{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.020 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29

når du slukker lastbilen {{forumTopicSubject}}

Hej lb... Nu har jeg hørt fra flere af dem, der lader deres bil stå i tomgang. At det er fordi hvis du slukker den, lige efter man standser, så kan turboen gå i stykker. Kan den det?
Hvad gør i når i standser bilen, efter en tur

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 300 kr.
  • Tilslutningsopgaver 380 kr.
  • Skifte hjul eller lap 500 kr.
  • Cleaning Elby 480 kr.
  • Mobil cykeloperation 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  når du slukker lastbilen
  • Michel B
    Michel B Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #1   11. jun 2013 Nu er jeg uddannet mekaniker, det er der af hensyn til det med turboen er at man ikke skal slukke motoren mens den går med højere end tomgang.. så det med at de ikke slukker den ved aflæsning er vist bare dovenskab.. en anden ting som der er angående slukning er hvis der er ad-blue system på din lastbil da det skader ad-bllue systemet hvis du starter igen efter slukning inden for 2 min. håber dette var en hjælp

• #2   11. jun 2013 I "gl dage"... hørte man ofte på de tyske motorveje, når tyskerne kom farende ind på pladsen... træk håndbremsen og drejede nøglen... at den stod og hylede en stund bagefter, mens turboen faldt ned i omdrejninger...

Det siger jo sig selv at det ikke kan være sundt, at turboen slynger rundt uden at der er olie tryk på motoren.... men det tænkte man vist ikke så meget over, den gang...

de fleste mennesker er blevet lidt klogere i dag...

så jo.. hvis du har kørt 80-90 stykker .. og glider ind på en resteplads, så lad lige motoren falde til ro.. bare 30sec/1min... resten er nok mere dovenskab eller fordi folk ´liiige skal havde taget udskrift, pusle med skiven... eller ren dovenskab...

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #3   11. jun 2013 - Eller høre en sang til ende smiley

Da jeg som ung knøs på 18 år fik arbejde som trommelføre hos et temmelig stort entrepernørfirma kendte jeg intet til lidt hårdt pumpede diessel motor så jeg slukkede dem bare som jeg slukker en bil motor altså med det samme. Indtil jeg fik af vide at maskinen skulle stå lidt ved lave omdrejninger inden man slukkede dem så det har så sat på rygraden lige siden

• #4   11. jun 2013 Jeg lade den stå ca i 30 sek inden jeg slukker benz'n

• Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #5   11. jun 2013 Man skal vel altid ved de fleste motorer, der er på arbejde, lige lade den stå lidt smiley
    Lidt off topic, men vi havde en Volvo 740GL, vi var på vej på sommerferie med campingvogn. Da vi kører ind i Kongenshus skulle min far lige hælde lidt vand fra kartoflerne, han slukker så bilen, efterfulgt af et ret stort bang, vi holdte der i 4 timer, in the middle of nowhere, en ny kølerslange, og så var vi kørende igen smiley

• #6   11. jun 2013 jeg ved fra traktortræk med meget pumpede motorer så gerne 1 minut måske 1,5 minut det gjorde vi med vores ford men der er jo forskel på 400 hk og 1000 hk

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #7   11. jun 2013 Henrik S

Man kan jo også høre på en traktor efter sådan et træk at turboen har svært ved at følge med smiley

• #8   11. jun 2013 Man kan faktisk få bil alarmer med turbo timer. Det vil sige hvis du har ligget og skudt den af og sætter bilen så søre turbo tileren for selv at slukke turboen når den er kølet af

• #9   11. jun 2013 jo det er sandt da vi gik på vores højeste var det med speciel turbo fra en gravemaskine der holdte sammen de turboer fra Volvo og andre var ikke glade for 8 bars tryk

• #10   11. jun 2013 Altså en turbo der bliver presset kan snildt nå 100-150.000 omdr/min. Og den kan komme op på alt imellem 600-900 grader. Hvis man så bare slukker motoren, så drejer den jo videre UDEN olietryk/køling. Det er før set, at lejrene simpelthen kan brænde fast, og den smule olie der er i, kan næsten blive til fedt i stedet for olie, hvilket kan resultere i tilstoppede smørekanaler... Og så behøver vi vist ikke at fortælle hvad der kan ske med lejre over længere tid, hvis de jævnligt får lovt til at køre et par hundrede tusinde omdrejninger uden at blive smurt = slid.

• Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 29
    #11   12. jun 2013 Tænkte også nok at det bare var en undskyldning for ikke og slukke bilen, når man læsser af.. men det logisk nok at det ikke er sundt og bare slukke efter en hård kørsel

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #12   15. jun 2013 Man kan roligt slukke motoren på sin lastbil ligeså snart man holder stille, turboen arbejder med det tryk der er fra udstødningen og det er rigtigt at den kommer op på et omdrejningstal på over 100000 omdr./m men idet man nærmer sig det sted man skal stoppe er der ingen træk på motoren og derfor intet tryk i udstødningen og turboen falder lynhurtigt ned i omdr. Selvom man bakker til rampen med fuld gas i højt bakgear er dette så lavt gearet at der ingen tryk er på. det er måske noget der teoretisk set kunne være sandt i 1970erne men der sket meget siden dengang. Tre gode grunde til at stoppe motoren når man holder stille: Det er noget svineri at holde med motoren tændt, ( jeg er ikke miljø hippie ) vores image er ikke for godt i forvejen, ( det er bare ikke smart når der holder tre biler på gågaden med motoren igang ) det koster penge ( kan ikke huske de eksakte tal men kan huske at Liller havde regnet på det engang og det var mange penge de kunne spare )

• #13   15. jun 2013 Det er jo også beregnet til køling thomas g, ikke kun smøring. Det drejer sig jo ikke om 3, 5 eller 10 minutter. Men det har altid været kendt, at man skal vente 30-60 sekunder med at slukke motoren, hvis den lige har knoklet. Og hvis det ikke var skadeligt, kan du så fortælle mig hvorfor det står i næsten alle instruktionsbøger til biler med turbo? Og hvorfor skulle de ellers bygge turbotimer i bilerne, som netop holder motoren igang, indtil turboen er spolet ned, og der er blevet kølet?

• #14   15. jun 2013 Og ja, man kan spare mange penge, hvis vi snakker om halve og hele timers tomgang. Men der bliver også skudt en ekstra stor mængde brændstof ind for at starte, så små stop på 1-2 minutter, der ka det vist være ligegyldigt.

Det skal absolut ikke tolkes som om at jeg går ind for tomgangskørsel i længere tid, men alt med måde....

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #15   15. jun 2013 Thomas ( pænt navn iøvrigt ) Noget at det sværeste der findes er at ændre folks tro.
    Men jeg kan bare fortælle at jeg kørte lokal distribution i en MB 1824 i otte år med noget der ligner 100 stop om dagen og motoren blev slukket hver gang det skete der ikke noget ved, actros 1832eren jeg kørte 1,5 år i bagefter kører den kører den dag i dag og da jeg startede for mig selv kørte jeg fem år og 550000 km. i min actros, motoren blev stadigvæk slukket hver gang, og det bliver jeg ved med . ( tro det eller ej den gamle 1824er kørte med originale batterier og original startmotor da den blev solgt som 12 årig )

• #16   15. jun 2013 lastbiler er vel udstyret med en oliekøler de er tit guld værd

• #17   17. jun 2013 så rimelig nedtur at slukke bilen når man skal bruge hydraulik for at læsse af..
    og det med pengene, jeg betaler selv så jeg bestemmer.....

• #18   26. jun 2013 det plejer at passe med en halv smøgs tid jeg lige lader den kører inden jeg slukker den....

Kommentér på:
når du slukker lastbilen

Annonce