{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.976 visninger | Oprettet:

Førekort tages ud eller hvad ??? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley Jeg har diskuteret regler for førekort med min svoger idag han siger at en af hans koleger har fået bøder fordi han ikke har udtaget sit førekort af tracografen efter endt arbejdes dag har kigget i vedtækterne ang brug af førekort og kan ikke finde noget der siger at kortet Skal tages ud om aften kan forstå hvis der er flere chaufføre i firmaet der køre samme bil smiley men som i mit tilfælde hvor det KUN er mig der køre min bil som står stille hvis jeg er syg eller ska have fri må det vel være nok at sætte den på hviletid efter endt arbejdesdag eller hvad det ska siges at jeg har bilen med hjem og der ved ikke nogen form for transport til og fra bilen håber der er nogen der kan hjælpe da vi har vædet en kæmpe gammel dags is he he


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førekort tages ud eller hvad ???
  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
    #1   20. aug 2011 1. Lær lige at kommatere og sætte punktum, det var sgu en lang sætning.

    2.Hvis tachografen er sat på hvil så må kortet gerne blive siddende i tachografen. Det behøver ikke tages ud efter 24 timer ligesom skiverne i en fartskriver.


  • #2   20. aug 2011 123 komma streg den er god med dig.He he men tak for svar ;-9

  • #3   20. aug 2011 ups.:-)

  • #4   21. aug 2011 Kortet skal sidde i bilen hvis du er i bilen, er du ikke i bilen, skal kortet tages ud. Meget meget simpelt at huske.

    Dog må man ikke holde 45 timer i bilen, så ved weekendhvilet skal kortet ud. (Også selvom du ulovligt opholder dig i bilen,) da man ikke må være i bilen i et weekendhvil...


  • #5   21. aug 2011 Rene P > Pladder, næsten ihvertfald, der er ingen regler om at kortet ikke må sidde i bilen når du ikke opholder dig i den, jeg har da ihvertfald aldrig fået en bøde for at mit kort har siddet i weekenden over... Aldrig, og jeg er blevet stoppet af både tysk, fransk og spansk politi, og hvis der havde været en lov omkring der, så havde de forbandede mexicanere nok skulle fortælle mig det, for jeg de fortalte mig da ihvertfald alt andet... :o/ Møgsvin og deres elendige økonomi...

  • #7   21. aug 2011 Mit kort kommer kun ud når jeg holder ferie eller skal tømme kortet. Så bliver det ikke så nemt væk.... Og jeg har nemmere ved at holde styr på mit tvivl da den jo fortæller mig på minuttet hvor længe jeg har holdt.....

  • #8   21. aug 2011 Hvis kortet sider i om natten, skal man så ikke huske at afslutte dagen inde i menuen?
    ved at vælge slut land?
    Og dagen efter huske at, trykke start land?



  • #9   21. aug 2011 René H har ganske ret. Du skal gå ind og afslutte dagen. Altså vælge slutdato og slutland - nøjagtig som du skulle notere på skiverne. Om du kan vente med at gøre det til om morgenen ved jeg ikke - derfor har jeg gjort det til en vane at pille kortet ud.

    Lige så meget fordi, jeg er så teknikhandicappet at jeg ikke kan finde rundt i menuerne på tachografen smiley


  • #10   21. aug 2011 René P > Det er ikke korrekt, at man ikke må holde weekendhvil i bilen.

  • #11   21. aug 2011 Rene P har delvis ret. Du må ikke holde dine 45 timer i bilen men nok de 24 timer.
    Det kun i sverige de kan finde på at give bøde for ikke at afslutte dagen på tachographen... Og der ingen grund til at holde korte i når man holder weekendhvil da det bare tager plads på kortet. Når du sætter kortet i når weekenden er overstået fortæller den dig jo os hvornår kortet har været i sidst.


  • #12   21. aug 2011 EK T > Hvor står det at man ikke må holde 45 timer hvil i bilen? Det står ikke i bekendtgørelsen af køre-hviletids bestemmelserne. Det er der jo mange export chauffører som har brug for, når de ikke kan nå hjem og holde deres hvil. Plus mange øst-chauffører bor jo i bilen i måneder af gangen.

  • #13   21. aug 2011 Finn D
    Ham jeg har det fra er eller var 200% inde i k/h tid og har siddet ved Skifter og solgt div udstyr. Desværre døde han for tre uger siden i en alder af 26 år. Han tilbød kurser i k/htid og derfor ved jeg det.


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
    #14   21. aug 2011 Du må ikke holde et regulært ugentligt hvil i bilen, men du må afholde et reduceret ugentlig hvil i bilen.
    Jeg har lige været hele lortet igennem de sidste 8 uger, så jeg ved hvad jeg taler om.
    Daglige og reducerede ugentlige hvil på afholdes i bilne såfremt der er indrettet soveplads i køretøjet.


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
    #15   21. aug 2011 Langturschaufførere holder aldrig et regulært ugentlig hvil i bilen, de holder et reduceret, dvs. 44t og 59 minutter max.

  • #16   21. aug 2011 Man har vel egentlig aldrig måtte holde 45 timers weekendhvil i bilen.. hvis man alligevel gør, betegnes den kun som 24 - det kan jeg da huske fra da jeg begyndte at køre syd over.



  • #17   21. aug 2011 Chr S
    Det er nemlig rigtig.
    Og et nedsat weekendhvil må du nok holde i bilen dog ikke 45 timer. Men det jo nok ikke det jens betjent går mest oppe i fordi så burde der nok være flere danske vognmænd som ejede en blok i slumkvarterene til at huse deres sigøjnere weekenderne over...


  • #18   21. aug 2011 jeg har snakket med en fra politi s storvogns division i dag og han siger så længe bilen er 1 mands betjendt som min er,og kun køre i DK er det lige meget med at pille kortet ud også i weekenden den skal dog bare være stillet på hviletid fordi jeg ikke har køje eller andre muligheder for at overnatte i bilen.Men hvis der var køje i så der var mulighed for at overnatte i bilen skulle det pilles ud efter endt arbejdes uge så det ikke sad i til weekend hvil.Og har også snakket med vognmanden om det hans sidder også alttid i og han er også blevet udtaget til den HELT store kontrol en dag hvor betjendten også hade sagt det var ok at kortet sad i hele tiden. Så det får sku lov at sidde, også må vi jo tage den derfra som vognmanden sage smiley men tak for de mange indlæg godt at se vi kan hjælpe hinanden og udvæksle tip og erfaringer smiley forsat god sommer til alle

  • #19   21. aug 2011 Jeg troede kortet var personligt, og derfor skal opbevares "på sig". Dvs når jeg parkerer lastbilen hos vognmanden og kører hjem og sover, så skal jeg ha kortet med mig? Også selvom det er mig der kommer 9 timer senere og kører igen.

    Mener også jeg har hørt, at hvis man f.eks er på ferie i sin egen personbil, skal man også ha' kortet med sig, udelukkende af den grund, at man har et. Ved sgu ikke om det skulle være for at forhindre misbrug, eller noget lignende..

    Jeg tager i hvert tilfælde altid mit kort ud, og med mig når jeg holder hvil eller fri.


  • #20   21. aug 2011 Det kan der jo være noget om hvis der er flere i firmaet der køre i bilen,men nu lige i vores tilfælde er der kun to biler i firmaet vognmandens og den jeg køre i og hvis jeg er syg eller har fri står bilen stille herhjemme hos mig smiley men jeg vil grave lidt mere i det i løbet af ugen og hvis jeg kan få noget på skrift fra politiet ,ska jeg nok ligge det ind her for vi er jo mange der ikke rigtit kan hitte rundt i alle de nye regler ang den møg tarcograf gggggggggg

  • #21   21. aug 2011 Jacob J

    vi har en der kun slap for bøde i en kontrol for ikke at have sit førerkort på sig selvom han var kørende i en skivebil - Netop fordi, at hvis han ikke havde det på sig, så kunne det være lånt ud. Nu boede han under 10 km fra kontrollen og kunne køre hjem efter det og slap derfor med en løftet pegefinger.

    Begrundelsen var so du nævner, at kortet er personligt. Hvorvidt det står skrevet noget sted aner jeg ikke. Jeg ved kun det kostede ham en bunke tid fordi de ævlede længe før han fik lov at køre hjem efter det.


  • #23   22. aug 2011 Johnny G > Ja Schweitz er et af dem, fuldstændig snor åndsvagt, for de har tilsvarende ikke krav om at man skal have skiver med....

  • #24   22. aug 2011 Nobody.

    Ja, mener også det var Østrig og/eller Schweitz jeg havde hørt at det vat "farligt" at tage personbilen med i gennem uden sit fører-kort..

    Det er vel stadig ikke alle der har C-kørekort, der har førerkort også...


  • #25   22. aug 2011 Nobody

    Det er jo slet ikke sammenligneligt med skiver - Det handler jo ikke hvad der er lagret på kortet, men om, at hvis du holder ferie og ikke har det på dig, så kan det være lånt ud til en anden der kan køre på det.

    Der er vel næppe nogen der vil eller kan bruge dine brugte skiver til ret meget. :-))


  • #26   22. aug 2011 Måårten Ææs > Det er så ikke det jeg har hørt skulle være grunden, grunden er at så kan de se om man har fået tilstrækkeligt hvile inden man satte sig i personbilen og kørte på ferie, det var den begrundelse en dansk chauffør havde fået da han fik en bøde dernede, var det sidste sommer? Læste om det i, jeg tror det var LM eller MOTOR...
    Det havde intet at gøre med at kortet kunne være lånt ud... Officielt om ikke andet, men lige meget hvad så er det da snot åndsvagt, for du kan jo sagtens have stort kort, uden at have førerkort, det er jo ikke sikkert man lever af sit kørekort, så er det sgu da ikke logisk at man kan få en bøde for ikke at have det med...


  • #27   22. aug 2011 Det med de regulære hvil man ikke må holde i bilen, det forstår jeg da ikke en pind af.. der er da MANGE exportchauffører, som ikke når hjem inden de skal holde 45timer (efter 13dage), og de får da ikke hotel.. de holder bare på havnen, rastepladsen, eller hvor det nu lige passer dem, og sover i bilen. Og det er vel stort set alle øst-chauffører som ligger ude, mere end 13 dage af gangen, og de har da ikke råd til hotel. Forstår ikke det kan være rigtigt! Kan godt se det står i den der vejledning til politiet, men den burde vel være udarbejdet efter K/H bestemmelserne? Og der står nemli ikke noget om det skulle være forbudt. Nu holder jeg hjemme hver weekend, men hvis jeg engang holdte regulær ugentlig hvil i bilen, og fik en bøde for det, så sku vi dælme da i retten, og få den prøvet smiley

  • #28   23. aug 2011 Finn D

    Det er jo derfor der er lavet det der hedder reduceret ugentligt hvil på 24 timer så du GODT må holde i bilen. Det er kun det regulære 45 timer hvil du ikke må holde i bilen.

    Så alle dem du ser holde 45 timer i bilen - Det tæller kun som 24 - Og sådan er det bare!

    SÅ held og lykke i retten hvis du når der til en dag.


  • #29   23. aug 2011 Du skal jo holde 45 timer, efter 13 dage. Man kan ikke nøjes m 24, 2 uger i træk.

  • #30   23. aug 2011 Finn D

    Det er korrekt, men du må uanset ikke holde et ordinært weekendhvil på 45 timer i bilen. Er du væk så længe at du SKAL holde 45 timer, så må du på hotel eller andet.


  • #31   23. aug 2011 Mååårten har helt ret ret smiley

    Og bare fordi nogen holder deres 45 timers hvil i bilen er da ik ensbetydende med at det er lovligt smiley Det tæller kun som 24 timer uanset hvordan man vender og drejer den................


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
    #33   23. aug 2011 Et reduceret ugentlig hvil tæller ikke kun som 24 timer uanset hvordan det ser ud. Det tæller de timer du holder så længe det er under 45 timer men mere end 24 timer. Et ugentlig reduceret hvil skal bare være på min. 24 timer. Kompensation for de manglende timer i dit reduceret ugentlige hvil, skal så indhentes i de følgene 3 uger i forbindelse med et min. 9 timers dagligt hvil.

    Det er ulovligt at afholde et regulært ugentligt hvil i bilen uanset om den er indrettet til det eller ej. Regulære ugentlige hvil skal afholdes væk fra bilen.

    Det i ser østchaufførene gøre er at afholde et reduceret ugentlig hvil på 44 timer 55 minutter eller deromkring, så længe det ikke er 45 timer, så er det et reduceret hvil, hvorpå de så ugen efter holder deres regulære ugentlige hvil, de manglende 5 minutter fra ugen før, kan de så ligge ind i et hvilken som helst daglige hvil i de næste 3 uger.


  • #34   24. aug 2011 Kim M > Er det meget svært at læse at Johnny G har oplysningerne rigspolitiet? De må da vide det??!!

  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
    #35   24. aug 2011 Mr. Nobody

    Nu har jeg siddet og terpet de regler i 8 uger så jeg kender dem til punkt og prikke.


  • #36   24. aug 2011 Nobody

    Det er ingen selvfølge, at en tilfældig medarbejder ved Rigspolitiet har styr på den slags.

    Vil man være næsten 100% sikker på et rigtigt svar, så tag fat i Lars Eriksen i Ålborg, han kan sit shit.


  • #37   24. aug 2011 Uanset hvordan man vender og drejer det, så må man lovmæssigt ikke holde 45 timers hvil i sin bil... Der er ingen der siger at man ikke kan tage kortet ud, og sove i en medbragt hængekøje.
    Det skal man ikke engang selv bevise.
    Eller sover i en kollegas bil, for den sags skyld.
    Den bøjes på mange måder.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #38   24. aug 2011 Jeg kan ikke udtale mig ret meget omkring "kortet", da jeg ikke er ung nok til at have brugt sådan et. Dog er det mig og en masse andre bekendt, at vores Politi har lige så mange opfattelser som de har ansatte. Her hjælper det meget med det nye hjælpemiddel : PRIORITERING !

    Derimod har jeg gennem længere tid været een af mine "kæpheste" at få myndighederne til at udligne forholdene for DANSKE / UDENLANDSKE chauffører. Dette har medført at jeg længe har forsøgt at få tjekket op på den ange udlændinge der camperer rundt om på rastepladserne. Desværre erkender man problemet, men kan ikke afse ressourcer til at gøre noget ved det.

    Loven siger : Det tvungne week-end-hvil på 45 timers varighed, SKAL afholdes udenfor køretøjet. Så enkelt er den faktisk !


Kommentér på:
Førekort tages ud eller hvad ???

Annonce