OUT {{forumTopicSubject}}
Hej alle :0)
jeg har orgæves søgt rundt på nettet men ikke fundet svar på mit spørgsmål..håber i kan hjælpe :0)
jeg kører minibus og har tachografi bussen..
Når jeg starter på min faste tur om morgenen kl 600 kører jeg på OUT indtil min tur slutter kl 850..så står den på 2 timer og 50 min kørsel..
så slår jeg OUT fra og kører kørsel for NT på almindelig kørsel..efter yderligere 1 time og 40 min bipper den og skriver pause..jeg mener så at jeg skal holde pause men min vognmand siger at det skal jeg ikke!!...
Hvad går OUT eksaktlig ud på??...jeg mener at hvis man har kørt 45 timer og de 15 er på OUT har man kørt 30 timer under køre hviletids reglerne??...er det forkert??
hvis jeg kører 2 timer og 50 min på OUT hvor meget må jeg så yderligere køre før en pause?..
Det der irriterer er at tachografen registrerer alt kørsel selv om det er på OUT...altså alle minutterne således at når jeg har kørt 2 timer og 50 min fremgår det af tachografen...min chef mener å at det er ligegyldigt for jeg kan køre yderligere 4,5 time før jeg skal holde pause!!!...jamen for fanden så går maskinen jo helt bananas fordi den har talt alt kørsel og efter 4,5 time kan jeg jo ikke bare fortsætte...er der nogen der er inde i reglerne??
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 25 Svar: 346
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Læs punkt 2.1.3.3. her http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/BAB5F36B-AD64-48EE-80A5-7691E6A46E26/0/forskrifter100407.pdf
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 25 Svar: 346
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
jeg er ude efter et svar på følgende : jeg kører 3 timer på out f.eks og i de 3 timer skriver tachografen out..så slår jeg over på normal kørsel og kører 1 time 30 min =4 timer 30 min..så bipper tachografen og skriver pause..så er det din vognmand mener at jeg ikke behøver pause fordi jeg kun har kørt 1 time 30 min normal kørsel..
hvis bare maskinen kun havde registreret 1 time 30 min var det jo så nemt..men den har registreret 4 timer 30 min..og forlanger så pause..out kørsel er undtaget af kørehviletids bestemmelserne men maskinen registrerer alligevel HELE køretiden..
og hvad gør jeg så??
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 25 Svar: 346
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 32
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 25 Svar: 346
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
Da jeg kørte huder nationalt kørte vi det udelukkende på OUT da det er inde under de regler med sådan noget gods.. Og der var kortet aldrig i !! Kun når vi kørte Sverige, men der skal det så også være i som ved helt normal kørsel..
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 10
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 105
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
3 timer på out
1 time 30 min normal kørsel..så siger tachografen at jeg skal have pause..
jeg har jo rent faktisk også kørt 4 timer og 30 min..men de første 3 timer var på out..hvorfor er det så lige jeg skal holde pause når outkørel ikke går ind under køre/hviletid??
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 2 Svar: 15
Og så dit spørgsmål: hvis du efter 3 timers out-kørsel, begynder at kører alm-kørsel uden en pause eller 9/11 timers skal du regne out-kørslen med til din kørertid.
Forklaringen på dette er at undtagelsen for køre/hviletider ALTID er bagudrettet dvs. det er den alm-kørsel du har udført før din out-kørsel du er undtaget fra.
Jeg kører med saltspreder hele vinteren her er et par eks til forklaring.
Eks 1: Har på en arbejdsdag haft 8 timers kørertid og 13 timer rådighed to timer efter fyraften skal der saltes dvs out-kørsel i 3 timer, her er der ingen problemer da det er untagelseskørsel, der skal nu holdes 9/11 timer inden jeg kan tage på alm arbejde igen.
Eks 2: Starter kl 04:00 med en salttur (3.timers out-kørsel), herefter skal der køres alm-kørsel resten af dagen, så skal de 3 timer regnes med i dagens samlede køretid, ellers vil du jo kunne kører døgnet rundt (det kræver vist lidt kaffe).
PS. der er ikke forskel på om det salt/sneplov, slagterriaffald eller kørsel med kohuder, reglerne er nøjagtig de samme.
Dit weekendhvil skal du også stadig overholde.
Håber mit lange svar er til hjælp.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 2 Svar: 15
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 2 Svar: 15
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
Åh, du er ramt af den store "OUT"-jungle....
ALT hvad du laver på OUT (undtagen ø-reglen) tæller som "andet arbejde" i forhold til køre-hviletid. Dvs. at det tilfælde du stiller op, hvor du kører 2:50 på out, og så slår over på k/h-tid, ja så må du straks uden pause køre 4:30!! for de 2:50 tæller som andet arbejde (også selvom det reelt er kørsel).
Der er dog det problem at mange tachografer IKKE kan sortere den kørsel der er som OUT væk fra alm. k/h-tid. Derfor bimler og bamler den, men du kan roligt ignorere den. Der findes 4 og 8 forskellige software-versioner af de digitale tachografer, alt efter om der er en siemens eller stonridge/actia.
Rent faktisk må man f.eks. køre 6 timer på OUT(f.eks rutebil eller sneplov) og straks derefter køre 4:30 efter k/h-tidsreglerne uden at det er forkert. Om det så er forsvarligt er en helt anden diskussion.
Om din "morgentur" så lever op til reglerne om "OUT"-kørsel, ja det ved du/I jo selv ")
Og mht. til om kortet/skiven skal sidde i ved undtaget/OUT kørsel, så står der i reglerne at det KAN sidde i, og ikke SKAL.
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 2 Svar: 15
Når du har gjort det, vil du vide at kører du alm-kørsel lige efter du har kørt out-kørsel, så SKAL din out-kørsel medregnes som kørertid, alt andet er direkte ulovligt.
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
----
En fører påbegynder arbejdsperioden med ”undtaget-kørsel” og udfører derefter kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Denne kørsel kan påbegyndes straks efter ”undtaget-kørslen” eller efter et kortere hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden. Den forud-gående ”undtaget-kørsel” kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, se ovenfor.
---
(bemærk det lille ord ELLER) ")
Se linket side 142: (den findes også på side 115 for skiver)
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
Kan du finde dit postulat i teksten her, så send mig endelig besked - og jeg skal erkende min fejl!
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 2 Svar: 15
Mht. til anvendelse af kort/skive har jeg også skrevet i et tidligere indlæg at det kan gøres både med og uden, men hvorfor undlade det hvis man overholder reglerne. Dokumentationen blir også nemmere bagefter
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Kunne jeg godt tænke mig at høre ...
En kollega af min stedfar, og deres firma fik forige år, en regning så stor fra politiet/ told og skat, fordi den omtalte chauffør, (ved kørsel med Bl.a. skolebus) havde UNDLADT at sætte sit førekort i tagograffen under klargøring af bussen..
Han mødte kl 4.00 brugte en time på rengøring af bussen, (vask og støvsugning...Uden at flytte på den) i følge deres skrivelse, havde chaufføren overtrådt k/h tiderne, ved IKKE at sætte sit førekort i tagoen, inden han påbegyndte rengøringen... han kørte dagligt til kl 18...
Så fremt han satte kortet i kl 5. .. og sluttede kl 18.. holder han sig under 13 timer.. og holder derfor RIGELIGT sine timer.. men hvis han skulle sætte kortet i kl 4.. nåede han aldrig at holde sine 11 timer...
hvorfor jeg så er nysgerrig..
hvordan kan nogle kører under OUT reglerne, når andre ikke kan?
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
Hvis en mekaniker f.eks. starter dagen med værkstedsarbejde, og senere skal flytte en lastbil ud til en kunde, så skal han manuelt registrere sin arbejdsdag på kort/skive fra han mødte ind, og så køre. Efterfølgende skal han også registrere resten af sin dag.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
feb 2011
Emner: 1 Svar: 189
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
maj 2019
Følger: 1 Svar: 1
OUT