{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • reparation af tv 2.000 kr.
  • Demontering af garderobeskabe og bringer den ned ad trappen 1.400 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • El arbejde af montering af tørretumbler og på montering af nyt 450 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overskridelse af rådighedstiden
  • #1   28. okt 2011 jeg har lige fået for overtrædelse køretid og det var 100,- pr %

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #2   28. okt 2011 Det her er ikke noget jeg på nogen måde er sikker på. Men jeg TROR at hvis du har overskredet din rådighedstid så bliver det modregnet i din daglige hviletid.
    Fx hvis du har en rådighedstid på 15 timer og 30 min så bliver dit hvil kun på 8 timer 30 (eller 10 timer 30 min).
    Hvor meget har du overskredet?
    Hvis du "kun" har overskredet den med 0-30 min er det gratis. Mellem 30 - 60 min koster det bøde og er det med mere end en time bliver der dyrt! For så kumulere de din køretid smiley
    Dette er som sagt kun noget jeg TROR men er næsten sikker på at det er sådan det er....
    Se selv mere her http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
    Du skal ned i den sidste del af linket...

• #3   28. okt 2011 Mener også det er som Jan siger. Kender en der blev taget i razzia for nylig, og der kunne de se at han et par uger før, havde kørt omkring en halv time over. Selvom han holdt 12-13 timers hvil, så var det kun ca.de 8,5 timer der lå indenfor den 24 timers periode. De sidste timer er "spildt" (men sikkert gode at have til at forhandle med).

Resultatet blev, at han havde overskredet med 6 % og der er en margin på 5 % som er gratis = 1 procent der koster 1000 kroner til chauffør, og 2000 til vognmand sagde betjenten, som også måtte beklage at han var nødt til at give bøden, da det var en razzia rettet decideret mod lastbiler.... De har dog ikke fået bøderne endnu, så man kan jo håbe at de alligevel har valgt at se igennem fingre med det.

• #4   29. okt 2011 Så blev man lige det klogere... :o)
    Havde en diskution med en kollega for lidt tid siden netop omkring rådighedstid hvor han sagde der ingen bagatelgrænse var og jeg mente der måtte være en...

Hvor ville det være rart hvis man kunne finde et sted hvor der stod udoenslet hvad man må og ikke må og indenfor hvilke margin man kan tillade sig at overtræde..

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#5   29. okt 2011 Kik på mit link Franck... Der er en tabel hvor du kan se hvad der er gratis og hvornår det begynder at koste...
    Man skal dog huske på at de 4% som er "gratis" kun er i DK...

• #6   29. okt 2011 hva side er det på

• #7   29. okt 2011 Det må være omkring side 123 og fremefter. Ang. hvil så starter det på side 131.

• #8   29. okt 2011 Nobody >

Bagatel-grænsen siger 5% for de lange (4.5time, 9timer, 10timer, osv), og 5min for de korte (15min, 30min, og 45min).

• #9   29. okt 2011 Jeg har ikke læst linket - Men jeg ved der er en vognmand ved Anco der har været i retten med netop rådighedstiden, der blev skrevet om det på Lastbilmagasinet og der var ingen kære mor, han kom til, at betale fordi, hans rådighedstid var gået ind i en ny 24 timers periode med 7 eller 17 minutter - Det var helt latterligt.

Han havde ikke kørt for mange timer eller noget og havde også holdt mere end 9 timer efterfølgende, men det var ikke nok, så vidt jeg husker fik han en bøde på 1.800,-

Han blev taget i Toftlund og var i retten i Esbjerg. Han hedder Leif Therkildsen og er fra Bække hvis nogen vil høre historien direkte fra hestens mule!

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#10   29. okt 2011 Side 152 ang. for kort hviletid

• #11   29. okt 2011 syntes ikke jeg kan finde nooget om rådighedstid

• #12   29. okt 2011 Måårten... Kan godt huske den sag der..... har lige siddet og luret det link der igennem, og med de skemaer osv der er, så burde Leif være gået fri, for i følge vores egen færdelslov, så har vi også 5 % på rådighedstiden... tror sgu man skulle sætte sig ned og strikke en mappe sammen med siderne fra det link der, kunne gå hen og blive voldsomt praktisk... der står faktisk på sort og hvidt, at man bla kan nøjes med at holde henholdsvis 10 og 25 min pause, og så stadig gå fri... dog er de minutter for dumme ikke at holde, men kunne være sjovt at stikke sådan en gang lov-paragrafferi i næsten på betjenten næste gang man ryger i kontrol, og han så øffer over et eller andet ubetydeligt smiley

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#13   29. okt 2011 @ Peter Svendsen. Nej der står intet om rådighedstiden men som jeg skriver så tror jeg at den bliver modregnet dit daglige hvil.
    Så hvis du ved hvor meget du har overskredet så trækker du det fra dine 9 (11) timer og så kan du se hvad det koster.

• #14   29. okt 2011 jah det fandt jeg ud da jeg lige tinge mig om smiley

• #15   29. okt 2011 Peter >

Der er ikke noget som hedder Rådighedstid, i køre-hviletids reglerne, det er derfor du ikke kan finde det.
    Der står at du skal holde 11timers hvil, indenfor 24timer. 3 gange om ugen kan man nøjes med 9 timer.
    Derfor siger man normalt at man har 13 rådighedstimer. 11 + 13 = 24timer.
    3 gange om ugen har du 15 radighedstimer, 9 + 15 = 24 timer.

• #16   29. okt 2011 David

Leig tog netop sagen i retten af den årsag du nævner, fordi han mente han var blevet sigtet for noget forkert - Var han blevet sigtet for det han burde være sigtet efter, så havde han været under de 5% der er på bagatelgrænsen, men netop derfor valgte man at sigte ham efter noget andet, så der kunne skrives en bøde - Og det fik betjenten medhold i, da de var i retten.

Så lige den der med rådighedstiden - Den skal man nok ikke regne med, at man kan trække ud over kanten, så man ryger i en ny 24 timers periode og så slippe med henvisning til de 5% - Systemet er smask råddent!!

• #17   29. okt 2011 åhr ja, den gode gamle, kan-vi-ikke-få-ram-på-dig-på-den-ene-måde-kan-vi-på-den-anden... metode... smiley

• #18   29. okt 2011 Altså du må slet ikk overskride, medmindre du ikk kan finde et sted at holde, og det skal du kunne dokumentere, såen har jeg forstået den med de 5%:-)

• #19   29. okt 2011 Frederik

Så har du forstået det forkert. Bagatelgrænsen på de 5% er GENEREL. Det vil sige, at du i teorien kan bruge den på hver evig eneste køreperiode! Du kan jo aldrig dokumentere, at du ikke kunne finde et sted at holde.

http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=23856

Det står nederst i artiklen. smiley

I princippet kan du køre mere end de 5% for længe, så skal der tages et print og anføres en rimelig grund bag på printet eller skiven. Men det går nok ikke, at have det på alle dage og perioder!

• #20   29. okt 2011 Morten >

For en gangs skyld, helt enig smiley
    Hvis man er ude i noget som hører ind under reglerne om Force Majeure (stavning?), må man gerne overskride tiderne, ligeså lang tid som det er påkrævet.
    På vognmandsskolen fandt vi reglerne frem, nu kan jeg ikke lige huske hvor, men der stod at hvis man har mere end én Force Majeure dag, pr mdr, så godkendes det som hovedregel ikke. Der vurderes at så spekulerer man i det.

Vedr. 5% reglen:
    Man må ikke overskride reglerne overhovedet.
    MEN, hvis man alligevel gør det, skal det være mere end 5% før man får en bøde.

• #21   29. okt 2011 Finn

Korrekt, at reglerne ALDRIG må overskrides - MEN - Hvis man alligevel "kommer" til det, så straffes det først når overskridelsen overstiger de 5%.

Tak for præciseringen. Det jeg havde postet kunne misforståes der hen, at det er lovligt at køre de 5% for længe, det er det naturligvis ikke.

• #22   29. okt 2011 Vi er li blevet undervist i køre-hviletids reglerne, og fik af vide at han ikke måtte undervise i de 5%, da den ikke måtte blive anvendt unyttigt:-)

• #25   29. okt 2011 Frederik

Hvilken planet er du fra??? SElvfølgelig må man ikke undervise i at udnytte bagatelgrænsen - Det er ligesom ulovligt, hvor svært er det at forstå??? Men det ændrer ikke på, at overskridelsen skal være mere end 5% før den straffes.

At den ikke må anvendes unyttigt står ikke skrevet noget sted - Læs dog det link jeg har postet - Det er skrevet af den daværende Justitsminister - Hvis du ikke er klar over det, så er han øverste myndighed på området - Langt over din lærer på AMU!

• #28   29. okt 2011 Bobby

Du kan ikke bruge de 5% på rådighedstiden! Så knalder de dig for noget andet jeg ikke kan huske hvad er - Grav evt. sagen med Leif Therkildsen fra Bække frem på Lastbilmagasinet.dk

Men på 10 køretimer er det 30 minutter såvidt jeg husker. Og på 4,5 er det 13 minutter.

• #29   29. okt 2011 Jamen jeg troede da reglerne var til for at blive overholdet hahaha... Da jeg var på et kursus for nogle år siden sagde betjenten at overskridelse af tilrådigheds tiden var den som de slå hårdest ned på.

• #30   29. okt 2011 EK T

Det passer jo også meget godt med det jeg prøver at bringe til torvs. Går man ind i en ny 24 timers periode, så falder hammeren.

• #31   30. okt 2011 Måårten
    forresten har den 143'er fået ny front????

• #32   30. okt 2011 Men betjenten fortaltedengang at der var et større vognmandsfirma hvor chaufførerne havde fået besked på at de kun skulle holde 13 min pause og 28 min pause eller 43 min da det stadig ville blive accepteret som en (lovligt) afholdt pause. Og at de ikke rigtig kunne gøre noget ved det.
    Men selvfølgelig sagde han ikke hvem det var, men syns det er hovedrystende at der nogen som åbenbart mener de ikke har tid til at holde de sidste par min.

• #34   30. okt 2011 EK T

Jeps, vi har faceliftet min 143 - Det ordnede vi en weekend vi kedede os.

• #35   30. okt 2011 Jeg er totalt dum til alt det her med at rode rundt i lovtekster, så hvis en (David?) finder på at samle alle de relevante oplysninger i en mappe eller noget så er jeg gerne aftager af et eksemplar, jeg betaler gerne både materialer, porto (hvis ikke den kan afhentes) samt en lille skilling for ulejligheden hvis det er påkrævet... :o)

Hvorfor kan det ikke være som i "game" dage, da jeg begyndte at køre, der var der 15 timers rådighedstid uanset hvor meget hvil man skulle holde, det er sgu da meget nemmere....

• #36   30. okt 2011 Nobody

Heep for fanden. Jeg skillinger også gerne i, såfremt David skulle kaste sig over et sådan projekt.

• #38   30. okt 2011 Måårten Nej, men vi en samlet klasse i randers, og folk er blevet undervist andre steder i at der okay:-) ved jeg godt det ikk er, kender ikk som brugte de 5% to gange på en uge og endte med en bøde på 3000 smiley

• #39   30. okt 2011 En*

• #40   30. okt 2011 Måårten > Ja næmli' ja, nu skal vi bare have sat ham David i gear ;op

Allan > Jo jo det ved jeg skam godt og bruger det skam også tit, men det er mere det med hvornår man har 13 timer til rådighed og 15 timer til rådighed, er det før eller efter et hvil det skal regnes fra eller hvordan...

Lad os få de gamle dage tilbage,der var det sgu noget nemmere at have med at gøre... samt at tjene penge for den sags skyld, også selv om man ikke brød K/H-tiderne...

• #41   30. okt 2011 Allan

Alt det der er jeg helt med på og kan jeg fint finde ud af - Det er alle undtagelserne og bagatellerne osv. De er da ikke til at huske i hovedet når man står med en emsig betjent i døren.

• #42   30. okt 2011 Nobody, man bruger først de 13 eller 15 timers "rådighed" og så holder man hvil bagefter. Om man så skal holde 9 eller 11 timers hvil, afgør jo så hvor længe man har rådighed.. Så hvis du ved at du skal holde en 11 timers, så er det jo med at få kastet bilen ind til siden inden der er gået 13 timer fra du har startet din dag, så du også kan nå at holde de 11 timer inden for 24 timer efter at du har startet din dag. Men altid arbejde først, og så hvil bagefter.... Ved ikke om det er anderledes i det jyske, at i skal lade op før i kan arbejde... smiley

Kunne være man skulle gå over og tage en morfar, så man er frisk til at gå i seng...

Men ja, jeg betaler også gerne, hvis nogen skulle finde på at lave en ordentlig vejledning.. smiley

• #43   30. okt 2011 Hehe... kan se at jeg er ved at blive sat i arbejde... min tanke var egentligt bare at sakse hele delen om køre/hviletid ud af det katalog der... de skemaer der er, kunne være ret praktiske at have ved hånden, plus at man så i et eventuel kontrol, sort på hvidt kan dokumentere ordlyden i den lov som betjentene kontrollerer dig efter... pricippet er ret enkelt, udskrive fra side 115 til 152 og så have det liggene i bilen ( mener det var de sidenumre ) men kan da kigge lidt nærmere på det når jeg igen har en ledig stund smiley

• #44   31. okt 2011 Hr. Warming > De bedes venligst, men bestemt sammensætte en mappe med de relavante dokumenter, samt bødetakster, men ydermere med eksempler på mulige forseelser som vil anses som værende indefor bagatelgrænsen, og altså ikke værende forseelser som giver regninger.

Hr. Warming ! Sæt i gang... ;o)

• Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

Følger: 2 Svar: 11
    #45   2. jul 2018 Hvad er bøden hvis man har kørt 101 time på 2 uger det er 11 timer for meget er der nogen der ved hvad bøde er for det ???
    Mvh jimmy

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#46   9. jul 2018

profilbillede
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#48   20. aug 2018 per r

http://www.digitach.dk/boedeberegner/

• Jimmi C
    Jimmi C Tilmeldt:
    maj 2018

Følger: 2 Svar: 11
    #49   5. sep 2018 24 timer på et døgn 15 rådighedstid 9 timer kørels
    Vil bare høre starter de 24 timer til midnat hvis man ikke har kørt i en uge eller er det lige meget hvis man nu starter først kl 04:00 så er det vel fra kl 04:00 det starter også bare indenfor 24 timer man kan køre 9 timer eller 10 t ikke ????

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

#50   8. sep 2018 Din "dag" starter når du starter efter et hvil... Så ja - starter du kl 04:00 skal du inden kl 04:00 næste dag havde holdt mindst 9 timers hvil.
    Og starter du kl 13:00 er det kl 13:00 næste dag osv osv..

Kommentér på:
overskridelse af rådighedstiden

Annonce