{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.004 visninger | Oprettet:

Skammel belastning.. {{forumTopicSubject}}

Hey jeg har en skammel der må trække 150 nm hvor meget er det i ton ???

Og hvordan regner man det ud. Fsk min kran bil med egen vægt på 27000, er efter syns papir godtkendt til 37000 kg total vægt. Lig med 10 ton på skamlen.
Hvis skamlen nu sad på en trækker der vejer 10000 kg må den så kun læsse 10000 kg, altså 20000 kg total.
Er lidt forvirret..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte rem på klippebord på Stiga Tornado 2098 H SDST 98 Hydro 1.000 kr.
  • Afhentning og bortkørsel af mindre jordbunke 3.000 kr.
  • Nedtagning af radiatorer 1.000 kr.
  • Ophængning lampe 900 kr.
  • Hænge lampe op (2 i 1) (se foto) + hænge 2 billeder op + hylde + 2 spejle 700 kr.
  • No hot water from the tap. 1.999 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skammel belastning..
  • #1   10. jun 2013 Det står vel på dine vægttavler hvor høj skammelbelastning du må have?? Evt reg.attesten.

• #2   10. jun 2013 Ja det gør der.. Bilen er synet til 37 ton total vægt som blokvogns trækker der ved kan den læsse 10 ton okay.
    MEN der er 2 stk 9 ton foraksler 2 stk 12 ton bagaksler se det er jo 42 ton.
    Og synshallen vil ikke syne den til mere end 37 ton for skamlen kan ikke klare mere siges der. Altså 10 ton. HVIS jeg nu tog min kran helt af ville bilen blive 10 ton lettere,,, ja så må den sku læsse 20 ton på skamlen...
    ????? Hvorfor så ikke 42 ton med kranen på det er kun 5 ton.. Intet jeg forstår..

• Kent  G
    Kent G Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 46
    #3   10. jun 2013 Nm har normalt ikke noget med vægt som sådan at gøre.
    Du er sikker på der ikke står kNm?
    For hvis du omsætter de 150 Nm, så svare det til du har en stang på 1 meter og hænger små 15 kg i enden.. ??
    Det med Nm er da normalt hvis det er til at kærre træk, V-værdi og sådan.

• #4   10. jun 2013 Kent det kan være.. Ved det ikke. Hvornår spiller der DiN tal ind og såen. Er lidt forvirret. men hvad giver 150 knm så

• #5   11. jun 2013 Alt det du spørge om står i Kran E/D bog og den bog med lastsikring... gode bøger at havde med hvis man eks kraner meget hvis man er i tvivl om noget .

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #6   11. jun 2013 mnjaaah, cero - nu tror jeg ikke lige du finder noget om koblingsværdier i hverken krankompendierne, eller lastsikringbogen smiley

Men, men, men...

Henrik v.

hvis du nu kigger efter, så står der nok at D-værdien er 150kN på din skammel. Den er regnet ud fra et kompliceret regnestykke hvor både det trækkende køretøjs vægt indgår, såvel som påhængskøretøjet. Tallet er et teoretisk udtryk for hvor stor en vogntogsvægt din kobling må indgå i - i dit tilfælde 60ton.(150kN er minimumskravet fra trafikstyrelsen) Formlen er forskellig alt efter om vi snakker skammel, kuglekobling, kærretræk osv.
    Det er f.eks. ikke sikkert at en kuglekobling der må trække 3500kg efter en personbil bare lige kan skrues over på en turistbus, fordi at så er D-værdien for lille...

Skulle man selv have lyst til at prøve kræfter med beregneren, så har VBG lavet en overskuelig regnemaskine, så selv jeg kan finde ud af det smiley

(link fjernet)

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#7   11. jun 2013 V-værdien er i øvrigt kun et udtryk for de "op og ned" gående kræfter i en kærrekobling.

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#8   11. jun 2013 Ups. glemte at D-værdien er et udtryk for den maksimalt teoretiske kraft din kobling må/bliver påvirket med smiley

• #9   11. jun 2013 Der står sådan set i begge bøger hvordan man regner ud .... Der er også andre bøger fra TUR som har de udregnings skemaer. Så helt galt er jeg ikke på den Thomas .

• #10   11. jun 2013 Det kunne jeg godt tænke mig at se cero...

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#11   12. jun 2013 Det kunne jeg også godt, for jeg bruger dem hver dag i min undervisning, og har ikke liiiige set kapitlet om D-værdiberegning nogen steder smiley Men du har ret i at der er formler for beregning af momenter i kranbøgerne.

• #12   13. jun 2013 Vi har flere gange i den tid jeg blev uddannet skulle lave den beregning med skammel ..... Men skal se mine papir /bøger igennem .

• #13   14. jun 2013 Tak Thomas P måske forstår jeg lidt...
    Det vil sige at samlet må lastbil blokvogn + maskine kun veje 60 ton ??
    Og bilen er godkent til at kunne trække 150 ton ha ha nogen har vist klokket i det hjemme...

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

#14   14. jun 2013 der laver man en seperat beregning, og vedlægger sammen med en fabrikanterklæring på skamlen. Prøv selv at sætte dine vægte ind i beregneren. Så kommer du sikkert frem til ca 150kN - du skal kun taste trækker totalvægt, skammelbelastning og blokvognsvægt.

Vær opmærksom på om de 150 ton er vogntogsvægt eller vægten på blokvognen alene. Det tal der fremgår på attesten plejer at være vogntog.

• #15   17. jun 2013 kan huske bøvlet da jeg skulle syne min, det er både kongebolt tryk og bla bla. tryk over boogien og rend mig. trækkeren er godkendt til 80t men alligevel må jeg kun veje 60 total på 6 aksler....

Kommentér på:
Skammel belastning..

Annonce