{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Problemer med køleskab 1.125 kr.
  • Hjælp til opsætning af TV på væg 500 kr.
  • 2 stk grille - en Weber kul grill med bord og en CharBroil gas grill med 6 tændere 700 kr.
  • Elektrikker 500 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Køleskab køler ikke 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel uden førekort
  • #1   19. jan 2012 du skal stadig ha kortet i når du køre OUT... det fik vi af vide på et kursus. uanset hva du køre så skal der skive i for at ku dokumentere for du holder dit nattehvil smiley

  • #2   19. jan 2012 den vil altid brokke sig uden kort i, på OUT eller ej , den registrere bare at der intet kort er isat. men tryk ok på tachografen og den plejer at holde kæft indtil du holder stille igen . (værkstedsflytteri=denne erfaring)

  • #3   19. jan 2012 så har du hørt forkert på det kursus... for du må godt køre uden når du køre vintertjenste og det står os på politiets hjemme side...

    alle uden førekort med godt køre lastbil til førekort når der køres vintertjenste


  • #4   19. jan 2012 Vil nu anbefale at have kortet i undtaget kørsel, og sætte den på OUT. Mindre bøvl med manglende dokumentation, eventuel dokumentation på ugehvilet og manglende km.. smiley

    ITD anbefaler det ihvertfald...

    Men Johan p, hvorfor vil du egentlig slå tachografen "fra"? der er jo en mening med at den sidder og brokker sig... smiley


  • #5   20. jan 2012 Philip R:
    Vi er helt fritaget for at bruge skiver/targografen i Danmark. Men da bilen nogle gange kommer til udlandet er der targograf i. Vi har biler helt uden.
    Den gang jeg var på AMU, mener jeg vi kørt i en bil hvor targografen ikke brokkede sig.


  • #6   20. jan 2012 Hvad kører i med/for?

    Sikkert en der har glemt sit kort i bilen...:)


  • #7   20. jan 2012 Philip R:
    Vi laver vejstriber, så det er ikke fordi bilerne køre så meget.
    Min er fra 98' og har kørt 400.000km så det er ikke meget mere end 30.000 om året


  • #8   20. jan 2012 Har fået det til at virke med targografen!

  • #9   20. jan 2012 Jeg har fået af vide (ved ikk om det passer) men at f.eks tyskland ikk godtager at man har kørt på OUT 5 uger tilbage på sit kort !
    og at det skulle udløse bøde i tyskland hvis man kommer der med en OUT kørsel der er under 5 uger gammel ? ? ?

    Nogle der kan afkræfte eller bekræfte denne påstand ? ? (:


  • #10   20. jan 2012 Tror aldrig vi er blevet stoppet i udlandet. Så ved ikke noget om det.

  • #11   21. jan 2012 dan. det er muligt du tror det. men det fik vi af vide af en betjent.... for selvom vi rydder sne så skal vi stadig overholde natte hvilet og det skal vi dokumentere på skive eller kort fik vi af vide. så uanset så SKAL vi have skive eller kort i..... det er det eneste dokumention vi har sagde han....

  • #12   21. jan 2012 Kan du komme med lidt beviser på det??

  • #13   21. jan 2012 så skal du snakke med ham der holdte kursuset. men se lige logikken.. hvordan kan du ellers ku bevise du har holdt dine hvil. uanset om du køre out eller alt det der så skal du holde natte hvil.... hvordan vil du ellers ku bevise det???? og sys det er svineri man kan det køren out og alt det, nu køre vi asfalt, og dem som fræser fx de køre flere dage, det er sku alt for farligt for trafikken, de er fritaget. også når de flytter maskinen som så er normal blokvognskørsel.

  • #14   21. jan 2012 du skal ikke ha kortet i ligesom det heller ikke er et krav at stille den på out...... og ja jeg er sikker for har selv været i retten med det, og da jeg lagde hele eu foreskriften foran dommeren med teksten higlightet hvor der stod man kan sætte den på out var han overbevist, derfor kan man lovligt køre uden førekort da det er op til arbejdsgiveren at tilrettelægge din kørsel så den ikke overskrider loven under fritaget kørsel,dette skal HAN dokumentere.

  • #15   21. jan 2012 Tror også problemet er lidt større i tyskland mht til manglende dokumentation....



  • #16   22. maj 2012 Da mange små transportvirksomheder i disse dage er fuldt beskæftigede med, at rydde vejene for sne og is, repeterer vi her reglerne for dette arbejde i forhold til køre- og hviletidsreglerne.

    Som udgangspunkt er vinterførebekæmpelse undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, men der er alligevel regler for, hvordan man skal håndtere dette.

    Rigspolitiet udsendte d. 10. april 2007 en vejledning: "Foreskrifter for brug af kontrolapparater" hvoraf det fremgår, at:

    Hvis føreren i en arbejdsperiode udfører ”undtaget kørsel” før eller efter kørsel, der er omfattet af forordningen, skal kørslen registreres som ”andet arbejde”

    Rigspolitiet opstiller også to eksempler:
    En fører påbegynder med førerkort en arbejdsperiode med en kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, afbryder med et hvil på 5 timer og udfører derefter ”undtaget kørsel” (fx snerydning). Denne kørsel kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, og kørslen registreres som "andet arbejde" (se længere nede).

    Bemærk der skal holdes et lovligt dagligt hvil umiddelbart efter udførelsen af vinterførebekæmpelse, da hvilet jo blev brudt efter kun 5 timer.

    En fører påbegynder arbejdsperioden med ”undtaget kørsel” og udfører derefter kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Denne kørsel kan påbegyndes straks efter ”undtaget kørslen” eller efter et kortere hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden. Den forudgående ”undtaget kørsel” kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, og kørslen registreres som "andet arbejde" (se herunder).

    Bemærk, at den daglige "rådighedstid" regnes fra starten af vinterførebekæmpelsen, selvom det er "undtaget kørsel", og det får følgelig deraf indflydelse på, hvornår der senest skal afholdes dagligt hvil.

    Kørsel uden førerkort
    Anvender føreren ikke førerkortet ved forudgående ”undtaget kørsel”, skal denne kørsel registreres som ”andet arbejde” på førerkortet, når føreren påbegynder kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

    Hvis føreren efter at have udført kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, i arbejdsperioden efterfølgende udfører ”undtaget kørsel” uden anvendelse af førerkort, skal vedkommende næste gang, førerkortet anvendes, indlæse og registrere ”undtaget kørslen” på førerkortet som ”andet arbejde”.

    Kørsel med førerkort
    Anvendes førerkort under ”undtaget kørsel”, skal kørslen altid registreres i kontrolapparatet som kørsel ”Out”, da kørslen ellers registreres som ”almindelig kørsel”, der vil blive medregnet i førerens samlede køretid i arbejdsperioden.
    Såfremt føreren anvender førerkort under ”undtaget kørsel” og registrerer kørslen som ”Out”, vil kørslen ikke efterfølgende skulle indlæses manuelt som ”andet arbejde”.

    Hvis der anvendes diagramark, er proceduren reelt den samme. Her skal "undtaget kørsel" registreres bag på diagramarket. Registreringen skal foretages manuelt af føreren, fx med kuglepen, og den skal være let læselig og ske uden, at diagramarket tilsmudses.

    Det er vigtigt at huske på, at det kun er det daglige hvil, der må brydes i forbindelse med vinterførebekæmpelse.

    Det ugentlige hvil må ikke brydes, hvilket i realiteten betyder, at chauffører som f.eks. skal udføre vinterførebekæmpelse i en weekend, ikke må udføre kørsel omfattet af køre- og hviletidsreglerne i dagene op til.



Kommentér på:
Kørsel uden førekort

Annonce