{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.093 visninger | Oprettet:

mads s
mads s
Tilmeldt:
23. dec 2011
Emner: 5 Svar: 11

køre - hviletid {{forumTopicSubject}}

ja de regler er ved at give mig grå hår på hovedet.

der må køres 4.5 time - 45 min pause - 4.5 time

men de 45 min pause man skal holde i den første køreperiode er de inkluderedet i den 4.5 time. eller er den ved siden af. altså må man køre 4.5 time og så holde de 45 min pause og så køre 4.5 time igen? eller må man kun køre 3.45 min og så holde de 45 min pause og så køre 4 timer igen for så at holde de sidste 30 min pause???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køre - hviletid
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #1   23. jan 2012 Du må max køre 4,5 time i stræk så skal du holde mindst 45 min pause og så må du max køre 4,5 time og så er det godnat. 2 gange om ugen må du så køre 1 time ekstra men så skal du også have en ekstra 45 min pause.
    Men 4,5 time og så er det pause...


  • mads s
    mads s Tilmeldt:
    dec 2011

    Emner: 5 Svar: 11
    #2   23. jan 2012 ok. havde bare forstået at de 45 min pause var inkluderet i de 4.5 time. så man kun måtte køre 3.45 timer og så holde de 45 min pause. for så ga det jo 4.5 time. i den køre periode...

    men oki det må så være 4.5 times kørsel og så 45min pause. også 4.5 times kørsel og så må man ikke køre mere den dag.. har kun arbejdsdag på 9 timer så kommer aldrig over 9 timers kørsel om dagen smiley


  • #3   23. jan 2012 Det jeg lærte på skolen var at man også måtte eventuelt 2 køretimer - 15 min pause - 2,5 køretimer og så holde 30 min pause igen,

    og kan du starte forfra igen,

    man har jo 15 timers rådighed men man må stadig kun køre i 9 timer sammenlagt, hvis du forstår det;)


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #4   23. jan 2012 René N
    Det første er rigtigt men det andet er kun næsten rigtigt! smiley
    Du har 13 rådighedstimer da du skal holde 11 timers sammenhængende hvil indenfor 24 timer.
    3 gange om ugen må du så sætte hvilet ned til 9 timer og så har du 15 rådighedstimer. Og husk at de 24 timer starter fra du begynder efter et hvil. Så hvis din arbejdsdag fx starter kl. 13 så skal du kl 13 næste dage have 11 timers sammenhængende hvil.


  • mads s
    mads s Tilmeldt:
    dec 2011

    Emner: 5 Svar: 11
    #5   23. jan 2012 ok. så er det mig som har taget fejl kan jeg se... hvad så vis man siger man køre 2.5 time. og holder 15 min pause. må man så køre 4.5 time igen eller må man kun køre 2 timer og så skal man holde de 30 min pause inden man starter på en ny køreperiode?

  • #6   23. jan 2012 Du må dele din pause op. Men kun i 15 min først, og 30 min sidst, ikke omvendt. Og hvis du gør det bliver din køreperiode først nulstillet efter de sidste 30 min.

    F.eks:
    2 timers kørsel
    15 min pause
    2t og 30 min kørsel
    30 min pause
    4t 30 min kørsel
    Minimum 11 timers hvil

    Men indenfor 24 timer fra start af arbejdsdag.


  • mads s
    mads s Tilmeldt:
    dec 2011

    Emner: 5 Svar: 11
    #7   23. jan 2012 oki. så i korte stræk så skal man bare holde de 45 min pause inden for den første kørselsperiode på 4.5 time. kan man ikke dele den i 3x15 min pauser også?

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #8   23. jan 2012 Nej det må man ikke mere... Det hedder enten 15 + 30 eller 45 min.

  • #9   23. jan 2012 Okay så lærte jeg også noget idag, men hvis man lige tænker over det så er det jo ret logisk faktisk,

    men så har jeg lige et spørgsmål,
    hvis man nu kører 2 timer
    holder 30 min pause
    kører 2,5 timer
    og så holder 30 min igen det må da være lovligt?


  • #10   23. jan 2012 René N

    Ja, det er korrekt. Den første pause skal bare være på minimum 15 minutter og den anden på minimum 30 minutter.


  • #11   24. jan 2012 Sig mig lærer man ikke den slags når man tager kørekort?????????
    Jeg mildt sagt rystet over at chauffører ikke kender de mest grundliggende i K/H-reglerne...

    Skræmmende....


  • #12   24. jan 2012 LKW F > Hvad gjorde man før de nye apparater, indrømmet jeg er da lettere handicappet når jeg en yderst sjælden gang kommer ud i en skivebil, fordi jeg ikke bare kan kikke ned i displayet og se hvor længe jeg har kørt, men førhen kunne vi jo godt holde styr på det, hvorfor skal det så laves så bobleplast-agtigt i dag??

    Og NEJ dine pauser skal IKKE fratrækkes din daglige rådighedstid, det troede jeg også var almindelig børnelærdom for chauffører, jeg bliver mere og mere rystet over den manglende viden der udvises her i tråden...


  • Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 86
    #13   24. jan 2012 Enig smiley

  • #14   24. jan 2012 Også enig. Mén jeg vil gerne tage de gutter her lidt i forsvar. Hvis man ikke tager uddannelsen som chauffør, mén derimod bare tager C eller CE kort, så er man undskyldt. Jeg kender flere der har taget det ved militæret, og de aner ikke en skud om det. Og mange private køreskoler og mange Amu-skoler er utroligt ringe til at undervise i det.

  • #15   24. jan 2012 Thomas F > Bevares, men igen hvad gjorde man førhen, og så komplekse er reglerne nu engang heller ikke... og de meste almindelige regler som 4,5 køretimer afbrudt af 45 minutters pause som evt kan deles op i 2 af minimum 15 minutter på den første og 30 minutter på den anden det kan da findes ved en simpel googlesøgning, og hvis nu man tager kortet i forsvaret eller på en privat køreskole, så er svaret jo kun et spørgsmål væk, man kunne jo åbne ædespalten og spørge kørelæren... ;o)

    Jeg er slet ikke inde i alle krogene af K/H-reglerne, men de mest basale dem kender jeg da, og det troede jeg, fejlagtigt, at alle med stort kørekort gjorde...


  • #16   24. jan 2012 Jeg vil da lige sige at jeg godt kender dem men efter som jeg ikke har haft synderligt brug for dem kan man jo godt glemme det lidt, men det jeg har skrevet i denne tråd er kun fordi jeg var i tvivl.

    Det er jo lidt noget andet hvis det er sådan man har boet i bilen fast så skal man jo vide det,

    men som fragtmand er det jo begrænset hvor stort behov der er for at bruge dem,

    Den gang jeg startede med at køre var det udkørsel fra Vejle, og så så kørte jeg kun rundt i enten vejle-hedensted eller Horsens hele dagen og der kom man jo sjælent bare over de første 4,5 time på en hel dag,

    så Mr. Nobody du kan jo godt se det er begrænset hvad nogle bruger det til smiley


  • #17   24. jan 2012 Jeg er skam enig Nobody. Mén når du sidder i et klasselokale, er det læreren og ikke eleven der ved hvad der er vigtigt. Jo de basale regler er lette og ALLE med stort kort BURDE kende dem, virkeligheden er desværre nære en anden.

    Og ja, det er skræmmende... smiley


  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #18   24. jan 2012 Du kan sagtens køre 3 timer, holde 45 min pause, køre 4 timer, pause igen og så køre enten 2 eller 3 timer uafhængig af om du vil have en dag med 10 timers kørsel.

    Jeg tog korteti beredskabet og der fik vi intet at vide. Var total på bar bund da jeg kom ud i den virkelige verden


  • #19   24. jan 2012 vil lige kommentere ,, jeg fik mit kort i hæren,,, og DER blev intet tidspunkt nævnt noget om kh regler,,, det måtte jeg så lære af min far,onkel,morbror og morfar,,, så jeg fik da også lært alle unoderne,,,,men er det ikke meningen når man får kort i dag, så skal man også lære om det,,,,,

  • #20   25. jan 2012 Rene N > Selv som fragtmand har du i den grad behov for at kende reglerne, jeg har MANGE kolleger som ville få et ordentlig skrald hvis de blev snuppet fordi de ikke har sat sig ind i sagerne så selv som fragtmand er det altså nødvendigt, men godt at vide du kender dem men kun var i tvivl, blev sgu lige helt nervøs... ;o) Så godt ord igen...

    Thomas F > Vi er absolut helt enige jeg mener også det brude være en del af teori... Det er jo ikke helt uvæsentligt om du må kører 10 timer et hug eller 4,5 timer...


  • #21   25. jan 2012 Det der med Hæren og beredskabet og hvem der ellers er fritaget for kørehviletidsreglerne, fordi de ikke lære det tror jeg det er et penge spørgsmål og så har de jo heller ikke brug for det de steder de er fritaget for det,

    og så lige en anden ting * Mr. Nobody * ikke for at køre i det men i den tråd her så hvidt jeg kan se så er det jo kun en af os der ikke lige havde helt styr på det,

    men ellers er jeg da enig med dig, men jeg vil så også sige at hvis man ikke bruger det dagligt, så er det da svært og huske på alt det,


  • #22   27. jan 2012 René N > HVis du kører lastbil bare en dag om ugen så skal du da kunne huske det, og selv da jeg havde været væk fra transportfaget i næsten 3 år kunne jeg stadig huske de grundliggende regler, som 4,5 og så 45 min pause før de sidste 4,5 køretimer etc...

    Men har man nu <b>aldrig</b> brugt det før og ej heller lært det, så er sagen en ganske anden... ;o)


  • #23   28. jan 2012 Jeg tog ikke kortet som Amu, men fik bare C og CE på en køreskole, der var det da lige let og elefant inde over k/h reglerne, men jeg har aldrig brugt det siden, det er ligegodt 4 år siden, det er først nu, jeg sådan rigtigt skal bruge det.. Så var da egentlig glad nok for det EU, kursus, så jeg lige kunne få det på plads, inden jeg startede smiley

  • #24   28. jan 2012 Rene N I hæren er du IKKE fritaget for K/h tider, det er bare nogle andre regler smiley


  • #25   28. jan 2012 Da jeg var i hæren var det eneste krav at chaufførerne havde holdt 8 hvil når man sluttede en øvelse og skulle tage tilobage til kassernen.
    Altså når ikke det lige var i det lokale teræn man kørte i...


  • #26   28. jan 2012 EK T Det krav blev også indført for os smiley - EFTER en træt soldat kørte galt efter en øvelse smiley


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #27   8. maj 2018 Køre hviletid
    Jeg ved godt at det er 4 1/2 også 45 min pause også 4 1/2 og 45 min pause og 2 gange om ugen 10 timer men nu hvor man slukker mortoren så går den jo på hvil selv om man ikke skal holde pause lige nu for så har man mange hvil om dagen den kan vel ikke så på andet abj eller vente position eller hvordan er det lige man gør
    Mvh jimmy


  • #28   14. maj 2018 Du trykker den bare på andet arbejde.. den skal kun stå på hvil/pause når du ville holde hvil/pause

    Du må max køre 4,5 time i træk

    Du må gerne køre 3,5 time 45 min pause 2 time 45 min pause 4,5 time igen = 10 timer men husk rådighedstiden pp de 15 timer


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #30   16. maj 2018 Tak for tilbagemelding
    God sommer


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #31   16. maj 2018 Hej aller
    Så er der lige det med tagografen når man ikke har kørt i langtid så får man en tur efter endt tur og jeg ved jeg ikke skal køre lige med det samme jeg sætter den på hvil og svar nej til udskrift så når jeg skal have korte ud så skriver den i desplayet 24 t dag skal jeg svare nej eller ja til det ???
    Mvh jimmy c


Kommentér på:
køre - hviletid

Annonce