{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at korte en forvogn op?
  • #1   27. okt 2012 Korte den op? smiley Troede man kortede ned. smiley

  • #2   27. okt 2012 Det er ikke voldsomt dyrt. I hvilken forbindelse tænker du?

    Det er maaaaaaaange år siden jeg var ved en vognand hvor vi fik det fikset - Men selve opkortningen var ikke ret dyr - Men dertil kommer jo noget skammel osv.


  • #3   28. okt 2012 ca 40000 hvis du skal have et værksted til det.

  • #4   29. okt 2012 Ok tak. Det var hvis vi skal have en TGX V8 som boogie-trækker. Den fåes jo kun som forvogn.
    Ellers sku vi bygge en 2-akslet trækker om til pusher. Men kan man det? Altså kan man forlænge chassis rammen?


  • #5   29. okt 2012 Og bygge en 2 akslet trækker om til pusher kan jo godt gå hen og bli dyrt, så ska du ha en ekstra aksel, luftpuder, konsoller, stabilisator stænger og ikke mindst ventiler til både luftaffjedring og bremser, plus det elektronik der ska laves for at skidtet virker.

    Jeg ville korte en forvognen op til et Boogie trækker, så har du mere eller mindre alt hva du ska bruge..

    Men til spørgsmålet om man kan forlænge et chassi, så ja, kan man sagtens.


  • #6   29. okt 2012 Du har ret, det bliver for dyrt. Vi må finde en forvogn m. Boogie. Selvom de er sjældne.

  • #7   29. okt 2012 var det ikke bedre og købe en ny, så får du som du vil have den. men du får jo kun 200 nm mere med v8 eren. har selv haft samme tanke men købte en 540 istedet....

  • #8   30. okt 2012 Jo, har du en lottokupon m. gevinst til mig smiley
    Den koster jo 900k ny. Og ca. 300k for en brugt.


  • #9   30. okt 2012 Jeppe J

    Det er fordi en MAN V8 er noget hulbrystet at forskellen på moment ikke er større. ;-))

    Finn

    Problemet er vel bare at finde en brugt.


  • #10   30. okt 2012 Problemet bliver at finde en 6x2 forvogn.. De er jo allesammen 4x2 eller 6x4 trækkere.

  • #11   31. okt 2012 Tag lige og forhør dig med MAN først hvad de siger til det.

    De har opbyggerinstruktioner for hvad man kan og ikke kan.

    Det er jo ikke meget ved og få købt en forvogn og så kan du ikke korte den ned under 3500 pga kardan vinkel eller andre mærkelige ting. smiley

    Ved at Mercedes fx ikke har kunnet komme ret langt ned i akselafstand når det var en v8'er..


  • #12   31. okt 2012 Det vil jeg gøre, tak.


  • #13   31. okt 2012 jeg tror nu også at sådan en drikker lidt mere sovs, men ved det ikke...

  • 51m0n53n
    51m0n53n Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
    #14   20. dec 2012 Nu kan jeg se der bliver snakket en del om 6x2, 6x4, og ....
    Er der et sted man kan se hvad forskellen er på de forskellige.
    Der hvor jeg kører, har vi Atego 18t, 2 akset. Hvad hedder sådan en.
    Og så har vi en del MAN 26.360 (350). 3 akset, hævbar styrbar bagerste aksel. hvad hedder den.

    Syntes ikke det var noget vi lærte da jeg tog kortet..


  • Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

    Emner: 1 Svar: 189
    #15   21. dec 2012 Per S Atego vil hedde 4x2.. MAN vil hedde 6x2.. Hvis det var 6x4, så ville det være en bil med tandemtræk(træk på begge bagaksler).

  • #16   21. dec 2012 Per S, den MAN du nævner hedder 6x2/4 , det betyder at den er 3 akslet, og at den drejer på den bagerste aksel også. Håber det hjælper dig lidt


  • #17   21. dec 2012 Den som Sune , nævner med 6x2 det er hvis den bagerste aksel er fast, det vil sige den ikke er styrebar.


  • #18   21. dec 2012 Jan N

    Du har ret så langt, at der er tale om, at den 3. aksel er henholdvis fast/styrbar - Men det behøver ikke være den bagerste.

    En Volvo boogiebil er en 6x2 - Men en Volvo mellemakselbil er også en 6x2, netop fordi en Volvo typisk er med fast støtteaksel.

    Det samme er tilfældet med 6x2/4 - Det har ingen betydning om det er en medstyrende boogieaksel eller mellemaksel. Betegnelsen er den samme.


  • #19   23. dec 2012 Mårten Æs. Tak for svaret , det med den faste aksel på Volvo , havde jeg lige glemt at tænke over. Men tak for hjælpen


  • 51m0n53n
    51m0n53n Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 72
    #20   1. jan 2013 hjalp en del, men ikke noget der interesserer mig super meget, studsede bare over alle de betegnelser.

    Måårten - Hvad er fordelen ved at det evt. er den midterste der er styrbar ?
    Syntes ikke jeg kan mærke forskel på om jeg har den bagerste oppe eller nede, da det joh er over den midterste den drejer. Måske bare mig.


  • #21   1. jan 2013 Per S

    Der er vel ingen fordel ved at den midterste er styrbar - En mellemakselbil har større venderadius men er langt mere fleksibel i forhold til trailervalg i forhold til en boogiebil.


  • #22   28. mar 2013 Hvis man korter en lang forvogn op. Vil man mange gange overse problemer med
    vende radius mm som bliver mindre hvilket mange vil sige er godt. Så få just. styrehuset. Krængningsstabilsator skal der også kikkes til det kan nemt være at de skal værre lidt hårdere.


  • #23   30. mar 2013 Der er dukket en tandem-trækker op, som kunne være interessant.
    Men tandem er ikke velegnet til det køren vi har, så vil gerne høre hvor omfattende det vil være at bygge en tandem om til boogie?

    Om det lader sig gøre indenfor rimelighed, eller det er helt hen i vejret?.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #24   31. mar 2013 En ting er at korte et chassis op, det gøres jævnligt. Men at ændre aksel konfiguration lyder noget kostbart, så medmindre det er en helt speciel bil tror jeg ikke det kan svare sig, man skal ihverttilfælde være sikker på at kunne komme af med de overskydende dele til en ordentlig pris. Tja ved nærmere omtanke så er sådan et 6x4 akselsæt noget dyrere end et 6x2 sæt så måske er det ikke så dumt såfremt 6x4 sættet kan sælges til en god pris


  • #25   1. apr 2013 Kan man ikke bibeholde den forreste trækaksel, med et andet bagdæksel på. Og så en brugt boogie-aksel på?

  • #26   1. apr 2013 Finn

    Hvad så med hele hæve/sænke arrangementet?? Hvis det er ligegyldigt kan du jo lige så godt bare køre med den tandem som den er og så betale det den bruger ekstra i olie og dæk.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #27   1. apr 2013 finn alt kan jo lade sig gøre, du kan jo også bare afmontere kardanen fra første til anden aksel og beholde akslen så er det vel også en 6x2er men nu er vi vist langt ude i det der hedder klamphuggeri.

  • #28   2. apr 2013 Thomas g det kan man jo ik, eller jo, men så ska du køre med længde spær altid, den vælger jo altid den Kardan der løber lettest rundt.

    Nu vil jeg ik hænges op på det på den model der, men så vidt jeg ved er det slet ik samme bagtøjet, hverken klumpen eller klokken, på en 6x4 og en 6x2.
    Og muligvis man ku sælge de 2 aksler til en ophugger og finde en smadret 6x2 og tage hele bagenden fra. Men hvor omkosteligt det er, ved jeg ik.


  • #29   2. apr 2013 Morten,

    Den skal kunne hæves.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #30   2. apr 2013 Søren det var måske lidt ironisk.

Kommentér på:
Hvad koster det at korte en forvogn op?

Annonce