Diagnoseudstyr {{forumTopicSubject}}
Jeg havde engang en VW Passat med CANbus til udlæsning af diverse fejlkoder samt nulstilling af disse.
Derudover kunne man faktisk slå en masse funktionere til og fra selvom bilen ikke var solgt med disse funktioner var de dog tilstede men krævede aktivering.
På min Passat foregik det sådan at at man hentede software på nettet (ikke gratis men kunne findes alternativt) og så blev det lagt på den bærbare og så skulle man bare købe kablet (150 kr) og så var der ellers åbnet for en masse muligheder.
Nu kan jeg se at en Scania også leveres med sådan en CAN bus og så tænker jeg om der er nogen herinde som har erfaring med at bruge sådan en selv ?
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
Jeg har originalt kabel til VW og så vid jeg husker kostede det 2800,- men fri opdateringer.
sep 2011
Følger: 2 Lastbiler: 1 Emner: 28 Svar: 141
Det er en protokol som kan kommunikere mellem en elektronisk enhed (køretøj) og et stykke software.
sep 2011
Følger: 2 Lastbiler: 1 Emner: 28 Svar: 141
Software skulle man selv skaffe og det koster dyrt så vidt jeg husker - i original.
Men alt i alt gav jeg 150 for kablet og kunne selv hente software (VAG-Diag - hed det vist) og jeg kunne bla. aktivere - kørelys via tågeforlygter, komfortlukning, sprinklermåler og et par andre småting. Diagnose samt slette fejlmeddelser fungerede fint. Så jeg tror faktisk ikke der manglede nogle funktioner men det kan jeg jo ikke vide med sikkerhed. Men det var godt til mig og min pengepung.
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
Men jeg mener bare, er det noget man skal arbejde bare lidt fornuftigt med udover og kode naboens kørelys så er det originale kabel vejen frem.:)
sep 2011
Følger: 2 Lastbiler: 1 Emner: 28 Svar: 141
Det var jo bare til min egen bil så ikke de store problemer i det.
For det jeg skulle bruge det til var det ok. Hvis jeg skulle give
2800 eller bare 1500 så havde jeg nok aldrig brugt penge på det og hellere undværet de funktioner som jeg fik ud af det. Derudover fik jeg slettet nogle fejlkoder mener det var noget "luftmasseføler" som kom med periodevis fejl.
Jeg mener faktisk jeg fik linket af en fra VAGcars.dk dengang men altså det er tilbage i 200..... ja ca. 10 år siden så der kan jo være sket noget der også.
Der er vist kommet en CAN2 imellemtiden eller måske mere.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
Til diagnose og programmeriings delen bruges Scanias eget VCI2.
Til selve BWS og FMS delen er det Can-bus, eller i hverfald en af afgrening af dette.
Man kan købe VCI2 på nettet fra en 6-7000,-
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og om det er Kina eller ej, så er det sagen uvedkommende bare det kan tricket...
Her er der bla. lidt: http://www.dhgate.com/wholesale/search.do?act=search&supplierid=&isfactory=&sus=&searchkey=scania&catalog=#search
sep 2011
Følger: 2 Lastbiler: 1 Emner: 28 Svar: 141
Så tak for svar og egentligt var det også mest af nysgerrighed jeg spurgte.
jan 2011
Følger: 1 Følgere: 12 Emner: 17 Svar: 355
Fejlen kan bla. Være airbag lampen der begynder at lyse efter brug af billigt kabel og software, der har været en del om det inde på vagcars
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 83
Så derfor er det ikke sagen uvedkommende om det er kina kabel eller ej.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Phillip = Du har nemlig helt ret hehe...
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Allan K > Ja det virker jo ikke særligt gennemtænkt..
Diagnoseudstyr