4.585 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til regler {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
er et lille entreprenør firma der skal til og tag lastbil kort. er meldt ind hos tuc og skal tag korte næste mdr. men vil høre har kigget på sådan en lille lastbil på under 12t så den er på den lave vægtafgift. men er skal man have nogen tilladelser eller noget når man køber en lastbil som enkeltmandsvirksomhed? eller er det bare ud og købe:) ??
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Hvis vi forestiller os en tømre... han skal bygge en carport... må han ligge gebyr på, for udbringning af de matrialer han selv skal bruge, for at bygge kundens carport?
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Om han skriver transportgebyr, eller andre transport relaterede udgifter på fakturaen er uden betydning.
Jack spørger om en entreprenør virksomhed.. og der kan man sige at de typisk ikke skal bruge tilladelse, fordi de normalt kun kører med deres eget udstyr, som skal bruges til at udføre et givent job.. feks. rendegraver, bobcat og lign.. men de skal passe på hvis de lige tager et par kubikmeter stabilgrus med ud til en kunde, for så er det godskørsel, og der kræves tilladelse. Samme gælder, hvis de en dag lige hjælper en kollega, og tager hans stamper med på ladet.. så er det godskørsel..
Det er lidt kringlet, og der skal ikke ret meget til før der kræves tilladelse.
Helt præsist kan man sige, at hvis den indregistreres til firmakørsel, så kræves der ingen tilladelse. Og hvis den registreres til godskørsel, skal tilladelsen medbringes for at få pladerne udleveret.
TUC, hvor du er tilmeldt, kan svare på alt dette. Du får også EU-bevis derfra samtidig.
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Et stilladsfirma som udlejer stilladser.
Hvis de lejer et stillads ud, som de selv kører ud og sætter op for kunden, er det firmakørsel.
Hvis de lejer et stillads ud, som de kører ud og afleverer hos kunden, og kunden selv sætter det op, så er det godskørsel.
dec 2010
Han må hente alle materialerne på trælasten han vil, han må bare ikke tage direkte betaling for transporten, da det så er godskørsel for fremmed regning. Jeg har dælme kørt mange læs jord, sand og hvad der ellers er.
Altså det må ikke figurere på fakturaen, altså en linie fx, hvor der står transport. Det skal være fx. 4 m3 sand incl transport.
Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
Så jeg er ikke helt enig med lille Ib, da det der menes med egne varer er varer som firmaet selv producerer/behandler.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
Hvad med transport af materialer, der indgår i en samlet entreprise?
Transport af materialer, der til brug for et arbejdes udførelse indgår i en samlet entreprise, som en entreprenør måtte have påtaget sig, f.eks. grus og sand til et vejbyggeri, kan udføres som firmakørsel og dermed uden godstilladelse. Transporten er her af underordnet betydning i forhold til det samlede entreprisearbejde, der er aftalt.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
hold da op det var sku en stor mundfuld må jeg sige
feb 2011
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
Ja, biler er også godskørsel.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 220
Hver gang jeg ender i en razzia eller kontrol smutter jeg som regel igennem uden noget andet efter de konstaterer at jeg taler dansk... Har vist meget at gøre hvad der står på siden af bilen...
feb 2011
mar 2012
Følger: 1 Svar: 1
Kørslen IKKE det primære arbejde, men går ind under "stillads-reglen" beskrevet længere oppe.
dec 2010
Så længe du ikke tager dig direkte betaling for transport, altså på fakturaen skriver "kørsel af xxxxxxxx", så er der ikke noget at komme efter.
feb 2011
altså hvis en kunde betale på stedet?
dec 2010
Hjælp til regler