{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.173 visninger | Oprettet:

STORMØDE MED VOGNMÆND OG TALE {{forumTopicSubject}}

STORMØDE

lørdag den 9 juni kl. 11.00 i

Lillebælthallerne

Færøvej 74 - 76 Middelfart



FDL indbyder, sammen med en gruppe seriøse vognmænd, danske vognmænd, chauffører, sympatisører og ansvarlige organisationer til stormøde med kendte politikere og ledende branchefolk.



******

Blandt talerne vil være:

Mike Legarth, Det konservative Folkeparti

Kim Christiansen, Dansk Folkeparti

Ane Halsboe-Larsen, Socialdemokratiet

Henning Hyllested, Enhedslisten

Erik Østergaard, adm. direktør DTL

Christian Jensen, formand for FDL



******

Fri cabotage i 2014: Transport Danmarks dommedag



Dansk kontanthjælp eller en bulgarsk chaufførs sulteløn, nye konkurser, firma-lukninger, fyringer bliver resultatet.



Alle transport-former vil blive ramt lige fra entreprenører til asfalt, bygge- og anlæg, distribution, landbruget, korn- og foderstof, dyretransporter, renovation og ophaler-containere, så du risikerer i høj grad også at blive ramt.


Stop systematisk planlagt, ulovlig cabotage-kørsel



Hele vogntoget skal tilbageholdes til bøden er betalt. Bødeniveauet skal op til det italienske fra 37.500 kr. til 112.500 kr. og konfiskation af køretøjet fra 3 til 6 mdr.



Ulovlig cabotage-kørsel fremmer social dumping

Chauffører, der er ansat hos danske vognmænd, er under konstant pres af den tiltagende sociale dumping. Risiko-omkostningerne ved ulovlig cabotage-kørsel i Danmark er helt ubetydelig.
Cabotage-mafiaens bagmænd bruger Balkan-chauffører, som finansfyrsternes bagmænd bruger børnearbejdere i Indien og Afrika.
Speditørene kunne lige så godt skrive: Ret ind eller forsvind. Din afløser holder uden for og venter. For sådan er den reelle situation jo i dag!
Det er en uacceptabel situation, som kun kan fastholdes, så længe det er muligt at udnytte vognmænd og chauffører fra Balkan til at udføre ulovlig cabotage-kørsel.


Beskyttelses-foranstaltninger via cabotage forordningens § 10

Den danske regering pålægges at anmode EU Kommissionen om tilladelse til at indføre midlertidigt stop for cabotage-kørsel i Danmark i seks måneder med en forlængelse på yderligere seks måneder.


FDL trykker på den røde knap






Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44


Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk


Med venlig hilsen



DTC Torvet 20, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  STORMØDE MED VOGNMÆND OG TALE
  • #1   23. maj 2012 Meld gerne tilbage hvem der deltager. på forhånd tak.
    mvh Flindt


  • #2   23. maj 2012 Be there!!!!

    Jeg kan desværre ikke komme, men ville virkelig gerne. Men vil opfordre alle der har en passion for dansk vejtransport om at møde op og vise deres støtte til vejtransporten.


  • #4   7. jun 2012 Jeg planlægger at komme.


  • #5   8. jun 2012 Jeg må nok indrømme at jeg ikke kommer. Syntes det er spild af tid.....
    Vi har som vognmænd mange udfordringer til hverdag. Men jeg tror ikke på at et stormøde hjælper noget som helst. Den regering vi har lige nu er desværre så langt uden for pædagogisk rækkevidde at det hjælper ikke ret meget og snakke med dem.

    Det der skulle til, var en stor effektivisering inden for branchen. Det mangler der.

    Det kunne eks være :

    Bedre indkøbsforeninger til eks køb af lastbiler og udstyr så der kan komme lige så store rabatter til den lille enkelt bils vognmand som til eks Frode Lauersen...

    Bedre sammenkørsel med hensyn til tomkørsel. Det ville gi direkte på bundlinjen.

    Og så videre

    Jeg syntes man klynker for meget, istedet for og se ind ad på sin egen forretning og så gøre noget selv. det er måske en bedre forretning og "nøjes" med 3 biler i stedet for 13.......:) Der er bare ikke så mange der vil se realiteten i øjnene.


  • #6   8. jun 2012 Jeppe lige nøjagtig derfor sker der intet for alle siger som du gør og jeg syntes ærgelig det er en gang ynk det du skriver.

    Hvis man ikke deltager i noget , selv tager del i noget så ændres der aldrig noget. Må indrømme jeg syntes det er ynkelig jeg kommer ikke for der sker alligevel ikke noget hvordan fa... har i tænkt er der skal ske noget når man sidder der hjemme og piver. Syntes det er flot der er stablet noget på benene og ved det er sket så kan man tage skeen i hånden og prøve at påvirke noget,
    Jeg ved personlig jeg ville ikke selv sætte mig og sige det ynk, men prøve at gøre det noget det kan godt være det ikke ændre noget NU og her , men ved at havde forsøgt så man kan ikke sige man ikke selv har gjort noget .

    Syntes den måde som folk skriver på det er ikke at se ind af , men at give andre folk skylden.


  • #7   8. jun 2012 Enig med Cero C.

    Der sker i hvert fald slet ikke noget hvis ikke man prøver...

    Vognmænd der ikke deltager i denne slags, sidestiller jeg med folk der ikke stemmer = De skal bare lukke r..... og holde deres mening for dem selv, hvis de ikke gider deltage aktivt i at få samfundet på rette spor...


  • #8   8. jun 2012 Og dette er ikke ment personligt mod dig Jeppe J, men bare i al almindelighed...

  • #9   8. jun 2012 Jeg tager det såmænd ikke så personligt. Men det er lige som lidt for sent og begynde og råbe op nu. Det skulle have gjort tilbage i start 80 ´erne da polakkerne begyndte og strømme ind. Hvis det er lønnen man skal kigge på.
    Der er så mange andre forhold som ikke er de samme som jeg syntes er mere vigtig. eks diesel priser, skattefradrag, vejafgifter osv.
    Der har politikererne lige meget om de er røde eller blå, siddet på hænderne og set til mens verdenen har suset forbi.
    Siden år 2000 er udgifter næsten steget med 100%. Og problemet her er bare at resten har ikke rigtigt fulgtes med.


  • #10   8. jun 2012 så er jeg en af de vognmænd der bare skal lukke røven, for jeg kommer ikke OG jeg stemmer hellere ikke, det her lorte land kan sejle og skide mig et stykke, jeg køre og passer min egen bil og gør ligesom det passer mig, for så længe dem over på borgen ikke gir en skid for os, så slår vi bare i en pude...

    og som jeppe skriver, så mener jeg de skulle komme på banen med noget og så vil jeg bakke op om det, men så længe de ikke engang gider og komme til det møde, hvorfor faen skal jeg så komme??? nej vi skulle ha dieselen uden afgift som andre erhverv har det, men næææh nej det skal vi da ikk. finger til systemet fra min side af.


  • #11   8. jun 2012 Det vi skal overleve på som erhverv er gode og dygtige chauffører/vognmænd. Der yder en ekstra ordinær service til kunderne og en formidabel kvalitet og punktlighed.'
    Kan vi det, kommer vi rigtig langt.


  • #12   8. jun 2012 Jeppe J

    Dem har vi da masser af, men hvor langt har det hjulpet os??? Så længe de andre gøre det så meget billigere, så er det dem der bliver foretrukket af speditørene.

    Og det er sjovt at i snakker om hvad andre skal gøre for at i får det godt, men i vil ikke selv gøre noget??

    Og det er da også klart at der ikke dukker politikere op til de stormøder, når dem det drejer sig om ikke engang dukker og op viser sammenhold... Så er det jo svært at tage det seriøst...

    Steven B

    Jeg synes bare du skal fortsætte som du gør, men så skal du jo heller ikke pive, når speditøren skifter din bil ud med en på hvide plader... I kan jo ikke bare sidde og forventer at alle andre skal gøre det godt for jer. I må sgu også selv gøre noget for det.

    Jeg er ikke engang vognmand, og jeg kan mange andre ting end kører lastbil, så for min skyld kan vognmænd som dig også sejle og skide mig et stykke, for det er ikke jeres egoistiske typer branchen har brug for alligevel...

    Jeg er da udmærket klar over at der ikke er nohgen garanti for at det møde løser noget som helst, men man er da nødt til at prøve. Hvor intet vover - intet vinder. Jeg vinder sgu heller aldrig i lotto, men det er nok fordi jeg ikke spiller....


  • #13   8. jun 2012 Mere rigtig kan det ikke skrives Thomas F ... Kan kun sige ENIG

  • #14   8. jun 2012 Kunne ikk være mere enig med Thomas...

  • #15   9. jun 2012 1. der kommer ALDRIG hvide plader der hvor jeg køre.
    2. jeg piver ikke over det, jeg er så ligeglad med hele dette fag da jeg ikke regner med og bliver her så længe, også derfor jeg ikke køber ny bil, min er betalt og skulle jeg ikke ha mere og køre med så stiller jeg den i haven og så kan ungerne bruge den som legehus, og jeg finder mig noget andet og lave, for jeg kan også andet end og køre bil. smiley

    men med at andre skal gøre det godt for mig, så er det jo sådan at folket har valgt nogle mennesker til og styre dette land, og er de ligeglade med os, så er vi så meget på røven at et stormøde ikke er andet end at råbe ud over mønsklint.


  • #16   9. jun 2012 er der sket noget vildt på det stor møde så???

  • #17   9. jun 2012 Steven.: Du har fanme ret..

  • #18   10. jun 2012 det var da utrolig som dette indlæg blev stille.......... Kan så læse at til stormødet troppede der hele 600 mand op på en lørdag......"det er et flot fremmøde ud af 120000"
    svarende til 0,5 % af den danske transport branche.... Da jeg var og demonstrerede i kbh var vi da 5 % af de ansatte inden for landbruget repræsenteret. og vi kørte sgu hele vejen fra både fyn og jylland i traktor.......


  • #19   10. jun 2012 der var nok ikke plads til flere der nede.. smiley

  • #20   10. jun 2012 Nu var jeg til mødet og syntes faktisk der var flot frem møde . Syntes det som i skriver er meget lausi.

    Syntes godt om mødet , syntes der var gode ting. Spændt på at følge folketinget mandag om det ender med kun trækker eller om det kommer igennem at hele trækket skal kunne tilbage holdes hvis der udstedes en bøde og med det sagt så skal bøden betales før man for udleveret trækker eller trækket .


  • #21   11. jun 2012 600 mand er da flot. Det er da 15 gange så mange som sidste gang de forsøgte at stille et stormøde på benene.

    Med al respekt for énbilsvognmænd, så er problemet for den danske vognmand nemlig at der er for mange énbilsvognmænd.

    Hvis folk gerne vil være selvstændige, så er det skam rigtig fint at de vil have en lastbil og kører rundt i den. Intet negativt i dette. Der hvor problemet opstår er, at mens alle andre virksomhedsformer stort set kører på stordrift og nyder godt af den fordel, så har vognmandsbranchen valgt at lave en masse små enkelmandsfirmaer der ikke er fleksible, omstillingsparate eller økonomiske robuste til at modstå eventuel ændringer eller modgang.
    Det skal dog også siges at der selvfølgelig ikke altid er en fordel ved at være en stor virksomhed. Men oftest kan man omstille sig hurtigere og være mere modstandsdygtig i svære tider.

    Jeg mener at man skal kigge på modellen for hvordan man bliver vognmand og at der skal stilles større krav hertil. Som også Jeppe nævner, så skal vi have de bedste chauffører med de bedste kompetencer til den bedste pris. Vi skal gøre det som vi er gode til i Danmark, nemlig være et skridt foran – hele tiden. Også som vognmænd.

    Den danske vognmand er blevet en dukke i et dukkespil hvor det er speditøren der styrer trådende og vognmanden ikke selv bestemmer hvilken vej tingene går. Dette er specielt et problem for énbilsvognmænd der ikke kan skelne mellem hvad der giver penge og ikke giver penge. Det er også derfor jeg appellere til at vi får en højere standard, så vognmanden ikke altid ender som rosinen i pølseenden. Er vognmanden da ikke kunde i speditørens butik? Og ofte er det da omvendt? Vi har ofte dårlige tanker om vognmænd og deres fremgangsmåde, dette er også velbegrundet med et hav af konkurser af énbilsvognmænd over de sidste par år. Det er prisen det handler om. Det er ligesom at gå ned til købmanden, en liter mælk koster det en liter mælk koster, den er ikke til forhandling. Sådan burde danske vognmænd også tænke når de skal kører til en given pris.

    Jeg er udmærket klar over at dette ikke altid lader sig gøre i det virkelige tilfælde, men det er bestemt det man skal stræbe efter når man har sin egen virksomhed, om man så er vognmand eller slagter. Man skal jo ikke kører for en dårligt betalende speditør eller kunde bare fordi man er glad for at kører for ham og han er flink. Selvfølgelig skal man have et godt forhold til sine kunder, men man skal også tjene penge.

    Omkostningerne ved at have en vognmandsforretning i dag er så enorme, at man ikke kan få tingene til at hænge sammen i forhold til den konkurrence man er oppe i mod på international basis. Derfor skal man også se på fra politisk side, hvad kan vi gøre for at gøre vores erhvervsliv mere konkurrencedygtigt. Det gør man ikke ved at lægge flere afgifter på den enkelte virksomhed. Hvis vi vil konkurrere med landene omkring os, så skal vi have sænket vores skatte og lønniveau, så vi kan konkurrere på prisen og servicen på samme tid. Vi har høj service allerede, men vi har desværre også alt for høje omkostninger i forbindelse med dette. Dette er en svær manøvre for regeringen og alle andre politikere, som virker meget skræmte over at have kontakt med det virkelige erhvervsliv. Jeg håber og tror på at vi har nogle mennesker siddende i de flotte lokaler på Christiansborg, der virkelig vil noget godt for Danmark og ikke bare vil have endnu højere skatter og lønninger.

    Jeg vil ikke opponere mod at man ikke må være selvstændig med en bil, jeg vil bare gerne have at niveauet bliver højnet og der bliver stillet krav til dem der tager en vognmandsuddannelse. Dette må gerne være noget man gør på EU plan, så man har fælles retningslinjer og dermed skaber de samme vilkår for alle vognmænd.

    Det er ikke fordi jeg tror på at det nødvendigvis vil løse alle problemer – men så har man i det mindste samme udgangspunkt. Jeg tror også på at der skal være en strengere kontrol med både danske og udenlandske biler, da vejtransporterhvervet er et kørende erhverv som er svært at holde under kontrol.

    Et eller andet sted er alle deres egen lykkes smed, og dette ikke sagt ud fra et politisk synspunkt. Om man er rød, grøn, gul eller blå, så skal man stadig selv gøre en indsats for at komme frem i verden, og det er kun et fåtal af mennesker der virkelig opnår meget ved at gøre intet. Hvis man vil ændre noget og gøre sin egen og ens eget fags position mere attraktivt og profitabelt, så må man komme med nogle konstruktive forslag og stille spørgsmål ved hvordan systemet fungere. Bare fordi tingene har været på en bestemt måde i 30 år, betyder det ikke at det er det rigtige at gøre de næste 30 år. Der er én ting der er sikker her i verden og det er, at verden er foranderlig og det vil den blive ved med at være.

    Og lige til sidst, at sige der ALDRIG kommer biler på hvide plader der hvor man nu kører, det er simpelthen umuligt at sige noget som helst om. Hvor mange gange har vi ikke hørt vognmænd og chauffører sige, at der kommer aldrig hvide plader på bilerne og vupti, 2 år senere var der biler på hvide plader. Så nej, det er et spørgsmål om kroner og øre og ikke andet.

    Jeg skal også lige sige at jeg gerne vil have deltaget i dette møde – om der så kun kom 2 ud over mig. Jeg synes det er en vigtig sag og det er vigtigt for det danske samfund.

    Jeg ser frem til alle kommentarer – enige eller uenige. På forhånd tak for en god og anstændig tone!


  • #22   11. jun 2012 tror du skal prøve og ringe til starfragt og høre om de vil ha hvideplader til og køre for dem??? tror de griner af dig.

  • #23   12. jun 2012 Steven

    Det kan godt være at de ikke vil have hvide plader NU, men de er ikke alene herre over markedet... Husk på, der kan komme en dag hvor hvide plader er lovligt/acceptabelt fra statens side, og hvor det ikke indebærer nogle risici andet end dårligere service, og andre ting som vi hævder at være bedre med... Den dag, vil det formentlig være for dyrt at ringe efter en bil på gule plader, da markedet er budt i bund. Tror du så stadig at speditøren vil kunne drive forretning, hvis han skal tjene dobbelt så meget som de endre speditører, for at kunne få sin forretning til at løbe rundt? Tror du overhovedet han ville have ret meget kørsel, hvis de andre ville kører til den halve pris?? Ret naivt alligevel..... Men det vil tiden jo vise.


  • #24   12. jun 2012 tjaaa, sjovt nok så er der ingen af dem der kan og vil køre der hvor vi køre om vinteren, så der vil altid være brug for os på gule skilte

  • #25   12. jun 2012 Om de kan/vil ændre sig nok i takt med at de kommer til at kører mere og mere heroppe. Der er altid nogen der lige tager den et skridt længere, især når de mangler job...

  • #26   12. jun 2012 Men jeg vil da håbe at du har ret, og at det også vil være tilfældet flere andre steder i branchen. For jeg kan rigtig godt lide at køre lastbil, jeg har desværre bare min tvivl...

  • #28   12. jun 2012 --> Steven.

    Jeg synes da det er flot hvis den virksomhed du kører for har den indstilling. Respekt for det.

    Det eneste jeg pointere er, at man ikke kan garantere noget i denne branche som tingene er nu. Og ja, der vil altid være behov for biler på gule plader. Men du skal også medregne at alle disse udenlandske chauffører også får et højere niveau i takt med at tiden går. Der er jo en grund til at vi bliver oversvømmet af alle disse udenlandske arbejdere. Det er fordi vi har flyttet vores produktion og arbejdsplader ud i deres lander og så har de lært hvordan man gør. De stjæler vores arbejde siger folk - nej vi har sgu selv været med til at give dem alle vores fine ideer.

    Og sådan vil det også gå med den danske vognmandsbranche, hvis man ikke stopper op og begynder at tænke ud af boksen og forsvare de normer og værdier der dog er tilbage indenfor denne branche.

    Men igen, respekt for din virksomhed - gid vi havde flere af disse.


  • #29   12. jun 2012 MEN de kan stadigvæk ikke køre bil, det ser vi jo gang på gang, og flere er ved og være godt trætte af demog det er vores held, og da jeg kørte norge sidst var det også for et firma som ikke ville ha andre end danske biler, norge er bare ikke som alle andre steder om vinteren.

  • #30   12. jun 2012 Jeg er helt enig med dig. Norge er ikke for hvem som helst. Og ja, vi ser gang på gang at de ikke kan finde ud af at kører nord på. Helt enig.

    Men det er ikke der vi bliver udkonkurreret. Det er både på den nationale scene og den internationale scene. Det er jo lidt sjovt at mange af de "gamle" danske vognmænd i Padborg i dag har mange biler på hvide plader. Der er færre biler på Sverige, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien, Østrig osv. Og der er færre biler på den danske scene også pga den skarpe konkurrence.

    Så du kan ikke bruge eksempler fra et helt andet marked som ikke kan sammenlignes med de andre.

    Hvis vi ikke passer på, så ender det med at der slet ikke er nogen biler på gule plader mere - for de kan jo godt have en dansk chauffør ansat på en hvid plade bil til en hvid plade løn.. smiley


  • #31   12. jun 2012 Nemlig Brink. Men hvem gider at gå 10.000 ned i løn, og bo i bilen hele ugen? Ikke mig i hvert fald!!

  • #32   12. jun 2012 nu har jeg ikke samlignet noget, siger bare der hvor jeg køre sker det ikk, og vi køre kun norge..

    og at en dansker vælger og køre på en hvidepladet bil, er i mine øjnene det samme som og sige at man ikke er god nok til og køre bil, for så fik man en på gule skilte og til den rigtige løn, ved man hvad man er værd så ved man også godt at man kan få det, men ja det er svært og gi den gode løn idag med de priser der er.


  • #33   12. jun 2012 Det som meget af denne sag og andre sager i bund og grund handler om, er og skabe lige vilkår for alle....... Så kan det næsten ikke siges mere kort eller præcist.

  • Jan  N
    Jan N Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #34   13. jun 2012 Til Steven B..
    Der er jo ikke noget at sige til at branchen er nået dertil som den er når vognmænd igennem tiden har haft nøjagtig samme holding til tingene som dig. Mig selv, mig selv, og så mig selv...min bil, min bil, og så min bil. Jeg har desværre selv haft den holdning, før jeg blev selvstændig vel at mærke.. Men lad os fortsætte med at køre derudaf som vinden blæser, og konkurrere på ulovligheder og selvopfundne fortolkninger af regler og love så skal i bare se..Iøvrigt undre jeg mig lidt over hvor de store aktører på indenrigskørslen var henne på det pågældende møde. Os eksportvognmænd er jo blevet røvbollet på priserne, det er jo indenrigstransporten der står for skud om et par år.
    Ja nemli ja..


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #35   15. jun 2012 Jan N hvad mener du med røvbollet på priserne, så vidt jeg ved har du da tjent KASSEN på nord Norge de sidste par år.

Kommentér på:
STORMØDE MED VOGNMÆND OG TALE

Annonce