{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.885 visninger | Oprettet:

Thomas J
Thomas J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Akselkonfiguration {{forumTopicSubject}}

Hej Lastbilgalleri..
Sidder i skolen og har en opgave ang. en transport tur fra danmark til frankrig.. Hvor vi bla. skulle finde en lastbil vi ville bruge til turen.
Den lastbil vi har fundet som vi mente passede bedst til opgaven, er en: Man TGX 26.480 XXL boogietrækker.

Mit spørgsmål lyder så:___
Under den information vi har fundet omkring denne trækker, står der bla. at : Akselkonfiguration er 6x2...
Er der nogen der kunne uddybe det lidt, forklare hva det betyder, og hva der menes med det. ?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akselkonfiguration
  • #1   24. jan 2013 Den der er en pusher-bil. 6 står for antallet af hjul og 2 for antallet af trækkende hjul.

• Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    dec 2012

#2   24. jan 2013 Okay. Takker stort smiley

• Ronni T
    Ronni T Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #3   24. jan 2013 Hvorfor en 3 akslet trækker når du skal sydpå?
    Jeg ville nøjes med en 2 akslet trækker med mindre det er en 2 akslet trailer du har spændt efter.

• #4   24. jan 2013 Og en boogiebil og en pusher har samme typebetegnelse, nemlig 6x2. ER mellemakslen drejbar hedder den en 6x2/4. 2 Akslet trækker er en 4x2 og nok det mest optimale til en tur sydpå. smiley

• Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    dec 2012

#5   24. jan 2013 Havde jeg slet ikk tænkt på, aner ikk det helt vilde omkring lastbiler, hehe. men det er for sent at ændre nu, opgaven skal fremlægges imorgen tidlig, og jeg har den ikk hjemme.

Men tak alligevel, så ved man det da til hvis der skulle dukke en sådan opgave op igen senere hen. smiley

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Svar: 10
    #6   26. jan 2013 Så spørg jeg nok rigtig dumt, hvad er fordelen med en 4x2 til at kører sydpå i forhold til en med tre aksler?
    Jeg skal lige sige jeg aner intet om lastbiler, andet end der er mange flotte imellem. smiley

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    dec 2010

#8   26. jan 2013 Okay, er det noget med hvor man må kører med dernede i forhold til herhjemme?

• #10   26. jan 2013 Du kan sige, at en ekstra aksel vejer og du må stadig kun veje 45 tons total syd for grænsen. Så den vægt en 3 akslet vejer mere end en 2 akslet, den mister du i lastevne.

Mindre lastevne = Mindre indtjening potentielt.

• #11   26. jan 2013 Folk der resolut mener at 3. Aksel er unødvendig, de ved ikke hvad de snakker om!

Vel kan det da godt ske at en 2'er kan klare det, men hvad så hvis der skal læsses noget tungt i forenden???
    Nej, man kan ikke udnytte et 6-akslet træk helt, men du kan risikere at få brug for den ekstra aksel.
    Igen fremhæver jeg Siggaard, som alle er 6'akslede træk. Efter så mange år var de nok ikke det hvis ikke det var nødvendigt.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    dec 2010

#12   26. jan 2013 Okay så blev jeg da lidt klogere.
    Så melder mit næste spørgsmål sig, der er nogen med hvor en af de bagerste aksler kun er med enkelt hjul og den anden med tvilling og nogen hvor begge er med tvilling, er det os vægten der spiller ind der?
    Og så har jeg set nogen hvor den aksel med enkelt hjul er foran og nogle på den bagerste, hvad er forskellen på det?
    Ja i må undskylde min uvidenhed, men jeg kører en del kilometer på landevejene og har tit tænkt på det når jeg mødte dem.

• #13   26. jan 2013 Nogle er moren og nogle er til datteren hehe.

Når den i midten kan hæves får man en mere stabil bil på vejen men den bruger også mere plads pga lang aksel afstand.

Når den bag i hæver får man en lille vende radius men også en mere ustabil bil på vejen. Skal siges det kun hvad jeg har hørt folk sige. Da jeg kun har prøvet at kører I 6/4 hvor ingen af dem kan hæves og hvor der to dæk over det hele, fordelen ved det er at når man forlader fast vej så har man bedre mulighed for at komme frem. osse det man kalder en tandæmbil

• #14   26. jan 2013 Men sådan en 6/4 er dyre i diesel og i dæk pga det tungt alle at kører og dreje med så mange dæk. Også derfor der så få trækker der kører med sådan aksler. Men der imod er det helt normalt for en 4 aksler jord bil at ha tandæm træk. Så hedder det jo bare en 8/4

• #15   27. jan 2013 Morten L K

Selvfølgelig ved kun du hvad du snakker om - Du er jo ældre og langt mere erfaren end alle os andre tilsammen. smiley

For når Siggaard gør noget, så er det nemlig det rigtige for alle andre - Ja nææææmli ja!

Den ekstra aksel koster hvad 50-70.000 ekstra når bilen skal købes, den tager lastevne og ikke mindst koster den på rep. og vedligehold - Og ja, den giver ekstra fleksibilitet - Hvis det da er noget man har behov for. Man kan nu engang ikke købe ind efter en masse hvis'er og måske'er - Altså medmindre man er totalt usikker på hvad man skal og vil!

Hvor mange 3 akslede biler er det lige du ser ved de vognmænd der ikke jævnligt frekventerer Skandinavien?????

Selv en vognmand som Børge Møller får stadig leveret 4x2 biler - Du mener ikke han med ca. 80 biler ved hvad han gør???

• #16   30. jan 2013 Hallo Æsel! Citer venligst hvor jeg skriver at kun jeg ved hvad jeg snakker om!

Lenni L skrev at man ikke lovligt kunne udnytte den ekstra aksel syd for grænsen.. Er det sandt måske???

Jeg er da udmærket klar over at det er langt mindstedelen der kører med 6 aksler til grænseoverskridende transport syd på, men det ændrer jo ikke på at det stadig KAN være nødvendigt med en ekstra aksel.
    At jeg fremhæver Siggaard betyder ikke at bare fordi de gør det, at det så er det eneste rigtige for alle. Jeg fremhæver dem fordi de, godtnok som nogen af de få, kører med 6 aksler syd på. Og det har de gjort i nogen år efterhånden. De koster nok ikke, som du selv er inde på, de ekstra penge på den ekstra aksel hvis ikke de har noget at bruge den til. Så mange penge er der vist heller ikke at rutte med på det kørsel smiley

Bare fordi flertallet ikke har behov for den ekstra aksel, så kan der altså sagtens være nogen der har behov for den til netop deres type kørsel!

Og så lige en anden ting, du må da ikke veje mere end 40 i Tyskland, eller er jeg gået glip af noget?

• #17   31. jan 2013 De 45 ton er en tastebøf jeg ikke engang havde set før nu - Beklager.

• #18   31. jan 2013 Det er hvad der kan ske smiley Men det kunne godt ske jeg ikke var helt opdateret.

Kommentér på:
Akselkonfiguration

Annonce