1.512 visninger
|
Oprettet:
Brændstofoptimering af Volvo fm 300hk euro 5 {{forumTopicSubject}}
Er der ligger inde med nogle gode erfaringer mht økotuning af den type lastbil, har lige fået den og den er godt nok tørstig, går lige over 3 på literen, kommer fra en stralisen, der går over 4 på literen. Hvad gør man?
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Min mercedes går 2 km/l
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Har kendskab til en Mercedes som gik fra 2,6Km/L ... til 3,2 -3,4 km/L gennemsnitligt pr. md.
selvf har din kørsel og din vægt jo også meget at sige.... kører du konstant med 60T på nakken.. og kun har 300 heste og 1 æsel... ja så vil din økonomi jo være til at lukke op og skide i...
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 32 Lastbiler: 2 Emner: 21 Svar: 462
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
2: sporing af alle aksler.
3: tomgang stop..
Tre gode råd som jeg syntes mange burde få gjorde hvis man syntes det går for kort på literen.. 1: skal få gjorde mindst hvert 2år alt efter hvor langt man køre om året..
dec 2010
Følger: 2 Svar: 27
1: Hvis vognmænd og chauffører sørger for at overholde deres serviceintervaller, samt får deres eftersyn foretaget ved ordentlige værksteder, så er det almindelig rutine at sådan en opgave udføres i henhold til hvilket eftersyn de skal have lavet..
2: Det kan nemlig anbefales, men husk nu lige at få anhængeren, traileren eller kærren med hvis i kører i en nogenlunde fast kombination.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
der var nogle små regler som man skulle huske.. og som kunne hjælpe relativt godt på kørsels økonomien...
1. rul frem til lyskryds, langsomt så du ikke stopper helt op.
(lad være med at koncentrerer dig om dem bagved, de kan alligevel ikke komme frem når der er rødt.)
2. lad bilen rulle NED af bakkerne, og slip så langsomt speederen på vej op.
(centrifugal kraften, sender dig et stykke op af den næste bakke, og så skal du kun bruge brændstof det sidste stykke.)
3. lad være med at koble ud på vej ned af bakken, bare slip speederen.
(når vægten presser dig ned, skal rulle modstanden nok holde gang i motoren, hvor imod, hvis du kobler ud, kører motoren i tomgang på vej ned.)
4. Hold afstand og "læs" trafikken.
(bremsen skal du KUN bruge når du skal standse, slip speederen og bedøm hastigheden på ham foran, i stedet for at bremse 2m fra hans bagsmæk.)
Jeg ved godt at de fleste regler på sådan et kursus er "en flok gl mænd der tænker teori" og de færreste faktisk kan bruges i "den virkelige verden"...
sådan tænkte jeg også .. inden....
Vi blev smidt ind i en lastbil og lavede en "thunder" ... 1 omgang af 10km som vi selv ville, og 1 omgang efter deres anvisninger... jeg kan med skam gerne indrømme... deres omgang var ikke bare 2,3L mere økonomisk... den var også 6min hurtigere...
jun 2012
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 23
Brændstofoptimering af Volvo fm 300hk euro 5