{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.036 visninger | Oprettet:

Køre- og hviletid for privatejet LKW? {{forumTopicSubject}}

Hvordan er det nu med de køre- og hviletider, er det pr. defination for køretøjer over 3.500 kg eller er det først fra 7,5 tons eller hvordan er nu?

Hvad med fartbegrænseren fra hvilken vægtklasse er det nu det er fra?

Og sidst men ikke mindst, er man underlagt reglerne for køre- og hviletiderne hvis lastbilen er privatejet, altså der er betalt moms af bilen og den må bruges til privat brug...?


Forbrugslån
Vidste du at du nemt kan tage et forbrugslån, til lige netop det du står og mangler? Tjek pengepartner.dk for at finde det lån, som passer til lige netop dig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre- og hviletid for privatejet LKW?
  • #2   25. dec 2010 Super jeg takker :o)

    Men lige for at høre om jeg har forstået det korrekt, så kan jeg reelt set gå ud og købe en Scania 143 500 4x2 trækker og spænde en 13,60 trailer efter den og kører fra Skagen til København og hjem igen samme dag uden at der er nogle der kan sige noget til det? Så længe momsen er betalt, og jeg ikke kører gods mod betaling?


  • #4   25. dec 2010 arne> hehe nej du ved hvad jeg mener hehe... Okay... hmmmm det er da et fint alternativ til en gammel skrammel Transporter....

  • #5   26. dec 2010 hehe 1 ting er sikkert, den er en del dyrere end en transpeter at ha..

  • #6   26. dec 2010 Det er ikke galt... Man skal bare kikke lidt uden for landets grænser... :o)

  • #7   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Har luret på et par stykker af de gamle svende. Hehe. Der er mange fine der er tilsalg. Men der godt nok også mange som trænger til en kærlig hånd.


  • #8   26. dec 2010 Nobody

    Har du tænkt over hvad vægtafgift/vejbenyttelse, forsikring og brændstof løber op i?


  • #9   26. dec 2010 Morten S> Vægtafgiften er ikke så slemt faktisk, Det jeg havde i tankerne, lige nu er der på ingen mulig måde råd til det men når der bliver og HVIS jeg får lov ;op ) så havde jeg en gammel 3 eller 4 serie eller FH/FM i tankerne som 2 akslet forvogn og så få den vejet ned til 11.995 kg, så går den på den lavere og meget billigere vægtafgift... Forsikringen har jeg ikke spekuleret videre over... overvejer evt. bare at stjæle et sæt nummerplader fra en anden lastbil her i byen, så sparer jeg også både syn og vægtafgift... ;op

    Som elitebillist tvivler jeg på den vil være alt for høj.... Men derudover er der jo også det fede i at have en lastbil som privat vogn, det kan godt være folk villelure lidt hehe..


  • #10   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Hæhæ. God fornøjelse med det. Men der er nok en stor pris forskel når forsikringen er til privat og ikke erhverv.


  • #11   26. dec 2010 HC P> Ja og mon ikke at prisforskellen er i den gode ende til privat anvendelse? Det kunne jeg bedst forestille mig...

  • #12   26. dec 2010 * Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
    Mon ikke. Bare husk at sig at det er privat kørelse. Der nogen stykker tilsalg i holland har jeg set. Men ellers står der nok nogen stykker øst på. Hehe.


  • #13   26. dec 2010 Ja har siddet og kikket lidt på mascus.dk de dækker jo hele verden mere eller mindre.... Den helt eminente opbygning ville være en vexelladsbil med 2 lad til, et knæklad så man kunne køre biler og et lukket presseningslad med påmonteret lift så man kunne køre haveaffald.... hehe....

    Meeeeeen DET er nok for dyr en opbygning...


  • #15   26. dec 2010 Johnny G> Det vil sige at man som privat person kun kan købe en lastbil hvis man er erhvervsdrivende og dermed ikke privat mere eller de ter noget 35 år gammel lort?

    Eller holde sig til ponybiler under 7,5 tons, hvilket i al sin betydning indskrænker feltet en hel del, faktisk ned til Iveco, Iveco og en enkelt MAN måske...

    ØV :o(

    Nå skidt, havde sgu nok ikke fået lov alligevel... :o(


  • #17   27. dec 2010 Johnny G> tvivler godt nok stærkt på at det har noget at gøre med produktionsantallet... Personbiler er veteran efter 35 år...

  • #18   27. dec 2010 Johnny G

    det var da sjovt for kender da flere som har 12ton lastbiler privat


  • #20   27. dec 2010 Johnny G

    Der er da kun krav om tilladelse hvis bilen skal bruges til godskørsel mod betaling!


  • #21   27. dec 2010 Jonny G> Altså hvis den registreres til privatbrug så er er tilladelsen jo overflødig...

  • #22   27. dec 2010 Total cool med en 143'er på Papegøjeplader. LoooooL

  • #23   27. dec 2010 Morten S> Nu er en 143 jo så lige en tand for gammel, men en 144 eller en 164 på pip-skilte kunne jo godt arrangeres, så længe den kan holdes under 12 ton... hehe...

    Jeg har så svært ved at tyde vægtafgiften på de store biler, er der en der kan skrive bar sådan ca hvad de koster op til 18 tons....


  • #24   27. dec 2010 Uden at ville hænges på det, er det så ikke i omegnen af 12-15.000 for vægtafgift og vejbenyttelsesafgift?

  • #25   27. dec 2010 Hvad jeg kunne regne mig frem til så skulle en 12 tons vist nok koste ca 5.000 kr om året...

  • #26   27. dec 2010 Er en 12 tons fritaget for vejbenyttelsesafgift? Jeg aner det nemlig ikke!

  • #27   27. dec 2010 Morten S> Det må den næste være....

    Sad lige og oste lidt på bilbasen.dk, og fandt et par okay emner:

    Her er der potentiale, men desværre ikke en V8'er, men det overlever vi nok ;o)
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/r-93-280-ic-70-m-chassis-luft//553877

    Den er godt nok uden sovekabine, og det vil jeg allerhelst have hvis jeg skal have en, men der er også potentiale:
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/210-hk//159832

    Og KUN for at gøre Michaek K misundelig:
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/f-12-ic-springs-molas//505306

    Denne, også lige et lille lad på:
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/r-143-m-420-ic-topstream-schalt//553879

    Denne er perfekt, her skal den bagerste aksel "bare lige" hives af og kasseres:
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/143-420//505363


  • #28   27. dec 2010 Haha tror fandeme jeg har haft den her at køre i, mellem 2 skolde perioder da jeg var i lære:
    http://www.camion.dk/default.asp?pageload=lastbiler&id=29633&menuid=&lang=dk#


  • #30   28. dec 2010 Nu har jeg snust lidt frem og tilbage, og umiddelbart må vægafgiften være 3.760 om året for en lastbil op til 12.000 kg.
    Og en 2 akslet lastbil fra 15.000 til 18.000 kg må koste 5.700 kr. i vægtafgift om året, den sidste må der næsten kommet et tillæg til, men hvilket ved jeg ikke, tal og udregninger lavet ud fra: (link fjernet)

    Johnny G> Papegøjeplader er for alle gulpladebil som benyttes privat og som er registreret første gang EFTER 1/6-98. Moms'en ved jeg godt, men afgiften skal ikke betales... Og hvis der skal betales en afgift er den slet ikke på 180% der er jo heller ikke 180% afgift på en Opel Zafira f.eks..... Men som sagt er jeg meget overbevist om at der IKKE skal betales afgift...


  • #31   28. dec 2010 Johnny G

    Der kan maksimalt blive tale om stykafgift den er pt. lige i omegnen af kr. 56.000. Det er det man betaler på f.eks. en Sprinter som min. De 180% er jo kun hvis vi snakker hvide plader!


  • #33   29. dec 2010 Hmmm tror jeg har fået lektier for til det nye år... ;o)

  • #34   29. dec 2010 Johnny G

    Du glemmer lige en detalje med den trailer bagefter min Sprinter - Det springende punkt er, om min Sprinter er indregistreret til transport af gods mod betaling, hvis den ikke er det, så er der ingen krav om vognmandstilladelse - Og tro mig, det ved jeg ALT om!

    Enhver murer, tømrer eller hvad ved jeg, vil ALDRIG møde krav om vognmandstilladelse, netop fordi bilen IKKE er indregistreret til godstransport!

    Og uanset hvordan du vender og drejer tingene, så er en lastbil fritaget for registreringsafgift - Med mindre den skal på hvide plader. Den afgift du er blevet truet med er momsen og ja, det har jeg også prøvet da jeg blev stoppet i en trækker i et Paragraf 77 tjek en fredag aften hvor jeg ikke havde noget at gøre i erhvervs øjemed!

    Og skulle der blive tale om reg. afgift, så ville det aldrig kunne blive mere end stykafgift. Hvis du tvivler, så spørg evt. rette vedkommende ved SKAT!

    På min Sprinter er der betalt stykafgift, det afhænger af totalvægt OG pris! Hvis jeg køber en Sprinter magen til, men med en tilladt totalvægt på 5.000 kg, så er den fritaget for afgift - Akkurat som en lastbil. Hvis du tjekker en standard prisliste på en Sprinter, så vil du kunne se, at den med totalvægt OVER 3.500 kg er billigere end en magen til med totalvægt UNDER 3.500 kg. Bilen koster det samme, eneste forskel er den manglende afgift!


  • #36   29. dec 2010 Johnny

    Jeg gider end ikke diskutere det med dig.

    Det er ikke godskørsel for fremmed regning, at tage en vaskemaskine med hjem for sin nabo hvis der ikke er penge indlandet ! Og det er et faktum! Og her i landet er man uskyldig til det modsatte er bevist!

    En bil indregistreret til godskørsel privat, hverken kan eller må bruges til godskørsel mod betaling - Det er OGSÅ et forsikrings spørgsmål!

    Dernæst, så er det da fint nok, at afgiften i følge dig kun er fritaget til erhverv. Hvordan synes du det hænger sammen med f.eks. en Transporter med 10 sæder der indreg. til privat buskørsel? Hvor meget afgift er det lige der er på den?

    Og HVIS der skulle være afgift på en lastbil til privat brug, så ville det ALDRIG blive 180% - Den sats er UDELUKKENDE til hvide plader som der jo næppe bliver tale om. Det er muligt man kan/vil opkræve en stykafgift eller måske 60%, men ALDRIG 180! Og i øvrigt er afgiftssatserne reguleret efter totalvægt OG værdi. Det er derfor nogen varebiler er på stykafgift og det er de OGSÅ hvis de bliver købt til privat brug. Hvis jeg køber min Sprinter privat når jeg er færdig med den i mit firma, så skal jeg da ikke betale mere afgift end der allerede er betalt!

    Du blander tingene samme og så tvivler jeg faktisk på, at der undervises i reg. afgift på vognmandskursus alt den stund det ingen relevans har!


  • #38   29. dec 2010 Johnny G

    Der er alt for mange hvis'er i dine eksempler. Du har ret i, at HVIS jeg fortæller den relevante myndighed, at der er penge indblandet, eller HVIS der findes dokumentation i form af faktura eller andet, at så er det at betragte som godskørsel mod betaling og HVIS det er tilfældet, så er forsikringsspørgsmålet faktisk ikke ligegyldigt, for så skal der være en lovpligtig gods forsikring på bilen ligesom der er krav om, at bilen er indregistreret til godskørsel mod betaling, netop af hensyn til forsikringen.

    Men HVIS min nabo kun har betalt brændstof og det ikke fremgår af nogen bilag, så er bevisbyrden ved SKAT og indtil de kan løfte den, så er man uskyldig.

    Og husk så, at det var dig der inddrog alle de her eksempler på hvordan man i hvertfald ikke skal gøre - Og det er jo fint at få belyst.

    Og nej, du har ikke skrevet, at du underviser på vognmandskursus, men du har brugt som argument, at du selv har et vognmandskursus og det er da ikke relevant, eftersom afgift ikke er et tema på det kursus i den her forbindelse!

    Hvor jeg har min viden fra er vel ikke vigtigt, det er langt vigtigere, at du blander begreberne sammen - Trafikstyrelsen har da INTET med en privat ejet lastbil at gøre når/hvis den ikke skal bruges i erhvervs sammenhæng og den derfor ikke er underlagt krav om tilladelse!!

    Men siden det er SÅ vigtigt, så må du da gerne vide, at jeg har været medejer af en vognmandsforretning med store biler, har siddet som disponent et par steder, at min mor har drevet vognmandsforretning med små biler, hvilket jeg pt. også selv gør og at jeg desuden er vokset op i branchen.


  • #39   29. dec 2010 Morten S> Du vokser ikke mere vel :o(

    Jeg tror bare for at få rundet den her af at jeg vil prøve at tage kontakt til Skat i det nye år bare for at høre hvordan reglerne er.... :o)


  • #40   29. dec 2010 Nobody

    Pt. vokser jeg kun ud af - Igen. :-((

    Når du tager kontakt til Skat, så skal du være meget nøjagtig og detaljeret i dine spørgsmål, eller får du helt skæve svar. Det har lige været et problem i forbindelse med spørgsmål om netop afgift, moms osv. hvis en dansk chauffør med bopæl i danmark kører fast i en lastbil på udenlandsk plader. En lidt svævende formulering af spørgsmålet har udløst en del - Ahem - Mærkelige og slingrende svar.

    Bare et godt råd.


  • #41   29. dec 2010 Jeg regner med at jeg finder en konkret bil og tager udgangs punkt, eller det vil sige nok tre en under 7,5 en under 12 og en under 18 tons, så skulle vi være dækket ind...

    Jeg har da tit kørt i tysk registrede biler og er også blevet stoppet i DK der har da aldrig være probs...


  • #43   30. dec 2010 Michael


    Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    Fakta - Det kan vi li' - Det kan vi RIGTIG godt li'

    Jeg troede det var mig der var blevet tosset!

    Nobody

    At politiet ikke siger noget til, at du kører i en lastbil på f.eks. tyske plader behøver ikke at betyde, at det skatteteknisk er i orden. Personligt mener jeg ikke der er nogen problemer i det, men det var der andre der gjorde og derfor blev det taget op med Skat - Men som sagt kom der ingen klart og brugbart svar fra dem - Netop fordi spørgsmålet ikke var formuleret præcist nok.


  • #44   30. dec 2010 Michael .> Tusind tak... Det var netop lige nøjagtigt den slags info jeg søgte... :o) Hvad er den ekstra afgift så over 12 tons? Ved du det?

  • #45   30. dec 2010 Nobody

    Den var førhen lige knap 10.000, så mon ikke det ligger i den omegn afhægig af antal aksler osv?


  • #46   30. dec 2010 Det der med bussen, det er da genialt, intet mindre!

  • #47   31. dec 2010 Sådan en bus ville jeg dælme gerne have hehe... Den må være perfekt at tage syd på i, bygge den op til at der kan stå en person bil i røven afden og så elelrs med lokum, køkken, "stue" og sovepladser, så er det den perfekte "autocamper" hehe...

    Michael> Endnu engang vil jeg gerne takke for de faktuelle oplysninger det gjorde lige jeg slap forlektier hehe...

    Men lige for at afrunde den, der var altså IKKE reg.afgift på din for at bruge den privat?


  • #50   31. dec 2010 Johnny G

    Ikke for at hovere eller noget, men er det ikke på sin plads at du erkender, at uanset du har været vognmand og i dag er underviser på landtransportområdet, at så var du i den grad forkert på den??

    I det mindste håber jeg, at du har taget det her til efterretning, så du ikke svarer forkert hvis en af dine elever en dag skulle spørge om noget i den her retning. ;-))

    Jeg er i hvert fald blevet meget klogere på det her efter Michael kom på banen og jeg tvivler på, at jeg er den eneste!


  • #52   31. dec 2010 Johnny G

    Jamen selvfølgelig skal man passe på med hvad man kører med og man skal til enhver tid kunne dokumentere, at det der står på ladet tilhører en selv, det er jeg helt med på og jeg er helt med på, at hvis ikke man kan det, så kommer man i klemme - Så langt er vi enige.

    Men som du kan se, så står Michael's lastbil som værende til firmakørsel på reg. attest, men som værende privat ved Skat og det er jo DET der betyder noget for alvor.


  • #53   1. jan 2011 Tak for linksene, men jeg fik ikke meget ud af dem desværre, jeg har i stedet sendt en mail til justitsministeriet, og venter nu svar....

    Morten S> Jeg er også blevet en del klogere hehe...


  • #54   2. jan 2011 Fartbegrænser gælder for biler op til 12 tons der er indregistreret efter 1. 10. 2001 ! Er bilens totalvægt over 12 tons har der skulle være fartbegrænser i siden 88 engang.

    Til privat brug er du fritaget for køre- og hviletider. Du skal ikke benytte fartskriveren. Er så lidt i tvivl om den overhovedet skal være der, men er langt fra sikker.

    Køre hviletidsreglerne gælder erhvervs køretøjer hvis totalvægt overstiger 3500 kg. Har du fx en 3500 kg sprinter og spænder en trailer bagefter så totalvægten kommer op på 4500 kg skal du benytte fartskriver.

    Og det er fakta. Arbejder med fartskrivere og hastighedsbegrænsere til dagligt.


  • #55   2. jan 2011 Morten D> lækker info vi takker ivrigt... :o)

  • #57   3. jan 2011 Johnny G> Hvis du læser Michael's indlæg længere oppe vil du se han skriver at han har kendskab ti len bus der er ombygget til lastbil på 11.975 kg totalvægt, og synet og godkendt UDEN fartskriver... Kan du så forklare den? Da je gikke sel har kunnet finde info der kan af- eller bekræfte lovligheden elelr nødvendigheden i brugen af diagramark eller førerkort i prvatejet lastbiler vil jeg på ingen måde være påståelig, men jeg vil gå så langt som til at sighe at jeg hælder mere til Michael's forklaring end til din lige pt...

  • #58   3. jan 2011 Johnny G, du har ikke 100% ret og jeg havde heller ikke 100% ret. Du er fritaget for køre-og hviletidsbestemmelserne hvis du kører privat i en Lastbil der har totalvægt op til 7.5 tons. Derover skal du overholde køre-og hviletiderne.

  • #59   3. jan 2011 (2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1), anses
    som hastighedsmåler.
    Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj –
    overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 personer,
    føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
    Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver:
    a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
    ikke overstiger 50 km.
    b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen.
    c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsvaret,
    brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i
    disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol.
    d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af
    nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
    e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
    f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjemsted.
    g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation
    eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu
    ikke er taget i brug.
    h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
    på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.
    i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den
    medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervsmæssig
    personbefordring eller godstransport.

    Se punkt h)


  • #61   12. jan 2011 kunne godt lige bruge en bil under 12 tons med hejs og evt en lille kran...

  • #62   12. jan 2011 Mon så ikke at de 12 tons er ved at være brugt??

  • #63   12. jan 2011 Henrik S

    Til hvad? Hvis du vil lave det mindste der minder om erhverv med den, så smutter alle undtagelserne jo og så kan den jo lige så godt være større.


  • #64   13. jan 2011 Johnny....

    Angående den med hestetrailer skal du have et kompetencebevis uanset om du får penge eller ej for at køre med naboens hest... Det var ihvertfald hvad jeg lærte da jeg var på det kursus...

    Mht kørehviletid og brug af fartskriver er ingen af delene påkrævet så længe bilen er indregistreret til privat kørsel...Jeg er i tvivl om hvor vægtgrænsen skiller, om det er 7 eller 12 tons, men i den MAN 4x4 på 5 tons jeg har er der ingen fartskriver monteret, og der er heller ikke krav herom.... Det har jeg synshallens ord for, og nu har den været igennem syn nogen gange uden problemer...


  • #66   13. jan 2011 Jeg prøver lige igen.....

    Mht kørehviletid og brug af fartskriver er ingen af delene påkrævet så længe bilen er indregistreret til privat kørsel...Er det i erhvervsmæssigt øjemed er du selvfølgelig, men det er jo ikke det vi taler om her...

    Og nej Johnny.....Hvis du er hesteejer og har andre heste opstaldet feks, og du tager dem med i din hestetrailer er du ikke pålagt og føre kørebog, det er noget vås... Du skal have kompetencebevis hvis du kører med andet end din egen hest, men det anses ikke for godstransport for fremmed regning....Har selv haft væddeløbsheste, og har kompetencebevis til dyretransport, og jeg kan til enhver tid tage min 4x4 og putte min egen hest og naboens og køre non stop til Rom hvis jeg har lyst...Så længe jeg ikke føler mig træt undervejs....


  • #68   13. jan 2011 Johnny....

    Få dem til at sende dig en skriftelig redegørelse på spørgsmålet.... Får du det giver jeg en fransk hotdog og en stor cocio i en pølsevogn efter eget valg...


  • #70   13. jan 2011 Johnny

    Drop nu den med den der egnede holdeplads - Den kører du frem med hver gang du kommer i modvind. Den har jo ingen som helst relevans for det her!


  • #71   13. jan 2011 Johnny....

    Øh....Hvor kom den fra, og hvad i alverden har det med sagen at gøre...???


  • #73   13. jan 2011 Johnny

    Tjaa, det kan da godt være - Hvis ikke så havde jeg vel ikke hørt det før - Vel?


  • #75   13. jan 2011 Johnny

    Det er så ikke første gang du stiller det spørgsmål udenfor klasseværeset, det har du tidligere gjort gentagne gange INDEN du slettede din bruge på Bilgalleri - Nemlig i en tråd i Lastbilgruppen. ;-))


  • #77   13. jan 2011 Johnny...

    Nej jeg har bestemt ingen problem med dig, tværtimod....Jeg hilser enhver debat velkommen så længe vi forbliver saglige og syntes bestemt det er skønt at høre andre meninger end min egen....MEN... Skal vi holde os til emnet om hvorvidt det gælder for private køretøjer er du fejlinformeret... Og rent faktisk har jeg været i storvognskontrol med min 4x4 MAN i starten af 2010, hvor der intet var at komme efter, og den er uden både fartskriver og kørebøger....

    Nu var det så ikke den lastbil vores diskution gik på, men om du må tage din feks Toyota Landcruiser og hestetrailer med sammenlagt totalvægt på 5 tons og køre din egen hest samt naboens til nordpolen uden at være omfattet reglerne om kørehviletider, og det står jeg fast ved...Kan du dokumentere det modsatte står mit tilbud om en fransk hotdog og en stor cocio ved en pølsevogn efter eget valg ved magt...!!!

    Og nej jeg kan bestemt ikke kørehviletider udenad, og så længe der ikke er kørt en retssag der kan danne præcedens for den sag du omtaler er dit bud lige så godt som mit..Hverken værre eller bedre...


  • #79   13. jan 2011 Johnny

    Klart det jeg poster står for min egen regning - Og heldigvis poster jeg ikke noget jeg ikke kan stå ved, gjorde jeg det, så kunne det jo være, at jeg OGSÅ fik den ide, at slette min bruger, det er jo så viseligt indrettet, at hvis man gør det, så forsvinder alle ens indlæg og på den måde kan du så påstå herfra og til evigheden, at du ALDRIG har stillet det spørgsmål før- Os der var med i tråden ved så, at det ikke passer.

    Men sådan er vi jo så forskellige. ;-))


  • #80   13. jan 2011 Johnny.....

    Ja det er en af forsvarets gamle man´er....Der er lad på den, og teoretisk set kunne den jo sagtens bruges til vognmandskørsel, men den er indregistreret til privat kørsel....Det samme er din 4x4 og hestetrailer jo som du bruger til transport af heste....MEN...Som du nævner med bla håndværkere er det jo ikke privatregistrerede køretøjer, og det har din vens bil på vej til marked med garanti heller ikke været, og så er det jo helt andre regler der gælder....

    Skal vi ikke lige opsumere at denne tråd handler om køretøjer der er indregistreret til privat brug....Der er jo helt andre regler for de køretøjer...


  • #82   13. jan 2011 Har han et SE nummer der omhandler handel med varer og han bruger hans private bil til det er han muligvis i gråzonen...MEN....Fordi der sidder nogen betjente der tolker anderledes end dig gør det ikke rigtigt hvad de siger....Som tidligere skrevet har de kun varm luft og have deres fortolkning i så længe der ikke forefindes en dom der kan danne præcedens for lignende sager...HAR de det, vil det uden tvivl fremgå af anklageskriftet...

  • #84   14. jan 2011 Det er jo fuldstændig vanvittigt når de kan få retshjælp af deres arbejdsgiverforening...Hvis de da er medlem af en sådan...Eller der er ihvertfald mulighed for det....Historien viser jo klart politiet har stukket bøder ud for dette og hint, som senere viste sik ikke at holde i retten...Senest har der jo været et godt eksempel på overtrædelse af færgeregelen hvor dommen gav chaufføren medhold...

  • #85   14. jan 2011 Har et multiservice, har minigraver, bobcat mm... kører mange grene, jord mm...


  • #87   17. jan 2011 Så harjeg fået første svar fra justitsministeriet, og det blev jeg sgu ikke klogere af.

    Deres svar:

    """""""De har ved e-mail af 1. januar 2011 rettet henvendelse til Justitsministeriet om køre- og hviletidsreglerne.



    Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne om køre- og hviletid som hovedregel finder anvendelse på alle former for godstransport med køretøjer,
    hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn
    overstiger 3,5 tons, samt på personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer inklusive føreren, og er beregnet til dette formål, jf. artikel 2, stk. 1, i
    køre- og hviletidsforordningen1. Dette gælder, uanset om der er tale om privat eller erhvervsmæssig kørsel.

    Reglerne finder dog bl.a. ikke anvendelse på køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h.

    De kan finde mere information om undtagelserne fra køre- og hviletidsreglerne, herunder om fortolkningen af begrebet ikke-erhvervsmæssig varetransport, i Rigspolitiets vejledning om undtagelserne fra køre- og hviletidsforordningen. Vejledningen er tilgængelig på politiets hjemmeside www.politi.dk under fanebladene Borgerservice/Færdsel.

    Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at køretøjer omfattet af køre- og
    hviletidsreglerne, som er taget i brug første gang den 1. maj 2006 eller
    senere, skal være forsynet med et digitalt kontrolapparat.



    Med venlig hilsen





    Claus Peter Hansen

    1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 af 15. marts 2006. """""

    Mit svar hertil:

    Hej igen, og tusinde tak for jeres svar.

    Siden der henvises til i den vedhæftede fil, har jeg naturlgvis besøgt inden jeg kontaktede jer. Nu er det nok 4. gang jeg prøver at finde hoved eller hale i det, og jeg er ikke blevet klogere.

    Er det mon muligt I kan droppe De, Dem og Deres og alt det formelle skriftsprog og så bare svare ja eller nej på følgende ;o)

    Er et privatejet køretøj med en max totalvægt på 7,5 tons fritaget for køre og hviletider?
    Er et privatejet køretøj med en max totalvægt på 12 tons fritaget for køre og hviletider?

    Med venlig hilsen
    XXXXXXXXXXXX


    Så må vi se hvad svaret bliver på den om en 14 dage, 3 uger....


  • #88   17. jan 2011 Du får sådan set svar på det ene af dine spørgsmål. Og det er noget jeg har sagt hele tiden.

    Reglerne finder dog bl.a. ikke anvendelse på køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h.


  • #89   17. jan 2011 Morten D> Du har helt ret havdej eg godt set, jeg kan bare ikke have at alle svar skal være så skide officielle så der ikke er nogle der fatter en brik af det hele... Lad os få nogle klare JA eller NEJ.... :o)

  • #90   17. jan 2011 Tjah. Sådan er det bare med sådan noget smiley De vil ikke give dig et konkret svar fordi at så kan de blive hængt op på det smiley Du vil altid kun få en reference til der hvor de ved at svaret står, eller tror for den sags skyld smiley

  • #92   18. jan 2011 Johnny G> Strammer du den ikke liiiige lovligt meget ved at skrive at det kunne være dig der havde ret?? ;op

    Nu ser jeg hvad svar jeg får, og kan jeg heller ikke bruge det svar til noget, så må jeg jo gå videre til Rigspolitiet og/eller tungvognssektionen....


  • #94   18. jan 2011 Indtil videre står der jo stadig kun omkring en vægt op til 7,5 tons, men det er noget mærkeligt noget det der, hvorfor kan man ikke bare sige at et køretøj som blivebrugt privat er og altså ikke til erhvervsmæssig befording af gods eller passagerer IKKE er underlagt reglerne for køre- og hviletid.... eller det modsatte for den sags skyld...

  • #96   18. jan 2011 Johnny G> Jamen du har da helt ret, men lige meget hvordan reglerne er skruget sammen, så kan der jo snydes med det... :o)

  • #97   26. jan 2011 Så er der styr på tropperne...

    Jeg har nu mailet lidt med en person som til at starte med ikke kunne, eller ville svare mig konkret, og da jeg så brugte en anden mail adresse så kunne han svare på det hele, men samme mand, og til sidst samme mailadresse... jeg er forvirret...

    MEN her er følgende:


    Tusinde tak for dit svar, det hjalp mig meget.

    Grunden til at jeg nævner det med de 12.000 kg er grundt skellet til vejbenyttelsesafgiften, og jeg tænkte der kunne være en sammenhæng, hvilket der åbenbart ikke er.

    Men lige for at få det helt på det rene, så er køretøjer som har en max totalvægt på 7.500 kg fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne så fremt køretøjet IKKE benyttes til erhvervsmæssig kørsel, er det korrekt forstået?

    JA!

    Og et køretøj med en samlet totalvægt på max 12.000 kg. er uanset om brugen foregår privat eller i erhvervs-øjemed underlagt bestemmelserne for køre- og hviletider, og dette korrekt forstået?

    JA!

    Så nu skulle der være styr på det...

    Michael . >Kan være du skal have en snak med din kammerat med den B10 om at han skal have skive i den... ;o)


  • #98   26. jan 2011 Michael . >Hehe det er rigtigt nok, det var også mest ment som en venskabelig oplysning hehe...

  • #99   23. sep 2011 en bil fra 1maj og til nu på over 3500kg uden anhænger skal være forsynet med en fartskriver.... snakker lige med værkføren om det i går... også ved privat kørsel... de heste transportere vi laver er nedvejet til 11975kg pga afgift... vi laver fartskriver eftersyn på dem hvert andet år....

Kommentér på:
Køre- og hviletid for privatejet LKW?

Annonce