{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hastighed
  • #1   26. feb 2014 Jeg KAN køre 85 på uret, det er vel 82-83 ca. Scania ecolution smiley


  • #2   26. feb 2014 Jeg køre 80 smiley men kun fordi chefen siger det smiley

  • #3   26. feb 2014 Ja, okay.. Er det noget der kan stresse, eller på anden måde er et irritationsmoment i daglig dagen... Hvad mener i holdningen på landevejen er til den nedsatte hastighed.. Jeg køre selv 85. Har fået fartpiloten sat til 85 max, men stadig 90 på pedalen..

  • #4   26. feb 2014 Jeg kører fuld gas - Det er i følge GPS ca. 87.

    Dem er kører 85 irriterer mig langt mere end dem der kører 80 - Dem der kører 80 er man hurtigt forbi, det er man ikke med dem der kører 85.

    Men stress får jeg næppe.


  • #5   26. feb 2014 De gange jeg har kørt motorvej i lastbil (Uden C kort) Der har jeg holdt mig på 80.
    Landevej har jeg kørt max 70. Når man køre flyttebil på timeløn er alt andet hul i hovedet.

    Men når jeg køre o personbilen så får jeg ikke stress af dem der køre under 90. Tværtimod. Så kan dem der køre 90 godt give mig stress når jeg køre med trailer. Specielt Polakkerne er slemme til at lave nogle meget grimme overhalinger.


  • #6   26. feb 2014 Jeg køre fuld gad hele tiden.. Har en færgeregl der napper mig i numsen
    Hele tiden... Og det der er mest irreterene er dem der køre 80 - 85 når overhalings
    Forbudet starter.. Og når det så holder op kan vi andre slet ikke følge dem
    Så brænder jeg godt nok ik sikring.. Og det er speciel galt om morgen når jeg letter fra Nordjylland.. Alt respekt til dem der er begrænsesed til de hastigheder. Det er jo deres chef der har bestemt det..


  • Mikkel k P
    Mikkel k P Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #8   26. feb 2014 Jeg er også begyndt at køre 85. Man slipper for mange overhallinger og tror man når det. Men syntes godt man kan stresse lidt når man køre fra København om eftermiddagen og lander efter en mælkebil hvor der overhalingsforbud.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29
    #9   26. feb 2014 Køre også 85, af samme grund som Mikkel k P skriver, du er fri for og overhalede hele tiden, og når sku det samme... Og køre længere på literen..

  • #10   26. feb 2014 Jeg har efter eget initiativ selv valgt at plombere fartpiloten til 85, vognmanden har efterfølgende sagt at han var imponeret af mit brændstof forbrug.. Og har så indført det i resten af flåden.. I starten skulle jeg dog vænne mig til at køre 85 i stedet for 90 som jeg har gjort i mange år.. Har også lavet et forsøg for nogle år tilbage med en kollega.. En kollega og jeg skulle fra Glostrup i KBH til Esbjerg havn, kollegaen kørte 90 jeg 85.. Forskellen var 11 minutter, hvilket syntes meget lidt.

  • #11   26. feb 2014 Lige kører jeg slet ikke, men når jeg har arbejde, så er det fuld gas, jeg får ikke stress af at kører fuld skrald, som mange mener de gør, men som Morten, så kan jeg virkeli8g få lange løg af at havne bag en med 85 i stedet for 80... Og så er der MANGE som kører 85, som har en nosseløs tyskervane med at hæve farten når man så går ud...

    Og kære venner, drop nu den gamle sang med at man når et samme og man sparer en helt ny bil om måneden i brændstof og hvad ved jeg, for et afhænger så meget af hvilken bil det er, hvilken kørsel, hvor lange stræk og alt det pis der...

    Jeg har personligt kun kørt i 2 hvor der var en besparelse, det var Scania begge to en R500 og en R560... R560 rendte faktisk længst på literen set over-all...


  • #12   26. feb 2014 Mr. Nobody. Jeg tænkte mere på om folk blev stresset af at køre under 90. Hvis det er ikke er stress der kan få folk i det røde felt, hvad bunder det så i...

    Jeg er bare nysgerrig på at finde ud af noget mere om emnet. Ved færgen i Helsingør har jeg gentagende gange set danske som udenlandske chauffører, buldre uden om mig, og nede på billet kontoret løber de ind, og løber ud til bilen igen.. For så alligevel at holde foran mig og vente 10 min på færgen... Jeg undre mig rigtig meget, nogle gange kan jeg faktisk godt gå og små grine lidt af fænomenet.. smiley

    Er det fordi pausen snart er oppe over, tror jeg ikke, for så havde jeg set dem forlade stien ret hurtigt igen.. Jeg har også tænkt på at løbe lidt grundet en voksende mave, men fandeme ikke på arbejdet.. Hvis min vognmand siger at jeg skal løbe stærkere, så sparker jeg ham over knæet, og smækker med døren så den ryger ud af dørkarmen.. smiley


  • #13   26. feb 2014 Alt jeres snak om at i når det samme holder jo ikke en meter.

    Prøv om i kan køre Helsingør - Padborg på 4,5 timer med 85 - Eller Frederikshavn - Padborg for den sags skyld. Når i har prøvet det,så kan vi snakke videre om hvad forskellen er eller ikke er. smiley


  • #14   26. feb 2014 Måske, Jeg kørte fra Bollingstedt til Frederikshavn på 5 timer i mandags, og her snakker vi kun kørsel. Selvfølgelig skulle jeg have 45 min efter Aalborg. Så måske jeg kunne køre Padborg Frederikshavn på 4,5. Jeg vil gerne se om det kan lade sig gøre næste gang, Padborg Frederikshavn.. Og jeg garantere dig at det bliver med 85 hele vejen, bliver træt i foden af at holde på pedalen.. smiley

  • #15   27. feb 2014 Der er flere ting i det for mig, for det første er det mange år siden jeg sidst har kørt for en vognmand som var på timebetaling, ergo, jo hurtigere bilen, og jeg, render, des New tjener vi... eller tjener han... jamen kan du ikke være ligeglad, hører jeg så nogle egoister sige, Thon, men hvis jeg også vil have et job om en måne, så skal bilen sgu tjene noget... mit seneste job blegner sendt hjem bla. grundet for lille indtjening på bilen, på trods af at alle tricks blev brugt for få så meget gods gennem bilen som muligt, desværre var speditøren bare ikke dygtig nok til at finde pakker til bilen...

    Men ja, stress er nok ikke et ord jeg vil vælge, men noget der henne af er nok rigtigt hvis jeg skal kører langsommere end det pisset render...

    Og lige en ting, nu skrev jeg vistnok længere oppe at bilen OG jeg skal rende stærkt, jeg løber kun hvis jeg VIRKELIG skal på tønden, ellers helst ikke... smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #16   27. feb 2014 TinTin... Hvorfor ligefrem sætte en begrænsning på piloten? Kunne du ikke bare stille den til 85 km/t?

    Jeg kører 88 iflg. gps... Men henter jeg en der kører 87 så bliver piloten bare sat over på ACC (afstandsradar) - genial opfindelse...


  • Venning
    Venning Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #17   27. feb 2014 Kører 85 da piloten er begrænset til det. Kan dog stadig klare 89 på pedalen, så ved eventuelle overhalinger af langsommere, får den lige det sidste på pedalen for at genere så kort tid som muligt.

    Andre som kører 85, irriterer mig sjovt nok ikke af samme årsag, da jeg selv kører den hastighed. Men de dage hvor man er presset, og kører på pedalen hele vejen, så er dem der ligger på 87 nok de mest irriterende. smiley


  • #18   27. feb 2014 Kører altid 90.

    At andre kører mindre må de selv om.. Hvis jeg skal forbi for den bare lidt mere mens jeg overhaler. smiley


  • #20   27. feb 2014 Jeg kan kun køre 82.
    Jeg vil gætte på at vi når det vi skal, 1370000 med en 60tm kranbil burde være nok


  • #21   27. feb 2014 Bollingstedt - Padborg tager under 30 minutter med 90 - Det stykke kører jeg jævnligt.

  • #22   1. mar 2014 Jan s. Jeg har begrænset fordi det er nemmere.. Når jeg kommer ned af en rampe med foden på pedalen selvfølgelig, så trykker jeg bare en gang på rattet uden at kigge andre steder end på trafikken, og slipper så gassen, så skal jeg ikke sidde og trimme den.

    Måårten Ææs. Ja jeg bruger ca 20-25 min på det stykke. Men har gjort det på 5 timer op til kutteren i nord.


  • #23   6. mar 2014 Jeg kører for det meste 85 og ellers 80. 85 fordi det er et meget passende tempo. Henter jeg nogen kan den lige få lidt ekstra for at komme forbi i en fart, og andre kan komme forbi mig i et rimelig tempo også.
    Og ja, jeg når akkurat det samme - sådan da! De ture jeg kører har jeg sjældent noget ud af kører fuld gas hele vejen rundt. Som regel har jeg ikke noget problem med at nå mine rundture, og med en økonomisk gevinst på ca 300 meter længere pr liter, så kan jeg godt nøjes med at køre 85. Igen, jeg er måske maks 3-5 min senere nede ved færgen en de andre, og i det fleste tilfælde gør det ikke noget. Selvfølgelig ved jeg godt at jeg så ikke får kørt så mange km på mine 90 timer osv, men igen, jeg når de ture jeg skal nå, altså har jeg sparet brændstof og stadig nået det jeg skulle.
    De dage hvor jeg så har rigtig god tid, jamen så ryger den ned på 80, for så sparer jeg endnu mere. Der er kun en til at betale min diesel, og jeg vil da gerne spare lidt ekstra som jeg så kan bruge på lamper, gardiner og andet gøjl smiley

    Men nu skal det heller ikke lyde som om jeg er nogen øko-helgen, for når så jeg får lov at strække ben på en nordnorgestur, så får den som regel også noget ekstra gas. Der render køretiden altså hurtigt op, og der er langt rundt. Jeg kan også sagtens køre 85, men det er igen et spørgsmål om planlægning og tilrettelægning. Så vidt muligt i hvert fald.


  • #24   7. mar 2014 Som med alt andet er der langt fra teori til praksis.

    Den anden dag kørte jeg fra Borgstedt ved Rendsburg og til Englandfærgen i Esbjerg med 25,5 tons læsset i en køletrailer, med den pågældende trailer gav det en totalvægt på lige over 43 tons.

    Den strækning er på 172 km, hvoraf mere end halvdelen er almindelig landevej med ret mange rundkørsler - Jeg brugte 2 timer og 15 minutter på at køre den strækning - Ham der kan gøre det med 80-85 og kun miste 3-5 minutter får sgu en stor fadøl af mig. smiley

    Og husk så på, at min bil ikke er slet så stor og voldsom som den Morten L K har, så det er ikke der tiden er hentet. smiley

    Jeg TROR, bemærk TROR, at forskellen opstår fordi, at dem der kører 80-85 ikke nødvendigvis kører den valgte hastighed lige så konsekvent som dem der kører fuld gas og gør man ikke det, så koster det på snittet. Men det er bare en teori.


  • #25   8. mar 2014 Okay, 3-5 min. er nok liiige og stille det på spidsen.

    Men mht. hastigheden, så er jeg meget god til at bruge fartpiloten, rigtig god faktisk. Så min fart er lige så jævn som jer der ligger med pedalen i bund. Det påstår de "kloge" jo skulle var det mest brændstoføkonomiske.


  • #26   20. mar 2014 Der er mange meninger om dem der kører 80 eller 85, jeg plejer at sige det drejer sig lidt om vane og til vendning. Jeg ser helst der bliver kørt 80, primært pga. brændstof økonomien. Det kan godt være det er lidt træls, men det er en vane.

    Har fuld forståelse for at dem der skal nå deres 6 -700 km i løbet af en arbejdsdag, der handler det kun om at komme afsted.


  • Kristian K
    Kristian K Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #27   12. apr 2014 Køre som regl 78 på motorvej og landevej så går den 8 km/l hvis jeg køre 90 går den ca 5 km/l fuld læs og små landeveje med fuld hane 4 km/l har kun 5 gear så gider heller ikke høre på at køre 90 syntes det er dejligt afslappende når jeg ligger på 78 ejer selv bilen/firmat og det jeg spare i diesel er flere penge der bliver i lommen og er som regl pisse lige glad hvor rådent i andre køre bare i ikke laver skrammer på min lastbil og skulle jeg blive klemt eller noget er den fra før fartbegranser og seler blev opfundet så kan trække fra alle jer andre og den tanke har jer det fint med, kør bare min er hurtigst

  • #28   12. apr 2014 Kristian K > Så du kører gerne bevidst for langsomt på motorvejen,også hvor man ikke må overhale?


  • Kristian K
    Kristian K Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #29   12. apr 2014 Ja det gør jeg da du må køre 80 på motorvej men lastbilen går i resonans ved 80 så lægger på 78 at mange så køre alt hvad lastbilen kan er jo jeres sag økonomisk er det tåbelig. har faktisk meget sjældent problemer med andre lastbiler ganske få oftes udlanske har glemt hvor lange de er så jeg må stå på bremsen for ikke at få traileren ind i førerhuset. Jeg køre oftes om aften der må man hvis godt overhale så vidt jeg har lagt mærke til men folk skider jo på det alligevel så kan jo være lige meget hvis man havde taget noget mere hensyn og ham der bliver overhalet slap spederen bare lidt var det aldrig kommet. Jeg har tanken om en lastbil er et arbejdsredskab ikke en person bil jeg vil gerne tjene penge og ellers havde en god dag

  • #30   15. apr 2014 Den med økonomien i det, den gider jeg slet ikek diskuterer for det kommer så meget an på hvilken bil det er osv... Jeg har kun kørt i 2 biler hvor der var noget at spare, det var en R500 og en R560 alle andre, som jeg har ført statistik på naturligvis, har der enten været intet at spare eller de har kørte direkte kortere på literen ved 80-85 kontra ~89...
    Men fordi du ikke vil kører den lovlige hastighed, så er du villig til at presse lastbilerne til måske at foretage ulovlige overhalinger??? Det er sgu sørgeligt...



  • Thomas Dybro
    Thomas Dybro Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 15
    #31   15. apr 2014 Bare lige for at provokere lidt, men hvordan kan man presse en til at lave en ulovlig overhaling? Altså hvis han holder en konstant hastighed på 78, og ikke svinger i fart, og du ligger bagved, er det så ikke bare at lade roen falde over sig? Det kan da ikke blive foran kørende som presser dig smiley

  • #32   16. apr 2014 Bare lige for at provokere lidt, kan det så ikke tænkes der er rigtig mange chauffører som ikke lige har tiden til at ligge bag et nokkefår som al den tid i hele verden han skal bruge...
    Og jo det kan godt føles som at blive presset til at overhale...


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29
    #33   16. apr 2014 Han må jo stadigvæk kun køre 80 maks.. Tror ikke. Det er de 2 km/t der gør at folk overhaler mere ulovligt... Folk har så travlt, de fleste af jer er jo på timeløn, og det er så lidt du henter ved det, andet end en bøde...

  • #34   17. apr 2014 Ahhh pladder... Det har jo ikke en flyvende fis at gøre med hvor stærkt man MÅ kører, men hvor stærkt 90% af alle lastbiler kører... drop nu det højhellige fis med at kun må køre 80 og hvad ved jeg... Det er da til at få kvalme af...

    Og JO, jeg kan brænde helt af hvis jeg havner bag en som ikke minimum kører det tilladte hvis forholdene er til det... Lev med det, det gør jeg...


  • Thomas Dybro
    Thomas Dybro Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 15
    #35   17. apr 2014 Jamen hvem er det så der presser dig? Det er satme da i hvert fald ikke ham der kører foran dig, som kan gøre for at du ikke har tålmodighed og tiden til at nyde dit arbejde. Men kør som du vil, det gør jeg nemlig, og så skal du nok lære at leve med det smiley

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29
    #36   17. apr 2014 Er fuldstændig enig med dig Thomas, kan ikke se problemet.. Men folk har så travlt... Og der var nok ikke ret mange flere der blev bagved selvom han kørte 80 eller 85

  • #37   17. apr 2014 Hvor ville jeg ønske at ALLE arbejdede samme steder som jer to, Thomas og Michael, det må være fedt at være ansat et sted hvor pengene de bare fosser direkte i kassen selvom man ikke når så meget i løbet af dagen...

    Og ja, kan bilen kører stærkere, så er jeg udenom, er det et problem for dig Michael?

    Men nu i er så hellige, kan i så med god samvittighed sige at i ALDRIG kører for stærkt, lige snupper et gult lys fordi i ikke gider holde for rødt, kører 5 minutter over, for så kan i lige nå kunden inden frokosten eller inden de går hjem?
    Hvis jeres svar er at i ALDRIG gør bare en af tingene, så er satme fulde af lort begge to... Lad nu være med at pege fingre af andre når i ikke er meget bedre selv...
    Det kan godt være vi er mange som har travlt i det virkelige liv, men i to har satme travlt her i forummet med at gøre jer bedre end i sikkert er...

    Men Thomas, Hvem siger jeg ikke nyder mit job som chauffør? Jeg nyder at køre lastbil, jeg nyder at køre og jeg nyder at køre mange km, men mest af alt, så nyder jeg virkelig når jeg efter endt arbejdsdag kan sige til mig selv at jeg få rullet en røvfuld km, fået flyttet noget gods og dermed tjent en bunke penge til vognmanden, da jeg jo godt er klar over at jo mere jeg tjener, des større sandsynlighed for at jeg har arbejde om 1-3-12 måneder...
    Men sådan er vi jo så forskellige... smiley


  • #38   17. apr 2014 Mr Nobody.
    Det ser nærmest ud til at det er dig der peger fingre af folk som prøver at gøre et seriøst stykke arbejde indenfor de rammer der er.
    Du må have en meget useriøs vognmand der forventer at du overskrider din kh-tid og kører over for gult. (Det kan koste dig dyrt en dag)


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29
    #39   17. apr 2014 Selvfølgelig har vi alle kørt over i køretid.... Men det har jo ikke nået med det og gøre... Kan bare ikke se hvad problemet er ved at folk køre 85 eller derunder, kør udenom også må man selv bestemme om man vil gøre det hvor man må eller om man vil havde chancen for et klip.. Du er på arbejde, så tag det roligt hvis det ikke kan rende rundt når du køre 85, så det nok ikke ved og køre af ligevel

  • Kristian K
    Kristian K Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #40   17. apr 2014 Hvis man endelig har travlt spare man også meget tid ved at være kendt eller holde øje med gpsen så man ikke køre forbi de veje man skal ned af også ellers få flyttet træskoene. Og så jeg er jo heller ikke mere hellig end jeg også nogle gange køre til men falder bare oftes på de 78 Det er helt rigtig Mr. Nobody det med gearing også spiller en stor rolle på hvad bilen går literen. Nu køre jeg også mest i Dk og 80 % på fyn

  • #41   17. apr 2014 Jamen Bjarke sig du da bare det, hvis det er det du mener, vi behøver jo ikke være enige og til orientering ,så pt er jeg uden vognmand, men jeg har til dato ikke kørt for en som krævede at jeg overskred K/H-reglerne...


    Michael Det er bare sjovt at "i" sidder og hævder jer, men når alt kommer til alt, så er i egentlig ikke meget bedre... Jeg peger ikke fingre af dem som kører 80 eller 85, men jeg kan stadig blive sindsyg over at havne bag en som ikke engang vil køre det tilladte, specielt hvis det sker i et overhalingsforbud...

    Noget jeg finder sjovt, ja vel nærmest tragikomisk, det er sgu at vi alle er enige om at det er trange kår for vores branche i dag, vi er under hård konkurrence fra udlandet, men samtidig har 4 ud af 5 chauffører travlt med at de ikke må have mere travlt end højst nødvendigt og det vi ikke når i dag, ja det kan en anden da klare i morgen og hvad ved jeg, denne er ikke møntet på nogle bestemte, hverken her i tråden eller udenfor, men mere en generel ting...
    Jeg forstår simpelthen ikke den form for dobbeltmoral der hersker i branchen... Det er jo tydeligt at se på f.eks. Facebook hvordan "alle" har travlt med at tage billeder af alle andre og udstille dem på nettet, typisk med ordene "Er dette okay?" eller "Må man dette?" eller "Hold da kæft en idiot!"
    Men samtidig, hvis man så giver den gas, fordi man gerne vil give den en skalle og sørge for at det går så godt som muligt for ens arbejdsgiver, så bliver man typisk sablet ned fordi man ikke bare bliver bag ved en som tydeligvis har alt for meget tid, men smutter uden om med ordene at man ikke tænker på branchens omdømme (?) man tager brødet ud af munden på andre og hvad fa'en ved jeg..
    Ja kort sagt jeg forstår ikke den dobbeltmoral der findes i branchen i dag, den har muligvis altid fandtes men jeg har først opdaget den indenfor de seneste år...
    Men hvad der kan nok skrives tykke bøger om hvad jeg ikke forstår...


  • #42   17. apr 2014 Ja det kan der, men er der nogen der gider købe de bøger? Nej fanme nej smiley


  • #43   18. apr 2014 Er du klar over hvad de koster Bjarke??? smiley

  • #44   18. apr 2014 Ja det skulle jeg mene.
    Jeg er selv i samme situation ??


  • Thomas Dybro
    Thomas Dybro Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 15
    #45   18. apr 2014 Ja det er dælme rigtigt skønt at køre et sted hvor alle, lige fra speditør til chauffør og vognmænd er enige om at stress ikke hjælper noget, men at man kan udføre den samme kvalitets transport gang efter gang, til kundens store tilfredshed smiley

    Mr. nobody, hvad har det så egentlig hjulpet dig, hvad angår arbejde, ag du har kørt som om at du var på flugt, når du så står uden vognmand nu? Så har jeg jo lidt sværd ved at se at du har fået lavet den bunke penge til vognmanden, for sådan en guld dreng smider man da ikke på gaden.
    Ja jeg har da ikke altid overholdt alle færdselsregler, men jeg prøver da så vidt muligt at gøre det, men du lyder jo som om at du konsekvent bare vil bryde hele lortet. Jeg har selv kørt som dig engang, og følte hele tiden at man var bag ud, og alle andre var nogle idioter som bare ikke kunne fatte at jeg altså havde travlt. Og så kan du sige hvad du vil, men det er der at man hurtigt kan miste overblikket, og de små dumme fejl sker.
    Som Michael j også skriver, så reder man nok ikke en forretning ved de sidste km/t.

    Men god påske alligevel smiley Hvis alle var enige, havde ingen nogen mening, vi er vel kollegaer på et plan som vi bare skal have hævet niveauet på smiley


  • #46   18. apr 2014 smiley

  • #47   18. apr 2014 Thomas gør mig lige en tjeneste og lad være med at tale ned til mig, det ville klæde dig fantastisk...
    Men kort sagt, kan det så tænkes, at grunden til jeg går hjemme nu, er fordi speditøren bare ikke gav nok?


  • Kristian K
    Kristian K Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #48   22. apr 2014 Har jeg ellers ofte set at firmaer smider meget dygtig og loyale folk på gaden bare fordi der ikke var mere lige til dem, også beholder de en masse der er håbløse.

  • #49   24. apr 2014 Enig med Thomas her.

    At man mener man ikke er tilstrækkeligt effektiv bare fordi man ikke kører fuld gas/råddent er jo direkte tåbeligt. Jeg nåede jo fx det jeg skulle selvom jeg kun kørte 85 for det meste. De dage hvor jeg javde rigtig god tid, kørte jeg kun 80. 300 meter længere på literen, det kan altså godt mærkes når man kører 150 tkm om året. At køre 89 hele tiden, er ikke nødvendigvis lig med at man laver et godt overskud. Og dem der påstår de ikke sparer noget ved at gå ned i fart, er jeg helt overbevist om at det er fordi i ikke kører rigtigt. I stresser bare jer selv og bruger så speederen forkert. Jeg har hørt den sang flere gange fra folk som mener at 89 er den mest økonomiske hastighed.
    Jeg har selv kørt med hovedet under armen, men efter jeg fik min egen bil, har jeg klart ændret adfærd i trafikken. Som Thomas skriver er det bare noget mere aflappende at køre lidt langsommere end de andre. Og så har han helt ret i at mangefejl sker i stressede situationer.


  • #51   24. apr 2014 Jeg kører 85 med modulvogntog, 60 ton.
    Så har folk mulighed for at overhale, hvis de vil. Og jeg indhenter sjældent nogen. Jeg taber nemlig fart på selv den mindste stigning.
    Når jeg kører alm træk. kører jeg gerne 89 på motorvej. Men har intet problem i at køre 85 hvis jeg indhenter en der kører det. Og møder jeg en Arla f.eks, er man hurtigt rundt om ham.
    Kører 80 på landevejene. Men her får jeg en slags "stress" hvis jeg møder en tysker f.eks der kun kører 70. Det er sgu ikke nemt at komme rundt om ham.


  • #52   24. apr 2014 M L K > Kan vi ikke lige blive enige om at det at køre 89 langt fra er at køre råddent, medmindre det sker ned gennem en stille, fredelig villavej.. Lad nu være med at lægge ord i munden på mig...
    Mht brændstoffet kan jeg oplyse at det jeg har skrevet, det står jeg 100% inde for, de eneste to biler, hvor jeg målrettet har udregnet brændstofforbrug på, hvor der har været en gevinst på at sænke farten er kun en R500 og en R560, ALLE andre har det enten givet negativt resultat eller gået lige op...

    Et eksempel, en god kammerat jeg har, havde en DAF 105 410, vognmanden ville ikke have den kørte mere end 85 for at spare brændstof, fair nok, en tur hvor han var presset gav han den fuld skrald, og bilen kørte 400 meter LÆNGERE på literen pludselig, fordi den ikke skulle pøle konstant...
    HVIS bilen er sat op til det i gearing etc, så er jeg da også sikker på at der er en besparelse, men på en standard bil, der tvivler jeg på der en reel besparelse på alle biler...


Kommentér på:
Hastighed

Annonce