5.816 visninger
|
Oprettet:
Tilladelse til udlejning? {{forumTopicSubject}}
Hey
Jeg snakkede med min tidligere vognmand / indehaver af Dansk Vognmandsskole, vedr. udlejning af lastbil.
Og han siger at udlejningsfirmaer skal have vognmandstilladelse for at udleje store biler.
Er der nogen her der kender de præsise krav, for i hvilke tilfælde der kræves tilladelse?
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Kan man ikke gøre det, uden udlejeren skal have tilladelse?
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
kan man købe en bil og så leje den ud til en der har vognmandstilladelse og hans chauffør der kører med den ?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Selvfølgelig kan du leje din bil ud uden at have tilladelse - Men du må ikke have noget som helst med driften at gøre. Lejer skal stå for ALT - Også chauffør, eller især chauffør.
Tror du Lastas, Noer, DLU, MAN Rental, Pema osv. har tilladelser?
aug 2011
Det kan man.. det er jo det udlejere som feks. DLU, Thompson Rental, PEMA, osv. gør. Det er der ikke noget usædvanligt i
Spørgsmålet er om udlejeren også skal have vognmandstilladelse?
Jeg ville lige ha set på ftyr.dk hvor mange tilladelser PEMA feks. har, men websitet er vist nede idag?
aug 2011
Det var også min første tanke, at selvfølgelig skal man ikke have tilladelse for at leje en bil ud.
Men, så var det at min tidligere vognmand, som stiftede og drev Dansk Vognmandsskole, fortalte at der også kræves tilladelse for udlejer. Og han nævnede netop DLU som eksempel.
Men han må da næsten have taget fejl, og troet jeg mente korttids-leje, hvor du kan hente en bil der allerede står på plader.
Eller hvad?
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
så er det at sønnen gerne vil til at invistere lidt i grejet for at komme igang.
så var det nemmest med vognmandsforetningen da det er lidt nemmere at holde adskildt fra maskinstationen.
Så skulle han købe en lastbil med gylle trailer som skal køres af ansatte på maskinstationen som den anden vi har.
men skal han til at have vognmandstilladelse er det nok ikke den løsning vi skal bruge.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Jeg tror måske at det der menes er at chaufførere skal efter bogen være ansat i et vikarbureu, hvor der er tilladelse til at leje chaufførere ud.
Ejer af et køretøj må godt leje sit materiel ud uden videre. Det kunne jo også være et landbrug der skulle bruge en trækker i driften, og der er det jo ikke nødvendigvis nødvendigt med en tilladelse.
dec 2010
Selvom du lejer på korttidsleje er det din egen tilladelse du kører på - Man kan og må ikke leje en tilladelse til godskørsel ud!
Det er brugeren og ikke ejeren der er underlagt tilladelseskravet. Der udover er der krav om tilladelse ved udlejning af chaufførvikarer - Men det er jo noget ganske andet.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 32
nu har jeg jo læst jeres indlæg , og jeg kæmper med at få en bil på vejen selv , og syns jeg vil udnytte alt der er muligt da vejen dertil er svær, men leger lidt med ide om at selv købe en trækker og har så en aftale med en vognmand om han lejer den her resten af året ud af mig .Men nu kommer det jeg kommer ud for jeg ikk er helt bekendt med om det er ok ?? for tanken var så jeg selv skulle kører bilen for ham og skaffe kørselen , hvilket vil sige jeg oss sender ham en regning på det hver mån , men er det ok ?? for det hele ligger i jeg har noget kørsel men kun kan stille pengene til bilen lige pt og derfor ikk kan få tilladelserne og kurset før i uge 46 i år , men vil jeg gerne igang nu .. håber at hører fra jer boys
Mvh Marcuz
dec 2010
Den løsning er ikke lovlig! Meeeen.... i så fald er du ikke den eneste der gør det sådan - laaangt fra. Men for at du må leje en trækker ud til godstransport, skal du/dit firma stå som EJER af bilen, og ham du lejer den ud til som BRUGER. Så det er derfor ikke muligt at leje en leaset bil ud. Desuden kan man heller ikke få den indregistreret uden en tilladelse der passer med BRUGER. Bare lige så du er obs på det.
dec 2010
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 32
planen er oss bilen blir købt og ikk leaset .
Måårten .
nej det er jeg helt klar over og gider faktisk heller ikk alt det fusk og snyd, men er fanedme træt af banken ikk gider samarbejde , da jeg ville mene det er got will når jeg smider mange penge efter det og kan vise der er fast kørsel hvis vi bare får den bil på gaden .
så der er jo mange måder at skrive en faktura på , nu da jeg oss har et entrepenør virksomhed . men har det sgu bare sådan , burde ikk være nødvendig med alle de hjælpepakker de snart har fået kasset i nakken de banken , blir sgu lidt bitter ,da jeg knokler for mine ting men det er dem som sætter en stopklods nu selvom jeg driver et firma med overskud ...... men måske bar mig ???
men tak for jeres hjælp
Mvh Marcuz
dec 2010
Det er bestemt ikke kun dig... Det er op ad bakke hele tiden så snart man siger vognmand... Der er så mange røvhuller der har ødelagt det, og gjort det til en meget risikabel branche, med en forholdsvis lav avance som regel.
Jeg fik også først ja i bank nr. 4 eller 5, og efter en personlig anbefaling. Så det er altså ikke sådan bare lige. Og jeg startede endda fra nul stort set.
aug 2011
Det andet der, er noget fusk.
Men det kan vel nok stilles an så det ikke er strafbart.
Hvis du er transportmægler, og står for afregningen med transportkøberen, kan du indleje din vognmand, og han må gerne køre med en bil han har leje af dig, og med dig ansat som chauffør.
Men, vognmanden skal stå for driften af bilen, herunder ansvaret for forsikringer osv.
I praksis kan du jo tage 5% af omsætningen, som mægler.. hvis vognmanden da vil køre til den pris.. han skal jo også gerne tjene lidt på det.
aug 2011
Jeg skylder dem ikke én krone.. alligevel sagde de nej, da jeg ville starte op. Så blev nødt til at spare de 150k op.. og så var det lige før de alligevel ikke ville oprette en erhvervskonto.
Endte dog med at de aller-nådigst gik med til at tage imod mine penge.. den dag idag ser de helst jeg pakker mine sydfrugter og skrider, det er der ingen tvivl om. Selvom der ikke skyldes noget somhelst, ser de en vognmandsforretning som en kæmpe risiko.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 2
* skal du bruge den i dit eget firma og kun køre med egne vare til dine kunne kræver det ikke tilladelse.
* køre du med andre vare mod bataling skal du have tilladelse.
* du må ikke leje dig selv ud om selvstændig time lønnet til en vogenmand uden at du også har vognmans tilladelse da det jo så er dit firma som tjener penge på at køre bil.
Dlu. pema og de andre har ingen tilladelser da de ALDRIG køre gods mod betaling men er handels firmaer. vis de skulle have skulle alle forhandler jo også.
*Den vigtigste regl i det spil er om du tjener penge på at køre vare for andre.
en maskinstation med gylletrailer skal have tilladelse og altid overholde kørehviletids reglerne.
en landmand med samme gylletræk som kun køre hans eget lort og ikke kommer mere end 50 km fra ejendommen er fritaget for tilladelser og køre hviletid.
dec 2010
Der skal en speciel tilladelse til som, så vidt jeg husker, kræver 250.000 i garanti.
Tilladelse til udlejning?