3.887 visninger
|
Oprettet:
Køretid ved saltning/alm kørelse {{forumTopicSubject}}
Hey alle sammen...
Når jeg nu køre salt om morgen køre ca fra 3 til 6 vis ikk jeg skal køre 2 ture om morgen og nogle gange om aften
Men når jeg sætter den på out og køre det jeg skal
Kan jeg så ikk køre mine alm timer bagefter??
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 79
feb 2011
Emner: 1 Svar: 189
feb 2011
Emner: 1 Svar: 189
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 19 Svar: 216
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Før i tiden gjaldt køre hviletidsreglerne ikke under vinterbekæmpelse
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Køre du din saltrute igennem så må du ikke køre dine normale 9 timer efterfølgende.
Igen hvis du er startet på dit normale kørsel og bliver kaldt ud så kan du ikke salte alt det du vil. Samtidig så må det heller ikke afbryde dit ugentligt hvil for snerydning, det vil sige køre du en hel normalt uge og det så bliver frostvejr eller snestorm i weekenden så må du ikke trille ud
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Mvh
Mogens
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Han må ikke køre 3,4,5 eller 6 timer salt, og så køre ud og tage 9 timer bagefter. Han må gerne køre 3 timer salt, og så bruge sine resterende 6 timer bagefter, så er det en almindelig dag..
Hvis han har kørt hans almindelige 6,7,8 eller 9 timer i løbet af dagen, og blir kaldt ud, må han gerne sætte den på out og køre efterfølgende. Dog ska han når han er færdig holde sine 9 timers hvil før han må påbegynde næste dags arbejde.
Han skal holde sit ugentlige hvil!!
Ja snerydning er undtaget af kørehviletids bestemmelserne, under UDKALD!!
Og der er stadig nogen arbejdsmarkedsdirektiv regler. Det jo ik for sjov at der ska være tilskrevet x antal folk til hver enhed..
Men hvem vil nogensinde kontrollere det?? Når du køre på out er der da ingen som kan se hva der er forregået..
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
http://asp.vejtid.dk/Artikler/2008/10%5C5334.pdf
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 25
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Det er IKKE korrekt at man bruger af sine køretimer i forbindelse med at man kører uden for forordning. Man bruger af sin "rådighedstid" da vinterkørsel bliver registreret som andet arbejde. Det er fuldstændig rigtig at man skal afholde ugehvilet under alle omstændigheder (regulært eller reduceret)
Under politiets egen vejledning til undtagelserne står der følgende:
1.4. Førerens registrering af kørsel, der ikke er omfattet af køre- og hvile-tidsbestemmelserne (undtaget-kørsel)
Føreren skal i visse tilfælde registrere ”undtaget-kørsel” som ”andet arbejde”.
Hvis føreren i en daglig arbejdsperiode dels udfører kørsel, der er undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, dels udfører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, skal ”undtaget-kørslen” registreres som ”andet arbejde”. Registreringen foretages på diagramarket, hvis der anvendes analogt kontrolappa-rat, eller i det digitale kontrolapparat og på førerkortet, hvis der anvendes digitalt kontrolapparat.
Som et eksempel kan nævnes, at et specialkøretøj udfører vejhjælp inden for en radius af 100 km fra hjemstedet, jf. artikel 3, litra f. Inden for en daglig arbejdspe-riode udføres f.eks. 3 transporter, der opfylder betingelserne i artikel 3, litra f, for at være ”undtaget-kørsel”. Derefter udføres en transport, der rækker ud over en radius på 100 km. Den transport, der rækker ud over en radius på 100 km, er om-fattet af køre- og hviletidsbestemmelserne og skal registreres i overensstemmelse med hermed som køretid ved anvendelse af kontrolapparat og diagra-mark/førerkort. Da der i arbejdsperioden både udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, og kørsel, der er undtaget, skal de forudgående 3 transporter, der er udført som ”undtaget-kørsel”, registreres som ”andet arbej-de”.
Hvis der i en arbejdsperiode kun udføres ”undtaget-kørsel”, er der ikke krav om registrering af tidsgrupper ved brug af kontrolapparat i henhold til køre- og hvile-tidsbestemmelserne.
Der henvises til ”Forskrifter for brug af kontrolapparater”, afsnit 1.1.5. om manuel registrering af tidsgrupper ved brug af det analoge kontrolapparat og afsnit 2.1.3. om manuel registrering af tidsgrupper ved brug af det digitale kontrolapparat. For-skrifterne kan findes på www.politi.dk.
En daglig arbejdsperiode begynder på det tidspunkt, hvor føreren aktiverer kon-trolapparatet efter en daglig eller ugentlig hviletid, og den slutter ved begyndelsen af en daglig eller en ugentlig hviletid.
Mvh
Mogens
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
http://www.tur.dk/nyheder/2011/saerlige-bestemmelser-for-koere-hviletider-ved-vintertjeneste.aspx
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Mogens
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Følgende har jeg sakset fra ITD´s vejledning til vintertjeneste:
Se på eksempel 2
Eksempel 1: Udkald efter fyraften
En fører udfører noget kørsel i den daglige arbejdsperiode, som er omfattet af reg-lerne om køre-hvile-tid. Efterfølgende holdes der et dagligt hvil på eksempelvis 5 timer. Herefter bliver han kaldt ud til kørsel med sneplov om natten. Denne kørsel er ”undtaget kørsel”.
Kørslen med sneplov skal registreres som ”andet arbejde” under tegnet - Regi-streringspligten gælder, indtil føreren afbryder kørslen med sneplov og holder en lovlig daglig hviletid.
Eksempel 2: Udkald om morgenen
Efter en lovlig daglig hviletid begynder en fører sin daglige arbejdsperiode, hvor der køres med saltspreder i 2 timer før normal arbejdstid. Denne kørsel er ”undtaget kørsel”.
Efterfølgende kan han holde et kort hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden, eller han kan fortsætte med at udføre sine daglige arbejdsopgaver, som er underlagt reglerne om køre-hvile-tid.
Kørslen med saltspreder skal registreres som ”andet arbejde” under tegnet (2 hamre) . - Registreringen skal foretages, inden den normale arbejdskørsel begynder. I dette tilfælde begynder den daglige arbejdsperiode, når kørslen med saltspreder begyn-der.
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Men det hjælper da på det nu
dec 2010
Følger: 26 Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 151
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
feb 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Lastbiler: 1 Svar: 46
den regel er der ikk mange der kender !!!
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Mogens
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 46
feb 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Lastbiler: 1 Svar: 46
du har ret, men det er jo ikk alt vi er fritaget for bare fordi vi har nogle andre regler , og det er nok det værste ved den danske lovgivning at nogle regler snakker mod hinanden .!
Køretid ved saltning/alm kørelse