{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.557 visninger | Oprettet:

R440 uden adblue? {{forumTopicSubject}}

Hey

Der står en hel flok nye R440 og R400 trækkere, ved Scania Silkeborg. Det er Frode Laursen der skal have dem, ku jeg se i forruden.

Men jeg studsede lidt over at der tilsyneladende ikke er nogen adblue tank på dem.. Er det normalt nu om stunder? hvor stor motor kan man få uden adblue, når vi taler en ny R-serie?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • reparation af tv 2.000 kr.
  • Demontering af garderobeskabe og bringer den ned ad trappen 1.400 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • El arbejde af montering af tørretumbler og på montering af nyt 450 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  R440 uden adblue?
  • #1   13. mar 2012 Scania leverer op til R480 uden Ad-Blue. Det er markedets stærkeste uden.

480 HK / 2.500NM - Stort set samme værdier som R500.

• #2   13. mar 2012 ja der ikke meget forskel på R480 og R500 kan jeg huske fra jeg kørte R480 og kørte på vægten lige efter en R500 med samme totalvægt som jeg hvade, det var godt nok ikke meget der var til forskel når vi lage fra i lyskrydset... det var så lidt at det næsten ikke kunne ses.

• #3   13. mar 2012 Er der nogen der har erfaringer med sådan en R480 uden adblue? her tænker jeg mest på diesel forbruget..
    Skal ned og høre priser på R-serie i morgen nemli. Og vi vil jo gerne have den motor som bruger mindst diesel selvfølgelig.. Og også gerne spare de 8-900kr/mdr på adblue, hvis den så ikke bare bruger det mere diesel.
    Er en Highline ok? Eller er Topline bare et must, for dem som sover ude? Når man ser dem på billeder er der ikke den store forskel, synes jeg, men snyder det lidt?

• #4   13. mar 2012 Min er en R480 Highline fra 2007 uden adblue.

Jeg ligger på omkring 3.0-3.2 i snit. Og det er med blandede belastninger. Nogle gange med max totaltvægt og andre gange ikke ret meget læs. Enkelte gange med 60+ ton total ved modulvogntog. Jævnligt med 30 tons rionet på nakken, i 3-3,5 meters bredde, hvor der er godt med vindmodstand. Så jeg synes ikke at det er overdrevet diesel forbrug, men da heller ikke markedets bedste.

Mht at bo i en Highline, så er det ingen problem, så længe vi kun kører med 1-mands betjening. Men skulle vi være 2 mand, så ville jeg nok foretrække en Topliner. Det kunne da generelt være lækkert, men har overhovedet inegn problemer med at bo i Highlinere. Og jeg ligger ude hele ugen..

• #5   13. mar 2012 Tror ikke forskellen er så vild, men der er lidt mere skabsplads i Toplineren. Hvad forskel der ellers er ved jeg ikke...

• #6   13. mar 2012 2007 siger du, er det så ikke en Euro-4?

• #7   13. mar 2012 Jo, det mener jeg godt nok det er...

• #8   13. mar 2012 Ok, men tak for info da.. nu må vi se om de har nogle fornuftige priser, det er jo ret afgørende

• #9   13. mar 2012 Ja, det bliver spændende. Det glæder vi os til at høre nærmere om. Har som de fleste også en gammel drengedrøm om at starte selv, men det virker uoverskueligt i disse tider...

• #10   13. mar 2012 Jeg kører R440 Highline Euro5 for tiden..
    har kørt 30.000 km i den på 3 mdr. Umiddelbart vil jeg sige at det er ok dieseløkonomi på den. Ligger lige under 3 km/l i snit, men når den rigtig skal mase syns jeg den tager meget for det. Fx har jeg lige kørt i dag fra Uddevalla til Östersund ad E45 med 42 ton totalvægt = 2,42 km/l
    Mht til plads i hytten så syns jeg at efter opgraderingen til R-model version 2 er den blevet helt fin.. Brød mig ikke rigtig om version 1, men denne her er helt ok mht plads og komfort. Køjen er klasser bedre i version 2! (Jeg ligger ude hele ugen altid...)

• #11   13. mar 2012 P.S. Det er ikke den jeg har oprettet herinde...

• #12   13. mar 2012 En Highline er fin nok til 1 mands betjening - Overkøjen er vel best egnet til en dværg - Vel at mærke en smalskuldret dværg i en Highline.

Til mit brug ville en Highline var ganske fin.

Finn

Du skal være opmærksom på, at en R480 ikke bare er en R480. Da opgraderingen af R serien kom fik 480 ny motor. Det er ikke længere den gamle 12 liters Turbocompound motor, som den Thomas her i tråden kører i - Det er en helt nyudviklet 13 liters motor - Holdbarheden skulle være langt bedre.

Om den duer aner jeg ikke - Jeg har hørt 50/50 godt og skidt både om økonomi og holdbarhed.

Lige da den kom var den ca. 35.000 dyrere end R500 - Hvordan det er nu aner jeg ikke, men det ved du jo i morgen. Alene det faktum, at den er uden Ad-Blue gør den i min verden til det oplagte valg hvis fornuften skal råde - Ad-Blue er den direkte vej til udgifter og bekymringer!

• #13   14. mar 2012 Som måårten oss skriver er det en ny motor, med commonrail fremfor HPI..

• #14   14. mar 2012 Den R440 jeg havde kørte jeg ca. 178000 km i og på de km havde den lagt på en gennemsnit der hed fra 2,78-2;81 km/l og det var meget blandet kørsel både syd og nordgående men det var så også flydende gods, men den havde så kun en GR900 gearkiste på, Angående pladsen, så kan det da gå, men efter jeg har fået min egen Lastbil med et større hus på så vil jeg helst ikke gå tilbage da

• #15   14. mar 2012 Jeg var ikke i tvivl. Skulle jeg bare have en trækker til primært hjemmekørsel, så blev det KLART en R480.

Da jeg fik priser i efteråret var den 25000 dyrere i indkøb, men tænk lige på hvor hurtigt det er tjent hjem bare i AdBlue-forbrug? og ikke mindst rep og vedligehold på det lort...

• #16   14. mar 2012 Hvad lægger sådan en ganske almindelig standard 3-akslet R480 Highline i prismæssigt? Nogen der ved det? Og hvad med 440'eren?

• #17   14. mar 2012 Pedersen:
    Standard??? Hvad skal vi bruge det til smiley Jeg kan faktisk ikke en gang huske prisen på min, men den var så heller ikke standard... Ej heller overgejlet. Men den lå på lige knap 1,1. for en boogietrækker med hydraulikanlæg.. Meeen, er sikker på det kan gøres billigere, for samme pris har jeg hørt en anden få oplyst på en R560 med ALT i gejl, dog uden hydr.

• #18   14. mar 2012 Standard DSV / FL opbygning smiley

• #19   14. mar 2012 Finn hvis du ikke er døden nær hvis du ikke får en v8 og det skal være scania så ville jeg helt sikkert også vælge en 480 frem for 500 kan ikke huske hva min den gamle 480 gik for nå tanken var tom kørte den jo alligevel ikke længere så det holde jeg ikke øje med. Og highliner er helt fin til mig og jeg er 186 høj savner dog nogle skabe i forhold til en topliner men eller synes jeg en highliner ser meget pænere ud.
    Pedersen standard er jo mange ting og nå du ser på fl og dsv så er der jo en mængde rabat man ikke kan regne sig frem til. Men har en gammel kollega der købte den nye r500 for et halvt års tid siden tror jeg det er. Og den gav han vist 835 for med tvillinge boggie og adr godkendt

• #20   15. mar 2012 Min første bil var en highliner. Synes at jeg at der var ok med plads. Kørte hele europa tynd i den. Og de er kommet efter med nogen skabe osv. Jeg var ude og prøve en volvo 700 xl, da den lige var kommet. Og der var jeg nået forbavset over hvordan den var med pladsen iforhold til highlineren. Har ellers kørt meget volvo igennem tiden. Men når man lige springer fra den en hytte til den anden, så ligger man hurtigt mærke til de forskelle der er.
    Så synes at det er en fornuftig hytte scania har lavet der.

• #21   15. mar 2012 Mht hytten, så vil jeg sige det kommer helt an på chaufføren, jeg er selv ~200 cm høj, og derfor synes jeg ikke en Highline egner sig til fastudliggerbil, men er det nu en chauffør på 1,5 meter så er en Highline jo alt rigelig...

Med det kørsel vi har lige nu og de antal udedøgn jeg har, der ville jeg vakle meget mellem om det skulle være en Topline eller en Highline, men i sidste ende ville jeg nok helst have en Topline, selvom en Highline er pænere...

• #22   15. mar 2012 Kunne aldrig finde på at købe 480, noget tarveligt maskineri. Den yder såmænd godt nok, nok bedere end de fleste r500.

Holdbarheden er bare ikke så god som en V8 hvis den kører maxbelastning det meste af tiden. smiley

Og så kører den fandeme mærkeligt i tomgang. Uha da. Vores går 2,3 - 2,6 km/l..

• #23   15. mar 2012 Har jeres XPI ell. HPI, Christian?

• #24   15. mar 2012 Den helt nye. XPI mener a. smiley

• #25   15. mar 2012 * Mr. Nobody *
    Man kan sagtens leve i den. Jo det er da lidt øv hvis man er høj. Men så er problemet jo ikke større.Du står jo ikke op i flere timer om dagen;o).
    Og hvad gjorde du før da hytterne ikke var så store?? Man skulle jo gerne bruge det meste af tiden i stolen.

Og i bund og grund. Så skal man nok bare være glad som chauffør, at man har et job og at chefen giver én, en scania at køre i. ;o).
    Det eneste jeg var skuffet over ved min den gamle, var at der ikke var skabslåger foran. Men det problem er jo løst nu.

• #26   15. mar 2012 Er enig med frank mht hytten, kører selv i en highline nu, og er tæt på de 2 meter, og bor ude hele ugen, og der måtte da godt være lidt bedre plads, man kan ikke stå oprejst

• #27   15. mar 2012 Allan K
    Vi alle kan godt bruge mere plads. Men du trives vel generalt i den??

• #28   15. mar 2012 Jooh det gør jeg da, men jeg er oss typen der generalt er ligeglad med hva jeg kører i så længe det ikke er en Magnum, da jeg ikke kan være bag rattet.. Men syns nu det er rart at kunne stå oprejst når man bor fast i bilen.. Det er ikke det fedeste at skulle krumme ryg og nakke i sin dagligstue smiley

• #29   15. mar 2012 Sælgeren anbefalede en G420 Highline, med adblue, som den mest brændstoføkonomiske.
    R480 Highline uden adblue ku vi få for knap 800k, i Nordic opbygning, 15k mindre for en G420.

Rental priserne er dog i den høje ende, så det kan nok ikke rigtig svare sig.. der er dog til gengæld kun 1mdrs opsigelse, og det er jo lækkert nok

• #30   15. mar 2012 Så længe den kun ska køre herhjemme er en 480'er nok ville jeg mene.

• #31   15. mar 2012 Allan K
    Kan godt forstå det. Jeg tænker bare på de ældre chaufføre som kørte i F88er osv osv. De klarede sig nu også. Selvom det var ture til Italien;o). Så heldigvis er komforten blevet bedre;o)

• #32   15. mar 2012 Finn

At købe noget MED Ad-Blue der kun er 15.000 billigere i indkøb holder da på ingen måde vand økonomisk. De 15.000 bruger du på Ad-Blue på de første 14-16 måneder og hvad med rep. og vedligehold af det?

I øvrigt fylder motorkassen noget mere i en G model i forhold til i en R model - Det er ikke uden betydning hvis man skal bo lidt i den.

Jeg kender en der har en R480 Highline twinsteer til lige omkring 15.000 alt incl ved rental. Den var dog ikke spritny da han fik den, men det er den nye model med den sidste nye generation motor.

Må jeg spørge hvem du har snakket med ved Scania? Det er langtfra dem alle der er helt ædruelige når det kommer til priserne!

• #33   15. mar 2012 En G-serie burde jo have samme motorkassestørrelse som en 4-serie Scania havde... Placeringen på chassiset på en G-model er vel det samme som en 4-serie...

• #34   15. mar 2012 Pedersen

Lige præcis og derfor fylder den en del mere end det er tilfældet i en R serie - Ca. 8 centimeter blev R serien hævet hvis jeg ikke husker forkert.

• #35   15. mar 2012 Hc p

Ja gudskelov er det blevet bedre.. Men jeg er nok den sidste du hører brokke sig over den bil jeg nu engang kører i.. smiley bare lønnen er iorden så er resten næsten underordnet.. smiley

• #36   16. mar 2012 Morten;

Han hedder Villiam, han sidder på salgskontoret i Silkeborg.
    Og han ville ha 15.5k/mdr, uanset om det var en R500, R480, R440, eller G420.

Argumentet for at tage en G420 med adblue, var brændstoføkonomisk. Og til dels at det er en meget mere simpel motor, uden EGR system (= mere driftsikker iflg. Villiam).
    Teoretisk bør en adblue bil jo også bruge mindre diesel.. at det så kan være noget helt andet i praksis, er sikkert og vist.

Meen.. til den pris, kan det næsten ikke svare sig at skifte bil.. (det er en 105.460 der skal skiftes ud).
    Må nok hellere lige høre Volvo og Merc også, inden vi beslutter noget

• #37   16. mar 2012 Hva med MAN ? De er da ikk så dyre igen er de ? Syns hele tiden jeg hører at det er billige leje priser..

• #38   16. mar 2012 Finn

William er bestemt pålidelig nok, men at han mener at en bil med Ad-Blue er en bedre investering driftøkonomisk end en uden er mig en gåde! Cool nok hvis vi snakker en lejeaftale hvor alle udgifter hænger på ham, så kan DU jo nøjes med at se på forbruget af brændstof, men alle ved - Også William, at Ad-Blue er den direkte vej til problemer og irritationer!

Hvis prisen er den samme på de biler du nævner, så er det fornuftige OG rationelle valg en R480! Høj effekt - Høj moment, god plads i kabinen og INGEN ad-Blue!

Alt det andet er mundgejl og salgsgas. Og ja, en MAN er billigere, men det er sgu heller ikke det samme og Finn, kan man hverken se eller mærke forskellen, så er en Scania uanset nok ikke et alternativ!

• #39   17. mar 2012 HC P > Du har helt ret, men selvom man helst skal bruge al tiden bag rattet så skal tøjet jo også af/på når man skal sove etc, og de ter jo også rart at kunne stå ordentligt når man skal i skabene og hvad ved jeg, jeg har har kørt eksport i en FM Globetrotter så jeg ved skam godt hvad plads betyder og hvad man gjorde førhen er vel egentlig irrelevant da der jo stortset ikke fandtes biler med fuldståhøjde i "gamle" dage... ;o)

Jeg ville naturligvis kunne nøjes med en Highline eller FH Globetrotter, men jeg vil da allerk´helst havde den største hytte... Dog vil jeg lige tilføje at der kun findes tre mærker hvor jeg ikke finder det bidende nødvendigt med den største hytte og det er MAN TGX XLX, Volvo FH Globetrotter og Scania Highline... Resten SKAL være med størst mulige hytte ved flere overnatninger...

• #40   17. mar 2012 Nobody

En FM Globetrotter siger du - Den er da mega stor, jeg har kørt eksport i en FL 10'er - Det var en dejlig vogn, den var jeg satme glad for, nok den bedste Volvo jeg nogensinde har haft.

Sad fantastisk i den selvom man sidder nede i et hul og køjen var god.

Når tøjet skulle af var det ikke slemt og når det skulle på foregik det liggende for buksernes vedkommende. Hahahahaha

• #41   17. mar 2012 Startede eksport i en MAN 374 lavhyttet - rattet fyldte nærmest hele hytten smiley

• #42   17. mar 2012 Og det ligger lige så fladt som i en Scania 141 i sådan en. Hahahahaha

• #43   17. mar 2012 Nemlig, noget værre noget, endnu værre, var at vi var 2 på den bil i 2 måneder..

Så begynder tingene at blive trælse - men ikke noget der ikke kunne klares over nogle øl, og en god bøf på grillen ude i 23 graders varme, en dejlig sommeraften omkring rom..

Savner det nu! smiley

• #44   17. mar 2012 Hvem var det der havde sådan en møgbøre?

• #45   17. mar 2012 Det var ICA...

Den var Brun, ovenihatten mat i farven, fandeme grim, men kørte godt..

• #46   17. mar 2012 Lyder som en rigtig frækkert.

• #47   18. mar 2012 Finn D :

Jeg triller rundt i en R440 fra december måned..

Nu efter 45000 km har vi et rimeligt overblik over dens økonomi med kørsel med 90 km/t.. Den ligger lige på 3,0 km/l

Nu har firmaet så valgt at vi sætter farten ned til omkring de 80 km/t
    Dette har bevirket at jeg efter 14 dage nu går omkring 3,70 km/l i stedet..

• #48   18. mar 2012 Claus

Det hører vel med til billedet, at det er en to akslet trækker med en to akslet trailer, så du er aldrig voldsomt tung! - Eller husker jeg skævt med antallet af hjul under din bil?

• #49   18. mar 2012 Men stadigvæk... 700 meter længere på literen det er godt nok noget der kan mærkes...

Claus

Hvor meget ekstra tid bruger du så på din tur ved den lavere hastighed?

• #50   18. mar 2012 Æsel:
    Mindre detalje smiley smiley

• #51   19. mar 2012 Jamen Morten det er helt korrekt..

Men... Det er jo stadig en besparelse og en forbedring der er til at få øje på.. Og de første måneder med 90 har det jo også været med den 2 akslede trailer og de samme antal ton.. Ca. 35 ton totalt..

Og nej billedet vil være en smule anderledes med en 3 akslet bil og 3 akslet trailer.. Men i bund og grund ville det stadig komme til en væsentlig forbedring.. Vores 5 og 6 akslede hængerbiler som stort set køre med max læs hver dag har samme forbedring..

Men jeg ved godt det der med de 80 er et emne der kan bringe manges pis i kog.. Jeg er personligt godt tilfreds jeg er på timeløn og derfor har jeg ingen problemer med at gøre som chefen ønsker !!

Og tro mig den mand er om nogen en af de få der igennem mere end 20 år nu har kunnet tjene penge i denne sindsyge branche.. Derfor er det med respekt jeg lytter til hans argumenter for den beslutning..

I sidste ende er jeg bare med til at øge firmaets resultat på bundlinien og dermed er mit job i højere grad sikret end hvis jeg bare var ligeglad og holdt stramt kabel hele tiden..

Pedersen : Jeg bruger ca en halv time længere pr tur.. Hvilket ikke genere mig sønderligt.. Og ja er helt enig 700 meter mere pr liter er ufatteligt meget..

Vi regnede på det i lørdags.. Selv når den ekstra halve (og værd at bemærke dyre) time er regnet med så er det en besparrelse på godt 45 kg årligt.. Gang så lige det med 8 biler.. Det taler vist for sig selv..

• #52   19. mar 2012 Den væsentligste kilde til dieselforbrug, sidder bag rattet!.

Man siger normalt at der er ca 30% forskel på den bedste og den dårligste chauffør.

• #53   19. mar 2012 Det har du helt ret i Finn

• #54   20. mar 2012 Claus

Det var nu ikke for at så tvivl om din forbedring, at jeg påpegede biltypen, men mere for at der ikke skulle sidde nogen der kører 48-50 tons total og få våde drømme om at køre 3,7 hvis bare de køber sådan en 440'er der.

Vores R500 og FH 460 der køre Rema kører ca. det samme ved 80 og kører i øvrigt alle noget mere end 3,0 ved 90!

• #55   21. mar 2012 Hc p med hensyn til pladsen i sådan en highliner så er den faktisk utroligt nok rimelig god jeg er 185 høj og kan fint få tøjet af og på største problem er egentlig hvis man skulle da den sindsyge idé om at man ville sove i overkøjen en nat så bliver man hurtigt overbevist om man godt kan finde noget andet at smide der op nu synes jeg ikke selv jeg er særlig stor men hvis man ligge på siden føler man sgu at man sidder fast mellem køjen og taget og er man ikke særlig høj kommer man aldrig der op uden hold i nakken en tunge man har bidt halv af nå man prøver at hoppe der op. Med hensyn til økonomien i en med og en uden så er det jo noget med det i spare i brændstof med adblue sætter i til i adblue også er det langt fra gratis nå det går i stykker så hvis i kan undgå det så heller give dem 500 mere pr mdr også slip for det skrammel

• #56   22. mar 2012 @ Martin P - Det er blevet meget bedre på version 2 smiley
    Jeg havde "fornøjelsen" af at ligge i overkøjen på min forrige highline version 1 et par nætter.. Jeg er 186 og ikke specielt stor men jeg jeg havde det præcis som du beskriver.. Men i version 2 er det helt ok.

• #57   23. mar 2012 Det kommer os meget an på hvilken bil det er.
    Nu har jeg fået en Stralis 500 og køre Rema1000 med og den ligger lige under 3km/ hvilket jeg er ikke er ret inponeret over. Grunden ligger nok i at jeg dels ikk har toldmodighed til og vente den time det tager for og komme op og køre 80. Hvis man fx giver den halv gas tager den satans lang tid om og komme op i fart, og i et tempo jeg mener ligger på kanten til og være farlig for anden trafik. Derfor bliver man nød til og gi den lidt mere gas, hvilket de 500 hk nyder rigtig godt af, også tager den helt vildt meget gas. Derfor er jeg ret træt af det automat gear som sidder i de Iveco'er. Den gamle FM440 jeg havde gik ca 3,3 ved 80 os.

• #58   23. mar 2012 Jesper K

Er det nu jeg skal fortælle, at de biler vi har der kører Rema 1000 alle kører over 3,1 selvom de kører 90 - Og det er 2 x FH 460, 1 X R500 og en 114/340 - Den sidste kører aldrig under 3,4.

I øvrigt er den en fejl at give halv gas - Vil man køre økonomisk skal der gives MAX gas fra stående start til den opnåede march hastighed er opnået med færrest mulige gearskift!

• #59   23. mar 2012 Mårten ææs Skal vi ikke sige MAX gas, med måde?

• #60   23. mar 2012 Dennis V

Næææ, det skal vi ikke - Det er to ting der strider mod hinanden. Max gas er max gas - Giver man max gas med måde er der vel tale om halv eller trekvart gas.

Men det kan da nemt være, at mit kør grønt AMU kursus er forældet. ;-)) Dog var det akkurat det samme min gamle far fik stukket i snuden hver gang han og hans kolleger ved IAT var på køretekniske kurser med instruktører fra Iveco - Men igen, det er jo mere end 14 dag siden og måneder for den sags skyld.

• #61   23. mar 2012 Jeg læste i et ikke ret gammelt RoadLife et læser spørgsmål, netop om det med at give fuld gas, og det var som Æsel skriver, fuld gas fra stop til march-hastighed, det skulle være mest økonomisk.

Dog har jeg personligt kun opnået de bedste brændstofpræstationer med halv gas og generel blød hat. Så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til det.

• #62   23. mar 2012 Morten L K

Du kører DAF - Det er uden for kategori! Hahahaha

• #63   23. mar 2012 Ha ha ha... i hvert fald mht til at komme fremad i en fart smiley

Så jeg trykker RESET en gang midt i maj, og så starter jeg på en frisk smiley

• #64   24. mar 2012 Morten L K

Tja, nu er det jo stadig det forkerte mærke du har valgt, men hvis den er stor nok, så kan den sikkert flytte sig i en fart. ;-))

• #65   24. mar 2012 Som Måårten Ææs siger MAX GAS

Jeg kan godt nænne at give min kniven, og mit brændstof forbrug er et af de bedste/laveste i firmaet... Og den får alt hvad den kan indtil jeg rammer topfart/marchhastighed, og der får den så fart piloten... Ganske som jeg er blevet undervist på Kursus om Energirigtig Kørsel...

• #66   24. mar 2012 Æsel:

Det er jo som man tager det smiley Men ja, den er i hvert fald stor nok smiley

• #67   25. mar 2012 Når vi snakker max gas, hvor er vi henne på tælleren? indtil den ikke gider flytte sig mere opad?

• #68   25. mar 2012 Max gas er pedalen i bund til du rammer den fart du vil køre med...

• #69   25. mar 2012 Ja, max gas til du rammer den fart du vil kører med. I mit tilfælde er det bare indtil forbrugsmåleren står stabilt ved maximal topfart, og så får den fartpiloten, så jeg ikke selv skal sidde med "pedal to the metal"... smiley

• #70   25. mar 2012 Dennis V

Det handler ikke om at pine den ud på den anden side af det røde felt - Det handler om at den skal have gaspedalen lagt fladt mod gulvet op i omdrejninger og skifte gear - Den må gerne komme så højt op, at der kan springes et trin eller to over - Hvert gearskift koster brændstof.

Jo hurtigere du opnår den ønskede marchhastighed jo hurtigere vil du ramme et lavt og jævnt forbrug - Medmindre vi snakker bjergkørsel eller tæt bytrafik naturligvis. Udgansgpunktet her er f.eks. start fra et kryds - Eller på en tilkørsel til en motorvej. Det nytter ikke at fedtspille med gassen under accelaration, så går der bare længere inden forbruget bliver jævnt og du ender ofte med ekstra gearskift og de koster som sagt.

Det jeg har lært på AMU for 100 år siden er det samme som min far blev undervist i ved IAT hvor de jævnligt var på kør grønt kurser hvor det var Iveco's testfolk der underviste dem i rigtig brug af bilerne for at minimere omkostninger uden at det gik ud over effektiviteten.

Så kan vi diskutere bagefter hvor relevant den slags er når man kører Iveco. ;-)))

• #71   25. mar 2012 Ive-hvaffornoget?? nu ska du ikk sidde her og bande æææææssssss smiley

• #72   26. mar 2012 Max gas er nok så meget sagt.. den skal da ihvertfald ikke køres over det grønne felt.

Med flad pedal udnytter motoren brændstoffet bedst, der hvor den har max dejemoment. (K.joile/Liter)

• #73   26. mar 2012 Finn

Kan man ikke køre med max gas i det grønne felt?

• #74   26. mar 2012 Morten:

Jo jo, men nu skrev du jo det handlede om at få den op i omdrejninger.. og det gør det jo ikke helt smiley

• #75   27. mar 2012 Finn

Det er ikke et problem at køre den højt op hvis det gør at du kan spare et gearskift. Høje omdrejninger udelukker ikke god økonomi. det er helheden det handler om.

Man kan ikke bare sige, at hvis man kører i det grønne felt, så er alt godt. I min R560 er det grønne felt dynamisk, det tænder kun hvis jeg kører forkert i forhold til det bedste kompromis mellem trækkraft og økonomi og det er ALDRIG tændt i forbindelse med accellaration heller ikke selvom den er helt oppe i toppen sommetider. Derimod tænder det hvis jeg ikke skifter gear ret hurtigt når jeg er deroppe og det tænder også hvis jeg kører inde i en by med for lave omdrejninger for at indikere, at jeg skal skifte ned.

• #76   28. mar 2012 Claus p.
    Bare du sørger for at trække den der gartner trækker der ind til højre med den bedstemor hastighed så vi andre kan komme forbi. smiley

• #77   28. mar 2012 Du ræser bare forbi Søren !! Så skal jeg nok vinke !!

Kommentér på:
R440 uden adblue?

Annonce