{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.887 visninger | Oprettet:

Køretid ved saltning/alm kørelse {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen...

Når jeg nu køre salt om morgen køre ca fra 3 til 6 vis ikk jeg skal køre 2 ture om morgen og nogle gange om aften

Men når jeg sætter den på out og køre det jeg skal

Kan jeg så ikk køre mine alm timer bagefter??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af toiletsæde 500 kr.
  • fjerne ukrudt 600 kr.
  • Elektriker skift spot som er faldet ud 350 kr.
  • Tilslutning af strøm til vaskemaskine 500 kr.
  • Samling af Make Up bord 840 kr.
  • Handymand tømre til justering af dørpumpe+dør 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køretid ved saltning/alm kørelse
  • #1   7. dec 2011 jeg føler lige med her. for er også i tvivl med det der

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

Emner: 1 Svar: 189
    #3   7. dec 2011 Hvis du hopper over på alm kørsel bagefter saltningen, så skal du modregne de timer du har kørt og saltet.. Du kan ikke bare trille videre med 9 timers køretid bagefter..

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

Emner: 1 Svar: 189
    #4   7. dec 2011 Ok, læste lige lidt mere op på det, og den tid du bruger på saltning, skal modregnes i din rådighedstid.. evt google køre hvile-tid snerydning..

• #5   7. dec 2011 Jeg er ret sikker på at køre-hviletid ikke gælder saltning/ snerydning.

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #6   7. dec 2011 Det gør de Alex, det kom de til for nogen år siden.

Før i tiden gjaldt køre hviletidsreglerne ikke under vinterbekæmpelse

• #7   7. dec 2011 Jeg har da hørt at man er fritaget.. Men du må ikk køre salt om morgenen og så køre de 9 timer, men omvendt altså starter de 9 timer og derefter bliver kaldt ud, den er god nok efter hva jeg har hørt ?

• TruckerBenny A

#8   7. dec 2011 Okay har lige tjekket op på det.

Køre du din saltrute igennem så må du ikke køre dine normale 9 timer efterfølgende.

Igen hvis du er startet på dit normale kørsel og bliver kaldt ud så kan du ikke salte alt det du vil. Samtidig så må det heller ikke afbryde dit ugentligt hvil for snerydning, det vil sige køre du en hel normalt uge og det så bliver frostvejr eller snestorm i weekenden så må du ikke trille ud

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 86
    #9   7. dec 2011 Al vinterbekæmbelse er undtaget kørsel. Dvs at når du begynder på din tur med salt skal tacho stå på OUT. Når du er færdig med salt slår du den tilbage, og kører din normale tur. Din daglige rådighedstid begynder kl. 3. Du har herfra henholdsvis 15 eller 13 timer. Så du kan godt køre dine 9 timer, med pause imellem selvfølgelig.
    Mvh
    Mogens

• #10   7. dec 2011 mogens du har ret langt hen ad vejen. Men i glemmer jo nogen faktore..
    Han må ikke køre 3,4,5 eller 6 timer salt, og så køre ud og tage 9 timer bagefter. Han må gerne køre 3 timer salt, og så bruge sine resterende 6 timer bagefter, så er det en almindelig dag..
    Hvis han har kørt hans almindelige 6,7,8 eller 9 timer i løbet af dagen, og blir kaldt ud, må han gerne sætte den på out og køre efterfølgende. Dog ska han når han er færdig holde sine 9 timers hvil før han må påbegynde næste dags arbejde.

Han skal holde sit ugentlige hvil!!

Ja snerydning er undtaget af kørehviletids bestemmelserne, under UDKALD!!
    Og der er stadig nogen arbejdsmarkedsdirektiv regler. Det jo ik for sjov at der ska være tilskrevet x antal folk til hver enhed..

Men hvem vil nogensinde kontrollere det?? Når du køre på out er der da ingen som kan se hva der er forregået..

• #11   7. dec 2011 Eks.. I dag har jeg kørt fra 3.30 til ca 9 tiden.. Så må jeg køre ca 3 alm timer bagefter og så skal jeg holde fyre aften??

• #12   7. dec 2011 hvordan det???

• #13   7. dec 2011 jeg bliver ikk meget kloger af det der står herinde

http://asp.vejtid.dk/Artikler/2008/10%5C5334.pdf

• #14   7. dec 2011 ja og her på samsø er vi fritaget for og køre med skive eller kort og det gælder hele året.med mindre der er en dag vi skal til fastlandet smiley

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

#15   7. dec 2011 Ja hej igen.
    Det er IKKE korrekt at man bruger af sine køretimer i forbindelse med at man kører uden for forordning. Man bruger af sin "rådighedstid" da vinterkørsel bliver registreret som andet arbejde. Det er fuldstændig rigtig at man skal afholde ugehvilet under alle omstændigheder (regulært eller reduceret)
    Under politiets egen vejledning til undtagelserne står der følgende:

1.4. Førerens registrering af kørsel, der ikke er omfattet af køre- og hvile-tidsbestemmelserne (undtaget-kørsel)

Føreren skal i visse tilfælde registrere ”undtaget-kørsel” som ”andet arbejde”.

Hvis føreren i en daglig arbejdsperiode dels udfører kørsel, der er undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, dels udfører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, skal ”undtaget-kørslen” registreres som ”andet arbejde”. Registreringen foretages på diagramarket, hvis der anvendes analogt kontrolappa-rat, eller i det digitale kontrolapparat og på førerkortet, hvis der anvendes digitalt kontrolapparat.

Som et eksempel kan nævnes, at et specialkøretøj udfører vejhjælp inden for en radius af 100 km fra hjemstedet, jf. artikel 3, litra f. Inden for en daglig arbejdspe-riode udføres f.eks. 3 transporter, der opfylder betingelserne i artikel 3, litra f, for at være ”undtaget-kørsel”. Derefter udføres en transport, der rækker ud over en radius på 100 km. Den transport, der rækker ud over en radius på 100 km, er om-fattet af køre- og hviletidsbestemmelserne og skal registreres i overensstemmelse med hermed som køretid ved anvendelse af kontrolapparat og diagra-mark/førerkort. Da der i arbejdsperioden både udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, og kørsel, der er undtaget, skal de forudgående 3 transporter, der er udført som ”undtaget-kørsel”, registreres som ”andet arbej-de”.

Hvis der i en arbejdsperiode kun udføres ”undtaget-kørsel”, er der ikke krav om registrering af tidsgrupper ved brug af kontrolapparat i henhold til køre- og hvile-tidsbestemmelserne.

Der henvises til ”Forskrifter for brug af kontrolapparater”, afsnit 1.1.5. om manuel registrering af tidsgrupper ved brug af det analoge kontrolapparat og afsnit 2.1.3. om manuel registrering af tidsgrupper ved brug af det digitale kontrolapparat. For-skrifterne kan findes på www.politi.dk.

En daglig arbejdsperiode begynder på det tidspunkt, hvor føreren aktiverer kon-trolapparatet efter en daglig eller ugentlig hviletid, og den slutter ved begyndelsen af en daglig eller en ugentlig hviletid.

Mvh

Mogens

• TruckerBenny A

#16   7. dec 2011 Ronny A > Nu kommer man jo heller ikke meget over 50 kilometer fra hjemmet på Samsø smiley

• #17   7. dec 2011 det er ikk til at blive klog på for her står noget os

http://www.tur.dk/nyheder/2011/saerlige-bestemmelser-for-koere-hviletider-ved-vintertjeneste.aspx

• #18   7. dec 2011 prøv og læs det dan h linker til...sådan som jeg forstå det er man ikke undtaget for at over holde køre hviletids reglerne,,,eller,,,,,

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

#19   7. dec 2011 Jo man er. Denne del omhandler kun ugehvilet der SKAL holdes.
    Mogens

• #20   7. dec 2011 jeg kan ikk rigtig blive klog på noget af det her

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

#21   7. dec 2011 Hej Dan.
    Følgende har jeg sakset fra ITD´s vejledning til vintertjeneste:
    Se på eksempel 2

Eksempel 1: Udkald efter fyraften
    En fører udfører noget kørsel i den daglige arbejdsperiode, som er omfattet af reg-lerne om køre-hvile-tid. Efterfølgende holdes der et dagligt hvil på eksempelvis 5 timer. Herefter bliver han kaldt ud til kørsel med sneplov om natten. Denne kørsel er ”undtaget kørsel”.

Kørslen med sneplov skal registreres som ”andet arbejde” under tegnet - Regi-streringspligten gælder, indtil føreren afbryder kørslen med sneplov og holder en lovlig daglig hviletid.

Eksempel 2: Udkald om morgenen
    Efter en lovlig daglig hviletid begynder en fører sin daglige arbejdsperiode, hvor der køres med saltspreder i 2 timer før normal arbejdstid. Denne kørsel er ”undtaget kørsel”.

Efterfølgende kan han holde et kort hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden, eller han kan fortsætte med at udføre sine daglige arbejdsopgaver, som er underlagt reglerne om køre-hvile-tid.

Kørslen med saltspreder skal registreres som ”andet arbejde” under tegnet (2 hamre) . - Registreringen skal foretages, inden den normale arbejdskørsel begynder. I dette tilfælde begynder den daglige arbejdsperiode, når kørslen med saltspreder begyn-der.

• #22   7. dec 2011 Har fundet lidt her (link fjernet)

Men det hjælper da på det nu

• #23   8. dec 2011 viktor, du er gal på den. man er ikk fritaget ved salt..... kører man OUT og ikk andet så kan man køre i en uge hvis det er. ligeså snart du så afslutter så skal du holde 11 timer.. køre du så fx alm og så på out og så alm igen har du en rådighedstid på KUN 13 timer.... og køre du nu sand i 2timer og så salter på out i 6 timer så når du skal køre sand igen så er det 2,5 timer igen og så 45min pause og en rådighedstid på 13 timer... lidt indviklet men sådan er det.. og uanset om man mener man er fritaget eller ej så SKAL det skive i eller kort...... DU som chauffør skal ku dokumentere hva du har lavet........

• #24   8. dec 2011 har haft fat i tung vogn afd, man er må køre lige så længe man er på eller igang på ruten, men så snart du aflutter din rute skal du hold min 11 plus det de pauser som du har mangler og eller hvil, og du man skal sørge for at skriver det på daigram ark eller på strimmel. kører du uden kort skal du efter følgende lave udskrifter og skriver hvad og hvor du har kørt,,, sådan forstod jeg det i dag......

• #25   8. dec 2011 Med hensyn til starttidspunkt klokken 3 så skal man jo huske at starter man inden klokken 0400 om morgenen så har man altså kun 10 timer til at arbejde i .
    den regel er der ikk mange der kender !!!

• #26   8. dec 2011 det er da noget værre noget alt det her

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

#28   8. dec 2011 Jørn C: hvem har du talt med hos tungvogn?
    Mogens

• #29   8. dec 2011 mogens, talte med simon som er konsulent. men ka godt være at det er mig som har misforstået noget,,,

• #30   8. dec 2011 Som jeg har forstået det på nogen af dem jeg kender der kører det pjat, så er det som Søren N beskriver det.

• vikvak
    vikvak Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 46
    #31   9. dec 2011 Martin S... Den regel der hører under arbejdstidsdirektivet .. det har ikke noget med kørehviletiden at gøre.... ret mig hvis jeg tar fejl..

• #32   9. dec 2011 vikvak

du har ret, men det er jo ikk alt vi er fritaget for bare fordi vi har nogle andre regler , og det er nok det værste ved den danske lovgivning at nogle regler snakker mod hinanden .!

Kommentér på:
Køretid ved saltning/alm kørelse

Annonce