{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.787 visninger | Oprettet:

Diagnoseudstyr {{forumTopicSubject}}

Jeg havde engang en VW Passat med CANbus til udlæsning af diverse fejlkoder samt nulstilling af disse.
Derudover kunne man faktisk slå en masse funktionere til og fra selvom bilen ikke var solgt med disse funktioner var de dog tilstede men krævede aktivering.
På min Passat foregik det sådan at at man hentede software på nettet (ikke gratis men kunne findes alternativt) og så blev det lagt på den bærbare og så skulle man bare købe kablet (150 kr) og så var der ellers åbnet for en masse muligheder.

Nu kan jeg se at en Scania også leveres med sådan en CAN bus og så tænker jeg om der er nogen herinde som har erfaring med at bruge sådan en selv ?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diagnoseudstyr
  • #1   29. apr 2012 Er du sikker på du ved hva CANBUS er for noget ?



  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
    #2   29. apr 2012 De 150,- du snakker om der må da vist være til en kopi/kina udgave af et kabel som hverken kan opdateres eller i nogle tilfælde kan den ikke kode det man gerne vil have.

    Jeg har originalt kabel til VW og så vid jeg husker kostede det 2800,- men fri opdateringer.


  • #3   29. apr 2012 Ja det er jeg lidt sikker på men kan da tage fejl men det mener jeg ikke hvis vi bare er enige om at vi nu taler om CAN bus. Jeg ved ikke hvad en CANBUS er.

    Det er en protokol som kan kommunikere mellem en elektronisk enhed (køretøj) og et stykke software.


  • #4   29. apr 2012 Rasmus R : Vi kan godt kalde det en kinaudgave. Købt på nettet - husker ikke hvor.
    Software skulle man selv skaffe og det koster dyrt så vidt jeg husker - i original.

    Men alt i alt gav jeg 150 for kablet og kunne selv hente software (VAG-Diag - hed det vist) og jeg kunne bla. aktivere - kørelys via tågeforlygter, komfortlukning, sprinklermåler og et par andre småting. Diagnose samt slette fejlmeddelser fungerede fint. Så jeg tror faktisk ikke der manglede nogle funktioner men det kan jeg jo ikke vide med sikkerhed. Men det var godt til mig og min pengepung.


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
    #5   29. apr 2012 Jo jo det kan da bruges til småting, ingen tvivl om det.

    Men jeg mener bare, er det noget man skal arbejde bare lidt fornuftigt med udover og kode naboens kørelys så er det originale kabel vejen frem.:)


  • #6   29. apr 2012 Rasmus R :

    Det var jo bare til min egen bil så ikke de store problemer i det.
    For det jeg skulle bruge det til var det ok. Hvis jeg skulle give
    2800 eller bare 1500 så havde jeg nok aldrig brugt penge på det og hellere undværet de funktioner som jeg fik ud af det. Derudover fik jeg slettet nogle fejlkoder mener det var noget "luftmasseføler" som kom med periodevis fejl.

    Jeg mener faktisk jeg fik linket af en fra VAGcars.dk dengang men altså det er tilbage i 200..... ja ca. 10 år siden så der kan jo være sket noget der også.
    Der er vist kommet en CAN2 imellemtiden eller måske mere.


  • #7   29. apr 2012 Vi skal lige skille de to ting ad... smiley

    Til diagnose og programmeriings delen bruges Scanias eget VCI2.

    Til selve BWS og FMS delen er det Can-bus, eller i hverfald en af afgrening af dette.

    Man kan købe VCI2 på nettet fra en 6-7000,-


  • #8   29. apr 2012 CANbus er computersystemet i bilen, det man bruger til at komme i kontakt med den computer er typisk et OBD eller OBD II stik...

    Og om det er Kina eller ej, så er det sagen uvedkommende bare det kan tricket...

    Her er der bla. lidt: http://www.dhgate.com/wholesale/search.do?act=search&supplierid=&isfactory=&sus=&searchkey=scania&catalog=#search


  • #9   30. apr 2012 Så det jeg startede med at spørge om må være et nej da man skal ud og ha fat i scania's eget system.

    Så tak for svar og egentligt var det også mest af nysgerrighed jeg spurgte.


  • #10   30. apr 2012 Bare pas på med de Kina kabler til VW de laver nogen gange fejl i systemet i stedet for.
    Fejlen kan bla. Være airbag lampen der begynder at lyse efter brug af billigt kabel og software, der har været en del om det inde på vagcars


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
    #11   30. apr 2012 Lige præcis nvz.

    Så derfor er det ikke sagen uvedkommende om det er kina kabel eller ej.


  • #12   30. apr 2012 Og så skal man lige huske at man altså kan lave nogle frygtelig rod hvis man ikke ved hvad man laver derinde... smiley

  • #13   1. maj 2012 Så er VAG de eneste der har de problemer for jeg har aldrig hørt om det tidligere...
    Phillip = Du har nemlig helt ret hehe...


  • #14   1. maj 2012 Har både VCI Til Scania & Xentry/DAS til Mercedes, og der er visse ting man bare ikke går ind i... smiley

  • #15   1. maj 2012 Ihvertfald hvis man ikke ved hva man laver.. For på scania ihvertfald kan man godt få lavet noget frygtelig rod, fordi nogle ting, kan man ikke lave om på efter man har ændret det smiley

  • #16   4. maj 2012 Phillip R > Og det er netop de ting de helt forkerte mennesker går ind i... smiley

    Allan K > Ja det virker jo ikke særligt gennemtænkt.. smiley


Kommentér på:
Diagnoseudstyr

Annonce