{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.389 visninger | Oprettet:

Boogie - Enkelt/dobbelt - for/imod??? {{forumTopicSubject}}

Så kommer der lige et seriøst spørgsmål fra en amatør som mig smiley

Nu er jeg blevet bildt ind at jeg vil fortryde hvis jeg køber en bil med singleboogie, da den ikke er nær så retningsstabil som en med dobbeltmonteret. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle gøre det store, så er der ikke lige nogen af jer der kan komme med jeres bud på hvad der er bedst???
Singlemonteret er vel det mest økonomiske i det lange løb, eller hvad?? Både mht. egenvægt, dækslid osv...

Og vi snakker altså Rigtige erfaringer her, ikke bare hvalpe der synes det ser bedre ud med dobbeltmonteret, for det ved jeg godt!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Boogie - Enkelt/dobbelt - for/imod???
  • #1   18. aug 2011 har kørt med begge dele og hvad ang retning stbilitet så synes jeg godt man kan mærke forskel da en dobbelt virker mere stabil. dog har en dobbelt jo den ulempe at den tager noget af læsse efekten da den også vejer mere

• #2   18. aug 2011 Og nåe ja.... Mindes også at have hørt noget om at boogietrykket i norge må være højere med dobbeltmonteret. Er det bare færgesnak??

• #3   18. aug 2011 har ikke noget erfaring med norge men men skulle næsten mene der noget om snakken da stort set alle termotransits biler jo er med dette

• #4   18. aug 2011 Der er jo en grund til at man kalder det for en norges boogie....

• #5   18. aug 2011 Nu har jeg selv en kassevogn (Scania 144 med styrbar boogie), og jeg synes selv den er lidt slingrende i styringen. Der er STOR forskel på den og min anden bil (MAN TGA to-akslet fragtbil).
    Jeg har 385/55 på foraksel og 315/70 på resten.

Derudover sagde en kollega, som lige er skiftet fra en Volvo FH12 trækker med dobbelt monteret boogie til en Scania R500 med enkelmontering på boogie, at Volvo'en var betydeligt lettere at dreje med læs på...

• #6   18. aug 2011 Kristian M: Nu er min erfaring også at Volvoen går betydeligt nemmere i styretøj end scania. En jeg kender har en volvo og scania mellemaksel, og der er volvoen suverænt nemmere at bakse rundt med. Så det kan være det bare er der forskellen ligger.

• #7   18. aug 2011 En Norges-boogie, er en som kan hæve boogie-akslen med fuld læs på.. det har ikke noget at gøre med om den er dobbel eller single.

Mht. fordele og ulemper ved dobbel/single, så har jeg kun kørt m dobbel, men ku da forestille mig den ville dreje lidt nemmere med single. Når der er godt med læs på, kan man godt mærke den skal tvinges rundt, hvis man lige skal vende på en snæver plads, med boogie nede.

Mht. vægten, er der så ret meget mere end et par hundrede kilo i forskel?

• #8   18. aug 2011 Der er himmelvid forskel på de 2 ting.. Hvis man med lidt logik tænker på spor riller på motorvejen, så ligger den single monteret og søger frem og tilbage i dem hele tiden, og blir meget mere lallet.. En dobbelt monteret køre mere "på kanten" af rillerne, og er meget mere retnings stabil..

Du har yderligere et langt mindre dæk forbrug på en dobbelt monteret fordi dækket ikke "ligger" sig så meget ned når du drejer, en single monteret vrider gummiet af.

Når man ska river den rundt med læs på, så er den dobbelt monteret også nemmere, fordi du har en større trædeflade, og derved glider de lettere oven af, end som en single monteret der bider i belægningen af helved til..

Og pris forskellen på en ny scania, er så lidt efterhånden, at det med fattig og rigmands Boogie er noget pjat.
    (nu kender jeg kun til scania)

• #9   18. aug 2011 Og jo i norge må du med en dobbelt Boogie og en lang Boogie trailer gå op på 50T.

Yderligere kan det siges at en Norges Boogie er kendt fra Volvo, hvor det handler om at den kan hæve med læs på, ikke om den er tvilling monteret eller single..

Det næste er, AT DET SER MEGET FEDERE UD!!! smiley

• #10   18. aug 2011 en af mine kollegaer kører med singleboogi og har skiftet dæk ved små 300 000 km på boogien og jeg har først gjort det ved 480 000 km. Og ved DAF sidder der så store luftpuder på boogien når du har tvillinge montering og det gør der ikke på en alm boogie. Jeg kan f.eks løfte akslen selvom jeg har læsset 35 tons. Det tager selvfølgelig lidt tid men en alm boogie ville ikke kunne gøre det. Men pga den lille akselafstand du har ved en boogie i forhold til en pusher/twinsteer så er den meget levende når du kører tom.

• #12   19. aug 2011 Jeg har haft en af hver og den med single skiftet jeg dæk på en gang om året den med dobbelt har nået og køre 3 år før de blev skiftet så på den måde er det bedst med dobbelt plud den er bedre og køre med og det ser vedre ud

• #13   19. aug 2011 det med at singel dag ligge og svinger mellem sporene på motorvejen kan da ikke passe, den følger jo bare efter, det er vel forhjulet der styr også i div spor

• #14   19. aug 2011 EK T -- Siger du at en f.eks volvo men single monteret boogie IKKE kan hæve med f.eks 35 tons på nakken???

• #15   19. aug 2011 det kan en volvo sagtens, min gamle volvo kan sagtens tvangs hæve

• #16   19. aug 2011 single og dobbel......

med dobbel må du køre som blokvogns-trækker og læsse dine aksler noget hårde det må du ikke med single...

• #17   19. aug 2011 herhjemme er der også forskel på single eller dobbelt når man snakker akseltryk

• #18   20. aug 2011 Hvorfor ikke vælge en volvo eller scania rearsteer hvis man alligevel overvejer en singelmontering. så er alt snak og at den vrider gummiet hurtigere af ved enkelt montering i forhold til dobbeltmontering.
    Har prøvet både enkelt og dobbelt montering og min erfaring siger at det er lettere at vride rundt med en enkelt montering som slet ikke bider så meget som en dobbelt montering.
    Brændstofmæssig er den dobbelt monteret også bedre, både i regnvejr, sne, sand mudder da den ikke skal trække sine boggiehjul igennem en rande af diverse ting da trækhjulene har hjort plads.
    Jeg kunne have en brandstof besparelse på knap 10 procent da jeg lagde og kørte med sand/grus ved at gå fra enkelt til dobbelt montering.
    dog er prisen på boggiehjul jo som bekendt noget dyrere på en dobbeltmonteret end singelmonteringen som oftes klares ved trailerdæk, men igen man køre bare det længere på et sæt med dobbeltmontering.
    bare mine erfaringer og lige nu køre jeg igen med en singelmontering som slinger derudaf.
    så efter min mening vælg en dobbelt montering eller tag en rear-steer istedet.

• #19   20. aug 2011 Nu kunne jeg forestille mig en rearsteer er lidt pebret. det koster 30 kg mener jeg at få styring på mellemaksel på en volvo fx. så det er nok ca det samme for en med rearsteer..

• #20   20. aug 2011 Jeg er nok enig med Hans B om at hvis man endelig ska ud og ha en enkelt monteret er det nok noget bedre og få en der styre, da man ikk vrider så meget på dækket.

• #21   20. aug 2011 Bjarne R > Så kan de altså godt finde på noget fornuftigt.. det er nyt for mig smiley

• #22   20. aug 2011 Frank > så ved du også hvad der er af forskel på pris og vægt?

• #23   20. aug 2011 mææhhhh hvor er min så godkendt som blokvognstrækker hvis man ikke må med singel aksel???

• #24   20. aug 2011 Peter Svendsen

Måske du skulle nappe 14 dage i en boogiebil. ;-))

En boogiebil med single montering kører som røv og nøgler i sporriller. Forakslen styrer da ikke en disse i den sammenhæng, trykket er ligesom dobbelt så stort på boogien som på forakslen.

Kører man bare en smule i terræn, så finder man hurtigt ud af, at en singlemonteret skærer sig ned i terrænnet især når man bakker, hvor en dobbelt bærer langt bedre og bliver ovenpå og derfor langt bedre bjerger sig.

Og så synes jeg du skal tage en snak med Volvo om begrebet Norges boogie - Der er STOR forskel på den du mener du kan med din og det den kan hvis det er lavet "rigtigt"

Jeg kan ikke huske hvad det koster, men det er ikke gratis.

Kommentér på:
Boogie - Enkelt/dobbelt - for/imod???

Annonce