5.228 visninger
|
Oprettet:
Køretid overskredet. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, normalt plejer jeg ikke have problemer med Køre Hvile Tiden eller reglerne der om, men nu er jeg sq kommet i tvivl, og vil enlig lige høre om hvor stor/lille et problem jeg har..
Jeg har idag bruget 10 timer og 13 min. Køretid ( Dette er min første brugte 10 timers køre dag) Så jeg har OVERSKREDET MED 13 MIN.
Men hvordan står jeg så i forhold til reglerne med div. % osv.
Hvor stor en bøde står jeg til, eller evt. værrer ??
På forhånd tak for svar.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Altså, har du kørt F.eks 2 timer og 13 min til sidst eller har du kørt 4 timer og 43 min.
Der er nemlig forskel på hva de så taksere dig for.
nov 2011
Følger: 29 Følgere: 26 Lastbiler: 6 Emner: 16 Svar: 91
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Bare du ik gøre det hver dag, for så kan de tegne et mønster.
nov 2011
Følger: 29 Følgere: 26 Lastbiler: 6 Emner: 16 Svar: 91
Men ville da gerne lige være sikker....
Tak for svar
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Så er du inden for det som hedder bagatelgrænsen som er på 5%...
Så slå koldt vand i blodet...
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Hvis det er et reelt spørgsmål, som har relation til denne tråd.
Så må du, hvis det der imod er en ligegyldig provokerende kommentar, bør man ladevære..
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 2 Emner: 8 Svar: 122
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 2 Emner: 8 Svar: 122
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Dvs du kan bruge 15 tim 26 min i rådighedstid
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Her er hvad politiet skal rette sig efter..
2) Reduceret daglig hviletid (maksimalt 3 gange mellem 2 ugentlige hviletider):
Den reducerede daglige hviletid må herefter ikke være kortere end 8 timer og 34 minutter
(sanktionstolerance).
Opmåles den daglige reducerede hviletid således til 8 timer og 33
minutter eller kortere, foreligger der en overtrædelse.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Dog vil jeg på det kraftigste anbefale man undlader at overskrider noget af det og i særdeleshed IKKE på hvilet... Og husk at bagatelgrænserne KUN er gældende i Danmark, som udgangspunkt...
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 2 Emner: 8 Svar: 122
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Og samtidig kun har overtrådt med 13min. Vi er enige om at du har holdt 2 x 45min hvil. Når du holder 45 min før dine 4,5t udløber, så mister du resten køretiden for den periode. Og sådan som jeg læser reglerne, så har du overtrådt med 47 min. eller 44% procent.
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Det er noget vrøvl at du mister den ubrugte køretid ved en 45 min pause!
Du må gerne køre fx 2 timer holde 45 min - køre 3,5 time holde 45 min og så køre de sidste 4,5 time = 10 timer
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Altså, kører man nu 4 timer i et hug holder 45 min pause, så starter man på en frisk og for at komme op på 9 timers køretid, så skal man altså holde en ekstra 45 minutters pause for at kunne bruge den sidste halve times køretid...
Men uanset hvor mange pauser man holder i løbet af dagen, så har man ALTID minimum 9 timers køretid, spørgsmålet er bare om man kan nå dem alle 9...
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Det jeg skriver er måden jeg fortolker reglerne på, men kan heller ikke finde noget om det i reglerne.
Hvilket faktisk er lidt irriterende, for der er mange meninger om de regler.
Går bare ud fra at du mister resten af den periode, eftersom hvis du kører 4,5+4,5. Så kan din sidste joh ikke være 1:47. Eller hvordan vil du holde regnskab, når du kører f.eks. 3+4+?. Den info får du joh ikke fra tachografen. Men er ikke helt sikker,
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Du kan sagtens køre 3 tim 21 min- holde 15 min pause - køre 23 min - holde 30 min pause - køre 4 tim 5 min - holde 45 min pause og så køre de sidste 2 tim 9 min.
Og det med regnskab, der kan du fx. skrive din køretid ned hver gang du har holdt 45 min pause.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Eller man kan investere i den rigtige tachograf. Min den fortæller det hele.
Opbrugt køretid i nuværende periode (4,5)
Brugt køre tid i daglig periode (9)
Ugentlig brugt køretid (56)
Daglig hvil (11) og weekend hvil (45)
Også uden at lave udskrift.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Jeg vil da ik håbe for din vognmand at du altid køre 2x4,5 time og aldrig deler det anderledes op. Det er absolut ik særlig effektivt, jeg har da nærmest hver eneste dag noget der hedder.
Eks: 3 timer -> 15 min pause
1time -> 30 min pause.
2,5 time. -> 15 min pause
1,5 time -> 30 min pause
2 timer -> 9 timers hvil.
Fordi ellers passer det ik ind i kørslen, det mest effektive er jo at man får det til at passe ind med kunder og kørsel og længde af tur.
Folk der køre skarpt 4,5 time og 45 min pause er bare ik effektivt. Med mindre man køre meget langt eksport eller lignende.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og som andre skriver så håber jeg ved gud ikke du kører sådan til daglig, for var jeg din vognmand, så ville der ikke gå længe før du var videre...
Godt nok er K/H-reglerne en pestilens, men de er ikke kropumulige...
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Troede egentlig at man mistede resten af køretiden. Så der blev jeg klogere.
Men når jeg kører, så prøver jeg skam at dele pauserne op, så de passer med kunder. Har bare altid ventet med de 30 min. Til at jeg er så tæt på 4,5. Men det jeg kører, catering i kbh og omegn, der kommer vi aldrig op på særlig meget kørsel, kontra andet arbejde. Men bare glem det jeg har skrevet, for jeg har misforstået reglerne, åbenbart.
Men det vil sige, du kan dele det op som du har lyst, bare ikke længere end 4,5t ?
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Vi har bare nogle standard Stoneridge.
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Du har 9 (10) timer om dagen du må køre. Du må max køre 4,5 time i træk så skal du holde 45 min pause.. Men hvordan du så ellers deler det op er ligemeget bare du ikke overtræder de 2 ting...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men nu kan det godt være jeg tager fejl, men skal man ikke overholde k/k-tid selvom man ikke kører med gods mod betaling?
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Henrik, tænker du ikke på kølebiler, de/vi må godt overskride reglerne, hvis anlægget går i udu. Men der skal selvfølgelig printes ud.
Noget med fødevaresikkerhed, men kun i særlige tilfælde. Er ikke klar over om biler der kører tobak også har nogle specialregler, men kan forestille mig specielt værdigods har..
Men rart nok lige at få de regler der på plads. Skal man så ind og tage et print, før sidste køreperiode for at se hvor meget tid man har igen.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men har dog hørt det emd kølemaskinen også, hvilket jo egentlig giver god mening...
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
jul 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
Køretid overskredet.