{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.314 visninger | Oprettet:

Dan J
Dan J
Tilmeldt:
31. maj 2011
Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271

Ved du hvor mange der er ? {{forumTopicSubject}}

Ja,-hvad taler vi mon om her ?
Vi taler om det antal udlændinge der dagligt "tøffer" rundt i en lastbil med DANSKE nummerplader !

Det er jo sådan,-at der ifølge DANSKE love og regler,- er krav om at afregne efter gældende overenskomst
når køretøjet har DANSKE nummerplader. Disse love og regler gælder for ALLE uanset nationalitet.

Alt dette her,- er der skrevet om før !
Det nye ER,- at både fagforeningerne og endda også Trafikstyrelsen,- kender antallet.
Faktisk så kender både fagforeningeren og Trafikstyrelsen OGSÅ navnene på dem der
IKKE betaler DANSKE lønninger til udlændinge i DANSKE køretøjer.

Kender du tallet ?
Det er nok en anelse højere end mange lidt forestiller sig,- MEN ingen gør noget før der
indgives en anmeldese,- og selv efter det,-sker der stort set ingen ting.

Det er jo pragtfuldt i en tid med mange arbejdsløse DANSKERE !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ved du hvor mange der er ?
  • #1   1. okt 2011 Enig...

    Nu er jeg begyndt at køre mellem Norge og Sverige, og bare her er der et par firmaer der gør sig bemærkede...

    TJW og Eurotrucking.......


  • #2   1. okt 2011 Dan >
    Det er en skrøne at Danske nummerplader = løn efter 3F's overenskomst.

    Spørg bare Kim Johansen, de har Østre landsrets dom for at det er iorden at chaufførerne får en fast dagløn. I Kim Johansens biler på Danske plader.


  • #3   1. okt 2011 Det er ikke en skrøne... Man skriver faktisk under på det når man søger tilladelser hjem at man aflønner efter en overenskomst, og man skal skrive hvilken...

  • #4   1. okt 2011 Morten >

    Og hvad så når chaufføren ikke er ansat i det selskab som har tilladelserne? Feks kan chaufføren være ansat i et godkendt udenlandsk vikarbureau.. skal han så aflønnes efter 3F's forgodtbefindende, fordi bilen er dansk indregistreret? Nej, sagde Landsret dommeren. Og sådan en sag danner præcedens, så man i tilsvarende sager henviser til denne oprindelige dom.

    Det ER en skøne, for den holder ikke i retten.


  • #5   1. okt 2011 Morten TJW har haft flere lønsager for de ikke overholder overenskomsten ....

  • #6   1. okt 2011 TJW ???

  • #7   1. okt 2011 peter du kan iikk undgå og se der står TJW på deres hvide MAN´er smiley

  • #8   1. okt 2011 Finn

    Du lever på en skrøne.

    Den eller de sager Kim har vundet har han KUN vundet fordi han har brugt mange penge og meget energi på at lave det perfekte set-up til at omgåes de danske regler - Hvor mange tror du der har det når det kommer til stykket.

    Det er fint, at du bringer sagen med Kim til torvs, men husk detaljerne! Hvis du ansætter en sigøjner til 1.500 Euro fast pr. måned til at køre i din DAF og du ikke har stillet det an akkurat som Kim, så overtråder du betingelserne der er påtrykt dine tilladelser - Det er HELT enkelt.

    Det sjove er, at jeg slet ikke er fortaler for overenskomstkravet - Overhovedet - Men fakta er nu engang fakta og det klæder ingen i den her branche, at prøve at fordreje det - End ikke vognmænd der drømmer våde drømme om at kunne spare en formue på lønnen!!


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #9   1. okt 2011 Finn D.

    NEJ,- det er IKKE på nogen måde en skrøne, og det sidder jeg med en mail fra Trafikstyrelsen om. Der er ingen undskyldninger overhovedet,- for at undlade at betale DANSK overenskoms,- når køretøjet har DANSKE nummerplader.

    Problemt ER desværre, at der ikke er den nødvendige kontrol fra myndighederne,- og fagforeningerne gør kun noget hvis der indsendes en "anmeldelse". Det de så gør er,- at de lige ringer eller skriver til rette vedkommende,- og siger FY DET MÅ DU IKKE:

    Det er hvad man får for sit kontingent i disse tider.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #10   2. okt 2011 Finn D. Igen :

    Nej, sagde Landsret dommeren. Og sådan en sag danner præcedens, så man i tilsvarende sager henviser til denne oprindelige dom.

    Når du selv bruger en linie som denne,- må du også vide at der altid vil være forskellige præmisser fra sag til sag. Derfor kan den dom du omtaler, ikke bruges til ret meget, overfor en klokkeklar lov omkring
    køretøjers indregistrering og anvendelse.

    Kim Johansen er et kapitel for sig selv,- og resultaterne er udelukkende på grund af flere "fodfejl" fra fagforeningen. Desuden blev Kim Johansen udelukkende frikendt efter som reglerne var da dommen faldt,-og IKKE som reglerne var da han "forbrød sig".
    Jeg har samtlige sagsakter fra den sag,- og den er "mystisk".

    Hvad er så din kommentar til, at der også er afsagt domme i vores retssystem, der siger : Alle skal aflønnes efter den mindsteløn der er aftalt i overenskomster mellem arbejdsmarkedets parter,- uanset om man er medlem af en fagforening eller ej.

    Dette kan du jo snakke lidt med KRIFA om,- som har egne "overenskomster" med deres egne arbejdsgivermedllemr,-men som lige blev dømt til at betale efter satserne fra LO_overenskomsterne.

    Omkring vikarer, så er der jo klare regler med hensyn til at være godkendt. Her kan man heller ikke skele til sagerne med Kim Johansen,- men skal se på tingene som der reelt er i dag. Det er på den baggrund at man i Trafikstyrelsen har fastslået, at DANSKE nummerplader SKAL betyde DANSK løn.

    Problemet ligger ved håndhævelsen af alle love og regler, hvilket man så drager fordel af som useriøs vognmand. Det er jo præcis det samme som med loven fra 1985,- som forbyder aflønning af ansatte chauffører,- med akkordløn. Hvem har håndhævet den,- og den gælder endnu.

    Jeg skal ikke dømme om alle love og regler er perfekte,- MEN så længe de er gældende SKAL de overholdes. Det burde fagforeningerne også have en interesse i,- og skubbe på for at det sker.



  • #11   2. okt 2011 Mht TJW så ved jeg at de tyskere han har ansat til at hente reservedele i Norderstedt de får 2.500 euro om måneden...

  • #12   2. okt 2011 Det er sgud da en god løn....

  • #13   2. okt 2011 Tja knap 19.000 stort set skattefri er da ikke helt skævt.

  • #14   2. okt 2011 nej, og så skal man jo tænke på hvor god købekraft man har i Tyskland, i forhold til DK. Det svarer til en dansk løn på omkring de 35000 kr... ikke dårligt..

  • #15   2. okt 2011 Jeppe

    Lige præcis, men det glemmer folk når de skælder og smælder på tyskere, polakker osv.


  • #16   2. okt 2011 Ja, det er ikke altid det er lønnen det er galt med. Det er bare det man kan få for sine penge der tæller....
    Jeg ville ti gange hellere "nøjes" med en tysk løn, hvis min købekraft var lige så stærk som i Tyskland....


  • #17   2. okt 2011
    Att: Dan J

    Nu skal man huske, at Danske biler kun kræver en overenskomst... Det behøver ikke og være 3F overenskomst. Det kan sagtens være en lokal overenkomst....


  • #18   3. okt 2011 Jo jo, men ud af de 2.500 Euro skal der så svares skat, betales til sygeforsikring og hvad ved jeg.. husk lige det ;op

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #19   3. okt 2011 jeppe J

    Se det er jeg ikke så sikker på du har helt ret i.
    De afgørelser der trods alt er afsagt i forskellige sager,- er meget forskellige fra sag til sag,- på grund af de præmisser der er i den enkelte sag.

    Jeg skal ikke påstå, at der kræves en 3F-overenskomst,-MEN da det jo udelukken er LO, der har "ret" til at lave overenskomst, når der forhandles overenkomst med arbejdsmarkedets parter,- er dette een af flere grunde til at der må være et eller andet krav i den retning.

    Desuden har KRIFA,- som selv har både lønmodtagere og arbejdsgivere,-og også egne overenskomster,- erkendt at den lavere sats man har hos KRIFA,- den blev IKKE accepteret i retten.

    Samtidig er der den dom, der afør at INGEN må aflønnes ringere end mindstelønnen for det område man er ansat under,- uanset om man er medlem af en fagforening eller ej.

    Vi kan med andre ord sige klart, at der IKKE er noget der reelt ER klart. Der er efterhånden SÅ mange modsigende afgørelse omkring den samme ting,- at ingen reelt kan vide hvad der op eller ned.

    Omkring lokal-overenskomt,- så er der IKKE noget der hedder sådan. Der er hovedoverenskomste,- som så kan suppleres lokalt med det man klader "lokalaftaler". Disse aftaler KAN og MÅ ikke stille nogen ringere end forholdene i hovedoverenskomsten,- bortset fra en meget kort og begrænset periode i tilfælde af et ekstraordinært behov på stedet.


  • #20   3. okt 2011 AAAAAHHHHHH Dan J.
    Den skal du altså længere ud på landet med...


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #21   3. okt 2011 Nå skal jeg det ? Så prøv du at spørge på rette sted, og det kunne jo passende være i din lokale afdeling,- eller hos Arbejdsministeriet,- eller andet sted med "styr" på tingene.

    Faktisk kunne du jo starte med at ringe til KRIFA,- for den er skam god nok jeppe J.


  • #22   3. okt 2011 Når du søger tilladelser hjem udover den 1., skal man skrive hvilken overenskomst man aflønner efter. Jeg ved ikke hvad der sker hvis man ikke udfylder det felt, men jeg skrev i hvert fald noget, og fik min 2. tilladelse også..

  • #23   3. okt 2011 Nobody

    Svares skat???? Prøv lige at tjek op på hvad en tysk chauffør ansat her i landet betaler i skat!!


  • #24   4. okt 2011 Ææs > Han skal sgu da svare skat derhjemme... prøv selv at følge op på det min ven ;o)

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #25   4. okt 2011 Morten L. K
    Ja det er korrekt, og er grundet de mange forskellige overenskomster der findes under LO. Her er nemlig tale om overenskomster med LO, som jo er de eneste der kan fører overenskomsforhandlinger med arbejdsgiverne. Det er det der i daglig tale kaldes for "Den Danske Model".

    Måårten Ææs. og *Mr. Nobody *
    Det med skatten er da såre enkelt,- HVIS man da følger reglerne som de SKAL følges. Regler er således :
    Er du anset under 90 dage i et firma med hjemmeadresse i Danmark,
    og er ansat på denne adresse,- så er du fuld skattepligtig i Danmark.

    Er du derimod kun ansat i en periode under 90 dage,- er du ikke skattepligtig i Danmark,- MEN har pligt til at oplyse hjemlandet om din indtægt.

    Dette har jeg haft en del polemik med SKAT omkring, da flere udlændinge kan fremvise en ansættelseskontrakt der lyder på 88 dage,- og altså fritager dem fra at betale skat til Danmark.

    Nu nævner jeg ingen navne, da "sagen" endnu er på et eller andet skrivebord,- men der er en vognmand som I sikkert kender allesammen, der indregner den sparede skat i lønnen, således at chaufførens løn er udregnet til at være den dobbelte af hvad han kan tjene hjemme i Bulgarien. Der er således også taget højde for de sociale ydelser der tilsendes familien i Bulgarien. Det pudsige ER, at disse chauffører ( der er tale om tre stykker ) har allesammen været i Danmark i over to år nu.


  • #26   4. okt 2011 Nobody

    Prøv at tjekke op på hvor langt virkeligheden ligger fra reglerne. ;-))

    Dan J

    De der skatteregler må da være lavet om - Mig bekendt skal jeg kun betale skat i danmark af de penge jeg tjener ved kørsel her i landet hvis jeg er bosat f.eks. i Flensburg! - De penge jeg tjener syd for grænsen er skattepligtige i det land jeg er bosat i - Så vidt jeg husker skal jeg selv indberette min indtægt til det pågældende land - Det er jo så op til min moral hvor meget jeg ønsker at betale i skat.

    Eller sådan har det i hvertfald været. Jeg kender en del der har delt lejlighed i Wassersleben for at bruge den fidus.


  • #27   5. okt 2011 Måårten Ææs > Nu skal du ikke drage virkeligheden ind i det her, det er temmelig uvæsentligt... ;op Nu var det reglerne vi snakkede om, ikke hvad der reelt sker... ;o)

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #28   5. okt 2011 Måårten Ææs.
    Ja der sker utroligt mange ting hver eneste dag,ud fra det man forventer er det rigtige. Der findes lige så mange fortolkninger af diverse love og regler, som der findes mennesker,-,-næsten da.

    Det gælder ikke kun omkring skatteregler, men som detfremgår også omkring alt muligt andet. Dog er der dybt nede under der hele, et klkkeklart sær regler, som desværre er ukendt for stort set alle,-og desværre også for dem der skal håndhæve dem.

    Nå men altså omkring skattereglerne så siger de :
    "Ansættes man af en arbejdsgiver i Danmark,-og eller hvis man på anden måde opholder sig i Danmark og har lønindkomst,- i en periode på 90 dage eller mere,- er man at betragte som skattepligtig i Danmark." Ved kortere perioder er man skatte pligtig i ens hjemlamd, og har oplysningspligt til myndighederne der.

    Er man DANSK statsborger med bopæl i udlandet, er man IKKE skattepligtig i Danmark,- med mindre man tager ophold her i landet i en periode på 90 dage eller mere, inden for et kalenderår.

    Det sidste var det der gav Helles Thorning problemer i sin tid.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #29   5. okt 2011 RETTELSE :

    Jeg vidste straks at der var noget der ikke stemte helt,- så det retter jeg lige her :

    Har man bopæl i bopæl,-og blot arbejder i udlandet,-er der nogle særlige forhold der spiller ind. Her er reglerne omkring de 90 dage, -
    ikke anvendelig på samme måde,- hvilket er årsagen til at regler for disse personer er følgende :

    Opholder man sig i Danmark i en samlet periode på de omtalte 90 dage,- eller "besøger" landet jævnligt i mere end 180 dage sammenlagt på et år,- så er man skattepligtig i Danmark.

    Her skal det så lige indskydes, at man regner med datoer.
    Dette betyder at,-hvis man ankommer til Danmark i løbet af fredagen og rejser igen mandag morgen,- anses dette week-endophold for at være 4 dage. Man medregner altså både hele fredagen og hele mandagen,- - 4 datoer.

    Faktisk er det meget "snirklet" med de regler omkring ophold i og udenfor Danmark. Husker I ikke sagen med den eksportchauffør,
    der pludselig fik besked fra kommunen om, at han ikke kunne være tilmeldt på sin hjemmeadresse, da han opholdt sig for mange dage i udlandet hver år ?


  • #30   5. okt 2011 Jeg skal i hvert fald til at rode i det der skat tror jeg... jeg er ude 14 dage af gangen for tiden, og kommer ikke ind i dk i mellemtiden... Men nu må jeg lige se om det her kørsel flasker sig..


  • #31   7. okt 2011 Mht til skatteregler:
    Når man er bosat i udlandet og kører for en dansk vognmand som eksportchauffør er man ikke omfattet af reglerne for grænsegængere. Man skal dele sin løn op i kørsel i hhv. Danmark og udland. Man er syldig at betale skat i Dk af det kørsel der rent fysisk foregår i Dk. Det kørsel du har i udlandet skat beskattes i det land du bor, og der skal du selv angive det og sende dokumentation til skat i dk..


  • #32   7. okt 2011 Kolbe

    Tusind tak!!

    Så er jeg jo ikke helt væk fra vinduet'!


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #33   9. okt 2011 Der findes nogle love og regler for det område der hedder SKAT.
    Ud over dette, så findes der 209 særregler,- for hver deres område.

    Det område -Kolbe- her omtaler,- kommer så ind under een af disse mange forvirrende særregler. Jeg udtalte mig ikke om en situation som der blev omtalt her,- men om situationen hvor man rent faktisk tjener sin løn i Danmark, og er bosiddende i udlandet. Eksempelvis som det foregår hos de "Danske" vognmænd der har udenlandske chauffører ansat på vognmandens firmaadresse,- og ansat til at kører i en DANSK lastbil.

    Det er et meget indviklet område, hvilket er med til at gøre det nemt at "snyde". Man kan jo straffes for stort set alt,- men dog ikke for at være dum !


  • #34   9. okt 2011 Nu er Kolbe jo en af "dem", så mon ikke han ved lidt om hvordan det foregår smiley

Kommentér på:
Ved du hvor mange der er ?

Annonce