{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.565 visninger | Oprettet:

J S
J S
Tilmeldt:
8. okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Mekanikerlærling - Førerkort? {{forumTopicSubject}}

Hej folk.

Jeg er i lære som lastvognsmekaniker, og har fik hængerkortet i sidste uge, så nu er alt det overstået.
Jeg skal jo som sådan ikke bruge et førerkort, da jeg kun skal køre små prøveture i lastbil, men alligevel kunne jeg nu godt tænke mig at have et førerkort, hvis jeg nu en dag skulle ud og kører en længere tur. Men hvordan foregår det med at få sådan et? Skal jeg bare ind på politiets hjemmeside og udfylde deres formular, eller er der mere i det? En kammerat har bildt mig ind at jeg skal på et eller andet kursus for at få det, er det rigtigt?

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mekanikerlærling - Førerkort?
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #1   8. okt 2012 Du skal bare udfylde denne http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/32C9C5B2-4A76-434D-9603-5E88E20FD86C/0/P017a_0408.pdf

    Og så pænt spørge mester om han betaler smiley

    Det din kammerat mener er nok kvalifikationsbeviset som du skal have hvis du skal køre som "rigtig" chauffør... Men skal du bare køre længere ture som mekaniker behøver du det ikke..


  • #2   8. okt 2012 Du skal have førekort som Mekaniker.. Eller det skal du ikke, men skal du ud og hente en bil ved en kunde eller aflevere den, så skal du køre med kort.. Så din mester skal også betale for det smiley

    Men du skal ikke på kvalifikations kursus eller eu kursus, for at få et førekort.. Eu kvalen skal du kun have hvis du skal ud og køre gods.. Altså tjene penge på at køre bil..


  • J S
    J S Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   8. okt 2012 Tak skal i have. Det var også det jeg regnede med. Og jeg kan nemlig sagtens forestille mig at der bliver ture hvor bilerne skal hentes og afleveres hos kunden, så derfor skal jeg selvfølgelig have sådan et kort. Så jeg må have fat i mester imorgen. Tak for svarene smiley

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #4   8. okt 2012 Bemærk paragraf 3 - det er KUN "prøvekørsel" som er undtaget i forbindelse med rep. - IKKE hente/bringe delen og syn. (At nogle betjente så ser gennem fingrene med hente/bringe-delen er så noget helt andet)

    -----

    (uddrag fra bek. 337 om EU.kval)

    Undtagelser:

    § 4. Bekendtgørelsen omfatter ikke førere


    1) af køretøjer, hvis højest tilladte hastighed ikke overstiger 45 km/t,

    2) af køretøjer, der benyttes af eller er under kontrol af forsvaret, redningsberedskabet eller politiet,

    3) af køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, eller som er nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er indsat i drift,

    4) af køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer,

    5) af køretøjer, der benyttes til køretimer med henblik på erhvervelse af kørekort i henhold til færdselsloven eller et chaufføruddannelsesbevis i henhold til denne bekendtgørelse,

    6) af køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring og godstransport i privat øjemed, jf. dog kapitel 8, eller

    7) af køretøjer, der benyttes til transport af materiel eller udstyr, som skal anvendes under udøvelsen af førerens erhverv, forudsat at kørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.



  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #5   8. okt 2012 En ny bil på vej til kunden er vel heller ikke indsat "i drift" og et syn går vel ind under vedligeholdelse? smiley

  • #6   8. okt 2012 kan ikke se hvorfor det er å svært for en mekaniker at se hvorfor man skal bruge sit førekort i andres biler det tager dem 2 min t sætte kortet i og de tager jo pengene for at arbejde på bilen alligevel

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #7   8. okt 2012 Ny bil er jo ikke i drift endnu, så den er s'føli undtaget. Men kører du til syn er det jo ikke længere "prøvekørsel i forbindelse med vedligeholdelse" - for så er der jo ikke formål med synet. Den kan nok "snakkes" derover, medmindre man er flere hundrede km. væk fra hjemstedet ")

  • #8   9. okt 2012 Kørsel til syn for en mekaniker er også fritaget.. Da det er en del af vores arbejde stadig..

    Og til martin.. Jeg har personligt aldrig sat mit kort i under prøvekørsel.. Da det som du selv nævner tager 2 min hver gang.. Og den tid, kan jeg bruge mere effektivt så du får din bil hurtigere tilbage.. Da hvis du skal prøvekøre flere gange er nød til at tage kortet ud hver gang, da du på mange værksteder, aldrig ved hvornår du bliver taget fra opgaven, for at klare noget andet..


  • carsten s
    carsten s Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #9   9. okt 2012 Kuntz du skal jo så bare bruge de minutter på at lave en udskrift og stemple, jeg har selv været lastvognsmekaniker, og vi fik betalt vores førekort og jeg brugte altid mit, for det første vil mange vognmænd slet ikke have at der bliver kørt i bilen uden kort, for det andet er det den stakkels chauffør som skal forklare sig ud af det når han ryger i kontrol, og hvis nu den der skide udskrift med stempel og underskrift er blevet væk ligesom så meget andet gør, ja så er der kun 1 til at betale hvis ikk han kan bevise det. Se så hvis en vognmand ryger i virksomheds kontrol og manden har måske 10-15 biler, og hvis så alle er blevet kørt i uden kort ved service, og det ikke kan bevises ?. Det kan sku blive dyrt. Og så er jeg også lidt usikker på hvor vidt den der strimmel med mekanikerens underskrift på er holdbar ?

  • #10   9. okt 2012 Cartsten

    Kan så fortælle dig, at jeg kun har arbejdet på autoriserede værksteder, og der bliver alle værksteds logger jo så gemt på computer.. Og i det tilfælde at en bil bliver stoppet, og der er registreret kørsel uden kort.. Og der bliver henvist til at bilen har været på værksted, så er det så simpelt at politiet kan ringe til nævnte værksted, og kontrollere om bilen så rent faktisk har været der.. Og så er den fis slået..

    Til nævnte strimmel, så er det igen, også bare en henvisning på at bilen har været på værksted nævnte dag.. Da der jo nok er kørt andet på strimlen.. Og den er god nok..

    Er der en tosse der smider det væk eller ikke kan huske at bilen har været på værksted.. Så er det igen ikke mig der har problemet jo..

    Personligt fører jeg altid kalender når jeg er på arbejde, og skriver selfølgelig ind, når bilen også har været på værksted, og i hvilket tidsrum.. Så har jeg min ryg fri, når jeg nu selv kører bil..


  • steffen t
    steffen t Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #11   9. okt 2012 hej.. du skal kun bruge et førekort hvis du skal hente/bringe en bil eller du skal til syn.. de fleste vognmænd vil have at mekanikerne bruger førekort når de køre i deres biler.. ps. er selv mekaniker.

Kommentér på:
Mekanikerlærling - Førerkort?

Annonce