{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.122 visninger | Oprettet:

Import af trækker fra Norge, Euro norm? {{forumTopicSubject}}

Hey gutter og gutinder... smiley

Lad os antage man vil importerer en trækker fra vort norske broderfolk, hvad skal man så være opmærksom på?

Jeg evd der i nogle af østlandende er et krav om at bilen skal være en Euro 4, men har vi de samme regler i DK? og kan det evt reddes med et filter?

jeg vil sætte stor pris på faktuelle svar og ikke svar i stil med "Jeg læste en gang at...." Meget gerne med links til lovtekster, eller om der er noglesom ved hvor jeg evt kan finde mere info...

På forhånd tak...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte rem på klippebord på Stiga Tornado 2098 H SDST 98 Hydro 1.000 kr.
  • Afhentning og bortkørsel af mindre jordbunke 3.000 kr.
  • Nedtagning af radiatorer 1.000 kr.
  • Ophængning lampe 900 kr.
  • Hænge lampe op (2 i 1) (se foto) + hænge 2 billeder op + hylde + 2 spejle 700 kr.
  • No hot water from the tap. 1.999 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Import af trækker fra Norge, Euro norm?
  • #1   4. feb 2014 Hvorfor euro 4??? Satspå euro 5

• #2   4. feb 2014 Hvis bilen har været registreret før, bør Euronorm ikke spille den store trille.

Bemærk, at der på en bil importeret fra et ikke EU land vil blive belagt med told.

• #3   4. feb 2014 vær også opmærksom på at der kan blive ekstra udgifter i forbindelse med ombygning af bremser, ved import af lastbiler fra Norge.

Min vognmand forhørte sig hos Mercedes, da vi havde fundet et potentielt køretøj i Norge, og fik her oplyst at der kunne på løbe udgifter i omegnen af Kr. 35.000.- til ombygning af bremse system, da man stiller større krav til for bremser og ABS i Norge end i DK, hvorfor disse skulle Nedgraderes, for at kunne opfylde de Danske lovkrav.

Dette er dog 2 år siden, så jeg ved ikke om kravene er ændret.

• #4   5. feb 2014 Dan H > Nu er det ikke alle som har toiletpapir af bladguld, derfor må man nøjes med hvad der er råd til i første omgang... smiley Hvad nytter det at føre sig frem i en Euro 6 og lukke efter 1-2 år fordi det ikek kunne løbe rundt så stort fra start hvis man kan nøjes med en gammel slidt bil til at få kørt kapital ind i første omgang og så kunne nå at holde 25 års jubilæum... smiley

Morten S > Det med tolden havde jeg med i tankerne, men det vil sige at hvis bilen har været indregistreret i Norge førhen, så skulle der ikke være problemer?

Futte > Det lyder spændende det der, og en smule usandsynligt, men tilpas dumt til at det med sikkerhed er rigtigt, altså at de danske myndigheder skulle være så dumme at man er nødt til at nedgradere bremserne... men det var en meget værdifuld viden som vi lige skal have fulgt op på... smiley

Takker for svarerne so far... smiley

• #5   5. feb 2014 Nobody.
    Er Norge et EU land? Det skulle du lige slå op in the big book

• #6   5. feb 2014 Nej Bjarke, de ter det ikke, men hvad har det med noget som helst at gøre????
    Mindes heller ikke jeg har skrevet at Norge er et EU land, jeg har forespurgt om der kan være problemer med euronorm, men ikke hvorvidt Norge er et EU land elelr ej (altså dumme eller kloge, hvilket i dette tilfælde er det sidste)...

• #7   5. feb 2014 Nu tager du det bare helt roligt.
    Det var ment med hensyn til at det med at der kunne komme told på.
    Solen skinner over København og humøret er generelt højt.
    Prøv at ring til den relevante myndighed og forhør

• #8   5. feb 2014 Beklager Bjarke, den var ikke møntet på dig... smiley Jeg har bare spurgt om noget specifikt, og der bliver svaret på helt andre ting... smiley

Men det med told etc. er der som sådan styr på... Jeg har også smidt en mail afsted til Trafikstyrelsen, så må vi se hvad de skriver tilbage...

Og solen skinder da egentlig også her i Skagen for en yderst sjælden gangs skyld... smiley

• #9   5. feb 2014 Nobody. Of topic.
    Hvilken bil har du i tankerne, jeg sidder og kigger Finn og blocket igennem hver dag, der er med kursen i betragtning nogen rimelige biler til salg.
    Der er en bestemt R620 jeg er faldet for, men den er desværre 3300 i aksel afstand.

• #10   5. feb 2014 Hvordan det lige er med Norge ved jeg ikke. Men jeg mener at det ikke kan lade sig gøre at registrere et køretøj første gang i EU med mindre den i dag lever op til euro6 Om der er nogen undtagelse pga eøs ved jeg ikke, men jeg tvivler.

I øvrigt kan det være risikabelt/dyrt at satse på en norsk bil der har gået ret meget, da den sikkert er godt brugt i motor og undervogn.
    Men som søren skriver, er kursen helt plingeling til at handle i norge for tiden, 85 var den nede i for 14 dage siden!

• #12   6. feb 2014 Det er førstegangsregistrering i EU der skal være være gjort for <euro6

• #13   7. feb 2014 Vi dropper Norge så... smiley

Men vi havde kik på noget Volvo FH12 og en MAN TGA 26.530 i Norge, og har set på en 144 og en 164 i Sverige....

Blikket kender jeg, men hvad er den Finn for en?

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #14   7. feb 2014 Norsk udgave af Blocket - dba m.m....
    http://www.finn.no/finn/b2b/truck/browse1

• #15   7. feb 2014 Hvis der er større krav i Norge i henhold til bremsesystemet hvordan i alverden får udenlandske biler så lov til at køre i Norge?!

Så burde vi jo allesammen blive nægtet adgang til landet?
    Den tvivler jeg nu rimelig kraftig på!

• #16   7. feb 2014 jeg mener at danmark har det største krav til bremser i forhlod til andre lande..

læste det vist nok i lastbilmagasinet

• #17   7. feb 2014 Så kom der svar fra Trafikstyrelsen:

" Fra Franck Bonvang
    Hej Jeg står i den situation at jeg overvejer at importerer en lastbil fra Norge til Danmark, til brug til erhvervsmæssig kørsel. Der er tale om en Volvo FH12 euro 2, vil det være muligt at få den synet og godkendt som den står...
    K
    Kurt Steen Jensen
    to mig
    9 timer sidenDetaljer

Til Franck Bonvang.

Såfremt lastbilen blev registreret første gang i Norge på et tidspunkt (1. 10. 1996 – 1. 10. 2001),

hvor Euro 2 var gældende ved godkendelse og registrering af nye biler, kan bilen også godkendes og registreres i Danmark.

I Danmark er der godkendeseskrav til biler med en totalvægt på mere end 3500 kg.

Det medfører, at der skal udstedes en Godkendelseserklæring på lastbilen, inden den kan synes og registreres.

Du kan spørge Volvo lastbiler i Danmark om de kan hjælpe. Hvis ikke skal du henvende dig til en køretøjskonsulent.

Konsulentliste findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Link: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Typegodkendelser/Saadan-faar-du-en-typegodkendelse/Konsulentliste.aspx

Med venlig hilsen

Kurt Jensen

Trafikstyrelsen"

Jeg har så smidt et par opfølgende spørgsmål i hans retning, men det giver da et udmærket svar...

• #18   7. feb 2014 Storm > Fandt den selv... den dersens Goggel der, er sgu egentlig fin til mange ting... smiley

• #19   8. feb 2014 Så var jeg ikke helt skæv på den. smiley

• #21   8. feb 2014 Vi lærer alle nyt... smiley

Kommentér på:
Import af trækker fra Norge, Euro norm?

Annonce