3.389 visninger
|
Oprettet:
Boogie - Enkelt/dobbelt - for/imod??? {{forumTopicSubject}}
Så kommer der lige et seriøst spørgsmål fra en amatør som mig
Nu er jeg blevet bildt ind at jeg vil fortryde hvis jeg køber en bil med singleboogie, da den ikke er nær så retningsstabil som en med dobbeltmonteret. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle gøre det store, så er der ikke lige nogen af jer der kan komme med jeres bud på hvad der er bedst???
Singlemonteret er vel det mest økonomiske i det lange løb, eller hvad?? Både mht. egenvægt, dækslid osv...
Og vi snakker altså Rigtige erfaringer her, ikke bare hvalpe der synes det ser bedre ud med dobbeltmonteret, for det ved jeg godt!
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Lastbiler: 4 Emner: 19 Svar: 494
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 1 Emner: 4 Svar: 27
Jeg har 385/55 på foraksel og 315/70 på resten.
Derudover sagde en kollega, som lige er skiftet fra en Volvo FH12 trækker med dobbelt monteret boogie til en Scania R500 med enkelmontering på boogie, at Volvo'en var betydeligt lettere at dreje med læs på...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Mht. fordele og ulemper ved dobbel/single, så har jeg kun kørt m dobbel, men ku da forestille mig den ville dreje lidt nemmere med single. Når der er godt med læs på, kan man godt mærke den skal tvinges rundt, hvis man lige skal vende på en snæver plads, med boogie nede.
Mht. vægten, er der så ret meget mere end et par hundrede kilo i forskel?
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Du har yderligere et langt mindre dæk forbrug på en dobbelt monteret fordi dækket ikke "ligger" sig så meget ned når du drejer, en single monteret vrider gummiet af.
Når man ska river den rundt med læs på, så er den dobbelt monteret også nemmere, fordi du har en større trædeflade, og derved glider de lettere oven af, end som en single monteret der bider i belægningen af helved til..
Og pris forskellen på en ny scania, er så lidt efterhånden, at det med fattig og rigmands Boogie er noget pjat.
(nu kender jeg kun til scania)
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Yderligere kan det siges at en Norges Boogie er kendt fra Volvo, hvor det handler om at den kan hæve med læs på, ikke om den er tvilling monteret eller single..
Det næste er, AT DET SER MEGET FEDERE UD!!!
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 52 Lastbiler: 2 Emner: 8 Svar: 19
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 24 Svar: 106
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
med dobbel må du køre som blokvogns-trækker og læsse dine aksler noget hårde det må du ikke med single...
dec 2010
Følger: 26 Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 151
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 2 Svar: 19
Har prøvet både enkelt og dobbelt montering og min erfaring siger at det er lettere at vride rundt med en enkelt montering som slet ikke bider så meget som en dobbelt montering.
Brændstofmæssig er den dobbelt monteret også bedre, både i regnvejr, sne, sand mudder da den ikke skal trække sine boggiehjul igennem en rande af diverse ting da trækhjulene har hjort plads.
Jeg kunne have en brandstof besparelse på knap 10 procent da jeg lagde og kørte med sand/grus ved at gå fra enkelt til dobbelt montering.
dog er prisen på boggiehjul jo som bekendt noget dyrere på en dobbeltmonteret end singelmonteringen som oftes klares ved trailerdæk, men igen man køre bare det længere på et sæt med dobbeltmontering.
bare mine erfaringer og lige nu køre jeg igen med en singelmontering som slinger derudaf.
så efter min mening vælg en dobbelt montering eller tag en rear-steer istedet.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Lastbiler: 1 Emner: 2 Svar: 114
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Måske du skulle nappe 14 dage i en boogiebil. ;-))
En boogiebil med single montering kører som røv og nøgler i sporriller. Forakslen styrer da ikke en disse i den sammenhæng, trykket er ligesom dobbelt så stort på boogien som på forakslen.
Kører man bare en smule i terræn, så finder man hurtigt ud af, at en singlemonteret skærer sig ned i terrænnet især når man bakker, hvor en dobbelt bærer langt bedre og bliver ovenpå og derfor langt bedre bjerger sig.
Og så synes jeg du skal tage en snak med Volvo om begrebet Norges boogie - Der er STOR forskel på den du mener du kan med din og det den kan hvis det er lavet "rigtigt"
Jeg kan ikke huske hvad det koster, men det er ikke gratis.
Boogie - Enkelt/dobbelt - for/imod???