18.785 visninger
|
Oprettet:
overskridelse af rådighedstiden {{forumTopicSubject}}
hva er det prisen er pr % man køre mere end de 15 timer
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Svar: 6
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Fx hvis du har en rådighedstid på 15 timer og 30 min så bliver dit hvil kun på 8 timer 30 (eller 10 timer 30 min).
Hvor meget har du overskredet?
Hvis du "kun" har overskredet den med 0-30 min er det gratis. Mellem 30 - 60 min koster det bøde og er det med mere end en time bliver der dyrt! For så kumulere de din køretid
Dette er som sagt kun noget jeg TROR men er næsten sikker på at det er sådan det er....
Se selv mere her http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
Du skal ned i den sidste del af linket...
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Resultatet blev, at han havde overskredet med 6 % og der er en margin på 5 % som er gratis = 1 procent der koster 1000 kroner til chauffør, og 2000 til vognmand sagde betjenten, som også måtte beklage at han var nødt til at give bøden, da det var en razzia rettet decideret mod lastbiler.... De har dog ikke fået bøderne endnu, så man kan jo håbe at de alligevel har valgt at se igennem fingre med det.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Havde en diskution med en kollega for lidt tid siden netop omkring rådighedstid hvor han sagde der ingen bagatelgrænse var og jeg mente der måtte være en...
Hvor ville det være rart hvis man kunne finde et sted hvor der stod udoenslet hvad man må og ikke må og indenfor hvilke margin man kan tillade sig at overtræde..
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Man skal dog huske på at de 4% som er "gratis" kun er i DK...
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Bagatel-grænsen siger 5% for de lange (4.5time, 9timer, 10timer, osv), og 5min for de korte (15min, 30min, og 45min).
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Han havde ikke kørt for mange timer eller noget og havde også holdt mere end 9 timer efterfølgende, men det var ikke nok, så vidt jeg husker fik han en bøde på 1.800,-
Han blev taget i Toftlund og var i retten i Esbjerg. Han hedder Leif Therkildsen og er fra Bække hvis nogen vil høre historien direkte fra hestens mule!
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Så hvis du ved hvor meget du har overskredet så trækker du det fra dine 9 (11) timer og så kan du se hvad det koster.
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Der er ikke noget som hedder Rådighedstid, i køre-hviletids reglerne, det er derfor du ikke kan finde det.
Der står at du skal holde 11timers hvil, indenfor 24timer. 3 gange om ugen kan man nøjes med 9 timer.
Derfor siger man normalt at man har 13 rådighedstimer. 11 + 13 = 24timer.
3 gange om ugen har du 15 radighedstimer, 9 + 15 = 24 timer.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Leig tog netop sagen i retten af den årsag du nævner, fordi han mente han var blevet sigtet for noget forkert - Var han blevet sigtet for det han burde være sigtet efter, så havde han været under de 5% der er på bagatelgrænsen, men netop derfor valgte man at sigte ham efter noget andet, så der kunne skrives en bøde - Og det fik betjenten medhold i, da de var i retten.
Så lige den der med rådighedstiden - Den skal man nok ikke regne med, at man kan trække ud over kanten, så man ryger i en ny 24 timers periode og så slippe med henvisning til de 5% - Systemet er smask råddent!!
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
jan 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 39
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Så har du forstået det forkert. Bagatelgrænsen på de 5% er GENEREL. Det vil sige, at du i teorien kan bruge den på hver evig eneste køreperiode! Du kan jo aldrig dokumentere, at du ikke kunne finde et sted at holde.
http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=23856
Det står nederst i artiklen.
I princippet kan du køre mere end de 5% for længe, så skal der tages et print og anføres en rimelig grund bag på printet eller skiven. Men det går nok ikke, at have det på alle dage og perioder!
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
For en gangs skyld, helt enig
Hvis man er ude i noget som hører ind under reglerne om Force Majeure (stavning?), må man gerne overskride tiderne, ligeså lang tid som det er påkrævet.
På vognmandsskolen fandt vi reglerne frem, nu kan jeg ikke lige huske hvor, men der stod at hvis man har mere end én Force Majeure dag, pr mdr, så godkendes det som hovedregel ikke. Der vurderes at så spekulerer man i det.
Vedr. 5% reglen:
Man må ikke overskride reglerne overhovedet.
MEN, hvis man alligevel gør det, skal det være mere end 5% før man får en bøde.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Korrekt, at reglerne ALDRIG må overskrides - MEN - Hvis man alligevel "kommer" til det, så straffes det først når overskridelsen overstiger de 5%.
Tak for præciseringen. Det jeg havde postet kunne misforståes der hen, at det er lovligt at køre de 5% for længe, det er det naturligvis ikke.
jan 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 39
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvilken planet er du fra??? SElvfølgelig må man ikke undervise i at udnytte bagatelgrænsen - Det er ligesom ulovligt, hvor svært er det at forstå??? Men det ændrer ikke på, at overskridelsen skal være mere end 5% før den straffes.
At den ikke må anvendes unyttigt står ikke skrevet noget sted - Læs dog det link jeg har postet - Det er skrevet af den daværende Justitsminister - Hvis du ikke er klar over det, så er han øverste myndighed på området - Langt over din lærer på AMU!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du kan ikke bruge de 5% på rådighedstiden! Så knalder de dig for noget andet jeg ikke kan huske hvad er - Grav evt. sagen med Leif Therkildsen fra Bække frem på Lastbilmagasinet.dk
Men på 10 køretimer er det 30 minutter såvidt jeg husker. Og på 4,5 er det 13 minutter.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det passer jo også meget godt med det jeg prøver at bringe til torvs. Går man ind i en ny 24 timers periode, så falder hammeren.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
forresten har den 143'er fået ny front????
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
Men selvfølgelig sagde han ikke hvem det var, men syns det er hovedrystende at der nogen som åbenbart mener de ikke har tid til at holde de sidste par min.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeps, vi har faceliftet min 143 - Det ordnede vi en weekend vi kedede os.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Hvorfor kan det ikke være som i "game" dage, da jeg begyndte at køre, der var der 15 timers rådighedstid uanset hvor meget hvil man skulle holde, det er sgu da meget nemmere....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Heep for fanden. Jeg skillinger også gerne i, såfremt David skulle kaste sig over et sådan projekt.
jan 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 39
jan 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 39
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Allan > Jo jo det ved jeg skam godt og bruger det skam også tit, men det er mere det med hvornår man har 13 timer til rådighed og 15 timer til rådighed, er det før eller efter et hvil det skal regnes fra eller hvordan...
Lad os få de gamle dage tilbage,der var det sgu noget nemmere at have med at gøre... samt at tjene penge for den sags skyld, også selv om man ikke brød K/H-tiderne...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Alt det der er jeg helt med på og kan jeg fint finde ud af - Det er alle undtagelserne og bagatellerne osv. De er da ikke til at huske i hovedet når man står med en emsig betjent i døren.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Kunne være man skulle gå over og tage en morfar, så man er frisk til at gå i seng...
Men ja, jeg betaler også gerne, hvis nogen skulle finde på at lave en ordentlig vejledning..
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Hr. Warming ! Sæt i gang... ;o)
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
Mvh jimmy
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
http://www.digitach.dk/boedeberegner/
maj 2018
Følger: 2 Svar: 11
Vil bare høre starter de 24 timer til midnat hvis man ikke har kørt i en uge eller er det lige meget hvis man nu starter først kl 04:00 så er det vel fra kl 04:00 det starter også bare indenfor 24 timer man kan køre 9 timer eller 10 t ikke ????
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Og starter du kl 13:00 er det kl 13:00 næste dag osv osv..
overskridelse af rådighedstiden