{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.869 visninger | Oprettet:

Info om branchen {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg er en ung fyr på 18 der går og undrer sig over hvad jeg skal give mig til. Jeg har for nyligt faldet over transport branchen, og kunne godt tænke mig at køre tankbil, farligt gods, særtransport eller måske eksportkørsel.
Jeg har derfor nogle spørgsmål som jeg håber på nogle af jeg kan svare på smiley

1. Er der gode muligheder for at køre tankbil/farligt godt/særtransport i DK (hvis eventuelt hvorhenne i landet)

2. Hvordan bliver man eksportchauffør? Hvilke jobmuligheder er der? (både EU men også USA)

3. Hvor mange timer arbejder man som lastbilchauffør? Er det muligt at arbejde under 50 timer og tjene en ok løn?

4. Hvor mange læs om dagen har man som godschauffør? (ved godt det er meget forskelligt, men hvad har i?).

5. Er det fysisk hårdt at være chauffør?

6. Hvor meget af arbejdet er køretid, og hvor meget er praktisk arbejde? (angiv eventuelt i %)

Jeg håber på i kan svare på nogle af spørgsmålene nævnt ovenfor, og ser frem til at høre fra jer smiley
- Kenan V.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om branchen
  • #1   4. jan 2019 vores chaufføre bliver læsset op om morgen sendt til et stop hvor bilen bliver omlæsset til små biler

    så bliver den store bil sendt ud til store kunder med levering og afhentninger (nok ca 10 stop)

    om eftermiddagen/aften så bliver der sendt gods fra de små biler på den store bil der køre til det store depot

    vedkommende møder ind ca kl 6 og har fri ca kl 1830


  • #2   4. jan 2019 om aften så har vi en chauffør som bliver sat til at starte kl 14 (eller 16)

    køre han til et stop og henter en fyldt trailer

    køre den til stort depot stiller trailer

    køre til nyt sted henter en trailer

    køre tilbage til depot læsser af

    læsser på med nyt gods på stort depot

    køre til lufthavnen

    køre tilbage til stort depot

    læsser på og køre til et lille stop

    læsser det meste af

    køre ud til 1-3 stop på vej ned mod stort depot og så slutter hans nat mellem kl 1 og kl 3

    (hans løn er på ca 35 efter skat)


  • #3   4. jan 2019 nat chaufførene

    møder ind omkring kl 21

    læsser på

    har en 35-45 af og pålæsninger

    tilbage til depot

    er ca færdig mellem 5 og 7


  • #4   4. jan 2019 1. Der er rig mulighed for alle tingene i hele landet. Du må prøve at finde ud af hvad der ligger af transportvirksomheder i dit nærområde. Tag evt kontakt til den/dem du tænker det kunne være interessant at arbejde for, og spørg om der er mulighed for en uges praktik. Så får du jo mulighed for at komme med ud og opleve en lastbilchaufførs hverdag, og kan finde ud af om det evt. er noget for dig.

    2. Vil mene at den nemmeste vej til at blive eksportchauffør er at køre herhjemme først i nogle år, og efterhånden som du så får erfaring og kendskab/kontakter i branchen bliver det muligt for dig at komme til at køre eksport.

    3. Det er meget forskelligt, men de fleste lastbilchauffører har nok typisk en arbejdsdag på en 10-12 timer 5 dage om ugen. Lønmæssigt, så skal du enten arbejde mange timer, eller arbejde på skæve tidspunkter (aften, nat og weekend) for at opnå en fornuftig løn uden at arbejde 70 timer om ugen.
    Det kan lade sig gøre at arbejde under 50 timer om ugen og tjene en ok løn. Jeg arbejder selv på fast turnus, skiftevis dag, nat og weekend, et sted mellem 37-45 timer, 4 dage pr uge.

    4. Jeg kører tankvogn med brændstof til tankstationer, jeg har mellem 1-4 læs i løbet af en arbejdsdag, typisk kører jeg omkring 300 km pr dag.

    5. Generelt er det ikke fysisk hård at være lastbilchauffør, men det afhænger af hvad gods du kører med. Nogen sidder bare bag rettet dagen lang, andre er mere på ladet af lastbilen end bag rettet.

    6. For mit vedkommende er det ca 50/50. Men igen, så kan nogen have 99% køretid, andre 1% køretid, det afhænger af hvad gods du kører med/type af lastbil.

    Vil som skrevet før anbefale dig at finde ud af hvad der ligger af transportvirksomheder i nærheden af hvor du bor. Tag kontakt, og spørg om der er mulighed for at du kan komme en uge i praktik, så du kan finde ud af om det er noget for dig. Hvis det er det, så gå igang med at lede efter en lærerplads, hvis du vil det nok og viser engagement er der masser af muligheder. Evt start på chaufføruddannelsen på den lokale erhvervsskole.


  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #5   8. jan 2019 #2 det er er hvertfald løgn at han tjener 35000 EFTER skat på at arbejde, hvad jeg kan se Maks 12 timers vagter... Det er i bedste fald før skat.

  • #6   9. jan 2019 jan prøv at tæl timerne efter en gang til

    mellem kl 14 og 3 (hvor mange timer er det)

    der er krav i forhold til nat kørsel og kørsel med flygodset og med aften/ søn og helligdags tillæg


  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #7   9. jan 2019 13 timer så... Det er i øvrigt ikke sammenligneligt at nævne nettoløn, da det er individuelt person til person - der har jo noget at gøre med fradrag.

    Men 5 dage i ugen med 13 timer året rundt(minus ferie) giver et snit på 250 timer pr måned. Og så skal han altså have en timeløn i omegnen af 280 kr for hver eneste time. Det har jeg endog meget svært ved at tro i en presset branche.


  • #8   9. jan 2019 Jan

    kan også være det er efter skat DOG vil jeg sige er rimelig god til når folk promovere sin løn at spørge før eller efter skat

    fordi kvinden kan jo kun buge fars penge ikke skattefars smiley (spøj til side)

    og kender da et par chaufføre (forskellige virksomheder) der snakker om hvordan de bruger 11-15000 i måneden på pjat
    som i pjat mcd tankmad fælge motorcross osv osv


  • #9   9. jan 2019 Man kan altså godt have en god løn som chauffør hvis man er ansat de rigtige steder. Og gider arbejde på trælse tidspunkter.

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #10   11. jan 2019 I snit må man arbejde 48 timer om ugen så han arbejder næppe 5x13 timer hver uge...
    Så det må være en mega god (fantasi) timeløn smiley


Kommentér på:
Info om branchen

Annonce