{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.052 visninger | Oprettet:

Køre/Hviletids-regler - nytænkning {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg vil gerne høre Jeres ideer og tanker om eventuelt en nytænkning af køre/hviletids-regler. Sådan som jeg ser det, så er reglerne i dag for komplicerede og indviklede. Der sker stadig mange fejl og folk diskutere i vildens sky om hvad der er ret og uret.

Jeg har selv et par forslag:

1) Sæt den daglige køretid op til 10 timer hver dag. Det skal være muligt at køre 10 timer hver dag, ikke noget med 3 gange om ugen og så resten med 9 timer. 10 timer hver dag - max!

2) Sæt den daglige rådighedstid ned til 14 timer hver dag. Dette skal gælde for alle ugens dage. Ikke noget med 13 timer den ene dag og 15 timer den anden dag.

3) Sæt det daglige hvil til 10 timer hver dag. Ikke noget med 9 og 11 timer. 10 timer hver dag. Så skal man ikke tænke på om man nu har fået holdt sine 11 timer og hvor mange 9 timers man har.

4) Bevar færgereglen - men bare i forbindelse med et 10 timers hvil.

5) Lav pausetid om til 1 time inden 5 timer. Og at den kan deles i 2 x 30 min.

6) Nedsæt det ugentlige hvil til 24 timer hver uge. Ingen 45 timers hvil.

7) Bevar 6 døgns reglen. Man kan kun kører i 6 x 24 timer - så skal der holdes 24 timer.

8) Afskaf 90 timers reglen - det skal være muligt at bruge al den køretid man kan i løbet af en 14 dages periode.

Det giver altså:

Daglig køretid på 10 timer.
Daglig rådighedstid på 14 timer.
Daglig hviletid på 10 timer.
24 timers ugentlig hvil inden det 7. døgn.
1 times pause efter 5 timers køretid.

Lad mig høre om I er enige eller uenige og hvad I har af tanker omkring køre/hviletid. Og om jeg har glemt eller overset noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre/Hviletids-regler - nytænkning
  • #1   14. okt 2012 jeg tør næsten væde på der er nogen der ikke synes godt om det men jeg synes det lyder rigtig godt

  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #2   14. okt 2012 12 timers køretid og 1 times pause inden for 6 timer. Må ikke deles. Rådighed skal stadig være på 15 timer. 9 timers hvil er rigeligt, 11 er ren fråds

    Så snakker vi kørehviletider som gir mening


  • #3   14. okt 2012 Du har min opbakning...

  • #4   14. okt 2012 Lyder godt

  • #5   14. okt 2012 Det lyder meget simpelt, meen det er nu rar nok at have 45 timers ugehvil....

  • #6   14. okt 2012 Vil faktisk sige at det den gode Hr. Brink er nået frem til der slet ikke lyder så tosset... 11 timer føles tit som mega lang tid at holde, og 9 timer er i underkanten hvis man lige skal spise, i bad og nå at sidde stille og geare ned.. 10 timer vil nok være mere passende.. smiley

  • #7   14. okt 2012 jeg tror ikke på de der ragler så jeg laver bare mine engen og kør efter dem

  • #8   14. okt 2012 lyder meget godt det hele meeen hvordan vil du få trafikstyrelsen eller hvem der nu bestemmer de regler til høre efter ??

  • #9   14. okt 2012 Det er desværre EU der har fastsat dem.

    De er sikkert udtænkt af nogle der aldrig har siddet bag et lastbilrat...


  • #10   14. okt 2012 Syntes det med man kan overføre 3 timers hvil er ok , men syntes ikke man skal være så hård og sige bare du flytter bilen kort så gælder det ikke.

    Jeg holdte og gloede samlet 5 timer og måtte flytte bilen kort pga af andre biler skulle til. Så det betød jeg ikke kunne benytte færge reglen.

    Syntes ikke det har noget med sikkerhed


  • #11   14. okt 2012 1) Okay... Men jeg så nu hellere at det blev lavet om til ingen køretid og kun rådighedstid, med henblik på os eksportchaufføre. Det er fandme røv at banke 9 køretimer af på 10 timer, og så skal sove igen... Men dit forslag er et udemærket alternativ.

    2) Go´kendt smiley

    3) Go´kendt smiley

    4) Enig, men dog skal muligheden for at dele hvilet stadig opretholdes. selvfølgelig mod et samlet set, længere hvil.

    5) Okay, men jeg ville måske også gerne have det lavet sådan at man ikke skulle udnytte sine køreperioder max, for at udnytte den daglige køretid max, uden at skulle holde mere pause end højest nødvendigt. De dage jeg kører 10 timer, prøver jeg at køre 3,5+3,5+3 timer. Det passer mig bedst smiley

    6) 24 er måske liiige i underkanten, men 30-36 ville nok være mere passende, og så stadig med mulighed for at nedsætte hvilet til 24. Og alt andet lige, så er det nok nemmest at regne med hele og halve døgn hvis det er.

    7) Da denne regel kan tolkes foskelligt, mener jeg at den skal udpensles, til enten at hedde inden for 144 timer, eller 6 dage, bestående af daglig arbejde incl køretid, pauser og hvil.

    8) Enig... Jeg kan sagtens koble af i weekenden, og de lange weekendhvil hvor man måske skal have kompenseret 21 timer, der kommer jeg hurtigt til at rende hvileløst omkring..


  • #12   14. okt 2012 Der da noget med der en der har vundet en sag, pga han var blevet opdaget i at ha flyttet bilen 40 meter i sin pause, noget med de faktisk intet kunne gøre ham fordi der vist stod et sted dybt i loven at man må flytte bilen hvis man holder ivejen for andre

  • #13   15. okt 2012 Det har været diskuteret flere gange, og jeg evd at Thomas P og jeg er enige i dit forslag, da det er det vi selv kommer frem til hver gang smiley
    Jeg har dog et punkt hvor jeg ikke er enig, og det er på weekendhvil, 24 timer er IKKE nok, det er ikke godt nok set i forhold til familie liv etc, og vi ved alle at er det kun 24 timer bussen skal stå sille i weekenden så planlægger vognmænd og speditører efter det, ergo en masse skilsmisser til følge.. Men ellers er jeg grundliggende enig, jeg vil sige 36 timer i weekendhvil, det kan dog måske kunne reduceres til 24 hvis man kompenserer for de resterende 12 timer weekenden efter...

    Færgereglen mener jeg dog bør afskaffes fuldstændig, den er IKKE sikkerhedsmæssig forsvarlig...

    Jeg vil dog fastholde de 15 timers rådighed, men stadig 10 timers hvile, uanset man kommer ud over de 24 timer på et døgn...


  • #14   15. okt 2012 I punkt skriver du noget med at der må køres 3 dage af 10 timers kørertid.
    Det er nu kun 2 dage om ugen der må køres 10 timer.


  • #15   15. okt 2012 Punkt 1 skulle der ha stået.

  • #16   15. okt 2012 Tak for alle de fine svar indtil videre.. Det er dejligt med positiv respons.

    Iceman --> Det er en taste fejl - du har helt ret! =)

    Morten LK --> Jeg er helt enig med dig i at man skal kunne udnytte sin køretid optimalt. Men jeg må nu alligevel sige at jeg synes 10 timers køretid er rigeligt. Her tænker jeg på sikkerheden også. Nogen kan holde til at køre 9 timer - andre 12. Det er meget individuelt og jeg synes man bliver nød til at finde en mellem ting. Trafiksikkerheden har også noget at sige i dette tilfælde. Der kommer flere og flere biler og trafikken bliver mere og mere intens og aggresiv, hvilket gør chauffører mere stresset og også mentalt trætte.

    Angående om at bruge sin køretid - så kan man i mit forslag også stadig køre 3,5 time og holde pause osv som du nævner. Intet problem i dette og er helt enig med dig i dette.

    Omkring færgereglen går jeg stadig indfor 2 delingen som du nævner.

    Når det kommer til punkt 6, så er jeg enig med dig i at der skal ligge nogle faste retningslinjer omkring dette. Men starter man Søndag kl 0700 om morgenen, så er det slut kl 0700 lørdag. Og i den periode må man køre alt det man vil, køretidsmæssigt.

    Mr. Nobody / Jesper G --> Angående weekendhvil, så var dette kun et forslag med 24 timer. Jeg vil give Nobody ret i at det kan øge presset fra vognmand og speditør. Så måske man kan gå op på 36 timer. Jeg synes dog at 45 timer gør bilen ufleksibel og reglen med at man skal samle op synes jeg er ubegrundet. Fordi man har holdt 24 timer en weekend betyder jo ikke at når man så holder 66 timer for at samle op, at man så bliver mere frisk.

    Mr. Nobody / Morten LK --> Angående færgereglen, så skal det lige siges at jeg tildels er enig med Nobody i, at den til tider kan være uforsvarlig. Specielt på kortere overfarter hvor man skal ud af hvilet og køre fra borde. Her kunne man eventuelt diskutere om man kan bruge færgereglen i forbindelse med overfarter af en hvis længde.

    Mr Nobody --> Jeg er helt enig med dig at det vil have konsekvenser for familieliv og sociale relationer hvis man laver 24 timers weekendhvil som fast regel. Der må jeg give mig og sige at 36 timer lyder mere rimeligt.

    Cero --> Vi kan godt blive enige om at 2 eller 3 timer kan være et argument for at nedsætte det daglige hvil. Men hvis man laver en fast regel omkring 10 timer, hvor meget synes du så du skal sove hvis du f.eks. har holdt 2 timer ved en kunde.? =)

    Til alle:

    Dette er kun en debat - det er ikke noget jeg umiddelbart vil gå videre med. Men man kan aldrig vide. Jeg synes det er vigtigt vi debattere dette, da det er en essentiel del af vores hver dag. ITD og andre er tit ude og sige at reglerne er ude af trit og ikke passer til nutidens samfund. Dog er der ikke nogen brancheorganisationer der tager skeen i den anden hånd og gør noget ved problematikken. Desværre.

    Jeg høre gerne flere vinkler og forslag omkring nytænkning på dette område.


  • #17   15. okt 2012 Jamen det er skam en fin debat Brink!

    Mht daglig køretid, så synes jeg ikke der er den store forskel på om man har 30 aflæsninger og 10 oplæsninger på 15 timer og måske kører 5½-6 timer, eller om man kører 14 timer som der bliver foreslået. Jeg tror ikke det bliver det store problem for mit vedkommende, for det er MEGET frustrerende at man sådan set kan risikere at påbegynde hvil efter en 10-timers dag. Det giver en ligeså skæv og farlig døgnrytme som med færgereglen! Og om sommeren er det endnu værre. Jeg har præsteret at gå i hold kl 18, falde i søvn 23-23.30 og så op igen 2.30 for at køre kl. 3. Det er altså ikke forsvarligt med 3 timers søvn om natten. Ikke i længden i hvert fald. Jeg kan heldigvis godt nøjes med det en gang i mellem. Så ved jeg godt man ikke fik mere i gamle dage, men nu er det bare ikke sådan længere.

    Mht det med ugen, så vil jeg også gerne have det skrevet på en måde så der ikke kan herske tvivl om at man må køre alt det man vil mellem kl.7 søndag og kl 7 lørdag, som du nævner. Igen er det meget nemmere at regne med, og så kan jeg ikke se fidusen med det andet medmindre man ikke vil arbejde smiley

    Hvis den færgeregel er så uforsvarlig, så synes jeg det bør være op til den enkelte chauffør hvorvidt han er interesseret i at køre på den måde. Det er en del af at køre skandinavien fra jyllandssiden, og som jeg ser det, er der også flere fordele ved det som provisionslønnet. Dog synes jeg ikke det for mit vedkommende tilsidesætter trafiksikkerheden mere end så meget andet.



  • #18   16. okt 2012 Brink > Godt at høre vi er enige... smiley

    Jeg har forresten lige en rettelse, de ter Thomas F og ikke Thomas P der har været enige omkring dette punkt flere gange... smiley

    Men tider er en finurlig ting, jeg kan have dage hvor jeg efter 15 timer stadig er klar på at erobre hele verden, og mere til, mens jeg andre dage er ved kaste op af træthed efter bare 3-4 timer... Men umiddelbart synes jeg at forslaget er godt, og at der bør gås videre med det, jeg hælder nu stadig mere til de 15 rådighedstimer fremfor de 14, selvom man kommer op på et 25 timers døgn, men sådan er livet jo... Det gik jo fint i gamle dage!!

    M L K > Jeg har heldigvis kun enkelte gange bruge færgereglen, og de gange har jeg ikke været imponeret, først holde 3 timer i havn o vente på skuden ,så 3,5-4 timer om bord og så resten i land, fy for helvede siger jeg bare... Og den med at lade den enkelte chauffør selv bestemme, den går ikke ,det ved du lige så godt som mig, for vognmanden/speditøren vil bare sige, jamen han kan hvorfor kan du så ikke?


  • #19   16. okt 2012 Nobody:
    Det er en vanesag, og i starten er det da hårdt.
    Og det med at man må sige fra, jamen så må man gå udenom de jobs hvor turene går den vej. Bom.


  • #20   16. okt 2012 Synes det lyder rigtig med sådan køretider smiley

  • #21   16. okt 2012 Vi kan hurtigt blive enige om, at når det kommer til rådighedstid og køretid i forhold til hvad man selv kan klare, så er det meget individuelt. Og som Nobody skriver, så kan man den ene dag være en "værre karl" og kan klare alt - mens næste dag er man i et helt andet hjørne. Derfor bliver der også stadig nød til at være nogle helt klare regler for hvor meget man må køre, synes jeg. Om det er 12 timer eller 10 timer er jeg ikke sikker på. Men jeg må endnu engang understrege, at dengang min far var dreng og begyndte at køre bil, var trafikken på ingen måde så intens og aggresiv som den er nu. Tiderne var heller ikke så stressende som de er i dag, hvor man altid kan få fat i chaufføren og spørge ham om alt mellem himmel og jord.

    Som Morten skriver, så er det en vanesag - til dels! En vane kan også blive en rutine og rutine er ikke altid en positiv ting. Jeg synes stadig at færgereglen er et kompleks spørgsmål. Jeg har brugt den flere gange, og specielt om natten synes jeg den er svær at sluge. Og jeg ved godt at når man køre nord på fra Jyllands siden, så er det et must at bruge denne regel. Men Man kan lige så køre på færgen kl 0800 mandag og så skiftevis sejle nat - dag - dag - nat osv. Det får man ikke ind som vane og det kan kroppen ikke finde ud af. Der er ikke en dag der er ens i denne branche og derfor bliver det aldrig en vane at sejle med færgereglen. Det handler også meget om hvorvidt man er stresset, presset, træt osv når man bruger reglen.

    jeg vil til en hver tid give Morten ret i at der er chaufførens ansvar om han skal med færgen eller ej. Jeg må også sige som Nobody, at man bliver ofte presset af speditøren. Men ja, det er op til den enkelte at sige fra hvis man mener det er uforsvarligt.

    Morten - angående 6 dages reglen, så er vi helt enige. Det skal defineres klart og tydeligt.



  • #22   19. okt 2012 Jeg kan gå med til færgereglen hvis det er for at sejle ud af landet i starten af ugen, og for at sejle retur til landet i slutningen af ugen for at komme hjem og holde weekend, ellers kan jeg ikke se noget formål med den...

    Og de 6 dage skal, være ikek være 6 dagsperioder, som det er i dag (det 6 nattehvil man begynder på er jo i princeppet det som skal starte dit weekendhvil) men derimod 6 kalenderdage, altså hvis du starter mandag morgen klokken 08:00, så kan du kører til søndag morgen klokken 08:00 U anset hvor mange gange du så halder nattehvil i løbet af ugen...


  • #23   19. okt 2012 Og er det så sådan det hænger sammen i dag, Nobody??? Og nej, jeg gider egentlig ikke den debat... smiley

    En anden ting jeg MEGET godt kunne tænke mig, var en eller anden dispensations så man ikke skal holde en halv time fra hjemmet for at holde sit hvil og så køre det sidste stykke for at komme hjem på weekend... Det er godtnok noget af det der har kunnet pisse mig mest af...


  • #24   19. okt 2012 sad i dag og tænkte det er egenlig en meget stor stress faktor vi har i vores arbejde med alle de regler ....
    Hvis man ser andre erhverv hvem har lige så stramme regler der snart kræver en højere uddannelse for at finde ud af. Jeg syntes det skal gøres meget mere enkel for man tænker hele tiden hvor man skal man holde pause hvor passer det ...


  • #25   19. okt 2012 Helt enig Cero...
    Så kan man mene det er for trafiksikkerhedens skyld at vi har dem, men jeg mener nu ikke det hænger helt sammen i praksis længere.
    Vi har meget mere stress på fordi vi hele tiden har de høje bøder at skulle spekulere på, samtidig med vi skal maksimere vores indtjening. Og lige netop det med at man skal holde hvil en halv time fra sit hjem en fredag aften, gør ikke mig mere trafiksikker. Jeg bliver sur og gal, og koncentrer mig ikke på samme måde hvis ikke jeg vidste jeg skulle holde og glo 11 timer før jeg måtte køre den sidste halve time... Og igen, så giver man den måske lige en ekstra skalle og overhaler et par gange i forbudszone for at komme lidt foran...


  • #26   19. okt 2012 Lige præcis den med at der skal være en mulighed for at kunne kører en ekstra time hjem for at holde weekend den er jeg også kæmpe tilhænger af, førhen skal jeg da være den første til at indrømme jeg har hekset på den ene og den anden måde for at komme hjem og holde weekend istedet for at holde 42 minutters køretid hjemme fra... Så længe man ikke kommer ud over rådighedstiden så kan jeg ikke se et problem i det... smiley

  • #27   20. okt 2012 Vi kan allesammen godt blive enige om, at det med at holde ½ time fra hjemmet og ikke kunne kommet hjem er rigtig irriterende. Jeg synes også der burde være en dispensation. MEN! Hvor går grænsen. Hvis man laver en dispensation, så ved I lige så godt som jeg at der vil være nogen der vil udnytte dette til det maksimale. Så hvor går grænsen? Hvem skal vurdere om det er rigtigt eller forkert? Jeg synes det er gå ud op et skråplan hvis man begynder at oprette gråzoner inden for dette. Det giver en masse mistillid og en masse tvivl. Så jeg kan ikke bakke op om ideen, uden at det bliver understøttet af noget, der gør at man ikke vil snyde med det.

  • #28   20. okt 2012 Helt sikkert, den er svær at lovgive om. Men evt kunne man lave en dispensation hvis man stadig skulle bibeholde køre og rådighedstid, så man inden weekendhvil påbegyndes, kunne køre til rådighedstiden slap op.

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #29   20. okt 2012 Franck....
    6 døgns reglen er allerede som du forslår smiley
    Starter du mandag 08.00 må du kører til søndag 08.00 også selvom du kun kører 2 timer holder 9, kører 2, holder 9 osv. hele ugen....
    Det hedder sig at efter 6 x 24 timer skal du påbegynde dit ugehvil.


  • #30   20. okt 2012 Jan S:
    Sådan er vi nogen der fotolker det, altså på din måde.. Men når man så en gang i mellem alligevel fanger noget af det klogesnak på færgen, så har den og den vognmand fået bøder fordi de har kørt sådan og så være kørt ind i deres 7. dag efter deres model.
    Men jeg tolker også reglen som du skriver den.


  • #31   20. okt 2012 Jan.. Du må kun benytte 6 køreperioder på en uge.. Så det er ikke helt sandt.

    Men jeg har aldrig kunne se fornuft i den skide færge regel.. Og ja hvis man kører fra jylland og nord på.. Men hvis reglen ikke var der.. Så kom man nok til at køre lidt flere km, eller også måtte man jo sejle i dagtimerne eller noget.. Fordi det ville jo være ens for alle, så priserne på en transport fra århus til Jönköping ville jo også være efter at man ikke bare kunne sende bilen med færgen, for det ville jo ikke kun være os det gik ud over..

    Og det med at kunne køre den halve time hjem, det er jo begrænset som det ville kunne udnyttes.. Fordi det er jo kun op til weekend du kan benytte dig af det.. Du kan jo ikke køre over fordi du liiiige skal nå næste rasteplads.. Det er for at køre hjem på weekend.. Og når man kører hjem på weekend er kursen jo sat.. Så kan ikke se det er noget der i den forstand kan udnyttes til det grove..

    Og den med at holde 36 timer med mulighed for at nedsætte til de 24 timer.. Der nævner du brink at det så ikke skal hentes ind igen.. Det er du jo nød til at have den regel, ellers bliver det jo at man holder hjemme 24 timer altid.. man skal jo ikke hente ind for trafiksikkerheden, men netop for at der er en hage ved at korte sin weekend af, og det derfor ikke bare bliver udnyttet groft..


  • #33   20. okt 2012 Kunz:
    Hvor står der at det er 6 køreperioder???


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #34   21. okt 2012 Brink du er på rette vej.

  • #35   21. okt 2012 Problemet med at ende ½ time hjemmefra fredag aften forstår jeg ikke helt - Hvis der virkelig kun ER tale om ½ time, så kør sgu da bare hjem. Bøden for at køre ½ time for længe er altså til at overse - Det er jo IKKE en overtrædelse af kontrolapparatforordningen som er den der udløser de store bøder - Og dernæst, så har man jo allerede den halve time at gi af ekstra på en ti timers periode - Der er jo 5% tolerance. smiley

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #36   21. okt 2012 Kunz... Jeg vil også gerne se det med 6 køreperioder på skrift!
    Politiet skriver selv at: Hvis en fører f.eks. har sluttet sit ugentlige hvil en torsdag kl. 16.00, skal han starte det næste ugent-lige hvil senest ved afslutningen af seks på hinanden følgende 24-timersperioder, dvs. onsdag kl. 16.00 i den følgende uge, uanset hvad den pågældende fører i øvrigt har foretaget sig i de 6x24 ti-mer siden afslutningen af det sidste hvil.

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf


  • #37   21. okt 2012 Jeg har nu altid hørt det med 6 køreperioder på en uge, og ikke 6 døgn... smiley

    Kunz > At kursen er sat er jo ikke ensbetydende med at der er køretid nok til at komme hjem, der kan jo være mange aspekter i det...


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #38   21. okt 2012 Prøv at læs dette: Kontrol af, om kravet er opfyldt, foretages ved, at der fra tidspunktet fra afslutningen af den senest afholdte ugentlige hviletid aflæses fremad, indtil der enten konstateres en ugentlig hviletid på mindst 24 eller 45 timer, der afbryder perioden på 6x24 timer, eller der er forløbet 6x24 timer. Som ovenfor anført begynder der en ny 6x24timersperiode hver gang, der kan konstateres en sammen-hængende lovlig ugentlig hviletid på mindst 24 eller 45 timer. Afholdelse af kortere hviletider end afholdelse af sammenhængende hviletider 24 eller 45 timer ( 22 timer og 49 minutter og 42 timer og 46 minutter, når der tages højde for sanktionstolerancen) kan ikke afbryde 6x24 timersperioden.

    Altså vil jeg mene at du kan køre 1 time holde 9/11 timer køre 1 time holde 9/11 timer køre 1 time... osv. inden for 6x24 timer


  • #39   21. okt 2012 Min tanke er at man afskaffer køretiden og kalder det arbejdstid også laver man det
    Sådan:
    6døgn beholdes og er fra kl til kl
    14 timer dagligt her af 2timers pause som må deles i halve timer de øvrige 12 timer må bruges som man vil om man køre kran eller jord det er ens for alle
    Færgeregelen laves til kun at må deles 1 gang så et hvil holdes i en forsvarlig længde


  • vikvak
    vikvak Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 46
    #40   21. okt 2012 Reglen om de 6 døgn eller 6 køreperioder er 6 døgn og ligeså mange køreperioder du ka nå.. hveranden uge kører jeg hjemmefra om søndagen og kommer hjem lørdag middag der kører jeg en fast tur rundt i europa på 4200 km og når det går for fuld skrue uden problemer bruger jeg ca 52 køretimer..men der har jeg jo 7 køreperioder og det er der mange der siger man ikke må undtagen politiet .. og det er både ude på landevejen og i firmakontrol... firmaet har 5 biler der kører på den måde året rundt

  • #41   21. okt 2012 Ved ikk om det er et forslag men lave det om så du må køre 12 timer hver dag og 1 times pause efter 6 timers kørsel og den kan ikk deles op. en rådighedstid på 15 timer og så 10 timers hvil hver dag og så et weekendhvil som det er nu bare et forslag

  • #42   21. okt 2012 jeppe med 15+10 er du på 25 timer det vil medføre at du vender rundt på døgnet i løbet af ugen der ud over vildet være ganske svært at få regler er medføre mindre hvil idag være stort set umuligt der for mig forslag med 12 timers arbejde 2 timers hvil og 10 timers hvil hver dag være en mulighed man mister 1 times rådighed på 5døgn men den er længe tjent ind hvis du har mulgheden for at være mere effektiv de timer man er igang

  • #43   21. okt 2012 Og så er 6 timers arbejde / kørsel uden pause også lige i overkanten.

    Æsel:
    Nu hører man jo meget, men jeg mener nu også at have læst en udtalelse/pressemeddelelse fra Rigspolitiet, i forbindelse med overgangen til de nye tachoer, at de 5% gik bort. Men om det holder stik og de stadig giver "rabat" med de nye, er jeg ikke sikker på. Og det er jo ligeså meget ved firmakontrol som landevejskontrol det skal gælde. Men okay. Mit problem har så også for det meste været 1 time. Det kunne i hvert fald lige nøjagtigt ikke lade sig gøre at køre fra syd for Rotterdam til Tørring på en dag smiley


  • #44   21. okt 2012 M L K _ De 5% lever i bedste velgående, det eneste der er bortfaldet er KUN på biler med den nye tachograf, og det er den med at hvis man har mange stop, og nej jeg ved ikke hvor mange det er, har selv søgt det, så godtager de ekstra 15 minutters køretid pr køreperiode af 4,5 timer...

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #45   21. okt 2012 Morten L K...

    Det der gik bort med de nye tachoer var de 15 min som politiet skulle acceptere på en 4,5t periode hvis man havde (rigtig) mange stop fx. rangering af containere, distribution i centrum m.m.
    5% tolerancen gælder stadig (i DK)

    Pis Franck var hurtigere smiley


  • #46   22. okt 2012 Jeg har 16 stop på en 4,5 timer.. Betegnes det så som mange stop ??

    Og min er den gamle skriver.. Når jeg kører i en af de nye biler, kan jeg køre hele min nat tur uden pause, men ikke i min "faste" bil.. Hvor der er en gammel skriver..


  • #47   22. okt 2012 I den udtalelse Lars Barfoed kom med på Lastbilmagasinet.dk da han var justitsminister blev der intet nævnt om gamle eller nye tachografer - Der imod slog han fast, at der her i landet er en generel tolerance på 5% inden der skrives bøder. Er overtrædelsen på 6% så falder hammere selvfølgelig for det hele - Det skal jo stoppe et sted.

  • #48   22. okt 2012 Man skal så passe på med den måde at køre på for HVIS man bliver jaget til Sverige og andre lande som har stenge regler så kan man få et ordenligt gok i nøden af en bøde for der har de IKKE den tolerance...

  • #49   22. okt 2012 Cero

    Uanset hvad, så er der ingen der bliver ruineret nogen steder af en overtrædelse på 5-7% - Dermed ikke sagt, at det er gratis, men det ligger heller ikke hverken vognmandens eller chaufførens økonomi i ruiner.

    I øvrigt er det de færreste betjente der udskriver bøder for at køre for længe hvis de kan se man i god tid er startet på et lede efter et egnet sted at holde - Sagen er naturligvis en anden hvis man med fuld overlæg og pedalen i bund bare er fortsat til man er hjemme - Det anerkender jeg gerne.


  • #50   22. okt 2012 Det minder mig så om at jeg aldrig fandt det dokument hvor der stod at de 5% blev ændret til minutter for nemhedens skyld...................

  • #51   22. okt 2012 bruger du de 5% i dk og der efter køre til tyskland og bliver stoppet så får du 9 ud af 10 gange lov at hoste på med 30 euro for den lille fornøjelse for et er en særregle i dk ikke i eu har jeg snakket med dem om op til flere gange der nede

  • #52   22. okt 2012 Nå nå nå... Jeg bøjer mig nok i støvet og giver op - i hvert fald til jeg falder over det dokument igen (hvis jeg gør)..

    Nu har jeg lige hurtigt skimmet Politiets vejledning om kontrol af køre-hviletid igennem mht. tolerencer, og der står ikke noget om at de 5% bortfalder efter en given dato. Derimod står der det med de 15 minutter længere nede, og at de kan lægges til hvis man har en tacho der opfylder de og de krav.. Så jeg har måske læst/forstået noget forkert.

    Så iflg vejl, som er dateret december 2011, så gælder de 5% stadig!


  • #53   22. okt 2012 Og den gælder vist heller ikke i Sverige efter hvad jeg har hørt.

  • #54   22. okt 2012 Martin P

    Som jeg skrev er en overtrædelse på 5% ikke noget man bliver ruineret af - De fleste kan vel overleve en bøde i størrelsen 30 Euro???

    Hvis ikke, så må man jo undlade at bruge de 5%!


  • #55   22. okt 2012 måårtener da helt enig hvis det varde 5% der gjorde man kunne nå det man skulle brugte jeg dem ellers gjorde jeg ikke


  • #56   22. okt 2012 er Sverige ikke skrapper med det syntes jeg har hørt nogen meget dyre bøder med KH har søgt på nettet om svenske bøder


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #57   22. okt 2012 Blev engang taget til kontrol ca. 20 km. før Svinesund i Sverige. Da jeg forklarede Jønsson at det med de 4.32, 4.37 osv. var helt iorden grinte han og sagde at den sang havde han godt nok tit hørt fra danske chauffører men at den gik altså ikke i Sverige. Derefter trykkede han på computeren og frem kom en 4.52 så spurgte han om den også var ok i Danmark, det måtte jeg jo så indrømme at det var det nok ikke. Resultat 3000 Skr. (Sv lire) Så var der lige lidt med min brug af færgereglen 1500 Skr. mere. (husk at man ALTID skal have både køretid og rådighedstid til den tid man bruger til ombord og frakørsel på færgen) I sverige giver den første type overtrædelse 3000 Skr. mens efterfølgende er halv pris noget mere humant end i Danmark. men der er som udgangspunkt ingen tolerance.

  • #58   22. okt 2012 ved godt det er nemmere sagt ind gjort og slet ikke for at pudse gorie eller noget men det hele er bare meget nemmere nå der ikke er noget at komme efter og færgereglen er kun til gavn for speditøren

  • #59   23. okt 2012 Færgereglen skal afskaffes, længere er den ikke, den er kun til gavn for speditøren OG vognmanden... IKKE for chaufføren, lige meget hvor meget folk så siger de vender sig til det, så kan det på ingen mulig måde være sundt...

  • #60   23. okt 2012 Thomas G.
    Den bøde du fik for 2. Forseelse, hvad var det for?? Rådigheds- eller køretid?? Og hvor meget var overtrædelsen på??


  • #61   23. okt 2012 I sommers da svenskerne gik amok med det vægt noget der blev jeg stoppet for jeg overhalet en på motorvej. En person bil med trailer som havde nogen brædder liggende og jeg syntes det var noget fare truende så jeg vælger at overhale, men bag mig lå en kylle rylle. Alt blev tjekket med køre tid, vægt, lastbil og papir. Men slut resultat blev en fart bøde for at havde kørt 85 km/t på motorvej det var 1500 kr. Så de er skrappe der oppe

  • #62   23. okt 2012 cero det er kun fordi du overhalede og de så lige havde set sig sur på det også skulle du have en bøe for et eller andet og der for 85km/t det har ikke noget at gøre med de er skrappe.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #63   23. okt 2012 Morten.
    Mener at jeg havde kørt noget der ligner 9 Timer 55 min. ved ankomst til færgen. Så har jeg jo nok brugt 5 - 7 minutter til ombordkørsel og er så kørt op til den virksomhed i Stenungssund ( kan ikke huske hvad den hedder da jeg jo ikke har været i Sv. i år ) hvor man kan holde i fred og sove. så det meste af en time har jeg jo nok brugt alt ialt. Faktisk kan man sige at det jo nok var noget billgere end det havde været i Dk.


  • #64   24. okt 2012 Morten puha det var en lang overskridelse for hvis du har kørt så lang tid så skal du IKKE køre ombord på færge for den 1 time som må afbrydes med er køre tid så hvis du har kørt en time så har du en over skridelse på 55 min ......

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #65   25. okt 2012 Cero.
    det var nok mig du mente og ikke Morten. Men jeg kan kun sige at du ikke er så nem at narre. Uvidenhed er jo ikke nogen undskyldning men det var faktisk uvidenhed. Jeg skrev jo netop også at når det nu skulle koste penge var det nok godtnok at det var i Sv. jeg blev stoppet. Jeg var nu nok også kørt ombord idag hvis det var. Så var jeg bare kørt hen på fiskhamnen for at sove. Så kunne jeg nok have holdt mig på 10 - 15 min. overtrædelse. Husk du skal også have rådighedstid.


  • #67   6. feb 2013 Micky: Somme tider kunne jeg godt bruge en køreperiode på 5 timer, for det er sommetiderne en 30 min jeg mangler for at jeg kan undgå og skal holde pause for at nå hjem, men jeg har så os mellem 9-20 steder på en nat..

  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #68   6. feb 2013 Hvis der var noget der burde blive lavet om ,så var det den såkaldte færgeregl.

    Hvilke andre faggrupper får deres nattesøvn split af . Stå op midt om natten, for at udføre lidt arbejde , og derefter gå i seng igen og sove videre nogen timer igen, og dagen efter kan ha op til 15 timers arbejde.


  • #69   6. feb 2013 Rooney

    Helt enig - Den burde bare fjernes, den er udelukkende lavet for speditørene og gavner på ingen måde trafiksikkerheden, tværtimod!


  • #70   6. feb 2013 Jeg vil nu nødig undvære den regel, set som vognmand.. Det giver alt for meget spildtid.

  • #71   6. feb 2013 Morten L K

    Sludder og vrøvl. Inden den kom til blev bilerne disponeret anderledes og det var andre færger man blev sendt ud og hjem med - Bilerne nåede det samme. Jeg har selv siddet med Sverige import inden den lorteregel kom.

    Og skal vi så ikke lige huske, at den aldrig er tiltænkt som en genvej til omsætning! Det er muligt du kan tjene en skilling på den fordi du kører for en halvsløv speditør der ikke gider tænke mere end højest nødvendigt, men hvad er det nu lige afbrudt søvn gør ved kroppen???

    Jeg synes det er rystende at speditørlobbyen har fået den kørt igennem.


  • #72   6. feb 2013 Jeg kan bare ikke lige se hvordan det skal kunne harmonere med de øvrige regler vi har, uden det skal ødelægge det helt.

    Men nu har jeg kun kørt med reglerne som de er nu, så jeg skal ikke kunne sige hvordan det fungerede førhen.

    Og ja, det er ikke godt for nattesøvnen hvis den skal brydes midt på. Dog er der altså flere speditøre der er rimelig gode til at rende bilerne afsted med første færge, og så kan man nu stadig få en okay nattesøvn. Jeg sover alligevel ikke mere end 4-6 timer normalt.


  • #73   6. feb 2013 Morten L K

    Man kan jo ikke bygge reglerne på dem der har det mindste søvnbehov eller har let ved at falde i søvn efter at ha haft søvnen afbrudt - Det harmonerer slet ikke med resten af reglerne hvor det altid er laveste fællesnævner der bestemmer hvor meget vi må arbejde - Det er der kæden hopper af for mig.


  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #74   6. feb 2013 færgereglen til larvik er i hvert fald røv og nøgler.

    Men som mååårten skriver er det kun for at speditørerne og ikke mindst rederierne kan tjenepenge . Og så er de sq ligeglade med chaufførerne.





  • #76   7. feb 2013 Nej nej, det kan man da ikke.
    Men hvis man har behov for 8-10 timers uafbrudt søvn, så er det nok heller ikke lige den slags kørsel man skal stile efter.
    Men det gør det selvfølgelig ikke mindre slemt for dem der nu er tvunget til det.


  • #77   7. feb 2013 8-10 timer er det vel de færreste der får uanset - Men 6-7 timer er vel det eksperter anbefaler hvis nu vi skal blive i det teoretiske/akademiske univers som normalt er det der fostrer den slags her,

    Og ja, så er der jo dem der kører den slags fordi de ikke kan finde andet - Hvad med dem.

    De regler bliver aldrig optimale, dertil er der alt for mange kompromisser og interesser der skal tages hensyn til.

    Men uanset, så nåede bilerne det samme før færgereglen blev indført. smiley
    Måske flere fik lov at køre over land?


  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #78   7. feb 2013 Når nu det er sagt , var det nu en dejlig tid , da jeg kørte nordpå. selvom jeg hadede 22,15 båden til Larvik. Men så var det da godt, der er mange andre måder at komme til Norrge på.
    Men det ændre bare ikke min mening om færgereglen.


  • #79   8. feb 2013 Micky, ja selvfølgelig , men 5 timer er da mere "lige" smiley men ja pauserne har du ret i 3x15 min ville være meget bedre smiley

    Men stadig skal vi ha 15 tilrådigheds timer HVER dag smiley


  • #80   8. feb 2013 Nick

    Det kan du jo ikke få - 15 rådighedstimer kolliderer jo med 1 timers reglen der bekendt gælder for alle. Også chauffører.


  • #81   8. feb 2013 Jamen så er det jo heller ikke det store problem med færgereglen, hvis ellers speditørerne sørger for man kommer med den første færge der sejler. Men det er jo så der det største problem er. At de skal spare et par hundrede kroner så man kan sejle midt om natten i stedet for.

    Som jeg skrev, kan jeg sagtens se problemet hvis man har taget jobbet af tvang, men så har man jo stadig muligheden for at søge noget andet.


  • #82   8. feb 2013 Måårten: Den var nok formuleret forkert smiley Men det sku være sådan at vi har 15 timer hver dag smiley

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #83   8. feb 2013 Morten L. k
    for en gangs skyld har du ret, nemlig det at der er nogle disponenter der lader bilerne holde på kajen til bubbers nat afgang selvom de kunne nå tyveren fra Frh. Da jeg selv kørte Sverige/Norge kørte vi til den færge der sejlede. Har iøvrigt hørt idag at pga. færge prisernes himmelflugt ligger grænsen mellem bro-bro kontra Gøteborg-Frh. helt oppe ved Skanderborg derfor sender den pågældende speditør nu flere biler over land da chefen mener at pengene ligger bedre hos vognmændene end hos stena.


  • #84   9. feb 2013 Det kommer hvis an på hvor stor en speditør vi snakker om.. Freja sender da stadig biler med fra Varberg, selvom de skal til Fredericia/Taulov...

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #85   9. feb 2013 Morten
    nu er der jo også detaljer ang. køretiden der skal passe. derudover har du da ret med at de store har andre rabatter end de små, og freja sender vel deres biler med færgen fordi de har et stort hjerte, så kan chaufføren jo få noget at spise. Selv freja kan jo ikke bruge en østeuropærer der er død af sult fordi han ikke havde råd til at købe mad.


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #86   4. jul 2018 Hvis man har kommet til at køre 7 dage og ikke 6 hvad er bøden for det eller har kørt 100 timer på 2 uger ?? smiley

  • #87   4. jul 2018 Der er ikke noget forkert i 7dage.
    Du må bare ikke overskride 6døgn.
    6X24 timer = 144timer.

    Hvornår startede du, og hvornår sluttede du?


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #88   4. jul 2018 Jeg har starte mellem 07:30 og 09:00 hvor jeg har kørt 9 timer men har altid haft hvil på 11timer men har kørt 100t på 14 dage det er 10t for meget har hørt man får en bøde på 30000

  • #89   4. jul 2018 Hvilken uge dag startede du efter ugehvilet, og hvornår gik du på ugehvil igen?

  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #90   4. jul 2018 Start O-T-F-L-S-M-T også fri onsdag

  • #91   4. jul 2018 Start kl.??
    Slut kl.??


  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #92   4. jul 2018 Jeg har stater kl 07:30 og slutte kl 19:30 ca inden jeg starte om onsdagen har jeg haft 5 dage fri jeg ved jeg står til en stor bøde hvis jeg ryger i fælden da jeg har haft 100t på 14 dage

  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #93   4. jul 2018 Den komme jo ud som for mange timer Bosse ringen den anden dag og sadde at jeg lige skulle passe på

  • #94   4. jul 2018 Du startede Onsdag kl. 07:30 og sluttede Tirsdag kl.???

  • Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Svar: 11
    #95   4. jul 2018 Slutte tirsdag kl 17

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #96   9. jul 2018 Den KAN risikere at blive dyr... Hvis man overskrider de 144 timer kikker politiet på hvor langt det længste hvil i perioden er og er det så kun 11 timer og man skulle have holdt 45 timer så er det er stor overskridelse... Det skal dog siges at jeg ikke har hørt om nogen der har fået en bøde endnu... Men mange har fået en løftet pegefinger.. Aldrig overskrid de 144 timer..


Kommentér på:
Køre/Hviletids-regler - nytænkning

Annonce