3.557 visninger
|
Oprettet:
R440 uden adblue? {{forumTopicSubject}}
Hey
Der står en hel flok nye R440 og R400 trækkere, ved Scania Silkeborg. Det er Frode Laursen der skal have dem, ku jeg se i forruden.
Men jeg studsede lidt over at der tilsyneladende ikke er nogen adblue tank på dem.. Er det normalt nu om stunder? hvor stor motor kan man få uden adblue, når vi taler en ny R-serie?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
480 HK / 2.500NM - Stort set samme værdier som R500.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Lastbiler: 4 Emner: 71 Svar: 864
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Skal ned og høre priser på R-serie i morgen nemli. Og vi vil jo gerne have den motor som bruger mindst diesel selvfølgelig.. Og også gerne spare de 8-900kr/mdr på adblue, hvis den så ikke bare bruger det mere diesel.
Er en Highline ok? Eller er Topline bare et must, for dem som sover ude? Når man ser dem på billeder er der ikke den store forskel, synes jeg, men snyder det lidt?
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Jeg ligger på omkring 3.0-3.2 i snit. Og det er med blandede belastninger. Nogle gange med max totaltvægt og andre gange ikke ret meget læs. Enkelte gange med 60+ ton total ved modulvogntog. Jævnligt med 30 tons rionet på nakken, i 3-3,5 meters bredde, hvor der er godt med vindmodstand. Så jeg synes ikke at det er overdrevet diesel forbrug, men da heller ikke markedets bedste.
Mht at bo i en Highline, så er det ingen problem, så længe vi kun kører med 1-mands betjening. Men skulle vi være 2 mand, så ville jeg nok foretrække en Topliner. Det kunne da generelt være lækkert, men har overhovedet inegn problemer med at bo i Highlinere. Og jeg ligger ude hele ugen..
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Lastbiler: 3 Emner: 12 Svar: 87
har kørt 30.000 km i den på 3 mdr. Umiddelbart vil jeg sige at det er ok dieseløkonomi på den. Ligger lige under 3 km/l i snit, men når den rigtig skal mase syns jeg den tager meget for det. Fx har jeg lige kørt i dag fra Uddevalla til Östersund ad E45 med 42 ton totalvægt = 2,42 km/l
Mht til plads i hytten så syns jeg at efter opgraderingen til R-model version 2 er den blevet helt fin.. Brød mig ikke rigtig om version 1, men denne her er helt ok mht plads og komfort. Køjen er klasser bedre i version 2! (Jeg ligger ude hele ugen altid...)
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Lastbiler: 3 Emner: 12 Svar: 87
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Til mit brug ville en Highline var ganske fin.
Finn
Du skal være opmærksom på, at en R480 ikke bare er en R480. Da opgraderingen af R serien kom fik 480 ny motor. Det er ikke længere den gamle 12 liters Turbocompound motor, som den Thomas her i tråden kører i - Det er en helt nyudviklet 13 liters motor - Holdbarheden skulle være langt bedre.
Om den duer aner jeg ikke - Jeg har hørt 50/50 godt og skidt både om økonomi og holdbarhed.
Lige da den kom var den ca. 35.000 dyrere end R500 - Hvordan det er nu aner jeg ikke, men det ved du jo i morgen. Alene det faktum, at den er uden Ad-Blue gør den i min verden til det oplagte valg hvis fornuften skal råde - Ad-Blue er den direkte vej til udgifter og bekymringer!
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 44
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Da jeg fik priser i efteråret var den 25000 dyrere i indkøb, men tænk lige på hvor hurtigt det er tjent hjem bare i AdBlue-forbrug? og ikke mindst rep og vedligehold på det lort...
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Standard??? Hvad skal vi bruge det til
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
Pedersen standard er jo mange ting og nå du ser på fl og dsv så er der jo en mængde rabat man ikke kan regne sig frem til. Men har en gammel kollega der købte den nye r500 for et halvt års tid siden tror jeg det er. Og den gav han vist 835 for med tvillinge boggie og adr godkendt
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Så synes at det er en fornuftig hytte scania har lavet der.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Med det kørsel vi har lige nu og de antal udedøgn jeg har, der ville jeg vakle meget mellem om det skulle være en Topline eller en Highline, men i sidste ende ville jeg nok helst have en Topline, selvom en Highline er pænere...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
Holdbarheden er bare ikke så god som en V8 hvis den kører maxbelastning det meste af tiden.
Og så kører den fandeme mærkeligt i tomgang. Uha da. Vores går 2,3 - 2,6 km/l..
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Man kan sagtens leve i den. Jo det er da lidt øv hvis man er høj. Men så er problemet jo ikke større.Du står jo ikke op i flere timer om dagen;o).
Og hvad gjorde du før da hytterne ikke var så store?? Man skulle jo gerne bruge det meste af tiden i stolen.
Og i bund og grund. Så skal man nok bare være glad som chauffør, at man har et job og at chefen giver én, en scania at køre i. ;o).
Det eneste jeg var skuffet over ved min den gamle, var at der ikke var skabslåger foran. Men det problem er jo løst nu.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Vi alle kan godt bruge mere plads. Men du trives vel generalt i den??
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
R480 Highline uden adblue ku vi få for knap 800k, i Nordic opbygning, 15k mindre for en G420.
Rental priserne er dog i den høje ende, så det kan nok ikke rigtig svare sig.. der er dog til gengæld kun 1mdrs opsigelse, og det er jo lækkert nok
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Kan godt forstå det. Jeg tænker bare på de ældre chaufføre som kørte i F88er osv osv. De klarede sig nu også. Selvom det var ture til Italien;o). Så heldigvis er komforten blevet bedre;o)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
At købe noget MED Ad-Blue der kun er 15.000 billigere i indkøb holder da på ingen måde vand økonomisk. De 15.000 bruger du på Ad-Blue på de første 14-16 måneder og hvad med rep. og vedligehold af det?
I øvrigt fylder motorkassen noget mere i en G model i forhold til i en R model - Det er ikke uden betydning hvis man skal bo lidt i den.
Jeg kender en der har en R480 Highline twinsteer til lige omkring 15.000 alt incl ved rental. Den var dog ikke spritny da han fik den, men det er den nye model med den sidste nye generation motor.
Må jeg spørge hvem du har snakket med ved Scania? Det er langtfra dem alle der er helt ædruelige når det kommer til priserne!
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Lige præcis og derfor fylder den en del mere end det er tilfældet i en R serie - Ca. 8 centimeter blev R serien hævet hvis jeg ikke husker forkert.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Ja gudskelov er det blevet bedre.. Men jeg er nok den sidste du hører brokke sig over den bil jeg nu engang kører i..
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Han hedder Villiam, han sidder på salgskontoret i Silkeborg.
Og han ville ha 15.5k/mdr, uanset om det var en R500, R480, R440, eller G420.
Argumentet for at tage en G420 med adblue, var brændstoføkonomisk. Og til dels at det er en meget mere simpel motor, uden EGR system (= mere driftsikker iflg. Villiam).
Teoretisk bør en adblue bil jo også bruge mindre diesel.. at det så kan være noget helt andet i praksis, er sikkert og vist.
Meen.. til den pris, kan det næsten ikke svare sig at skifte bil.. (det er en 105.460 der skal skiftes ud).
Må nok hellere lige høre Volvo og Merc også, inden vi beslutter noget
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
William er bestemt pålidelig nok, men at han mener at en bil med Ad-Blue er en bedre investering driftøkonomisk end en uden er mig en gåde! Cool nok hvis vi snakker en lejeaftale hvor alle udgifter hænger på ham, så kan DU jo nøjes med at se på forbruget af brændstof, men alle ved - Også William, at Ad-Blue er den direkte vej til problemer og irritationer!
Hvis prisen er den samme på de biler du nævner, så er det fornuftige OG rationelle valg en R480! Høj effekt - Høj moment, god plads i kabinen og INGEN ad-Blue!
Alt det andet er mundgejl og salgsgas. Og ja, en MAN er billigere, men det er sgu heller ikke det samme og Finn, kan man hverken se eller mærke forskellen, så er en Scania uanset nok ikke et alternativ!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg ville naturligvis kunne nøjes med en Highline eller FH Globetrotter, men jeg vil da allerk´helst havde den største hytte... Dog vil jeg lige tilføje at der kun findes tre mærker hvor jeg ikke finder det bidende nødvendigt med den største hytte og det er MAN TGX XLX, Volvo FH Globetrotter og Scania Highline... Resten SKAL være med størst mulige hytte ved flere overnatninger...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
En FM Globetrotter siger du - Den er da mega stor, jeg har kørt eksport i en FL 10'er - Det var en dejlig vogn, den var jeg satme glad for, nok den bedste Volvo jeg nogensinde har haft.
Sad fantastisk i den selvom man sidder nede i et hul og køjen var god.
Når tøjet skulle af var det ikke slemt og når det skulle på foregik det liggende for buksernes vedkommende. Hahahahaha
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
Så begynder tingene at blive trælse - men ikke noget der ikke kunne klares over nogle øl, og en god bøf på grillen ude i 23 graders varme, en dejlig sommeraften omkring rom..
Savner det nu!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
Den var Brun, ovenihatten mat i farven, fandeme grim, men kørte godt..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
Jeg triller rundt i en R440 fra december måned..
Nu efter 45000 km har vi et rimeligt overblik over dens økonomi med kørsel med 90 km/t.. Den ligger lige på 3,0 km/l
Nu har firmaet så valgt at vi sætter farten ned til omkring de 80 km/t
Dette har bevirket at jeg efter 14 dage nu går omkring 3,70 km/l i stedet..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det hører vel med til billedet, at det er en to akslet trækker med en to akslet trailer, så du er aldrig voldsomt tung! - Eller husker jeg skævt med antallet af hjul under din bil?
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
Claus
Hvor meget ekstra tid bruger du så på din tur ved den lavere hastighed?
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Mindre detalje
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
Men... Det er jo stadig en besparelse og en forbedring der er til at få øje på.. Og de første måneder med 90 har det jo også været med den 2 akslede trailer og de samme antal ton.. Ca. 35 ton totalt..
Og nej billedet vil være en smule anderledes med en 3 akslet bil og 3 akslet trailer.. Men i bund og grund ville det stadig komme til en væsentlig forbedring.. Vores 5 og 6 akslede hængerbiler som stort set køre med max læs hver dag har samme forbedring..
Men jeg ved godt det der med de 80 er et emne der kan bringe manges pis i kog.. Jeg er personligt godt tilfreds jeg er på timeløn og derfor har jeg ingen problemer med at gøre som chefen ønsker !!
Og tro mig den mand er om nogen en af de få der igennem mere end 20 år nu har kunnet tjene penge i denne sindsyge branche.. Derfor er det med respekt jeg lytter til hans argumenter for den beslutning..
I sidste ende er jeg bare med til at øge firmaets resultat på bundlinien og dermed er mit job i højere grad sikret end hvis jeg bare var ligeglad og holdt stramt kabel hele tiden..
Pedersen : Jeg bruger ca en halv time længere pr tur.. Hvilket ikke genere mig sønderligt.. Og ja er helt enig 700 meter mere pr liter er ufatteligt meget..
Vi regnede på det i lørdags.. Selv når den ekstra halve (og værd at bemærke dyre) time er regnet med så er det en besparrelse på godt 45 kg årligt.. Gang så lige det med 8 biler.. Det taler vist for sig selv..
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Man siger normalt at der er ca 30% forskel på den bedste og den dårligste chauffør.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det var nu ikke for at så tvivl om din forbedring, at jeg påpegede biltypen, men mere for at der ikke skulle sidde nogen der kører 48-50 tons total og få våde drømme om at køre 3,7 hvis bare de køber sådan en 440'er der.
Vores R500 og FH 460 der køre Rema kører ca. det samme ved 80 og kører i øvrigt alle noget mere end 3,0 ved 90!
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Lastbiler: 3 Emner: 12 Svar: 87
Jeg havde "fornøjelsen" af at ligge i overkøjen på min forrige highline version 1 et par nætter.. Jeg er 186 og ikke specielt stor men jeg jeg havde det præcis som du beskriver.. Men i version 2 er det helt ok.
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Nu har jeg fået en Stralis 500 og køre Rema1000 med og den ligger lige under 3km/ hvilket jeg er ikke er ret inponeret over. Grunden ligger nok i at jeg dels ikk har toldmodighed til og vente den time det tager for og komme op og køre 80. Hvis man fx giver den halv gas tager den satans lang tid om og komme op i fart, og i et tempo jeg mener ligger på kanten til og være farlig for anden trafik. Derfor bliver man nød til og gi den lidt mere gas, hvilket de 500 hk nyder rigtig godt af, også tager den helt vildt meget gas. Derfor er jeg ret træt af det automat gear som sidder i de Iveco'er. Den gamle FM440 jeg havde gik ca 3,3 ved 80 os.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Er det nu jeg skal fortælle, at de biler vi har der kører Rema 1000 alle kører over 3,1 selvom de kører 90 - Og det er 2 x FH 460, 1 X R500 og en 114/340 - Den sidste kører aldrig under 3,4.
I øvrigt er den en fejl at give halv gas - Vil man køre økonomisk skal der gives MAX gas fra stående start til den opnåede march hastighed er opnået med færrest mulige gearskift!
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 459
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Næææ, det skal vi ikke - Det er to ting der strider mod hinanden. Max gas er max gas - Giver man max gas med måde er der vel tale om halv eller trekvart gas.
Men det kan da nemt være, at mit kør grønt AMU kursus er forældet. ;-)) Dog var det akkurat det samme min gamle far fik stukket i snuden hver gang han og hans kolleger ved IAT var på køretekniske kurser med instruktører fra Iveco - Men igen, det er jo mere end 14 dag siden og måneder for den sags skyld.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Dog har jeg personligt kun opnået de bedste brændstofpræstationer med halv gas og generel blød hat. Så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til det.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du kører DAF - Det er uden for kategori! Hahahaha
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Så jeg trykker RESET en gang midt i maj, og så starter jeg på en frisk
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Tja, nu er det jo stadig det forkerte mærke du har valgt, men hvis den er stor nok, så kan den sikkert flytte sig i en fart. ;-))
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Jeg kan godt nænne at give min kniven, og mit brændstof forbrug er et af de bedste/laveste i firmaet... Og den får alt hvad den kan indtil jeg rammer topfart/marchhastighed, og der får den så fart piloten... Ganske som jeg er blevet undervist på Kursus om Energirigtig Kørsel...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Det er jo som man tager det
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 459
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det handler ikke om at pine den ud på den anden side af det røde felt - Det handler om at den skal have gaspedalen lagt fladt mod gulvet op i omdrejninger og skifte gear - Den må gerne komme så højt op, at der kan springes et trin eller to over - Hvert gearskift koster brændstof.
Jo hurtigere du opnår den ønskede marchhastighed jo hurtigere vil du ramme et lavt og jævnt forbrug - Medmindre vi snakker bjergkørsel eller tæt bytrafik naturligvis. Udgansgpunktet her er f.eks. start fra et kryds - Eller på en tilkørsel til en motorvej. Det nytter ikke at fedtspille med gassen under accelaration, så går der bare længere inden forbruget bliver jævnt og du ender ofte med ekstra gearskift og de koster som sagt.
Det jeg har lært på AMU for 100 år siden er det samme som min far blev undervist i ved IAT hvor de jævnligt var på kør grønt kurser hvor det var Iveco's testfolk der underviste dem i rigtig brug af bilerne for at minimere omkostninger uden at det gik ud over effektiviteten.
Så kan vi diskutere bagefter hvor relevant den slags er når man kører Iveco. ;-)))
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Med flad pedal udnytter motoren brændstoffet bedst, der hvor den har max dejemoment. (K.joile/Liter)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Kan man ikke køre med max gas i det grønne felt?
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Jo jo, men nu skrev du jo det handlede om at få den op i omdrejninger.. og det gør det jo ikke helt
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det er ikke et problem at køre den højt op hvis det gør at du kan spare et gearskift. Høje omdrejninger udelukker ikke god økonomi. det er helheden det handler om.
Man kan ikke bare sige, at hvis man kører i det grønne felt, så er alt godt. I min R560 er det grønne felt dynamisk, det tænder kun hvis jeg kører forkert i forhold til det bedste kompromis mellem trækkraft og økonomi og det er ALDRIG tændt i forbindelse med accellaration heller ikke selvom den er helt oppe i toppen sommetider. Derimod tænder det hvis jeg ikke skifter gear ret hurtigt når jeg er deroppe og det tænder også hvis jeg kører inde i en by med for lave omdrejninger for at indikere, at jeg skal skifte ned.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Bare du sørger for at trække den der gartner trækker der ind til højre med den bedstemor hastighed så vi andre kan komme forbi.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 39 Lastbiler: 5 Emner: 107 Svar: 466
R440 uden adblue?