{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Mangler du penge til at få lastbil kørekort?
Hos pengepartner.dk kan du nemt og hurtigt finde det lån, som passer til dig - ligemeget om det skal være stort eller småt.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor lang og bred last?
  • #2   18. feb 2011 Mener det har været oppe her, jeg mente nemlig også en meter, men det er kun 45 eller 70 cm er ikke helt sikker..

  • kasper l
    kasper l Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #4   18. feb 2011 skal afmærkes hvis det rager mere end 1 meter bag/for ud og mere end 15cm ud over siden

  • #6   18. feb 2011 det med 45 og 70 cm er med fx forvogne. en med fast lad må max være 45 ud fra kofangeren og 70 for en med hejs.. for vi sku bygge kofanger på vores 3aks for den blev lovlig..

  • #8   18. feb 2011 peter. det med blokvogn er ligemeget i det her område. er du mere bred en loven tillader skal du søge tilladelse. og det kan du sagtens på en alm trailer.. blokvogn er som regel kun meget store tunge ting som en alm trailer ikk kan klare

  • #9   18. feb 2011 hvor meget du må stikke bagud har noget med årgangen at gøre kan bare ikke lige huske hvornår det skiller mener det er år 2000 ca smiley


  • #10   18. feb 2011 JEg var ikke helt ved siden af, og alligevel helt ude i skoven haha...

  • #13   19. feb 2011 Da jeg tog kørekort var det da 16,5 meter et sættevognstræk måtte være (?)

  • #14   19. feb 2011 ???
    Jeg køre det dagligt.
    15 cm udover siderne, skal det markeres med advarsels skilt med lys = (ikke lig med rotorlys...) hvidt frem, rødt bag.
    70 cm bagud, markeres med rotorlys.
    Der skal skilte med særtransport ell. bred / lang last skilte foran og bagpå bilen. IKKE monteret i forruden.
    Lad være med at klistre bilen til med rotorlamper...
    Det gør bare at os der virkeligt er brede, ikke bliver respekteret, da folk tror at "nå, der kommer et læs jernplader", og så møder de pludseligt noget der rager +1 meter ud...


  • #15   19. feb 2011 Og desuden må den hvide cylinder med rød refleks IKKE benyttes af andre end private, ikke lovligt til vognmænd/chaufføre som får penge for transporten.

    Reglerne kan ses på fstyr.dk.
    Men de er meget meget svære at tolke.
    Hos os holder vi jævnligt seminar sammen med Politiets Tungtvogns sektion, b.la. for at tolke definitionerne, som selv Politiet har svært ved.


  • #16   19. feb 2011 Nu havde jeg nogle 15 m jernbjælker med til sverige fra hedensted. De ragede jo så 1,4 ud af bagenden, og speditøren sagde at det kunne jeg sagtens køre med uden problemer. Dog valgte jeg at sætte et rotorblink henne i bagenden af bjælkerne, så det var markeret på den måde.
    Jeg ringede til en kollega som også havde kørt det flere gange, og svaret var det samme.

    Men hvis det skulle være helt efter bogen, skulle der have været særtransport-skilte på, og så havde det været fint nok eller hvad??


  • #18   19. feb 2011 jamen tænker på hvornår er det ulovligt .. Havde en stor plade som gik 2 meter udover røven.. skal der ikke på blokvogn? og ved godt at 15 cm fra siden og ud skal markes.. Men hvor langt bagud og siderne må man gå, før det skal på blokvogn'?

  • #19   19. feb 2011 PeterG:
    Der er som jeg siger ikke nogen forskel på en blokvogn eller en 13,60 trailer. Den eneste forskel er hvor mange tons den må transporterer og med hvilken hastighed den så må køre.
    Vi har b.la vinge-trailere på både alm gule nummerplader og hvide Blokvognsplader. Her er det kun hastigheden til forskel.

    2 meter udhæng er ikke noget problem, på med skiltene, og et enkelt rotorblink bagpå, det er alt der kræves.
    Du skal helt op på over 5 - 6 meter før det bliver ulovligt, også selvom det læsses på en blokvogn.
    Det er jo ikke sådan at os der køre med blokvogn bare kan læsse løs.
    >eks vis må vi ikke læsse noget der kan transporteres på en normal trailer. eks vis en container.
    Med mindre at det er gods der har været brugt til transporten, dvs surrings grej, beslag, eller lignende.
    en 40" container kan ikke transporteres lovligt på en blokvogn, da der er trailere der er beregnet til netop at transporterer den lovligt. Med mindre den vejer 60 tons...



  • #20   19. feb 2011 Rene´P :
    Røret er da netop til vognmænd og chaufføre, private kan nøjes med en klud. Og det er med garanti, havde nemlig spørgsmålet til teori prøve i december! Røret skal være bestemte mål og hænge så lavt som muligt dog ikke under 35 cm. fra vejbanen.


  • #21   19. feb 2011 I henhold til § 82, stk. 4. og § 118, stk. 3, i færdselslov nr. 287 af 10. juni 1976 fastsættes:

    § 1. Ved transport af gods, som rækker mere end 1 m ud over et køretøjs eller vogntogs bageste punkt, skal godset være afmærket.

    Stk. 2. Afmærkningen foretages med en cylinderformet genstand, der skal være hvid med mindst 2 røde og reflekterende striber samt have en højde på mindst 30 cm og en diameter på mindst 10 cm. I lygtetændingstiden skal godset endvidere være afmærket med mindst een lygte, der lyser rødt bagud, og som opfylder de krav til synlighed, der stilles til baglygter til bil.

    Stk. 3. Ved ikke-erhvervsmæssig transport af gods uden for lygtetændingstiden kan afmærkning dog foretages med en lys klud eller på anden tydelig måde.

    § 2. Ved transport af gods, som rækker mere end 1 m ud over et køretøjs eller vogntogs forreste punkt, skal godset være afmærket.

    Stk. 2. Afmærkningen foretages med en genstand som nævnt i § 1, stk. 2, 1. pkt. I lygtetændingstiden skal godset endvidere være afmærket med mindst een lygte, der lyser hvidt fremad, og som opfylder de krav til synlighed, der stilles til positionslys til bil.

    Stk. 3. Ved ikke-erhvervsmæssig transport af gods uden for lygtetændingstiden kan afmærkning dog foretages med en lys klud eller på anden tydelig måde.

    § 3. Ved transport af gods, som rækker mere end 2 m ud over et køretøjs eller vogntogs forreste punkt, skal føreren være ledsaget af en person, der ved vejkryds, jernbaneoverkørsler og lignende vanskelige passager om fornødent skal bistå føreren af køretøjet og advare andre trafikanter.

    § 4. Ved transport af gods, som rækker mere end 15 cm ud over et køretøjs eller vogntogs side, skal godset være afmærket.

    Stk. 2. Afmærkningen foretages med en genstand som nævnt i § 1, stk. 2, 1. pkt. I lygtetændingstiden skal godset endvidere være afmærket med mindst een lygte, der lyser hvidt fremad, og mindst een lygte, der lyser rødt bagud. Lygterne, der kan være sammenbyggede, skal opfylde de krav til lysstyrke, der stilles til henholdsvis positionslys og baglygter til bil. Hver lygte skal endvidere være synlig mindst 15 grader op, 15 grader ned samt 80 grader udad.

    Stk. 3. Ved ikke-erhvervsmæssig transport af gods uden for lygtetændingstiden kan afmærkning dog foretages med en lys klud eller på anden tydelig måde.

    § 5. Afmærkning skal anbringes på den del af godset, der rækker længst ud over køretøjet eller vogntoget og skal være anbragt så lavt som muligt, dog ikke lavere end 350 mm. Afmærkningen skal endvidere anbringes således, at føreren af køretøjet har tilstrækkeligt udsyn og således, at afmærkningen ikke kan volde fare for andre trafikanter.

    § 6. Overtrædelse af §§ 1-5 straffes med bøde.

    § 7. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 1977.

    Stk. 2. I tiden indtil den 1. januar 1978 kan afmærkning med den i § 1, stk. 2, 1. pkt., nævnte genstand dog undlades, såfremt godset afmærkes på anden tydelig måde.



  • #22   19. feb 2011 2. Påbudte lygter til markering og signalgivning samt refleksanordninger skal være synlige bagfra. Om nødvendigt skal der anbringes en lygtebom på særtransporten.

    3. Ved transport af langt gods skal der i områder, hvor der ikke er monteret sidemarkeringslygter i en højde af højst 1,50 m direkte på godset, på wirer eller på faste dele af chassis/karrosseri, være ophængt gule afmærkningslygter i en højde af højst 1,50 m over vejbanen, og med højst 5,0 m mellem hver afmærkningslygte. Afmærkningslygternes afstand fra en sidemarkeringslygte må højst være 3,0 m, og afstanden fra det bageste punkt af godset til den bageste sidemarkerings- eller afmærkningslygte må højst være 1,00 m. Afmærkningslygterne skal mindst give lys til siderne.

    Her HAR cylindren stået nævnt.
    Køreuddannelsens teori materiale er forældet, det er fra før 2007.

    Men ellers kan hele bekendtgørelsen læses her,;
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22669#B1

    Det er go' nat læsning for nørder. Selv Politiet kan ikke forstå en brik, og Tungtvogns sektionen har bedt alle færdselsbetjente om at holde sig fra det, hvis de ikke er specielt uddannet til netop dette område.

    Jeg må dog komme med en rettelse.
    Skiltene for og bag, er først nødvendige ved +26 meters længde. Et rotorblink er nok.
    Det dækker (gule)afmærkningslygter indtil 5 meter.
    Dvs et første sidemarkering først SKAL sidde 5 meter efter eller før et rotorblink.


  • #23   19. feb 2011 Så fatter jeg hat.... Godt man kun kører med brød og frugt smiley

    God weekend!


  • #24   27. maj 2011 læste ikke lige det hele men lodall har 100% ret i at cylinderen er til erhvers brug ved 15 cm for meget i sider og op til 1 meter i længden, da vi stadig lærer til kørekort og EU bevis at dette er den korrekte markering af godset

  • #25   11. jan 2013 Max 35cm i hver side som rager udover bilens bredde. Skal markeres med markeringslygte (Hvid/ød) (eller er det mon positionslys)

    med sættevogn er det jo kun 16.50 meter.


Kommentér på:
Hvor lang og bred last?

Annonce