Køre/Hviletids-regler - nytænkning {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
Jeg vil gerne høre Jeres ideer og tanker om eventuelt en nytænkning af køre/hviletids-regler. Sådan som jeg ser det, så er reglerne i dag for komplicerede og indviklede. Der sker stadig mange fejl og folk diskutere i vildens sky om hvad der er ret og uret.
Jeg har selv et par forslag:
1) Sæt den daglige køretid op til 10 timer hver dag. Det skal være muligt at køre 10 timer hver dag, ikke noget med 3 gange om ugen og så resten med 9 timer. 10 timer hver dag - max!
2) Sæt den daglige rådighedstid ned til 14 timer hver dag. Dette skal gælde for alle ugens dage. Ikke noget med 13 timer den ene dag og 15 timer den anden dag.
3) Sæt det daglige hvil til 10 timer hver dag. Ikke noget med 9 og 11 timer. 10 timer hver dag. Så skal man ikke tænke på om man nu har fået holdt sine 11 timer og hvor mange 9 timers man har.
4) Bevar færgereglen - men bare i forbindelse med et 10 timers hvil.
5) Lav pausetid om til 1 time inden 5 timer. Og at den kan deles i 2 x 30 min.
6) Nedsæt det ugentlige hvil til 24 timer hver uge. Ingen 45 timers hvil.
7) Bevar 6 døgns reglen. Man kan kun kører i 6 x 24 timer - så skal der holdes 24 timer.
8) Afskaf 90 timers reglen - det skal være muligt at bruge al den køretid man kan i løbet af en 14 dages periode.
Det giver altså:
Daglig køretid på 10 timer.
Daglig rådighedstid på 14 timer.
Daglig hviletid på 10 timer.
24 timers ugentlig hvil inden det 7. døgn.
1 times pause efter 5 timers køretid.
Lad mig høre om I er enige eller uenige og hvad I har af tanker omkring køre/hviletid. Og om jeg har glemt eller overset noget?
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Emner: 21 Svar: 49
aug 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
Så snakker vi kørehviletider som gir mening
dec 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 41
dec 2011
Følger: 1 Lastbiler: 1 Emner: 2 Svar: 91
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 75
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 14
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
De er sikkert udtænkt af nogle der aldrig har siddet bag et lastbilrat...
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
Jeg holdte og gloede samlet 5 timer og måtte flytte bilen kort pga af andre biler skulle til. Så det betød jeg ikke kunne benytte færge reglen.
Syntes ikke det har noget med sikkerhed
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
2) Go´kendt
3) Go´kendt
4) Enig, men dog skal muligheden for at dele hvilet stadig opretholdes. selvfølgelig mod et samlet set, længere hvil.
5) Okay, men jeg ville måske også gerne have det lavet sådan at man ikke skulle udnytte sine køreperioder max, for at udnytte den daglige køretid max, uden at skulle holde mere pause end højest nødvendigt. De dage jeg kører 10 timer, prøver jeg at køre 3,5+3,5+3 timer. Det passer mig bedst
6) 24 er måske liiige i underkanten, men 30-36 ville nok være mere passende, og så stadig med mulighed for at nedsætte hvilet til 24. Og alt andet lige, så er det nok nemmest at regne med hele og halve døgn hvis det er.
7) Da denne regel kan tolkes foskelligt, mener jeg at den skal udpensles, til enten at hedde inden for 144 timer, eller 6 dage, bestående af daglig arbejde incl køretid, pauser og hvil.
8) Enig... Jeg kan sagtens koble af i weekenden, og de lange weekendhvil hvor man måske skal have kompenseret 21 timer, der kommer jeg hurtigt til at rende hvileløst omkring..
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Lastbiler: 4 Emner: 71 Svar: 864
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har dog et punkt hvor jeg ikke er enig, og det er på weekendhvil, 24 timer er IKKE nok, det er ikke godt nok set i forhold til familie liv etc, og vi ved alle at er det kun 24 timer bussen skal stå sille i weekenden så planlægger vognmænd og speditører efter det, ergo en masse skilsmisser til følge.. Men ellers er jeg grundliggende enig, jeg vil sige 36 timer i weekendhvil, det kan dog måske kunne reduceres til 24 hvis man kompenserer for de resterende 12 timer weekenden efter...
Færgereglen mener jeg dog bør afskaffes fuldstændig, den er IKKE sikkerhedsmæssig forsvarlig...
Jeg vil dog fastholde de 15 timers rådighed, men stadig 10 timers hvile, uanset man kommer ud over de 24 timer på et døgn...
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Det er nu kun 2 dage om ugen der må køres 10 timer.
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Iceman --> Det er en taste fejl - du har helt ret! =)
Morten LK --> Jeg er helt enig med dig i at man skal kunne udnytte sin køretid optimalt. Men jeg må nu alligevel sige at jeg synes 10 timers køretid er rigeligt. Her tænker jeg på sikkerheden også. Nogen kan holde til at køre 9 timer - andre 12. Det er meget individuelt og jeg synes man bliver nød til at finde en mellem ting. Trafiksikkerheden har også noget at sige i dette tilfælde. Der kommer flere og flere biler og trafikken bliver mere og mere intens og aggresiv, hvilket gør chauffører mere stresset og også mentalt trætte.
Angående om at bruge sin køretid - så kan man i mit forslag også stadig køre 3,5 time og holde pause osv som du nævner. Intet problem i dette og er helt enig med dig i dette.
Omkring færgereglen går jeg stadig indfor 2 delingen som du nævner.
Når det kommer til punkt 6, så er jeg enig med dig i at der skal ligge nogle faste retningslinjer omkring dette. Men starter man Søndag kl 0700 om morgenen, så er det slut kl 0700 lørdag. Og i den periode må man køre alt det man vil, køretidsmæssigt.
Mr. Nobody / Jesper G --> Angående weekendhvil, så var dette kun et forslag med 24 timer. Jeg vil give Nobody ret i at det kan øge presset fra vognmand og speditør. Så måske man kan gå op på 36 timer. Jeg synes dog at 45 timer gør bilen ufleksibel og reglen med at man skal samle op synes jeg er ubegrundet. Fordi man har holdt 24 timer en weekend betyder jo ikke at når man så holder 66 timer for at samle op, at man så bliver mere frisk.
Mr. Nobody / Morten LK --> Angående færgereglen, så skal det lige siges at jeg tildels er enig med Nobody i, at den til tider kan være uforsvarlig. Specielt på kortere overfarter hvor man skal ud af hvilet og køre fra borde. Her kunne man eventuelt diskutere om man kan bruge færgereglen i forbindelse med overfarter af en hvis længde.
Mr Nobody --> Jeg er helt enig med dig at det vil have konsekvenser for familieliv og sociale relationer hvis man laver 24 timers weekendhvil som fast regel. Der må jeg give mig og sige at 36 timer lyder mere rimeligt.
Cero --> Vi kan godt blive enige om at 2 eller 3 timer kan være et argument for at nedsætte det daglige hvil. Men hvis man laver en fast regel omkring 10 timer, hvor meget synes du så du skal sove hvis du f.eks. har holdt 2 timer ved en kunde.? =)
Til alle:
Dette er kun en debat - det er ikke noget jeg umiddelbart vil gå videre med. Men man kan aldrig vide. Jeg synes det er vigtigt vi debattere dette, da det er en essentiel del af vores hver dag. ITD og andre er tit ude og sige at reglerne er ude af trit og ikke passer til nutidens samfund. Dog er der ikke nogen brancheorganisationer der tager skeen i den anden hånd og gør noget ved problematikken. Desværre.
Jeg høre gerne flere vinkler og forslag omkring nytænkning på dette område.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Mht daglig køretid, så synes jeg ikke der er den store forskel på om man har 30 aflæsninger og 10 oplæsninger på 15 timer og måske kører 5½-6 timer, eller om man kører 14 timer som der bliver foreslået. Jeg tror ikke det bliver det store problem for mit vedkommende, for det er MEGET frustrerende at man sådan set kan risikere at påbegynde hvil efter en 10-timers dag. Det giver en ligeså skæv og farlig døgnrytme som med færgereglen! Og om sommeren er det endnu værre. Jeg har præsteret at gå i hold kl 18, falde i søvn 23-23.30 og så op igen 2.30 for at køre kl. 3. Det er altså ikke forsvarligt med 3 timers søvn om natten. Ikke i længden i hvert fald. Jeg kan heldigvis godt nøjes med det en gang i mellem. Så ved jeg godt man ikke fik mere i gamle dage, men nu er det bare ikke sådan længere.
Mht det med ugen, så vil jeg også gerne have det skrevet på en måde så der ikke kan herske tvivl om at man må køre alt det man vil mellem kl.7 søndag og kl 7 lørdag, som du nævner. Igen er det meget nemmere at regne med, og så kan jeg ikke se fidusen med det andet medmindre man ikke vil arbejde
Hvis den færgeregel er så uforsvarlig, så synes jeg det bør være op til den enkelte chauffør hvorvidt han er interesseret i at køre på den måde. Det er en del af at køre skandinavien fra jyllandssiden, og som jeg ser det, er der også flere fordele ved det som provisionslønnet. Dog synes jeg ikke det for mit vedkommende tilsidesætter trafiksikkerheden mere end så meget andet.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har forresten lige en rettelse, de ter Thomas F og ikke Thomas P der har været enige omkring dette punkt flere gange...
Men tider er en finurlig ting, jeg kan have dage hvor jeg efter 15 timer stadig er klar på at erobre hele verden, og mere til, mens jeg andre dage er ved kaste op af træthed efter bare 3-4 timer... Men umiddelbart synes jeg at forslaget er godt, og at der bør gås videre med det, jeg hælder nu stadig mere til de 15 rådighedstimer fremfor de 14, selvom man kommer op på et 25 timers døgn, men sådan er livet jo... Det gik jo fint i gamle dage!!
M L K > Jeg har heldigvis kun enkelte gange bruge færgereglen, og de gange har jeg ikke været imponeret, først holde 3 timer i havn o vente på skuden ,så 3,5-4 timer om bord og så resten i land, fy for helvede siger jeg bare... Og den med at lade den enkelte chauffør selv bestemme, den går ikke ,det ved du lige så godt som mig, for vognmanden/speditøren vil bare sige, jamen han kan hvorfor kan du så ikke?
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Det er en vanesag, og i starten er det da hårdt.
Og det med at man må sige fra, jamen så må man gå udenom de jobs hvor turene går den vej. Bom.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 1 Emner: 3 Svar: 77
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Som Morten skriver, så er det en vanesag - til dels! En vane kan også blive en rutine og rutine er ikke altid en positiv ting. Jeg synes stadig at færgereglen er et kompleks spørgsmål. Jeg har brugt den flere gange, og specielt om natten synes jeg den er svær at sluge. Og jeg ved godt at når man køre nord på fra Jyllands siden, så er det et must at bruge denne regel. Men Man kan lige så køre på færgen kl 0800 mandag og så skiftevis sejle nat - dag - dag - nat osv. Det får man ikke ind som vane og det kan kroppen ikke finde ud af. Der er ikke en dag der er ens i denne branche og derfor bliver det aldrig en vane at sejle med færgereglen. Det handler også meget om hvorvidt man er stresset, presset, træt osv når man bruger reglen.
jeg vil til en hver tid give Morten ret i at der er chaufførens ansvar om han skal med færgen eller ej. Jeg må også sige som Nobody, at man bliver ofte presset af speditøren. Men ja, det er op til den enkelte at sige fra hvis man mener det er uforsvarligt.
Morten - angående 6 dages reglen, så er vi helt enige. Det skal defineres klart og tydeligt.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og de 6 dage skal, være ikek være 6 dagsperioder, som det er i dag (det 6 nattehvil man begynder på er jo i princeppet det som skal starte dit weekendhvil) men derimod 6 kalenderdage, altså hvis du starter mandag morgen klokken 08:00, så kan du kører til søndag morgen klokken 08:00 U anset hvor mange gange du så halder nattehvil i løbet af ugen...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
En anden ting jeg MEGET godt kunne tænke mig, var en eller anden dispensations så man ikke skal holde en halv time fra hjemmet for at holde sit hvil og så køre det sidste stykke for at komme hjem på weekend... Det er godtnok noget af det der har kunnet pisse mig mest af...
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
Hvis man ser andre erhverv hvem har lige så stramme regler der snart kræver en højere uddannelse for at finde ud af. Jeg syntes det skal gøres meget mere enkel for man tænker hele tiden hvor man skal man holde pause hvor passer det ...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Så kan man mene det er for trafiksikkerhedens skyld at vi har dem, men jeg mener nu ikke det hænger helt sammen i praksis længere.
Vi har meget mere stress på fordi vi hele tiden har de høje bøder at skulle spekulere på, samtidig med vi skal maksimere vores indtjening. Og lige netop det med at man skal holde hvil en halv time fra sit hjem en fredag aften, gør ikke mig mere trafiksikker. Jeg bliver sur og gal, og koncentrer mig ikke på samme måde hvis ikke jeg vidste jeg skulle holde og glo 11 timer før jeg måtte køre den sidste halve time... Og igen, så giver man den måske lige en ekstra skalle og overhaler et par gange i forbudszone for at komme lidt foran...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
6 døgns reglen er allerede som du forslår
Starter du mandag 08.00 må du kører til søndag 08.00 også selvom du kun kører 2 timer holder 9, kører 2, holder 9 osv. hele ugen....
Det hedder sig at efter 6 x 24 timer skal du påbegynde dit ugehvil.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Sådan er vi nogen der fotolker det, altså på din måde.. Men når man så en gang i mellem alligevel fanger noget af det klogesnak på færgen, så har den og den vognmand fået bøder fordi de har kørt sådan og så være kørt ind i deres 7. dag efter deres model.
Men jeg tolker også reglen som du skriver den.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Men jeg har aldrig kunne se fornuft i den skide færge regel.. Og ja hvis man kører fra jylland og nord på.. Men hvis reglen ikke var der.. Så kom man nok til at køre lidt flere km, eller også måtte man jo sejle i dagtimerne eller noget.. Fordi det ville jo være ens for alle, så priserne på en transport fra århus til Jönköping ville jo også være efter at man ikke bare kunne sende bilen med færgen, for det ville jo ikke kun være os det gik ud over..
Og det med at kunne køre den halve time hjem, det er jo begrænset som det ville kunne udnyttes.. Fordi det er jo kun op til weekend du kan benytte dig af det.. Du kan jo ikke køre over fordi du liiiige skal nå næste rasteplads.. Det er for at køre hjem på weekend.. Og når man kører hjem på weekend er kursen jo sat.. Så kan ikke se det er noget der i den forstand kan udnyttes til det grove..
Og den med at holde 36 timer med mulighed for at nedsætte til de 24 timer.. Der nævner du brink at det så ikke skal hentes ind igen.. Det er du jo nød til at have den regel, ellers bliver det jo at man holder hjemme 24 timer altid.. man skal jo ikke hente ind for trafiksikkerheden, men netop for at der er en hage ved at korte sin weekend af, og det derfor ikke bare bliver udnyttet groft..
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Hvor står der at det er 6 køreperioder???
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Politiet skriver selv at: Hvis en fører f.eks. har sluttet sit ugentlige hvil en torsdag kl. 16.00, skal han starte det næste ugent-lige hvil senest ved afslutningen af seks på hinanden følgende 24-timersperioder, dvs. onsdag kl. 16.00 i den følgende uge, uanset hvad den pågældende fører i øvrigt har foretaget sig i de 6x24 ti-mer siden afslutningen af det sidste hvil.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Kunz > At kursen er sat er jo ikke ensbetydende med at der er køretid nok til at komme hjem, der kan jo være mange aspekter i det...
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Altså vil jeg mene at du kan køre 1 time holde 9/11 timer køre 1 time holde 9/11 timer køre 1 time... osv. inden for 6x24 timer
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
Sådan:
6døgn beholdes og er fra kl til kl
14 timer dagligt her af 2timers pause som må deles i halve timer de øvrige 12 timer må bruges som man vil om man køre kran eller jord det er ens for alle
Færgeregelen laves til kun at må deles 1 gang så et hvil holdes i en forsvarlig længde
dec 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 46
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 17
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Æsel:
Nu hører man jo meget, men jeg mener nu også at have læst en udtalelse/pressemeddelelse fra Rigspolitiet, i forbindelse med overgangen til de nye tachoer, at de 5% gik bort. Men om det holder stik og de stadig giver "rabat" med de nye, er jeg ikke sikker på. Og det er jo ligeså meget ved firmakontrol som landevejskontrol det skal gælde. Men okay. Mit problem har så også for det meste været 1 time. Det kunne i hvert fald lige nøjagtigt ikke lade sig gøre at køre fra syd for Rotterdam til Tørring på en dag
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Det der gik bort med de nye tachoer var de 15 min som politiet skulle acceptere på en 4,5t periode hvis man havde (rigtig) mange stop fx. rangering af containere, distribution i centrum m.m.
5% tolerancen gælder stadig (i DK)
Pis Franck var hurtigere
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Og min er den gamle skriver.. Når jeg kører i en af de nye biler, kan jeg køre hele min nat tur uden pause, men ikke i min "faste" bil.. Hvor der er en gammel skriver..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Uanset hvad, så er der ingen der bliver ruineret nogen steder af en overtrædelse på 5-7% - Dermed ikke sagt, at det er gratis, men det ligger heller ikke hverken vognmandens eller chaufførens økonomi i ruiner.
I øvrigt er det de færreste betjente der udskriver bøder for at køre for længe hvis de kan se man i god tid er startet på et lede efter et egnet sted at holde - Sagen er naturligvis en anden hvis man med fuld overlæg og pedalen i bund bare er fortsat til man er hjemme - Det anerkender jeg gerne.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Nu har jeg lige hurtigt skimmet Politiets vejledning om kontrol af køre-hviletid igennem mht. tolerencer, og der står ikke noget om at de 5% bortfalder efter en given dato. Derimod står der det med de 15 minutter længere nede, og at de kan lægges til hvis man har en tacho der opfylder de og de krav.. Så jeg har måske læst/forstået noget forkert.
Så iflg vejl, som er dateret december 2011, så gælder de 5% stadig!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Som jeg skrev er en overtrædelse på 5% ikke noget man bliver ruineret af - De fleste kan vel overleve en bøde i størrelsen 30 Euro???
Hvis ikke, så må man jo undlade at bruge de 5%!
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Den bøde du fik for 2. Forseelse, hvad var det for?? Rådigheds- eller køretid?? Og hvor meget var overtrædelsen på??
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Mener at jeg havde kørt noget der ligner 9 Timer 55 min. ved ankomst til færgen. Så har jeg jo nok brugt 5 - 7 minutter til ombordkørsel og er så kørt op til den virksomhed i Stenungssund ( kan ikke huske hvad den hedder da jeg jo ikke har været i Sv. i år ) hvor man kan holde i fred og sove. så det meste af en time har jeg jo nok brugt alt ialt. Faktisk kan man sige at det jo nok var noget billgere end det havde været i Dk.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
det var nok mig du mente og ikke Morten. Men jeg kan kun sige at du ikke er så nem at narre. Uvidenhed er jo ikke nogen undskyldning men det var faktisk uvidenhed. Jeg skrev jo netop også at når det nu skulle koste penge var det nok godtnok at det var i Sv. jeg blev stoppet. Jeg var nu nok også kørt ombord idag hvis det var. Så var jeg bare kørt hen på fiskhamnen for at sove. Så kunne jeg nok have holdt mig på 10 - 15 min. overtrædelse. Husk du skal også have rådighedstid.
dec 2010
Følger: 44 Følgere: 43 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 185
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
Hvilke andre faggrupper får deres nattesøvn split af . Stå op midt om natten, for at udføre lidt arbejde , og derefter gå i seng igen og sove videre nogen timer igen, og dagen efter kan ha op til 15 timers arbejde.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Helt enig - Den burde bare fjernes, den er udelukkende lavet for speditørene og gavner på ingen måde trafiksikkerheden, tværtimod!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Sludder og vrøvl. Inden den kom til blev bilerne disponeret anderledes og det var andre færger man blev sendt ud og hjem med - Bilerne nåede det samme. Jeg har selv siddet med Sverige import inden den lorteregel kom.
Og skal vi så ikke lige huske, at den aldrig er tiltænkt som en genvej til omsætning! Det er muligt du kan tjene en skilling på den fordi du kører for en halvsløv speditør der ikke gider tænke mere end højest nødvendigt, men hvad er det nu lige afbrudt søvn gør ved kroppen???
Jeg synes det er rystende at speditørlobbyen har fået den kørt igennem.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Men nu har jeg kun kørt med reglerne som de er nu, så jeg skal ikke kunne sige hvordan det fungerede førhen.
Og ja, det er ikke godt for nattesøvnen hvis den skal brydes midt på. Dog er der altså flere speditøre der er rimelig gode til at rende bilerne afsted med første færge, og så kan man nu stadig få en okay nattesøvn. Jeg sover alligevel ikke mere end 4-6 timer normalt.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Man kan jo ikke bygge reglerne på dem der har det mindste søvnbehov eller har let ved at falde i søvn efter at ha haft søvnen afbrudt - Det harmonerer slet ikke med resten af reglerne hvor det altid er laveste fællesnævner der bestemmer hvor meget vi må arbejde - Det er der kæden hopper af for mig.
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
Men som mååårten skriver er det kun for at speditørerne og ikke mindst rederierne kan tjenepenge . Og så er de sq ligeglade med chaufførerne.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Men hvis man har behov for 8-10 timers uafbrudt søvn, så er det nok heller ikke lige den slags kørsel man skal stile efter.
Men det gør det selvfølgelig ikke mindre slemt for dem der nu er tvunget til det.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og ja, så er der jo dem der kører den slags fordi de ikke kan finde andet - Hvad med dem.
De regler bliver aldrig optimale, dertil er der alt for mange kompromisser og interesser der skal tages hensyn til.
Men uanset, så nåede bilerne det samme før færgereglen blev indført.
Måske flere fik lov at køre over land?
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
Men det ændre bare ikke min mening om færgereglen.
dec 2010
Følger: 44 Følgere: 43 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 185
Men stadig skal vi ha 15 tilrådigheds timer HVER dag
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det kan du jo ikke få - 15 rådighedstimer kolliderer jo med 1 timers reglen der bekendt gælder for alle. Også chauffører.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Som jeg skrev, kan jeg sagtens se problemet hvis man har taget jobbet af tvang, men så har man jo stadig muligheden for at søge noget andet.
dec 2010
Følger: 44 Følgere: 43 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 185
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
for en gangs skyld har du ret, nemlig det at der er nogle disponenter der lader bilerne holde på kajen til bubbers nat afgang selvom de kunne nå tyveren fra Frh. Da jeg selv kørte Sverige/Norge kørte vi til den færge der sejlede. Har iøvrigt hørt idag at pga. færge prisernes himmelflugt ligger grænsen mellem bro-bro kontra Gøteborg-Frh. helt oppe ved Skanderborg derfor sender den pågældende speditør nu flere biler over land da chefen mener at pengene ligger bedre hos vognmændene end hos stena.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
nu er der jo også detaljer ang. køretiden der skal passe. derudover har du da ret med at de store har andre rabatter end de små, og freja sender vel deres biler med færgen fordi de har et stort hjerte, så kan chaufføren jo få noget at spise. Selv freja kan jo ikke bruge en østeuropærer der er død af sult fordi han ikke havde råd til at købe mad.
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Du må bare ikke overskride 6døgn.
6X24 timer = 144timer.
Hvornår startede du, og hvornår sluttede du?
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Slut kl.??
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Køre/Hviletids-regler - nytænkning