{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.387 visninger | Oprettet:

Udlæggerpenge + gæld til SKAT {{forumTopicSubject}}

Hej gutter

Jeg starter ud her i næste uge med at køre som eksportchauffør i Sverige, men er kommet i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til mine udlæggerpenge, har hørt en del forskellige udsagn om hvordan de bliver udbetalt.

Iflg SKAT under Rubrik 429 under Ændring af forskudsopgørelse: Rejseudgifter kan fradrages enten med de faktiske udgifter mod dokumentation eller ved anvendelse af standardsatser.

Standardsatserne udgør efter reglerne 455 kr. pr. døgn for kost og småfornødenheder og 195 kr. pr. døgn for logi, dvs. i alt 650 kr. pr. døgn.

Der kan højst fradrages 50.000 kr.

Har hørt fra en kammerat at man kan få dem via skat eller sin vognmand, men hvis det bliver igennem skat og man har gæld til dem, så modregner de udbetalingen kontra det du skylder, ergo jeg kommer ik til at få dem udbetalt før gælden hos dem er btalt ud - kan det være rigtigt eller er det fis i en hornlygte???

Ik dermed sagt at jeg ik vil betale hvad jeg skylder SKAT, men har lige noget andet som skal ordnes først...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlæggerpenge + gæld til SKAT
  • #1   17. maj 2011 Grænsen på 50.000 gælder ikke for eksportchauffører da de skattefrie diæter er en del af lønnen... Mener det er sådan det er. Dog ved jeg ikke om du har ret i det andet du siger...

  • #2   17. maj 2011 ja hvis skat skal udbetale penge til dig så modregner de da selvfølgelig i det du skylder dem. alt andet ville jo være tåbeligt.
    Så hvis du ønsker dem udbetalt uden modregning skal du snakke med din vognmand.


  • #3   17. maj 2011 Du kan ikke få for logi når du sover i lastbilen......

  • #4   17. maj 2011 Når du kører eksport får du dine skattefri godtgørelse som en del af din løn.
    Du får 18.96 kr i timen, eller 455 i døgnbetaling. og du får det fra du starter din tur, til den er slut på firma adressen, eller hvor du skal stille bilen henne. Der er ingen loft på. Men du skal gemme alle dine køresedler eller lave en kalender hvor du skriver hvor du kører henne... I tilfælde du ryger til torskegilde...


  • #5   17. maj 2011 Det er altsammen meget fint, men han er kun fritaget for loftet hvis han kører på exportoverenskomt hvor diæterne er en del af timelønnen. Hvis det er en lokumsaftale så rammer han loftet.

    Og som Michael er inde på, så kan man ikke få logi når man sover i bilen, træerne vokser jo ikke ind i himlen.

    Selvfølgelig kan du få dine udedøgn nu her, de skal bare forskudsregistreres, men hvis din skatte gæld er bare lidt stor, så vil de ikke forskudsregistrere dem ved skat. Så må du vente med at trække dem fra til året er gået. Eller bringe din skattegæld ud af verden først. Thats life!


  • #6   18. maj 2011 Jeg har I dag snakket med skat (satan en lang ventetid til deres kundeservice) Når men vi fandt frem til at det der loft på de 50.000 gælder uanset hvad, så hvis du har de der ca 260 arb. dage om året: 260*455= 118.300 kr skattefrit, så anbefalede de at man fik dem udbetalt via sin vognmand ellers mister man en del penge hvis man smider dem ind over sit fradrag 118.300-50.000 = 68.300, Så det sgu med at regne frem til hvor meget man kommer til at få ud over brutto indkomsten. Ergo jeg skal ha dem via chefen. Ang. skatte gæld så går de ind og laver et løninholdelse ud fra sin brutto indkomst hvis man bare lader det stå til, så uanset om den er stor eller lille er det en god idé at henvendelse og laver en afdrags aftale med dem, for mit vedkommende gør det sgu ik så meget, det kun et lille år det drejer sig om så det lort ude af verden. men tak for info drenge smiley

  • #7   18. maj 2011 Mickey....

    Jeg er ked af at må være den der fortæller dig at de ikke aner en kæft om hvad de taler om inde på skat.... De vil ikke stå ved deres udtalelser, af den simple grund at de ikke ved en skid om lovgivningen, og de har ikke gået nok i skole til at kunne læse lovtekst, og nok heller ikke slå det op.... Af samme grund vil de aldrig give dig deres navn efter de har udtalt sig hvis du beder dem om det...Det er ihvertfald MIN erfaring....

    Der er ikke loft på når du kører som eksportchauffør, og det er fakta..... De kan ikke lave lønindholdelse medmindre du giver dem lov til det, og det kan du bare lade være med....

    Det er utroligt operation x eller et eller andet medie ikke har taget fat om dem for længe siden, for de er intet bevendt....


  • #8   18. maj 2011 nu har jeg også en "lille" gæld til de svin, og de har skrevet nok så meget om lønindholdelse, og de har sendt mig breve med start dato´r for hvornår de ville begynde at trække 13 procent af min løn og bla bla bla... de har ik trukket så meget som en krone. den afdrags ordning de sende mig, ville tage 14år før jeg var ude af det.. jeg ved sku ik, jeg er begyndt at satse på 5 års reglen..

    men hvis du er ansat som eksport chauffør. så får du de skattefrie gennem lønnen af vognmanden, og dem røre de ikke.... men hvis du køre på en eller anden aftale, så skal du måske selv trække dem og så rammer du både loftet og deres brok og bøvl med at de vil ha pengene...


  • #9   18. maj 2011 Michael

    Du slipper ikke ud af loftet bare fordi du e eksportchauffør. Det er KUN hvis vognmanden udbetaler dem som diæter, gør han ikke det, så gælder loftet og det er fakta!

    At man kan frasige sig lønindeholdelse er noget fordrukkent sludder - Hvis ikke man indgår i en dialog SKAT finder konstruktiv, så påbegynder de en lønindeholdelse og det er også fakta. En lønindeholdelse kører ikke længere via arbejdsgiveren, men fungerer ved, at de hæver trækprocenten. Det er OGSÅ fakta!

    Skylder man det offentlige, så er der kun EEN ting der kan forhindre de henter deres penge og det er hvis man kan godtgøre via et budget hvor SKAT godkender udgifterne, at betaling eller lønindeholdelse til dem vil forhindre man kan overleve - At få det godkendt e ret meget op af bakke.

    Jeg kender til 2 der er endt med trækprocent på henholdsvis 65 og 80% fordi de bare lod som ingenting. Så god fornøjelse.

    Jeg skylder i øvrigt selv lige i underkanten af 100.000 i Skat og lad mig sige det sådan, dem er de stile og roligt ved at kradse ind.

    SKAT skal ikke bede om noget som helst hvis ikke man samarbejder!

    Michael, hvis ikke du er enig, så smid noget dokumentation der kan klare en tur i landsskatteretten!

    I øvrigt er det ingen problem at få et juridisk bindende svar fra SKAT - Spørgsmålet skal bare stilles skriftligt og så koster det ca. 300 at få svaret.

    I skal øve jer lidt på det jura her!

    Søren N

    5 års reglen gælder ikke i en skattesag, den forældes ikke. Trist men sandt!


  • #10   19. maj 2011 Morten.....

    Du kan tro lige hvad du vil, det bliver jeg hverken mere lykkelig, eller ulykkelig af, men skat kan ikke gøre dig en skid hvis du kommer med et budget, og nej Morten......Det er ikke svært at få godkendt hos dem, tværtimod....

    Selvfølgelig skal du reagere på deres krav, det tog jeg som en selvfølge at man gjorde, det beklager jeg....

    Mht dokumentation har jeg ikke tænkt mig at udstille mine personlige papirer og kampe med skat igennem livet til offentligt skue, men det er fakta Morten....Det er jo ikke noget jeg bare sidder og finder på, sådan ud af den blå luft..... Skattelovgivningen har intet med jura at gøre i den forstand, men derimod at kende reglerne vi spiller efter....Bevares, det er lidt det samme, men du ved hvad jeg mener....
    Skat har nogen regler de skal følge...Regler de ynder at omgåes for at få kradset penge ind, men går du dem på klingen følger de spillets regler....Et godt eksempel er overarbejde....Dette er der stor forskel på i lønindholdelse kontra en gældssanering feks.... Men fair nok.....At du ikke tror mig uden dokumentation er jeg sådan set ligeglad med....Jeg ved hvad jeg har oplevet og kæmpet med, eller imod om du vil, og jeg ved hvad jeg fik ud af det.... :-)))

    Det skal så siges at der er stor forskel på hvilken kommune du hører ind under, med hvordan de tolker reglerne, og hvor store kampe du skal kæmpe med dem.....Jeg har kendskab til flere der er blevet trynet af nabokommunens skattecenter på forkerte grundlag....

    Det er muligt du kan få et bindende svar på skrift fra skat ifb med skattespørgsmål, men ved personlig henvendelse får du et nyt svar hver gang du taler med en ny medarbejder.... Det er så også fakta, og det kan min daværende bogholder fortællle mange underholdende historier om ifb med arbejde i Norge feks....


  • #11   19. maj 2011 Michael

    Nu var den dokumentation jeg efterspurgte ikke dine personlige ting, men evt. et link til en afgørelse der er juridisk bindende eller et sted hvor det står at læse. Jeg har endnu ALDRIG fået godkendt et budget der var i trit med virkeligheden og jeg har en kammerat der var det samme igennem i Århus, der blev ALT der ikke var livsvigtigt streget. Selv A-Kasse, liv og ulykkesforsikringer, TLF osv.

    Der efter blev der fastsat en lønindeholdelse, så de sad tilbage med 2.500 om måneden til 2 voksne og 3 børn.

    Min egen oplevelse var den samme, dog i en anden kommune.

    Derfor min tvivl på din påstand.

    Og nej det er ikke muligt men faktuelt rigtigt at der er mulighed for at få bindende svar fra SKAT, den kan findes på deres hjemmeside hvor den præcise pris også kan ses. At man ikke kan regne med de svar man får i telefonen er jeg helt enig med dig i.


  • #12   19. maj 2011 Hold da op det er noget af en diskution jeg har sat gang i smiley

    hende jeg snakkede med sagde de ikke kunne gå med til at det var under 1400 om måneden ud fra min dagpenge sats, hvilket jeg spurgte om hun havde slugt noget hun ikke kunne tåle, jeg ville da ik kunne undvære så mange penge, max 300-400 ind til jeg fik job, som jeg nu har fået. men hun sagde at sådan var reglerne at de udregner efter den brutto indkomst og der var ik noget at gøre. så ja de er bløde i bolden det giver jeg jer helt ret i... også derfor jeg smider alt det jeg kan undvære til dem så jeg kan komme ud af det lort hurtigst muligt... Men nu hvor de sætter deres udregning som de gør, så bliver man sgu da nød til at lave en del sort arbejde for at få sin økonomi til at hænge bare nogenlunde sammen, fordi min A-kasse, fritid/ulykkes forsikring og tlf. skal de sgu ik pille ved, de betaler mig jo ik hvis jeg mister min dagpenge og ryger ned på kontanthjælp sats, og de betaler heller ik hvis jeg kommer alvorligt til skade og heller ik min tlf reging, så de skal da bare holde snitterne væk... Men igen, noget er vores holdning og noget andet er fakta... Det med de 2.500 til 2 voksne og 2 børn, det burde være ulovligt, fordi da jeg gik i banken og skulle låne til bil i tidernes morgen da sagde min bankdame at jeg skulle have min. 2.500 til mig selv efter budgettet er trukket fra, så syntes godt nok de burde prøve det selv med så ringe en økonomi, så kan det være de kan lære det!! Jeg har altid fået at vide at man som min skal ha 2.500 pr voksen og godt 500 pr barn om måneden i hustanden... så håber aldrig jeg kommer så langt ud at kærsten og jeg skal have en 3. part ind og bestemme over vores økonomi... Ang udlæggerpenge, dem får jeg via min vognmand, gider ik det andet bøvl med skat...


  • #13   19. maj 2011 Morten....

    Det er smaskhamrende ulovligt det de gør der mht det par... De SKAL tage højde for budget, og forsikringer og a kasse skal de godtage...Jeg kender flere der har været møllen igennem, og der er ikke noget at komme efter hvis du banker dem i hovedet med reglerne...Desværre er det nødvendigt ved nogen af de mindre heldige der er ansat i etaten før de forstår det.... Når så budgettet er gennemgået og man kommer frem til et tal, skal der yderligere lægges et beløb til der er minimums grænsen for hvad du skal have og leve for, og det gælder pr person...jeg kan ikke huske satserne, men det er mere end 2500 for en famillie...

    Mickey....

    Ja en god debat er jo det man skal bruge et debat forum til ikk´...?! smiley



  • #14   19. maj 2011 Michael

    Problemet er jo bare, at hvis ikke man har midlerne til at købe sig juridisk bistand, så har man tabt på forhånd. Betaler du ikke, så napper de bare det de har lyst til og ja, der har jeg også selv været.

    I gamle dage var det nettoindtægten de beregnede efter og det skulle arbejdsgiveren administrere, nu e det bruttoindtægt og det styrer de selv via trækprocenten.

    Familien jeg nævnte før, der endte han med en tårnhøj trækprocent + et tvunget afdrag på 4.000 om måneden, det havde SKAT beregnet de kunne betale, når de NØDVENDIGE udgifter var betalt. I følge SKAT er hverken TLF, Internet, forsikringer, A-Kasse eller bil til transport til og fra job nødvendige udgifter.

    I øvrigt er det samme besked jeg har fået i en anden kommune.

    Jeg siger ikke, at det ikke er muligt, at det er som du siger, men jeg siger, at man kan glemme at komme igennem med det som menigmand!


  • #16   20. maj 2011 Johnny....

    Nej det må de ikke, og det fremgår også tydeligt ud fra det link du henviser til....Læg mærke til afsnittet der fortæller om at skyldneren ikke gjorde indsigelse imod lønindholdelse.....

    Men det er ganske interessant læsning, da vi jo her får bevis for at de skal tage hensyn til dit budgetskema.....


  • #19   21. maj 2011 Johnny.....

    Ja du har ret, men jeg tror vi taler lidt forbi hinanden.... smiley

    Når du kommer ned og fremlægger dit budget for skats inkassochef, bliver det hele regnet ud fra det budget, samt din indtægt.... Hvis din indtægt hovedsageligt består af overarbejde, er det ikke noget de må arbejde ud fra, som man gør i gældssaneringer.... Det kan jo svinge meget hvor meget overarbejde du har, så som udgangspunkt går man ud fra din indtægt på normal timer.....Hvis ikke du tjener nok der til at kunne betale hvad de forlanger, eller noget som helst, for den sags skyld, bliver sagen henlagt...Og det kan den i princippet blive resten af dit liv....

    For at kunne finde et forlig med dem, kræver det som du påpeger at man skal i dialog med dem...ellers tager de bare ved....Det er lidt det samme som når man får lukket for sin tlf, strøm, tv, osv...Det er jo et fantastisk middel til at få folk frem fra deres skjul, og indgå en dialog om problemerne.... smiley


  • #20   21. maj 2011 Johnny....

    Fint link...men igen....Hvis ikke du har luft i din økonomi til at kunne afdrage med så meget som 25 øre, ifølge dit budgetskema, må de ikke tilbageholde noget som helst....


  • #24   21. maj 2011 Johnny.....

    Ja de må gerne holde løn tilbage, hvis der er noget at give af efter i har gennemgået budgetskemaet.... Jeg har personlig været hele møllen igennem, og der var det mig der fastsatte om de skulle have noget eller ej..... Jeg endte faktisk med at få en rigtig god dialog med dem, og vi forstod til sidst hinanden, men det holdte hårdt....

    Dette her står jo i stor kontrast til tidligere indlæg hvor de hverken accepterede a-kasse eller forsikringer, hvilket er klart ulovligt...



  • #25   21. maj 2011 Johnny....

    Tja....Ved ikke hvor trist det var....Jeg havde både hus og biler, og båd på det tidspunkt, så jeg klagede bestemt ikke..... :-)))))


  • #27   21. maj 2011 Johnny

    Rolig nu. Fogeden sælger ikke alt der ikke er nødvendigt - Det sker simpelthen ikke.

    Fogeden er slet ikke farlig og oftest er de på skyldners side. Jeg har rendt ind og ud af fogedretten de sidste snart 10 år og jeg har ALDRIG haft besøg af fogeden og jeg har ALDRIG hørt tale om, at de ville sælge noget som helst.

    Det er kun hvis man ejer dyre designermøbler, ekstraordinært dyrt elektronik som f.eks. B og O Fladskærm til 50-70.000 osv.

    Lever man et normalt liv med normale ting, så rører de intet og er dine aktiver mindre værd end det du skylder så bliver man erklæret insolvent og dermed fredet hvis der er tale om almindelige kreditorer.

    Skattefogeden har jeg aldrig været i nærheden af på trods af et skatteskyld på noget over 100.000.

    Gør det nu ikke farligere end det er!


  • #29   21. maj 2011 Det er rigtigt Johnny.....Samtidig panter de for det meste de ting du har, så du ikke kan sælge dem uden deres accept...Men der var ingen der bad mig sælge noget som helst.... :-))))

    MEN....Nu er det også ved at være nogen år siden den sag kørte, måske er de blevet lidt mere skrappe med den slags ting i dag....


  • #30   22. maj 2011 Det er overordnet sådan, at hvis man ejer aktiver, så gøres der udlæg i dem, uanset om der er en panthaver eller ej - Er der en panthaver, så står udlægget bare bag panthaver - Den dag man så sælger sig aktiv, så får dem der har udlægget de penge der er tilovers, når panthaver har fået hans andel før man selv får.

    Tvangssalg er ikke noget der bruges med mindre der er tale om ekstravagante og dyre ting der er helt frie og ubehæftede.

    I det hele taget er det emne vi debatterer her omgærdet af så mange rygter, fordomme og langt ude i skoven historier at det halve kunne være nok.

    Jeg er ALDRIG blevet bedt om, at sælge noget som helst af fogeden, til gengæld har de været ret vilde med at lave udlæg og det gør man i ALT - Selv i husleje depositum og indskud. Intet er for småt til at der kan laves udlæg i det.

    Desværre for mine kreditorer ejer jeg intet. Men juraen er som jeg beskriver den og det er praksis også.


Kommentér på:
Udlæggerpenge + gæld til SKAT

Annonce