{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.585 visninger | Oprettet:

Jack L
Jack L
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13

Hjælp til regler {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

er et lille entreprenør firma der skal til og tag lastbil kort. er meldt ind hos tuc og skal tag korte næste mdr. men vil høre har kigget på sådan en lille lastbil på under 12t så den er på den lave vægtafgift. men er skal man have nogen tilladelser eller noget når man køber en lastbil som enkeltmandsvirksomhed? eller er det bare ud og købe:) ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til regler
  • #1   28. feb 2012 I korte træk, så skal du ikke, så længe du ikke tager penge for at transportere noget.

• #2   28. feb 2012 morten.... må han så ligge "transport gebyr" på for matrialer han selv skal bruge??

Hvis vi forestiller os en tømre... han skal bygge en carport... må han ligge gebyr på, for udbringning af de matrialer han selv skal bruge, for at bygge kundens carport?

• #3   28. feb 2012 Lige præsis det du nævner der med tømreren kræver vognmandstilladelse. Tømrern må gerne køre med sit eget udstyr, rundsav, stiger, og andet udstyr, uden tilladelse. Men hvis han tager de materialer med, som kundens carport skal bygges af, så er det godskørsel og der skal være tilladelse.

Om han skriver transportgebyr, eller andre transport relaterede udgifter på fakturaen er uden betydning.

Jack spørger om en entreprenør virksomhed.. og der kan man sige at de typisk ikke skal bruge tilladelse, fordi de normalt kun kører med deres eget udstyr, som skal bruges til at udføre et givent job.. feks. rendegraver, bobcat og lign.. men de skal passe på hvis de lige tager et par kubikmeter stabilgrus med ud til en kunde, for så er det godskørsel, og der kræves tilladelse. Samme gælder, hvis de en dag lige hjælper en kollega, og tager hans stamper med på ladet.. så er det godskørsel..
    Det er lidt kringlet, og der skal ikke ret meget til før der kræves tilladelse.
    Helt præsist kan man sige, at hvis den indregistreres til firmakørsel, så kræves der ingen tilladelse. Og hvis den registreres til godskørsel, skal tilladelsen medbringes for at få pladerne udleveret.
    TUC, hvor du er tilmeldt, kan svare på alt dette. Du får også EU-bevis derfra samtidig.

• #4   28. feb 2012 Futte . Ja det mener jeg godt han må, for det er stadig kørsel med egne varer og ikke kørsel for fremmed regning. At han tager noget for transporten er ikke kørsel for fremmed regning. Han køber jo først selv materialerne og sælger dem derefter til kunden og ellers så er det noget han gøre proforma så at hans navn vil optræde et eller andet sted på fakturaerne også vil det forsat være firma kørsel og kørsel med egne varer. Held og lykke med det Jack.

• #5   28. feb 2012 Jeg kan feks. give et helt konkret eksempe vi havde oppe på vognmandsskolen:

Et stilladsfirma som udlejer stilladser.
    Hvis de lejer et stillads ud, som de selv kører ud og sætter op for kunden, er det firmakørsel.
    Hvis de lejer et stillads ud, som de kører ud og afleverer hos kunden, og kunden selv sætter det op, så er det godskørsel.

• #6   28. feb 2012 Futte:
    Han må hente alle materialerne på trælasten han vil, han må bare ikke tage direkte betaling for transporten, da det så er godskørsel for fremmed regning. Jeg har dælme kørt mange læs jord, sand og hvad der ellers er.
    Altså det må ikke figurere på fakturaen, altså en linie fx, hvor der står transport. Det skal være fx. 4 m3 sand incl transport.
    Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Så jeg er ikke helt enig med lille Ib, da det der menes med egne varer er varer som firmaet selv producerer/behandler.

• #7   29. feb 2012 Et uddrag fra fstyr.dk:
    Hvad med transport af materialer, der indgår i en samlet entreprise?
    Transport af materialer, der til brug for et arbejdes udførelse indgår i en samlet entreprise, som en entreprenør måtte have påtaget sig, f.eks. grus og sand til et vejbyggeri, kan udføres som firmakørsel og dermed uden godstilladelse. Transporten er her af underordnet betydning i forhold til det samlede entreprisearbejde, der er aftalt.

• Jack L
    Jack L Tilmeldt:
    feb 2011

#9   29. feb 2012 Tak for alle de dejlige svar smiley

hold da op det var sku en stor mundfuld må jeg sige smiley men det vil mest være kørsels med eje vare. . men er det svært og få en vognmandstilladelse? nogen der ved det?

• Jack L
    Jack L Tilmeldt:
    feb 2011

#10   29. feb 2012 skal der også en vognmandstilladelse til vis der skal køres med biler?

• #11   29. feb 2012 Jack, det er ikke svært - du skal på 3 ugers skole og uden at lægge hovedet på blokken koster det imellem 18.000 - 30.000 kr. ved de forskellige udbydere. Dog er du meget i myndighedernes søgelys når du har en tilladelse fremfor hvis det er firmakørsel. Det er i hvert fald min erfaring. Iøvrigt så er reglerne sådan at har du to biler og den ene er til firmakørsel og den anden til kørsel for fremmede regning, ja så skal du have to tilladelser, for det kan myndighederne ikke finde ud af. De kan ikke forstå at man kan have flere biler til forskellige formål.

Ja, biler er også godskørsel.

• #12   1. mar 2012 Jeg kører da også med biler, både vores egne og lejebiler der skal bruges af vores ansatte og andre..

Hver gang jeg ender i en razzia eller kontrol smutter jeg som regel igennem uden noget andet efter de konstaterer at jeg taler dansk... Har vist meget at gøre hvad der står på siden af bilen...

• Jack L
    Jack L Tilmeldt:
    feb 2011

#13   1. mar 2012 hvad så hvis jeg er lejet af et firma? er der slet ingen måde man kan slippe fra vognmandstilladelse?

• Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #15   5. mar 2012 Hvad med at udleje mig selv, uden bil, til firmakørsel for en anden virksomhed??

Kørslen IKKE det primære arbejde, men går ind under "stillads-reglen" beskrevet længere oppe.

• #16   5. mar 2012 Jack:

Så længe du ikke tager dig direkte betaling for transport, altså på fakturaen skriver "kørsel af xxxxxxxx", så er der ikke noget at komme efter.

• Jack L
    Jack L Tilmeldt:
    feb 2011

#17   6. mar 2012 morten hvad mener du.. ??

altså hvis en kunde betale på stedet?

• #18   6. mar 2012 Der må ikke stå på regningen til kunden at du har kørt sand fra pladsen og ud til kunden fx. Altså der må ikke stå at det er decideret kørsel du tager penge for.

Kommentér på:
Hjælp til regler

Annonce