{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.893 visninger | Oprettet:

janke
janke
Tilmeldt:
6. okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

OUT {{forumTopicSubject}}

Hej alle :0)

jeg har orgæves søgt rundt på nettet men ikke fundet svar på mit spørgsmål..håber i kan hjælpe :0)

jeg kører minibus og har tachografi bussen..

Når jeg starter på min faste tur om morgenen kl 600 kører jeg på OUT indtil min tur slutter kl 850..så står den på 2 timer og 50 min kørsel..

så slår jeg OUT fra og kører kørsel for NT på almindelig kørsel..efter yderligere 1 time og 40 min bipper den og skriver pause..jeg mener så at jeg skal holde pause men min vognmand siger at det skal jeg ikke!!...

Hvad går OUT eksaktlig ud på??...jeg mener at hvis man har kørt 45 timer og de 15 er på OUT har man kørt 30 timer under køre hviletids reglerne??...er det forkert??

hvis jeg kører 2 timer og 50 min på OUT hvor meget må jeg så yderligere køre før en pause?..

Det der irriterer er at tachografen registrerer alt kørsel selv om det er på OUT...altså alle minutterne således at når jeg har kørt 2 timer og 50 min fremgår det af tachografen...min chef mener å at det er ligegyldigt for jeg kan køre yderligere 4,5 time før jeg skal holde pause!!!...jamen for fanden så går maskinen jo helt bananas fordi den har talt alt kørsel og efter 4,5 time kan jeg jo ikke bare fortsætte...er der nogen der er inde i reglerne??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OUT
  • #1   6. okt 2012 Jeg har selv kørt nt. Du skal overholde køre hvile tiderne akkurat som en lastbil. Der er ingen form for fritagelse når du ikke køre i fast rute. Nt har sådan at man kan køre med flydende pauser. Hvor de tilrette ligger turene sådan at pauserne kan overholdes. Men det fravælger nogle vognmænd fordi de risikere at miste nogle ture. Så syntes de de. Er bedre at snyde sig lidt frem. Og de kan jo være lige glade om du køre for meget. For når du står uden køre kørt så tager de bare den næste i job køen.

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #2   6. okt 2012 Som jeg læser det så kan du køre på OUT uden at have dit kort i og når du så skal køre for NT sætter du dit kort i maskinen.
    Læs punkt 2.1.3.3. her http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/BAB5F36B-AD64-48EE-80A5-7691E6A46E26/0/forskrifter100407.pdf


  • #3   6. okt 2012 Her i står der hvad der er undtaget. Og der står ikke noget om at visse trafik selskaber kan fravige fra køre hvile tider (link fjernet)

  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   6. okt 2012 det er ikke så meget reglerne jeg er ude efter :0)
    jeg er ude efter et svar på følgende : jeg kører 3 timer på out f.eks og i de 3 timer skriver tachografen out..så slår jeg over på normal kørsel og kører 1 time 30 min =4 timer 30 min..så bipper tachografen og skriver pause..så er det din vognmand mener at jeg ikke behøver pause fordi jeg kun har kørt 1 time 30 min normal kørsel..

    hvis bare maskinen kun havde registreret 1 time 30 min var det jo så nemt..men den har registreret 4 timer 30 min..og forlanger så pause..out kørsel er undtaget af kørehviletids bestemmelserne men maskinen registrerer alligevel HELE køretiden..

    og hvad gør jeg så??



  • #5   6. okt 2012 Har aldrig selv kørt med den funktion. Da det ikke er under undtagelserne :-). Men vis man kan skifte mellem hvil, kørsel, og andet arbejde mens du køre på out. Har du så sat den på andet arbejde?

  • #6   6. okt 2012 Janke, problemet er jeg sikker på er du har sat dit kort i mens du kører på out ?? dette skal du ikke ha, skal du først sætte i der hvor du slår out fra igen og kører normalt , det er derfor du får afvide du skal holde pause.

  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #7   6. okt 2012 hej Marcuz..har lige spurgt min chef og han siger kortet skal sidde i hele tiden..jeg opgiver snart :0/

  • #8   6. okt 2012 Janke: prøv og hør din lokale kørelære. De plejer altid at være behjælpelige med sådan nogle 'umulige' spørgsmål. Og så giv lige en melding når du har opklaret sagen. Man bliver jo lidt nysgerrig smiley

  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #9   6. okt 2012 har prøvet kørelærerne...de siger jeg skal prøve AMU eller politiet..har snakket med færdselspolitiet..de siger jeg skal ringe mandag så finder de en ekspert..skal nok give en tilbagemelding på hvad jeg finder ud af :0)

  • #10   6. okt 2012 Man skal IKKE have kortet i når man køre på OUT.. Når du køre alm skal det selvfølgelig være i.. Og du skal huske at de 13-15 daglige arbejdstimer stadig gælder når du bruger OUT så starter du kl 7 skal dagen slutte senest kl 22...

    Da jeg kørte huder nationalt kørte vi det udelukkende på OUT da det er inde under de regler med sådan noget gods.. Og der var kortet aldrig i !! Kun når vi kørte Sverige, men der skal det så også være i som ved helt normal kørsel..


  • #11   6. okt 2012 det er for det er den gamle tagograf den kan ikke det med out.med out bliver det rigistret som andet arb.så det er ok hvad din vongmand siger

  • #12   6. okt 2012 dit kort skal sidde i kortlæseren selv om du kører out. og nej claus. der er ikke tider på hvor mange timer du må køre på out. men når du stopper din out skal du holde din hvil.

  • #13   6. okt 2012 Jo det er der nu godt nok Nicklas.. Bare fordi du køre på OUT betyder det ikke du ikke skal overholde de 15 timer.. Og snakker ikke om snerydning osv... Men alm kørsel der er fritaget for køre/hviletid.. Kender flere der køre på den måde hver eneste dag.. Og de har ikke kort i !!

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #14   6. okt 2012 selvom men kører OUT skal kortet være i tacho... man må køre undtaget kørsel så længe dette varer 24 timer , 1000 timer men når kørslen stopper træder køre/hviletidsreglerne ikaft igen dvs. at man skal "sove/hvile" indtil man er nulstillet. EKS. 15 timer med sneplov er OUT kørsel men så er det slut man må ikke hente salt i Mariager og grus i graven hele dagen og så igen køre OUT med ploven om natten. man må heller ikke køre planlagt kørsel hele ugen også OUT kørsel i weekenden med slagteriaffald. og ja kortet skal være i hele tiden dette gælder også selvom man kommer fra Hanstholm.

  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   6. okt 2012 jamen hvorfor er der så ikke nogen der kan svare på mit spørgsmål?..
    3 timer på out
    1 time 30 min normal kørsel..så siger tachografen at jeg skal have pause..

    jeg har jo rent faktisk også kørt 4 timer og 30 min..men de første 3 timer var på out..hvorfor er det så lige jeg skal holde pause når outkørel ikke går ind under køre/hviletid??


  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #16   6. okt 2012 thomas hvis jeg efter 3 timers out stopper out kørsel og derefter slår out fra så træder kørehviletiden i kraft...så skulle man jo tro at jeg kunne køre 4 timer og 30 min men ifølge min tachograf har jeg kørt 3 timer..hvad er så meningen med at jeg har kørt out..det kan jo egentlig være ligegyldigt hvad kørslen kaldes når tachografen tæller der hele..så kan jeg jo lige så godt bare køre det hele som normal kørsel..

  • #17   6. okt 2012 Janke, hvis du kører på OUT (undtagelseskørsel) behøver du ikke anvende dit kort eller skive, det er din vognmands opgave ved en efterfølgende kontrol at dokumentere hvem og hvordan denne kørsel er blevet udført. DERFOR er det nemmest (men ikke et lovkrav) at bruge kortet som din vognmand gerne vil have.
    Og så dit spørgsmål: hvis du efter 3 timers out-kørsel, begynder at kører alm-kørsel uden en pause eller 9/11 timers skal du regne out-kørslen med til din kørertid.
    Forklaringen på dette er at undtagelsen for køre/hviletider ALTID er bagudrettet dvs. det er den alm-kørsel du har udført før din out-kørsel du er undtaget fra.

    Jeg kører med saltspreder hele vinteren her er et par eks til forklaring.
    Eks 1: Har på en arbejdsdag haft 8 timers kørertid og 13 timer rådighed to timer efter fyraften skal der saltes dvs out-kørsel i 3 timer, her er der ingen problemer da det er untagelseskørsel, der skal nu holdes 9/11 timer inden jeg kan tage på alm arbejde igen.

    Eks 2: Starter kl 04:00 med en salttur (3.timers out-kørsel), herefter skal der køres alm-kørsel resten af dagen, så skal de 3 timer regnes med i dagens samlede køretid, ellers vil du jo kunne kører døgnet rundt (det kræver vist lidt kaffe).
    PS. der er ikke forskel på om det salt/sneplov, slagterriaffald eller kørsel med kohuder, reglerne er nøjagtig de samme.
    Dit weekendhvil skal du også stadig overholde.
    Håber mit lange svar er til hjælp.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #18   6. okt 2012 lige på kornet. netop OUT betyder undtaget kørsel jeg ved ikke hvad du laver men du må køre OUT ligeså længe det kræves men når du stopper skal du igen overholde reglerne og når du selv skriver at du kører OUT i nogle få timer først på dagen så er der er der ikke noget at hente. der er mange ting man må, køre bybus lægge asfalt ud, rydde sne. Fragt i nærrute må man mærkværdigs ikke men fragt på bornholm er ok. da det er en ø! Iøvrigt er køre/hviletids reglerne ikke det der holder os tilbage fra at arbejde så meget vi har lyst men EU`s direktiv vedr. kørende arbejdere. 48 timer om ugen.

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #19   7. okt 2012 christian gordon k. lige præcist du forklarer det som det er dog skal det præcieres at kortet altid skal være i "tacho" dette gælder også selvom man er fra Hanstholm.

  • #20   7. okt 2012 he he Thomas G, jeg er nu ikke fra Hantholm men fra Nyborg og jeg kan sige dig at du har ikke ret. Der er INGEN krav om andvendelse af hverken kort eller skiver når der udføres Out/Undtagelses kørsel, men det anbefales grundet muligheden for dokumentation ved en efterfølgende virksomhedskontrol. dette er oplysninger som jeg har fået på et kursus i Kørerhviletider som Carl Peter Fredriksen fra Tungvognsspecialisten afholdte i April i Svendborg, han burde vide det efter som han har været chef for tungvognsektionen ved politiet

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #21   7. okt 2012 christian kan se se du både har plov og spreder på din bil så du er nok klogere end mig. Men jeg ved bare at der er nogen der udnytter reglerne helt til grænsen og en del derudover. og hvis man ikke har noget at skjule betyder det vel ikke noget at kortet er i.

  • #22   7. okt 2012 Helt korrekt Thomas, jeg bruger det også altid, mener nemlig ikke jeg har noget at skjule. MEN det er ikke et lovkrav

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #23   7. okt 2012 det er heller ikke dig jeg er efter men der er nogen der bruger reglerne og chauførene helt til grænsen og efter min mening langt derudover. et firma fra Hanstholm og sikkert også et firma fra Nyk. mors.

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #24   7. okt 2012 janke:

    Åh, du er ramt af den store "OUT"-jungle....

    ALT hvad du laver på OUT (undtagen ø-reglen) tæller som "andet arbejde" i forhold til køre-hviletid. Dvs. at det tilfælde du stiller op, hvor du kører 2:50 på out, og så slår over på k/h-tid, ja så må du straks uden pause køre 4:30!! for de 2:50 tæller som andet arbejde (også selvom det reelt er kørsel).

    Der er dog det problem at mange tachografer IKKE kan sortere den kørsel der er som OUT væk fra alm. k/h-tid. Derfor bimler og bamler den, men du kan roligt ignorere den. Der findes 4 og 8 forskellige software-versioner af de digitale tachografer, alt efter om der er en siemens eller stonridge/actia.

    Rent faktisk må man f.eks. køre 6 timer på OUT(f.eks rutebil eller sneplov) og straks derefter køre 4:30 efter k/h-tidsreglerne uden at det er forkert. Om det så er forsvarligt er en helt anden diskussion.

    Om din "morgentur" så lever op til reglerne om "OUT"-kørsel, ja det ved du/I jo selv ")


    Og mht. til om kortet/skiven skal sidde i ved undtaget/OUT kørsel, så står der i reglerne at det KAN sidde i, og ikke SKAL.


  • janke
    janke Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #25   7. okt 2012 Tusind tak Thomas P...det var lige svaret jeg ventede på :0)..

  • #26   7. okt 2012 Kære Thomas P, det du skriver her er ganske enkelt ikke rigtigt, hvis du eller Janke gør som du beskriver her risikerer du at miste dit kørekort ved en kontrol. Jeg synes du skal læse køre/hviletidsreglerne engang til. specielt afsnittet om untagelseskørsel (out).
    Når du har gjort det, vil du vide at kører du alm-kørsel lige efter du har kørt out-kørsel, så SKAL din out-kørsel medregnes som kørertid, alt andet er direkte ulovligt.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #27   7. okt 2012 Jeg kan de regler i søvne, og her er hvad der står:

    ----

    En fører påbegynder arbejdsperioden med ”undtaget-kørsel” og udfører derefter kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Denne kørsel kan påbegyndes straks efter ”undtaget-kørslen” eller efter et kortere hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden. Den forud-gående ”undtaget-kørsel” kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, se ovenfor.

    ---

    (bemærk det lille ord ELLER) ")

    Se linket side 142: (den findes også på side 115 for skiver)

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf

    Kan du finde dit postulat i teksten her, så send mig endelig besked - og jeg skal erkende min fejl!


  • #28   7. okt 2012 Jeg bøjer mig dybt i støvet, du har ret, det skal kun registreres som andet arbejde og kun medregnes i den daglige rådighedstid (det forsvarlige i dette kan så måske diskuteres). Jeg har så altid regnet det fra min køretid, hvilket jeg ved flere lejligheder er blevet bekræftet i er det rigtige (bla. på et kursus ved tungvognsspecialisten), men ok jeg har så gået med både livrem og seler.
    Mht. til anvendelse af kort/skive har jeg også skrevet i et tidligere indlæg at det kan gøres både med og uden, men hvorfor undlade det hvis man overholder reglerne. Dokumentationen blir også nemmere bagefter


  • #29   8. okt 2012 Jeg vil ikke sætte de fremlagte indlæg og foreviste regler til diskution... DOG...

    Kunne jeg godt tænke mig at høre ...

    En kollega af min stedfar, og deres firma fik forige år, en regning så stor fra politiet/ told og skat, fordi den omtalte chauffør, (ved kørsel med Bl.a. skolebus) havde UNDLADT at sætte sit førekort i tagograffen under klargøring af bussen..

    Han mødte kl 4.00 brugte en time på rengøring af bussen, (vask og støvsugning...Uden at flytte på den) i følge deres skrivelse, havde chaufføren overtrådt k/h tiderne, ved IKKE at sætte sit førekort i tagoen, inden han påbegyndte rengøringen... han kørte dagligt til kl 18...

    Så fremt han satte kortet i kl 5. .. og sluttede kl 18.. holder han sig under 13 timer.. og holder derfor RIGELIGT sine timer.. men hvis han skulle sætte kortet i kl 4.. nåede han aldrig at holde sine 11 timer...

    hvorfor jeg så er nysgerrig..
    hvordan kan nogle kører under OUT reglerne, når andre ikke kan?


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #30   9. okt 2012 Det er fordi at vask/vedligehold/rengøring skal registreres som andet arbejde på skiven/kortet. Den ene time han bruger tæller jo med i arbejdet den dag, og skal registreres. Det svarer jo til at læsse bilen op på en rampe før man sætter kortet i, og det mås man ikke.(at mange gør det er så en anden sag)

    Hvis en mekaniker f.eks. starter dagen med værkstedsarbejde, og senere skal flytte en lastbil ud til en kunde, så skal han manuelt registrere sin arbejdsdag på kort/skive fra han mødte ind, og så køre. Efterfølgende skal han også registrere resten af sin dag.



  • #31   9. okt 2012 Det vil sige.. hvis jeg forstår det rigtigt Thomas P.... at hvis du kører ud til et site, med en vinge.. og kun lige når det på dine 15 timer...MÅ de (officelt) først tage vingen af næste dag... for ellers bryder du din K/H tid????


  • Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

    Emner: 1 Svar: 189
    #32   9. okt 2012 Futte Nej... Så har de nok en mand, som overtager bilen, og får den aflæsset, mens thomas sætter sig i skurvognen og slapper af.. Og selvfølgelig læsser man jo ikke bilen uden kort i.. Det har man jo lagerfolk til.. smiley

  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #33   9. okt 2012 Futte - de må gerne snuppe vingen, medmindre du bliver inddraget i processen.

  • Jan J
    Jan J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #36   25. maj 2019 Hej har lige været på EU bevis efteruddannelse, og der fik vi svar på det i spørger om. Kortet skal ikke i ved out kørsel, men det må gerne. Hvis det sidder i kan det give problemer ved kontrol. Vi fik at vide at hvis det ikke er i, hvil det være det nemmest for chaufføren da han så efter out bare sætter sit kort i og så kan han køre 4.30 time og så holde pause

Kommentér på:
OUT

Annonce