2.427 visninger
|
Oprettet:
12 volt batteri til sub {{forumTopicSubject}}
Hey der
Jeg overvejer og købt et 12 volt batteri 60 amp til lastbilen og have den inde i kabinen og oplade den via en strøm oplader via cigar stik til 12 volt subwoofer men hvor længe kan batteriet klare uden opladning
og er det noget der er holdbart !?
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 208
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
men kan man ikke bare smide et bilbatteri ind i kabinen og oplade det via cigar oplader (:
feb 2011
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Plug and play
feb 2011
Det er også det eneste rigtige at gøre, hvis man ikke vil ofre pengene på en 24v forstærker.
feb 2011
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Det virker da ulogisk at smide en stor forstærker i når højtalerne køre på alm radio..
feb 2011
Han skriver netop, at den skal bruges til at trække en sub, så nogen ampere bruger den jo, og mig bekendt leverer standard 12v-omformerne i bilerne 3-5 ampere, så nej det er ikke en mulighed.
dec 2010
feb 2011
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
-En direkte tapning fra batterier (på 12V) siden er bestemt ikke en god ide, det vil skævvride batterierne.
-En omformer fra 24v -> 12V, muligt men heller ikke særlig god. En sub forstærker kræver store spids strømme på hvert basslag, og det er en omformer ikke særlig god til. Desuden vil koste 1000,- + moms for en 30A eller 1920 + moms for en 60A. Derudover skal der relæer på for at slukke skidtet når bilen slukker...
- En 24V -> 12V DC lader og man så bruger et 12V batteri som "buffer" er ikke en dårlig ide. Desværre er disse DC ladere ikke I den billige ende, en 15A lader koster 1300,- plus moms, og igen skal der relæer på at slukke...
-Alt taget I betragtning, så er det nok nemmer og billigere at købe Mosconi 24V forstærker 2800 inkl moms...
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Og vi kan diskutere det i årevis.
Men der er altså ingen problem i at trække 12v fra det ene batteri, ud af de 2 i serie.
Den smule en forstærker trækker, (under normale forhold), tager ikke en skid ud af batterierne når bilen er startet..
Jeg kunne forstå hvis man skulle bruge et eller andet sindsygt 12v apparat som tog alt det strøm generatoren kunne lade.
Dette tror jeg næppe er tilfældet.
Da det i det tilfælde skulle være en 2800 RMS watt forstærker.
Det er de færreste jeg endnu har set der monteret noget i den størrelse i lastbilerne.
Men ingen tvivl, nummer 1, er en 24v forstærker.
Og nummer 2, er at trække en ledning fra det ene batteri,
Nummer 3, er en dyr stor omformer.
Alle er muligheder, man skal bare gøre op med sig selv, hvilken løsning man er til.
dec 2010
men nu har jeg smidt den til det ene batteri så må det holde eller ej
men er kun et 8 tommer bazooka rør med bas og forstærker men tak for svarene
god søndag derude
maj 2011
dec 2010
Der køre biler ved Vejdirektoratet, som er over 10 år gamle.
Og de har noget 12 volt udstyr i bilerne, som er monteret på samme måde, dog heller ikke noget der trækker noget særlig strøm.
Der er ingen forskel i slidtagen af batterierne, i forhold til almindelige lastbiler.
I forvejen, har man altid en fejl belastning på batterierne. Da strøm løber fra minus til plus, vil det altid skulle igennem det batteri, hvor på minus Polen sidder, før det kommer til det andet batteri.
Derfor kan man ikke se nogen mærkbar forskel.
Og da der også her er tale om en lille lige gyldig forstærker.
Så kan jeg ikke se problemet.
Men du er velkommen til at gøre mig klogere.
Det kan sagtens være at der er noget jeg ikke ved, har kun været auto elektriker i et par år. For flere år siden.
maj 2011
http://all-about-lead-acid-batteries.capnfatz.com/all-about-lead-acid-batteries/lead-acid-battery-management/how-battery-equalizers-work/
dec 2010
Der står jo ik noget i dit link som vi ik er klar over, men jeg mener stadig det er misvisende, da der sker det, at så længe der er celler i batterierne der "kalder" på strøm, så vil der blive ladet på de celler når strømmen passere.
Og dette er lige gyldigt om det er et batteri der er bagud, eller om det er 2 celler i hvert batteri der er bagud.
Og hvis det der står i dit link, 100% er tilfældet, og jeg er forkert på den.
så prøv li at regn på hvilken forskel vi er ude i med en almindelig 12v forstærker.
Jeg er af den overbevisning, at dette ikke når overhoved at vise sig i batteriets levetid. Og som sagt, har Vejdirektoratet biler kørende med noget 12v grej, som er koblet til på denne måde, og de får skiftet batterier nøjagtig som alle andre.
feb 2016
Følger: 1 Svar: 1
12 volt batteri til sub