{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Jannik H
Jannik H
Tilmeldt:
26. sep 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Højresvingsulykker {{forumTopicSubject}}

Hej Lastbilgalleri.
Vi er tre studerende fra 3.G HTX i Hjørring, som har planlagt at skrive en teknologiopgave om højresvingsulykker. Derfor vil vi gerne høre jeres mening om vores idé:

Vores produkt går ud på, at minimere antallet af tilskadekomne / dræbte cyklister og fodgængere i trafikken. Det vil vi gøre ved, at montere lys i højre side af lastbilen, over vinduet. Disse lys aktiveres, når chaufføren tænder blinklyset i højre side. Lysene oplyser nu et område på asfalten til højre for lastbilen, som er "Den blinde vinkel" for cyklisterne/fodgængerne (skal være synligt såvel om dagen som om natten). Grunden til dette er, at få noget af ansvaret over på cyklisterne så de har et etisk ansvar for deres egen sikkerhed (vi vil i opgaven give forslag til lovændring iht. hvordan cyklisten skal begå sig i trafikken i situationer med højresvingende lastbiler) Vores projekt skal altså forsøge at få cyklisterne til at tage ansvar for deres egen færdsel, og dermed formindske ansvaret der hviler på lastbilchaufførens skuldre.

Hvad synes i som chauffører om dette?

Hilsen Casper, Morten og Jannik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højresvingsulykker
  • #1   26. sep 2011 Det lyder i bund og grund som en rigtig god ide....

    Kører selv lastbil hver dag, og har oplevet det. Uden dødsfald heldigvis.

    Kontakt mig gerne hvis I vil vide nærmere...


  • #2   26. sep 2011 ideen med med lys over vinduet er en dårlig ide da dette vil komme til at genere chaufføren specielt om natten når det regner, men ellers en god ide.

  • Jannik H
    Jannik H Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   26. sep 2011 Eventuelt skal lyset sættes bagved vinduet, så det ikke er i vejen for chaufføren som sådan?

  • #4   26. sep 2011 Hvad ang. lysetet vil jeg sætte det under spejlet...Måske indbygget i bunden af spejlet...

  • #5   26. sep 2011 Cykler skulle bare blive bagved, og lastbiler skulle ha forkørselsret i højre sving så ville problemet være løst, hvis de viste de skulle vente evt med rød lys for cykler der skal lige ud

  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #6   26. sep 2011 En anden idè ville måske sætte stoplinien for cykler længer fremme end stoplinien for højresvingsbanen for biler / lastbiler evt. give et særligt lyssignal kun gældene for cykler hvor kun de har lov til at køre på et minut før der gives grønt lys for øvrige som så skifter til rødt når der bliver grønt lys for biler / lastbiler

  • #7   26. sep 2011 Hørte også om en der har forslået at vende trafikken for cyklisterne... Altså så de kører den modsatte vej en bilerne.....

    Så kan begge parter jo uden problemer se hinanden....


  • #8   26. sep 2011 Iceman så bliver det bare venstresvings ulykker

  • #9   26. sep 2011 Altså ideen er jo som udgangspunkt god... Men jeg er nu mere interesseret i at vide hvordan et sådan lys vil kunne oplyse et område på vejen i dagtimerne?

    Det skal ikke forstås som kritik... smiley

    Derimod ville en god ide jo være at rykke stoplinien for cyklister længere frem i krydset, som man også er ved at gøre flere steder allerede nu. Og så er det da positivt at der indimellem kører en oplysningskampagne i reklamerne på TV, men om det virker eller ej skal jeg ikke kunne sige... Men "redder" det bare en cyklist er det jo en cyklist...


  • #10   26. sep 2011 Men i tv er det en lastbil der holder for rødt med en cykel ved siden af tror langt de fleste svinge ulykker sker når lastbilen kommer kørene frem til et grønt lys med en cykel i samme fart mvh

  • #11   27. sep 2011 Lys på siden nej tak man ville ikke kun se noget for man ville blive blændet.

    Vi undersøgte på skolen at cykel loven ikke er ændret siden 1850 , det er nok den der skulle til og ændres for cyklers adfærd er ændret meget. De hører musik når de kører, de kører alle mulige steder de ikke skal.

    Der skal en adfærds ændring til. Man kunne også begynde at se hvad de koster samfundet når de smadret hovedet for de kører uden hjelm. Man kunne også sige at de skulle havde en gulvest på i sær længer på landet syntes det er utrolig svær at se dem i mørket.

    Mange små ting kan gøres men det ville ikke hjælpe uden at adfærden bliver ændret


  • Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #12   27. sep 2011 Tror nu også det lys bliver rutine, ligesom det bliver rutine for cyklister bare og køre udenom og ind foran selvom man skærer dem totalt af.

    Det man skal gøre er at sætte et magnetfelt i en radius af 5 meter fra lastbilen, som aktiveres når man blinker - dvs. ALT bliver blæst til siden hvis de nærmer sig smiley



  • #13   28. sep 2011 hva med at få cyklisterne til at køre imod trafikken, sådan at man havde øjekontakt med dem når de kommer forfra i stedet for bagfra, bare en tanke, så har man jo bedre udsyn til de bløde,,, og en generalt ændring af den måde de færdes i trafikken,,, det var bare et forslag, for tror ikke det med lyset vil ændre cykelisternes måde at køre på....

  • #14   29. sep 2011 på min tidliger bil var der cykellist kamera og det savner jeg på min nuværende bil. Det burde være et lovkrav med kamera for det tror jeg er noget af det bedst man kan gøre

  • #15   30. sep 2011 jeg savner også mit kamera, det var altså dejligt at have på bilen,,,

Kommentér på:
Højresvingsulykker

Annonce