kundekreds med både mælketur, lidt gruskørsel, lidt decideret entreprenørkørsel og lidt kørsel med eksempelvis konserves på paller (joh, de VAR opfundet i tresserne) til eksportbådene i f.eks. Aarhus.
Austin, Morris og Commer var også med hér; men var ikke så robuste som Bedforden. Büssing var en decideret langtursbil, da de fleste var med Unterflur-motor og dermed grundlag for et kæmpestort førerhus med fladt gulv og absolut ingen støj, da maskineriet lå henne under laddet.
Volvo og Scania var væsentlig tungere end de engelske biler, og derfor mindre egnede til jordkørsel, da de meget let satte sig fast i blød jord, mest på grund af deres vægt.
MAN og Mercedes var også gode bud på allround lastbiler, men mest til landevejstranporter på asfalt.
Jeg er tillige udlært lastbilmekaniker og udlært med mærker som alle de nævnte, plus at vi reparerede alle former for påhængskøretøjer og blokvogne.
I mine 60 år i lastvognsbranchen på både den ene og den anden side af førerhusdøren, har jeg haft skiftende favoritter, som skiftede imellem hvilke opgaver, der skulle løses; men at komme med en Custom-bil ud på en vindmøllebyggeplads eller en gård, der skal have en ny gyllebeholder ud på blød mark, er nok ikke det mest optimale.
Min personlige storfavorit var nok min treakslede Scania R 142 trækker med en 20 TM kran og løftboggie. Den kune slæbe vindmøller, men den kunne også være ideel til betonelementer på A-bukke, og tillige var den en hæderlig trækker til at luske rundt på havnen i Aarhus med pallegods fra fabrik og til lager, internt på havnen, hvor en arbejdsdag kunne slæbe kilometerforbruget hélt på på 35 - 40 på 9 - 10 timer inklusive frem- og tilbagekørsel fra bopælen (ca 19 kilometer).
nov 2025
Emner: 1 Svar: 7
Min første var en Volvo, så DAF og sidst Scania.
Lastbil, trækker, hvad kører du og hvad er det bedste mærke