{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.040 visninger | Oprettet:

Jesper O
Jesper O
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22

kører hviletid {{forumTopicSubject}}

hey , så lige krim5 igår på tv, der var et indslag med en betjent der stod på rastepladsen uden for odense.
scenario: betjenten holder øje med en bus der holder for at skifte chauffører, to chauffører står af og en frisk mand står på, de to der står af, hopper ind i en personbil for at kører hjem, formodentlig ..
her er det så betjenten vil stoppe bussen og personbilen for at tjekke kører hviletid og han udtaler at de to chauffører nok vil hurtigt hjem, men det må de ikke før de har holdt deres 11 timers hvil ???
øøøh skal der så en chauffør til at kører dem hjem ??? eller skal de slå et telt op .. det er da ikke rigtigt eller hur ....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af toiletsæde 500 kr.
  • fjerne ukrudt 600 kr.
  • Elektriker skift spot som er faldet ud 350 kr.
  • Tilslutning af strøm til vaskemaskine 500 kr.
  • Samling af Make Up bord 840 kr.
  • Handymand tømre til justering af dørpumpe+dør 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kører hviletid
  • #2   15. nov 2012 Den er god nok, hvis altså chaufførens rådighedstid er opbrugt, og der feks. som her, sluttes på en rasteplads.

Hvis der sluttes på firmaets adresse, må man gerne køre hjem i egen bil, selvom rådighedstiden er opbrugt.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #3   15. nov 2012 2. Enhver tid, føreren bruger på at rejse til eller fra et køretøj, der er omfattet af denne forordning, og som ikke befinder sig ved førerens bopæl eller ved arbejdsgiverens virksomhed, hvor føreren normalt er baseret, beregnes ikke som pause eller hvil, medmindre føreren befinder sig på en færge eller et tog med adgang til en køje eller liggeplads.

3. Enhver tid føreren bruger som fører af et køretøj, der ikke er omfattet af denne forordning, til at rejse til eller fra et køretøj, der er omfattet af denne forordning, og som ikke befinder sig ved førerens bopæl eller ved arbejdsgiverens virksomhed, hvor føreren normalt er baseret, beregnes som »andet arbejde«.

• #4   15. nov 2012 Jan S

Og deraf kan man konkludere, at hvis de 2 buschaufføre ikke har mere rådighedstid, så skal de holde hvil inden de kører derfra i personbilen. Det takseres som andet arbejde, og er derfor ikke hvil, og skalderfor ligge indenfor de 13/15 timer de har til rådighed, så de kan holde deres 9/11 timers hvil indenfor den 24 timers periode (eller 30 timer hvis de kører 2 mands betjent)

Jeg synes i bund og grund at det er i orden, for man kan jo lige så godt kører galt i sin personbil og slå en børnefamilien ihjel, som man kan i en bus/lastbil. Og man får jo ikke ny energi eller bliver mere frisk, bare fordi man kommer over i personbilen. Man er jo stadig påvirket af den lange arbejdsvagt.

• #5   15. nov 2012 der er jo bare ingen hviletid i en personbil, så forstår det ikke, ja man er stadig træt, men reglen burde vel ikke gælde i personbil

• Jesper O
    Jesper O Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
    #6   15. nov 2012 der kan man bare se, tak til jan s og thomas .. dvs , jeg skal beregne tiden fra min bopæl til bil, men ikke hvis bilen står på firma adressen, og ja det er farligt at kører hjem efter en lang dag på job om man så er chauffør eller ej ...

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #7   15. nov 2012 Ja hvis ikke du har bilen med hjem så skal du.
    Men hvis bilen står et fast sted skal din vognmand bare angive at du har mødested der.....

• #8   15. nov 2012 ja jesper det skal du

• #9   15. nov 2012 og alt andet arbejde arbejde bør man vel ha løn for vil jeg mene

• Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #10   15. nov 2012 Ja, da jeg arbejdede i herning og havde opbrugt alt rådighed kunne jeg stige ind i bilen og bruge 2 timer yderligere.

For det jo slet ikke farligt

• #11   15. nov 2012 Mikkel Friis

det burte der jo også være, for taxi og bud biler kan jo køre som de vil, og det er jo lige meget om de er trætte, for det er jo ikke en lastbil, så der sker jo ikke noget hvis de køre galt smiley

• #12   17. nov 2012 Jeg synes godt den kunne være løsnet lidt op. For går man i helt små sko, så må man jo ikke en gang blive hentet, hvorved jeg ikke vil mene man udgør den store risiko.

• Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #13   17. nov 2012 Reglen er et udspring fra "skills-dommen", hvor et busfirma fulgte efter en bus med en personbil med "friske" chauffører. Så var der altid en som kunne overtage bussen med "ren røv". Sagen kom i retten, og endte ved EU domstolen, og blev der afgkort til den regel vi har i dag. Den ligger som vejledningsnotat nummer 2 i polititets vejledning.

• #14   17. nov 2012 Jeg havde diskutionen med min far i dag om den der..
    han siger så det er fordi personenbilen er firmaet bil.
    men hvis det var deres egen private bil kunne de ikke blive rørt....

• #15   17. nov 2012 Jo de kan!

• #16   17. nov 2012 Det var så også det jeg sagde. men han påstod hård nakket for nu havde han lige været på EU bræk kursus så det vidste han alt om..

Ja flot gamle husk og hør efter når der bliver sagt noget smiley
    må lige hive fat i ham imorgen så....

Nu vi er inde på det her kører hviletid så skal jeg lige høre om noget for jeg kan ikke finde det nogen steder...

eks. Jeg starter kl 9.00 mandag kører 1-2 timer holder 3 timers hvil kører så resten af dagen holder så ved færgen kl 17.00 starter mit hvil kører ombord på færgen kl 22.00 sætter den på færge kører af borde og holder resten af mit hvil og starter så op igen kl 02.00...
    Nu er mit spørgsmål så. Må jeg godt det jeg tænker at må jeg godt afbryde mit regulære hvil med den færge eller må jeg ikke.det bliver samlet 12timers hvil som det skal men må jeg godt afbryde det med den færge regel eller SKAL jeg holde samlet uden afbrydelse 9 timers hvil????

• thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #17   17. nov 2012 Det må du godt reglen om delt hvil gælder også selvom du bruger færgereglen. At det så ikke er noget det anbefales værdigt at gøre hver nat er noget andet men sådan er reglerne engang skruet sammen. ps. der er ikke mange disponenter der ved det er sådan og lad for guds skyld vær med at fortælle dem det.

• #18   17. nov 2012 hehe nej nej de skal sku ikke vide alt..men skal nemlig til og kører sådan nemlig.

• #19   17. nov 2012 Både ja og nej. Du skal jo lægge tiden til at køre af og på til, så lad os sige du bruger 20 minutter på det, så kan du starte 2.20. smiley

Jeg har hørt om disponenter der udemærket er klar over at "deres" biler kan holde 3 timer på terminalen og så nøjes med 9 om natten smiley ...

• #20   18. nov 2012 hehe ja okay morten men det var mere om jeg måtte bryde den med færgeregl for der når jeg laver regulær hvil.

• #21   18. nov 2012 Ja ja, okay. Det var også kun for at præcisere. Der er så mange forskellige meninger så det vil jo være træls hvis man kom til at køre for meget.

• #22   18. nov 2012 helt enige..og den time den gælder FRA man kører ombord til man holder igen. mange tror den først gælder når man kører af borde. så hvis det tager et kvarter og kører ombord har du kun 45 minutter til og kører efter du kører af borde

Kommentér på:
kører hviletid

Annonce